Permalänk
Medlem

Ny garderobsserver

Hej alla visa Swecare!
Har tänkt införskaffa mig en ny lösning här hemma i garderoben men vet inte riktigt vad man ska köra på...
Tänkt användning:
-Lagring i hemmet(NAS)
-Hosta en liten webserver(LAMP)
-SFTP
-Eventuellt orka transcoda Plex(1080p material)
Så överlag är det ju inga tunga grejjer att köra.

Vad jag har tänkt mig:
OS:Debian server/Ubuntu server
Chassi: Finns det något med en maxhöjd på 280mm och djup på 450 skulle jag bli glad, har en fin plats i garderoben för den storleken.
Diskar: 1 ssd? för OS, typ 64Gb räcker. En "Red" disk på ca 2Tb kommer att räcka långt till lagringen.
RAM: Vet inte vad som krävs men en 8Gb kanske? Kan vara bra om det går att utöka i framtiden.
CPU/MOBO: Ingen aning vad som krävs...
GPU: Behövs inte då jag administrerar över SSH. Ett integrerat i CPU vore dock trevligt.

Önskvärt att elförbrukningen är låg givetvis samt ljudnivån
Har givetvis inga krav på 99.9999% uptime så behöver väl inga värstingkomponenter direkt.

Går det att få allt enligt ovan för en ~5k?

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem

@bardbard: Den "mest krävande" delen av det du anger är Plex, kolla lite på deras minimum requirements och se var du landar. https://support.plex.tv/articles/201774043-what-kind-of-cpu-d...

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Det kan vara värt att planera för ventilation. Även en liten dator i ett slutet utrymme kan bli väldigt varm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Det kan vara värt att planera för ventilation. Även en liten dator i ett slutet utrymme kan bli väldigt varm.

japp, det är viktigt. Men antagligen räcker det att flytta ut magneten på garderoben så att det blir en springa på 2-4mm mellan dörr och stomme på ena sidan.
En annan sak är att man kan underklocka och undrrvolta CPUn en del, det minskar värmen rejält.

Permalänk
Medlem

Bra chassi för "den lilla servern" är Node 304, plats för sex diskar om du vill expandera med tiden.

Som moderkort/cpu kan du titta på integrerade kort med passiv kylare för att hålla volym och elförbrukning nere. J3455 eller J4205 ska klara att transcoda filmer i 1080p/10Mbps, även om det ligger på gränsen. En del kort har t.om. dubbla NIC om du vill använda NIC teaming eller enkelt separera nätverk av någon anledning. De behöver dock ganska nya kernels för att fungera fullt ut på Linux.

Nano PSU 160W räcker långt för ett sådant mobo och diskar om man är känslig för ljud.

Minne behövs inte så mycket, från 2GB. Det skadar inte med mer, men fildelning kräver nästan inget minne och Plex transcoding ganska lite.

Du kan absolut komma in under 5k. Beror mest på vilka krav du har.

Permalänk
Medlem

Har spanat in två CPU som kanske kan vara nått.
G4600 och i3 7100. Verkar rätt snarlika men G4600 är ett par hundringar billigare. TDP på 51W, onödigt mycket?
Sen ecc-minnen eller inte? Är det värt det eller kan man köra ”vanliga”?

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av bore69:

Bra chassi för "den lilla servern" är Node 304, plats för sex diskar om du vill expandera med tiden.

Som moderkort/cpu kan du titta på integrerade kort med passiv kylare för att hålla volym och elförbrukning nere. J3455 eller J4205 ska klara att transcoda filmer i 1080p/10Mbps, även om det ligger på gränsen. En del kort har t.om. dubbla NIC om du vill använda NIC teaming eller enkelt separera nätverk av någon anledning. De behöver dock ganska nya kernels för att fungera fullt ut på Linux.

Nano PSU 160W räcker långt för ett sådant mobo och diskar om man är känslig för ljud.

Minne behövs inte så mycket, från 2GB. Det skadar inte med mer, men fildelning kräver nästan inget minne och Plex transcoding ganska lite.

Du kan absolut komma in under 5k. Beror mest på vilka krav du har.

