Sätta upp nätverk med olika isolerade "subnät".

Permalänk

Sätta upp nätverk med olika isolerade "subnät".

Hej!
Först och främst så vill jag säga att jag inte är någon nätverkstekniker (då kanske jag inte hade behövt hjälp) så ord och termer som jag använder kan vara felaktiga.

Frågan lyder.
Vi har hemma ett vanligt klassigt hemmanätverk. Wifi ( 2.5 &5 ghz) samt trådat till framför allt servrarna i källaren. Fiber in som går till en techicolor router.

Nu är det så att ungarna börjar bli lite större. De vill såklart ha tillgång till datorer och internet. De börjar spela m.m. och med att deras ålder stiger så har man inte heller samma kontroll av vad de gör på datorerna. Pga framförallt servrarna och mina jobbdatorer så skulle jag vilja sätta upp 2 olika nät i huset som iaf från ungarnas sida är helt isolerat ifrån jobbnätverket. I min router så verkar jag inte kunna ställa in något sådant utan alla anslutna enheter delar på ett nät. Jag hade gärna sett att subnäten (barn/jobb) kan nås från både wifi och trådat.

Detta måste ju finnas färdigt? Kan någon tipsa mig om vad för router jag skall välja eller.om det finns några sökord att använda sig av då jag letar efter ny router?

Jag ser helst att det är olika nät och inte bara konfiguration för då när kompisar kommer över så är det enkelt för dem att ansluta genom att använda rätt switch/hotspot. (Barnens).

Mycket tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

VLAN är svaret på ditt problem.

Kräver managerbara switchar. Routern skulle behöva klara VLAN också.
Då kan du skapa oändligt antal nätverk i samma kablar.

Subnät osv med nätmasker och olika ip adressserier kommer inte fungera som du tänkt dig.

Med en vättig router, tex en edgerouter, så kan du ordna med routing mellan VLAN så du kan tex ha skrivare som alla kan använda, samt med en accesspunkt (unifi tex) så kan du ha wifi nätverk på olika VLAN så du kan ha olika nätverk för gäster, dig själv och barnen.

Permalänk
Skrivet av boibo:

VLAN är svaret på ditt problem.

Kräver managerbara switchar. Routern skulle behöva klara VLAN också.
Då kan du skapa oändligt antal nätverk i samma kablar.

Subnät osv med nätmasker och olika ip adressserier kommer inte fungera som du tänkt dig.

Med en vättig router, tex en edgerouter, så kan du ordna med routing mellan VLAN så du kan tex ha skrivare som alla kan använda, samt med en accesspunkt (unifi tex) så kan du ha wifi nätverk på olika VLAN så du kan ha olika nätverk för gäster, dig själv och barnen.

Tack gör svaret!
Jag undrar. Edgerouter är ett märke? Klarar alla modeller detta som du beskriver?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av easyrider666:

Tack gör svaret!
Jag undrar. Edgerouter är ett märke? Klarar alla modeller detta som du beskriver?

Skickades från m.sweclockers.com

Edgerouter är en modellserie av routrar från företaget Ubiquiti Networks. Mig veterligen klarar alla deras routrar av att tagga VLAN.
https://www.ubnt.com/

Edgerouter eller USG skall klara det galant, båda från samma företag.

Permalänk
Medlem

Ja du behöver en brandvägg som klarar av vlan samt även en switch. För wifi behöver du också en accesspunkt som klarar vlan och flera SSID

Permalänk
Skrivet av Soir:

Edgerouter är en modellserie av routrar från företaget Ubiquiti Networks. Mig veterligen klarar alla deras routrar av att tagga VLAN.
https://www.ubnt.com/

Edgerouter eller USG skall klara det galant, båda från samma företag.

Jag spanade in edgerouter. Jag vill tycka utseendemässigt att de bara är router och att jag behöver komplettera med
Accesspunkt? Stämmer det? Går det då välja en godtycklig sådan (som stödjer vlan) eller kräver den accesspunkt ifrn samma företag?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@easyrider666:

Jag skulle rekommendera att du köper en switch också (som stödjer VLAN), det är som du säger en router fast med bryggningsfunktionalitet.
Du behöver inte en AP från samma vendor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av easyrider666:

Jag spanade in edgerouter. Jag vill tycka utseendemässigt att de bara är router och att jag behöver komplettera med
Accesspunkt? Stämmer det? Går det då välja en godtycklig sådan (som stödjer vlan) eller kräver den accesspunkt ifrn samma företag?

