Klarar ni er utan en smartphone? (omröstning)

Permalänk
Medlem

Tja, klart jag gör.
Men jag hade kollat mer på datorn, ex twitter.

Permalänk

Sitter fortfarande mest framför datorn men svarade ändå "Nej verkligen inte!".

Google maps, Spotify och Swish är väl de stora sakerna. Att säga att man kan ta med sig en mp3-spelare och en GPS överallt istället för en smartphone är bara en ursäkt för att kunna rösta något annat.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Accipiter46:

Sitter fortfarande mest framför datorn men svarade ändå "Nej verkligen inte!".

Google maps, Spotify och Swish är väl de stora sakerna. Att säga att man kan ta med sig en mp3-spelare och en GPS överallt istället för en smartphone är bara en ursäkt för att kunna rösta något annat.

Bra punkter, samma här!

Det jag kan lägga till är att tex titta öppettider på affärer, söka artiklar samtidigt som jag är i affären, kolla prisjakt etc. Ganska skönt att kunna göra det när man är på språng.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Är lite hat kärlek till mobil och har ibland lust att ta mobilen och smasha den i ansiktet på personer som springer runt som en zombie med sin mobil och ogillar även att det är ett verktyg för övervakning som kräks ut information om allt

Men är samtidigt praktiska och vist skulle jag klara mig utan men livet blir lite besvärligare utan gps och bank id sen är det skönt att dra en podcast och slö spela nått skit som inte är så viktigt sen praktiska saker som kalender mail o.s.v man kan alltid kolla sen så vist går det

Jag tror människor skulle må bättre att vara utan mobil och datorer oftare för människor idag har för lite downtime där man tar det lungt och finns alltid någon sidoaktivitet en placebo upplevelse för verkliga livet som saknar ett verkligt syfte och är mentalt dåligt att inte leva i något som är äkta

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk

Det skulle bli svårt eftersom att jag snackar 3-4h i telefon per dag samt att jag har tjänster som jag behöver i både jobbet och privat så som kalender, mail, Bankid, Spotify, Swish, Homekit, Plex, Harmony, Nyheter, Kontaktuppgifter etc.

Jag är inte beroende av min telefon på det viset att det skulle klia i fingrarna om jag inte hade den med mig. Jag pratar med folk i min omgivning och använder inte sociala medier i någon större utsträckning. Problemet för mig är att den är ett bra hjälpmedel för hjärnan i vardagen.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

Jag har inte sagt att det är trams för dig men personligen så ser jag ingen annan nyttofunktion än mobilt bankid som jag skulle sakna i telefonen, jag är däremot beroende av datorer, telefoner måste dockas om den ska bli en nyttopryl för utan tangentbord och ett par ordentliga skärmar är det inte mycket jag kan/vill göra på en telefon, MS var ju på gång ett tag med telefondockning men de schabblade bort det när de blev så hetsiga att pressa ut telefoninterfacet på alla typer av apparater så att den enda bra iden de haft på länge mer eller mindre dog när tekniken väl fanns på plats.

Mobiler är underskattad till jobb, visst suger de att skriva på, men allt akut man gör behöver man ej skriva så mycket för.

T.ex har jag varit med om en användare hade glömt sitt lösenord och behövde in lördagskväll då jag var på pubben. Det var vpn in på miljön, sedan rdp in på domänkontrollen och reseta lösenordet. Skulle jag gå hem och göra detta hade säkert kund fått vänta 2h innan hen kunde komma in och göra sitt akuta ärende.
Det vanliga är dock att jag startar om/dödar processer etc, men det kan även vara att kolla driftstatus, kanske dra igång saker som borde ha startas av sig själv.

Mobilen ser jag som ett redskap för akuta saker där de mesta går fint att göra från den, men det är inte så man sitter och skriver sina rapporter på mobilen.
*edit*
Man kan argumentera för att VPN ej är säkert, men då hade jag ej heller kunnat göra jobbet hemifrån utan när företaget öppnade sina dörrar på måndag.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag har inte sagt att det är trams för dig men personligen så ser jag ingen annan nyttofunktion än mobilt bankid som jag skulle sakna i telefonen, jag är däremot beroende av datorer, telefoner måste dockas om den ska bli en nyttopryl för utan tangentbord och ett par ordentliga skärmar är det inte mycket jag kan/vill göra på en telefon, MS var ju på gång ett tag med telefondockning men de schabblade bort det när de blev så hetsiga att pressa ut telefoninterfacet på alla typer av apparater så att den enda bra iden de haft på länge mer eller mindre dog när tekniken väl fanns på plats.

