Faktisk risk med en telefon som inte längre får uppdateringar?

Permalänk
Medlem

Faktisk risk med en telefon som inte längre får uppdateringar?

Jag har en HTC 10 och min fru en Galaxy S6. Båda har nyligen fått uppdateringar som antagligen är de sista som de kommer få (min har fått Oreo, och hennes en säkerhetsuppdatering för Nougat).

Jag har då gått i tankarna att det kanske är dags att köpa nya telefoner så att man fortsätter få uppdateringar.

Men så började jag fundera lite, hur stor risk utsätter vi oss som privatpersoner för i praktiken genom att kanske inte uppdatera på något år? Ingen av oss laddar ner några appar från nåt annat än Google Play och surfar på "normala" sidor?

De risker jag ser är om det skulle komma något problem som man inte själv kan styra över, som tex om nån skickar ett speciellt tecken i ett sms eller dylikt.

Hur länge kan ni tänka er att gå med en "ouppdaterad" telefon? 6 månader? 1 år? Hur bör man resonera 2018?

Kanske något osammanhängande, men jag vill gärna få lite resonemang hur andra tänker och hur jag själv kanske bör tänka.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Det händer ju att div, skadliga appar hinner laddas ned från Play Butik osv, risken finns alltid.
Div. tillägg för webbläsare, reklampopups?

Permalänk

De åren jag körde iPhone uppdaterade jag endast om jag låg på en mindre stabil version t.ex 7.0.3 till sista versionen 7.1.2 etc.

De typ enda problem jag vet om och hört om att att appar tillslut slutar stödja äldre versioner.
T.ex bankid slutar väl fungera på Android 5 till sommaren om jag kommer ihåg rätt.

Har just nu en Nexus 6p som får mycket uppdateringar men har stannat nu på 8.1 då nuvarande version jag har är stabil. När jag gick ifrån 8.0 till 8.1 först så kunde telefonen starta om sig till och från men sen efter en till uppdatering på 8.1 så slutade det.

Jag tycker att det är onödigt att uppdatera om det fungerar bra. Har upplevt mer att saker brukar kunna bli sämre än bättre vid uppdateringar och då inte bara telefon-os utan allt

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Inaktiv

Som med allt gäller det att god förstånd är ett bra skydd. Laddar man hem en massa appar som bara några enstaka har laddat hem och man aldrig har hört talas om tillverkaren, så kvittar det vilken mobil man har, man utsätter sig ändå för stora risker.

Jag tycker kvalitén på dagens mobiler är så dålig så man ej behöver tänka på att de har börjat sluta uppdateras, när detta inträffar så bör man ändå byta telefon p.g.a batteri. Sedan har de blivit slöa, men det lär ändras då utvecklingen lär stagnera.

Jag själv brukar se 1 miljon nerladdningar av en app, ja då är det ofta säkert. Mindre än det efterforskar jag tillverkaren. Andra faktorer som tid den har funnits på google store etc spelar in, 1 miljon på en månad säger inte mycket om pålitligheten.

*edit*
Det är egentligen ingen skillnad på program till ens dator. Testar man program som man inte vet många har testat innan så är att en riskbelägen person. Väntar man med att testa programmen innan man vet att väldigt många har testat dem, tidningar har pratat om applikationen. Och man laddar hem den från tillverkarens officiella kanal och ingen skum sida, ja då är man betydligt mycket säkrare. Man ska ändå ha skydd och sedan vara uppmärksam på att även kända program ibland har fuffens i sig.

Permalänk
Medlem

@anon159643, jo vi är båda observanta när det gäller sånt. Likaså fungerar båda våra telefoner fortfarande väldigt bra, inga batteriproblem heller. Så i praktiken tror jag vi klarar oss rätt långt.

Får nog bli att vi avvaktar lite grand med att köpa nya. Om det är några större utbrott av något oväntat större säkerhetsbekymmer så brukar det ju sällan slå till mot Sverige först utan snarare Ryssland eller Asien. Då får man ju lite heads up och kan fixa ny telefon som är skyddad mot händelsen inom kort.

Jag är principiellt emot slit- och släng-samhället men försöker vara så säkerhetsbenägen jag orkar och har tid med.