Skickades från m.sweclockers.com

Du kan köpa prylar från olika företag, men det är lite enklare att konfigurera när allt ser likadant ut. Till edgerouter behöver du nästan en switch eftersom du annars får brygga portarna, vilket inte är optimalt för prestandan.

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Du kan köpa prylar från olika företag, men det är lite enklare att konfigurera när allt ser likadant ut. Till edgerouter behöver du nästan en switch eftersom du annars får brygga portarna, vilket inte är optimalt för prestandan.

Okay. brygga portarna är något jag inte känner till. Och att gå in djupare i frågan kanske är dumt såhär på ett forum utan att ha läst på men jag gör ett försök ändå.
De routrarna har 4 st portar. Går det inte koppla Behövs det alltså en switch emellan accesspunkten och routern för att vlan på accesspunkten skall fungera?

Om jag kopplar in servrar rakt in på routern, behövs switch då? eller är det bara om jag kopplar flera enheter via en switch som jag då behöver en? Och isåfall en som klarar vlan?

Jag har några vanliga 10/100 switchar från netgear (de klassiska blåa i metall) är dessa oanvändbara i ett nätverk man använder vlan?

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av easyrider666:

Okay. brygga portarna är något jag inte känner till. Och att gå in djupare i frågan kanske är dumt såhär på ett forum utan att ha läst på men jag gör ett försök ändå.
De routrarna har 4 st portar. Går det inte koppla Behövs det alltså en switch emellan accesspunkten och routern för att vlan på accesspunkten skall fungera?

Om jag kopplar in servrar rakt in på routern, behövs switch då? eller är det bara om jag kopplar flera enheter via en switch som jag då behöver en? Och isåfall en som klarar vlan?

Jag har några vanliga 10/100 switchar från netgear (de klassiska blåa i metall) är dessa oanvändbara i ett nätverk man använder vlan?

Tack!

Personligen hade jag tittat på Zyxel Access Punkter. De ska stöda VLAN och är prisvärda och kraftfulla. Kör dem själv hemma och på vissa ställen på jobb.

Ang Switchar mm... du kan köra ett VLAN genom en switch som inte vet bättre, men den switchen kan inte göra något annat än just 1 enda VLAN, utan att riskera få problem. Mao, den kan förlänga, eller förgrena ett enda VLAN, öppet, men kan inte hantera andra VLAN.

Permalänk
Medlem

Ska du bara ha två olika nät, och inte fler så är det bra mycket lättare att köpa valfri router med stöd för gäst-wifi. Det blir då helt skiljt från ditt andra nät(iaf i Asus modeller), dock funkar det bara på wifi, du kan alltså inte skilja på olika enheter på det trådade nätet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av easyrider666:

Okay. brygga portarna är något jag inte känner till. Och att gå in djupare i frågan kanske är dumt såhär på ett forum utan att ha läst på men jag gör ett försök ändå.
De routrarna har 4 st portar. Går det inte koppla Behövs det alltså en switch emellan accesspunkten och routern för att vlan på accesspunkten skall fungera?

Om jag kopplar in servrar rakt in på routern, behövs switch då? eller är det bara om jag kopplar flera enheter via en switch som jag då behöver en? Och isåfall en som klarar vlan?

Jag har några vanliga 10/100 switchar från netgear (de klassiska blåa i metall) är dessa oanvändbara i ett nätverk man använder vlan?

Tack!

Vill du köra o-magerade som de Netgear du skriver om får du göra respektive port på routern till olika nätverk och fysiskt separera istället. Är sakerna på samma plats gör det inget med en extra kabel. För med vlan kan du köra flera nät över samma kabel. Till accesspunkten behöver du köra vian eftersom det bara är en kabel in i den

Skickades från m.sweclockers.com