Jag kör ju Huawei och iaf Mate 10 ska väl ha stöd för sådan anslutning vad jag minns.

https://www.digitaltrends.com/mobile/how-to-use-desktop-mode-...

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MultiMan:

Jag kör ju Huawei och iaf Mate 10 ska väl ha stöd för sådan anslutning vad jag minns.

https://www.youtube.com/watch?v=m9e7V0aXan8

Coolt men frågan till vilken användning? Liksom det är sällan man bär med sig en skärm och dockningsstationen. När man är hemma eller på jobbet så har man ofta en riktig dator, jag ser ingen poäng att använda mobilen då.

Visst om man vill göra mer känsliga saker hos andra så kanske man vill använda sin egen mobil som dator, men chansen att personen har en docka till ens mobil är minimal. Att bära med sig dockan, ja det är jobbigt.

Permalänk
Hedersmedlem

@anon159643: Det var inte jag som frågade efter en sådan funktionalitet, det ser du kanske? Visar bara att det finns förutom numera döda WP.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MultiMan:

@Johan86c: Det var inte jag som frågade efter en sådan funktionalitet, det ser du kanske? Visar bara att det finns förutom numera döda WP.

Ok, ja jag såg det. Och när jag skrev det, blev det som en fråga riktad till dig.

Jag tror dessa dockor inte kommer slå igenom om inte alla datorer har dem.
Det borde idag gå använda WIDI till monitorn, bluetooth till mus+tangentbord, men förutom att få har detta är det jobbigt att koppla in 3 separata trådlösa anslutningar. Innan man har fått detta att fungera, så är man nog klar med det ärende som skulle göra genom att jobba direkt på mobilen.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag känner inget behov av att docka en telefon även om jag kan förstå att andra har det.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon159643:

Coolt men frågan till vilken användning? Liksom det är sällan man bär med sig en skärm och dockningsstationen. När man är hemma eller på jobbet så har man ofta en riktig dator, jag ser ingen poäng att använda mobilen då.

Visst om man vill göra mer känsliga saker hos andra så kanske man vill använda sin egen mobil som dator, men chansen att personen har en docka till ens mobil är minimal. Att bära med sig dockan, ja det är jobbigt.

Skrivet av MultiMan:

@anon159643: Det var inte jag som frågade efter en sådan funktionalitet, det ser du kanske? Visar bara att det finns förutom numera döda WP.

Att få till Continuum var väl en av de största anledningarna med omdesignen av interfacet inför win 8, det pratades mycket om det då och att bära med sig sin personliga dators kärndelar (i form av en telefon när den är odockad) och bara lägga den på rätt plats i hemmet eller på jobbet eller hos en vän för att docka den trådlöst hade ju varit mycket tilltalande, det är en smarttelefon.
Continuum: ser ut som en telefon, fungerar som en dator
Använd telefonen som en dator och bli effektivare

https://www.microsoft.com/sv-se/windows/continuum

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

Att få till Continuum var väl en av de största anledningarna med omdesignen av interfacet inför win 8, det pratades mycket om det då och att bära med sig sin personliga dators kärndelar (i form av en telefon när den är odockad) och bara lägga den på rätt plats i hemmet eller på jobbet eller hos en vän för att docka den trådlöst hade ju varit mycket tilltalande, det är en smarttelefon.
Continuum: ser ut som en telefon, fungerar som en dator
Använd telefonen som en dator och bli effektivare

https://www.microsoft.com/sv-se/windows/continuum

Jag ser det som en förläning av de tunna klienterna och det är dit vi går emot om inte något stort händer.
Allt mer körs i molnet, folk på arbetsplatser behöver ingen dator utan skulle kunna göra allt från mobilerna.
Det finns flera saker som sätter käppar i hjulet, ett är Microsoft ockerpriser på RDP cals, vilket de nog vill behålla så lösningen blir nog mer för enklare uppgifter.

Men för gemene person i hemmet, ja inom de närmsta 10 åren tror jag folk fortfarande arbetar som idag. Även om vissa skulle kunna klara sig utan riktig dator, men då klarar de sig nog utan tangentbord också så..
Liksom det går att få en ok laptop för 500kr, att lägga ner tusentals kronor på att skapa något liknande med mobilen tror jag inte tilltalar den grupp som skulle vill spara pengar på att slippa ha en extra dator.

Permalänk
Inaktiv

Blir nog en 3310 för mig. Har gått i tankarna länge om att byta. Då jag märker mer av reklam och annat oviktigt i telefon än den härliga solen som äntligen kommit fram.

Och så har det varit i princip sen min första Nexus S.