Ska spana in det chassit!
Hmm ja en integrerad historia kanske inte är så dumt, ska kolla vidare på dina försla där också.

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem

@bardbard: jag har personligen kikat på intel pentium gold 5500T men är osäker på prestandan.

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem
Skrivet av bardbard:

Ska spana in det chassit!
Hmm ja en integrerad historia kanske inte är så dumt, ska kolla vidare på dina försla där också.

Väldigt fint chassi, har haft mitt sedans det släpptes ungefär , välventilerat & styr fläktarna på baksidan (kör även vattenkylning så mitt är fullt) men hårddiskarna är alltid enkla att byta ut vid behov & har inte haft något problem med värme heller, kör en i5:a med integrerat grafikkort & 6 diskar

Permalänk
Medlem

Kan väl bara återkoppla vad det blev tillslut:
Blev en i3 7100
8gb RAM
Node 304, vilket var ett fint chassi och väldigt lätt att bygga i.
120Gb SSD
2*2Tb WD RED diskar.

Överlag blev det väl lite väl mycket power kanske i prollen men det gör inget
Kör proxmox i grunden med en VM(Openmediavault) och 2 containrar(Plex samt LAMP). Har provat att strömma Plex till en enhet och det går hur lätt som helst. Skulle det strula så har jag ganska mycket mer effekt att ge till Plex-containern.
Får tacka för visat intresse

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk

@bardbard: testade att köra plex-transcoding på en fristående burk eftersom NAS:en inte orkade, men det gick åt en jäkla massa cpu. Sen köpte jag en Chromecast Ultra till teven och den har hittills käkat allt jag kastat på den utan transcoding, även h265/HEVC

Permalänk
Medlem

@bardbard: Kul att du blev nöjd med bygget.

Permalänk
Medlem

Varför envisa folk att bygga servrar utan server hårdvara?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calby:

Varför envisa folk att bygga servrar utan server hårdvara?

Skickades från m.sweclockers.com

Dom envisas sannolikt för att dom inte har behov av serverhårdvara. I dag är skillnaderna mellan server och icke server hårdvara mindre än någonsin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aluser:

Dom envisas sannolikt för att dom inte har behov av serverhårdvara. I dag är skillnaderna mellan server och icke server hårdvara mindre än någonsin.

Haha nej, mindre än någonsin.
Snälla nån du kan inte mena allvar för de du skriver är ju så missvisande så ja du

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calby:

Haha nej, mindre än någonsin.
Snälla nån du kan inte mena allvar för de du skriver är ju så missvisande så ja du

Skickades från m.sweclockers.com

På vilket sätt är det missvissande? Vad är det som så kallad serverhårdvara har som dom flesta hemmaserver användare behöver?
Det är dags för dig att stiga fram och påvisa varför dom behöver den hårdvaran och vad i det jag skriver som är missvissande?

Permalänk
Medlem

@aluser:

Först kolla på te.x Supermicro som moderkort, slå konsumenter med hästlängder.
En Xeon slår också vanlig CPU propp på många olika punkter.
ECC minnen är att föredra.

Grejen är att du är i ett serverforum, en server är server OS och server hårdvara.

Du får själv googla, är inte intresserad av att lära dig varför Xeon är bättre och varför man bör ha ecc m.m.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calby:

Varför envisa folk att bygga servrar utan server hårdvara?

Skickades från m.sweclockers.com

Förmodligen för att man vill ha låg ljudnivå och inte alltför dyrt. En beg server får man ju billigt men tenderar dra mer ström och ha högre ljudnivå.

AMD + ECC minne kommer man rätt långt med.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Calby:

@aluser:

Först kolla på te.x Supermicro som moderkort, slå konsumenter med hästlängder.
En Xeon slår också vanlig CPU propp på många olika punkter.
ECC minnen är att föredra.

Grejen är att du är i ett serverforum, en server är server OS och server hårdvara.

Du får själv googla, är inte intresserad av att lära dig varför Xeon är bättre och varför man bör ha ecc m.m.

Ja, men vad måste konsumentservern ha som supermicro erbjuder?
Xeon och core är i princip samma, vad är det du måste ha? Core Pentiums och vissa i3or har stöd för ECC, virtualiseringsstöd etc. Vad är det som är bättre och måste?