Dom appar jag har behov utav är kalendern, SL, BankID, Swish. Resten är egentligen helt onödig konsumtion för min del. Jag är sällan "här och nu". Kollar jag klockan eller ett sms så blir jag jämt flyttad mentalt till reor, skräp från sociala medier och nyheter som inte gör någon praktisk skillnad där och då, utan mer info som jag är nyfiken på men samtidigt så är det en viss stress. Jag kan lika gärna ta det när jag kommer hem och slår på datorn.

Sen slippa bli övervakad.

Permalänk
Medlem

Född 1990 men skulle INTE vilja gå tillbaka till dumlur.
Min SP är min heliga portal till mitt digitala liv. Även om jag har datorer men det är diverse appar som inte finns till dator som skulle försvinna då.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem

Tycker tråden blir lite missvisande, då innan dagens smartphones fanns featurephones, och på dessa kunde du redan surfa, navigera kartor (även utan GPS i telefon!), spela musik, spela radio, installera J2ME-appar o.s.v.

Först med programbutik på en telefon var Danger som kördes ovanpå en modifierade NetBSD-kernel och körde en egen variant av Java SE som ramverk. Andy Rubin var såklart en av grundarna, därav att Android har några likheter även om de då valde IBMs Harmony-klassbibliotek och egen VM istället för att licensiera Java SE den gången.

Idag när vi har Mobilt BankID, digitala brevlådor, lösenordshanterare, MFA-lösningar, o.s.v. måste man ha en Android eller iOS-enhet – men de kostar också mindre än min 5110 gjorde när det gäller billiga Android-enheter. För 15 år sedan kunde man klara sig med bankens bankdosa, med tidtabellen på busskuren o.s.v. Det kan man inte idag. Efter WyWallet-debaclet (de lägger snart ner) kan man ju inte ens betala över SMS längre, något man kunde förr!

Själv skulle jag klara mig på en telefon för 900 kr. Innan smartphones blev populära så kunde man inte direkt klara sig på en billigare telefon än så heller, saker som förr kunde lösas med SMS har flyttat in i appar o.s.v. Kostnaden har dock bara ökat för den som vill, och sånt som kompaktkameror har såklart fått stryk och tappat sin försäljning tack vare allt de dyrare modellerna bakat in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

Har 2 gamla Nokia 3310 som lever än. Så klart man skulle om man vill.
Men de får leva vidare som 2 gamla reserv telefoner om de nya skulle gå sönder

Tyvärr kan det bli lite problem med banden och storleken på simkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Jag ser det som en förläning av de tunna klienterna och det är dit vi går emot om inte något stort händer.
Allt mer körs i molnet, folk på arbetsplatser behöver ingen dator utan skulle kunna göra allt från mobilerna.
Det finns flera saker som sätter käppar i hjulet, ett är Microsoft ockerpriser på RDP cals, vilket de nog vill behålla så lösningen blir nog mer för enklare uppgifter.

Men för gemene person i hemmet, ja inom de närmsta 10 åren tror jag folk fortfarande arbetar som idag. Även om vissa skulle kunna klara sig utan riktig dator, men då klarar de sig nog utan tangentbord också så..
Liksom det går att få en ok laptop för 500kr, att lägga ner tusentals kronor på att skapa något liknande med mobilen tror jag inte tilltalar den grupp som skulle vill spara pengar på att slippa ha en extra dator.

Jag håller med om att det finns mycket som är betydligt enklare att göra på en dator än en mobil.

Men.

Vad tror du om alla funktioner som faktiskt är enklare på en mobil?

Ex att betala en pappersfaktura går snabbare på en mobil
Går snabbare att ta en bild och dela med någon
Att redigera en enkel film går enklare på mobilen än datorn.

Finns fler exempel

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Skulle väl klara mig utan en smartphone, det är inga problem. Det stora problemet är att klara sig utan bankID. Sen skulle man väl gärna vilja kunna surfa på mobilen också. Inget måste men det är trevligt att kunna göra det. Man har ju surfat på mobilen sedan sin första Sony Ericsson. Även om internet på telefon var väldigt primitivt på den tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stelex:

Tyvärr kan det bli lite problem med banden och storleken på simkortet.

Kan ju sätta tillbaka simkortet i adaptrarna eller spelar det ingen roll ?:o

Permalänk
Medlem

Jag tycker man kan kan ta och analysera sitt eget användande av appar och program, och se efter ifall tiden man investerar i dessa appar ifall det ger tillbaka tillräckligt för att det ska vara värt tiden som man har investerat. På så sätt så blir ju inte en smartphone som är roten till problemet för många utan tidsåtgången till diverse appar.

Efter jag har kollat på mitt eget användande av telefonen så har jag i slutet på förra året tagit bort både appar men även konto på Facebook, Twitter och Instagram. Visst kan jag sakna vissa funktioner ibland men de var inte värda tiden för mig som jag investerade i dessa.
Nu i efterhand märker jag att det är lättare och slita mig från telefonen eftersom det finns något mindre att fastna i.

Sen finns det appar jag gillar väldigt mycket tex podcast spelare för denna app använder jag endast när jag vill lyssna på något och på så sätt spenderar jag aldrig mer tid i denna app än vad jag hade tänkt från början.

Dock har jag fortfarande problem med att jag surfar lite för mycket på telefonen och vill gärna kika igenom email och läsa lite på mobilen de första jag gör när jag vaknar.

Det gäller att hitta en lagom balans. Men det vore ibland skönt om man även kunde ha en dumphone och växla över till för att undvika onödigt distraktion.

Permalänk
Medlem

Trodde att jag klarade mit rätt bra utan men min telefon slutade funka för en vecka sedan och jag har varit helt utesluten från omvärlden känns det som.

Utan BankID, Swish etc så kan jag knappt göra nått och jag har 2FA på allt som går och har inte kunna logga in någonstans, det sämsta är att jag har Google Authenticator på FACEIT och kan inte ta bort Authenticatorn där utan att ha Authenticator koden från telefonen som inte längre funkar (detta gick att göra på alla andra ställen så länge man fortfarande var inloggad på datorn). GG.

Permalänk
Medlem

Jag skulle klara mig men då skulle jag få gå tillbaka till att ha en stor almanacka att släpa runt på, gps monterad i bilen och nån typ av bärbar musikspelare. Kanske en väska om man vill ha med kameran också. Det fungerade ju förut så det borde gå igen, men det skulle inte vara kul.
Ungefär som att det kan kännas segt att spela om gamla spel när man vet hur bra spel som finns idag, men när det begav sig var det lysande. (med det sagt så finns det gott om gamla spel som är bättre än dagens)

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk

Bankid är smidigt, men fasiken va skönt det hade varit utan allt plingande som är ett självbelönande system.
Har blivit bättre och bättre på att lägga ifrån mig den.
Dock sugen på nya 3310 även om det också är en smartphone, men man hade nog inte gjort så mycket på den.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Känns som att de som stirrar in i skärmen 24/7 är sociala medier muppar som bara scrollar upp/ner, lajkar bilder och oroar sig för hur mycket lajks de fått/inte fått jämfört med alla andra. Vilket hemskt liv!

Jag tycker vissa appar är väldigt smidiga, jag kikar gärna på mailen via telefonen, kan hända att jag kikar på bildforum (Imgur, 9GAG) för ett gott skratt, det är skönt att kunna ta bilder/filmer närsomhelst och är ett bra kommunikationsverktyg med folk (chatt osv).

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Lego Master

Satte "om jag blev tvingad", men det är ju en sanning med modifikation. Mobilt BankID är sjujävla mycket smidigare än vanligt fast BankID, vilket jag inte ens har.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Dom två månaderna förra året när telefon gick sönder och jag inte orkade fixa ny, va de mest produktiva och välmående månaderna på länge Så klarar mig absolut

Visa signatur

Ryzen 5600X | MSI Tomahawk | GTX 3070

Permalänk
Medlem

Har ingen mobil över huvud taget och har aldrig haft någon.

Jo! En Nokia NGage utan sim för att jag samlar på tv-spel och den har ju Elder Scrolls Shadowkey som faktiskt är ett bra spel.

Är mitt liv krångligare för det? Nix, vissa appar har jag på en surfplatta, men det mesta sköts via pc:n.

Däremot har jag det så jäkla lugnt och skönt eftersom jag inte har en digital sambo i fickan som stressar upp mig dygnet runt.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Capitán General borde visa bilder på sina pellets...
Skippy R.I.P. 17/7 2006

Permalänk
Medlem
Skrivet av tfwo:

Funnits sony walkman lurar länge ju som inte är smartphones som har riktigt bra mp3spelare

Jag hade en Sony Walkman telefon men bar ändå runt på en mp3-spelare för ljudet var inte tillräckligt i telefonen. Har kvar den mp3-spelaren fortfarande och den har bättre ljud än min nuvarande telefon också, men nu är skillnaden i ljudet mycket mindre och jag vill kunna streama så använder telefonen ändå såklart.

Men visst, det fanns redan då och fungerade.

Permalänk
Master of Overkill

Ja men blir väldigt jobbigt i jobbet då jag jobbar med support ^^
Privat kan jag skippa den helt.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240