En server är till skillnad från en laptop eller en desktop en maskin ämnad för annat arbete, inte specifikt någon form av hårdvara.
Skillnaderna i OS är ofta de rätt små, tänk Windows server 2016 och Windows 10. Eller varför inte Ubuntu desktop och Ubuntu server?

Sedan kan man såklart köpa ett solaris rack för 1.6 MUSD men då har man nog missförstått ändamålet...

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

ECC, 35W TDP och integrerad grafik
https://ark.intel.com/products/129943/Intel-Core-i3-8300T-Pro...

1151, ECC och Mini-ITX, stödjer dock inte den CPUN... trist.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3445024

Permalänk
Medlem

Sedan är ju frågan om servern ska användas till något affärskritiskt eller man bara vill lära sig hur det fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bardbard:

Diskar: 1 ssd? för OS, typ 64Gb räcker. En "Red" disk på ca 2Tb kommer att räcka långt till lagringen.

Önskvärt att elförbrukningen är låg givetvis samt ljudnivån
Har givetvis inga krav på 99.9999% uptime så behöver väl inga värstingkomponenter direkt.

Skulle själv inte begränsa mig till 64GB.
Kan nästan garantera att du snabbt kommer att önska en lite större disk
En 120GB m.2 disk hjälper både med platsen och även kabelhärvan

Vad gäller strömförbrukning så är det alltid en balans.
EN CPU med låg TDB kommer såklart att belasta kylningen mindre.
Men prestandan kan vara så mycket lägre att den faktiska strömförbrukningen blir högre.
Intels nyare CPU'er är ju så bra på att stänga ner vid idle att även snabba i7'or hamnar på enstaka watt.
Så mitt tips är att inte gå under en i3'a.
Och kolla in min tråd:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1494183-en-dators-stro...
Lite eget pillrande kan nämligen göra stör skillnad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calby:

@aluser:

Först kolla på te.x Supermicro som moderkort, slå konsumenter med hästlängder.
En Xeon slår också vanlig CPU propp på många olika punkter.
ECC minnen är att föredra.

Grejen är att du är i ett serverforum, en server är server OS och server hårdvara.

Du får själv googla, är inte intresserad av att lära dig varför Xeon är bättre och varför man bör ha ecc m.m.

Jag behöver inte googla och baserat på dina inlägg så tvivlar jag på att det är särskilt mycket som du skulle kunna lära mig.

Låt oss börja med att få klart för oss var vi befinner oss. Vi är i server delen av en diskussionsplats för prosumers inte server delen i ett sysadminforum eller datacenterforum. Vi har en publik där 1 eller i dom flesta fall en handfull maskiner är "serverparken" även om professionella frågor som rör folks arbeten också avhandlas och detta innebär att svaren bör läggas i förhållande till frågeställaren och inte alltid vad jag skulle köra i ett datacenter. Tror även lackrack och garderober är vanligare rackform än 42U rack.

Du vinner vad med en xeon i dagsläget? ingenting i core-count om du inte skall upp i gold, platinum men då betalar du därefter, du kan köra mer minne och har du inte det behovet så är det enda som skulle kunna motivera premiumpriset att du får ecc och några pci-e lanes om du återigen inte går upp till gold och platinum för att få ännu en upi-länk.
Därutöver får du vpro, vt-d och någon mer extra instruktionsbundle men varför pröjsa premium för det om du inte tänker använda dom.funktionerna.
Sen visst rätt xeon ger möjlighet till multipla processorer men nyttan med det är ju avhängigt vad man skall använda maskinen till.

Visst gör supermicro trevliga serverkort men dom gör också iot-kort och konsumentkort precis som asus och asrock numer gör serverkort.

Ecc är trevligt men det hänger på vad du använder maskinen till om det ger en vinst.

En server är en dator som kör serverprogram vilket enligt svenska datatermsgruppen definieras som
"datorprogram som tillhandahåller gemensamma servicefunktioner i ett datornät, t.ex. datalagring och e-postkommunikation"

garderober