Kan ha råkat "radera" OneNote 2010-anteckningar

Permalänk
Hedersmedlem

Kan ha råkat "radera" OneNote 2010-anteckningar

Jag använder OneNote 2010 för diverse kladd och påminnelser. För bara ett tag sedan satt jag och kladdade och började fundera på att jag kanske borde göra en backup eftersom det var typ 1,5 år sedan senast. Börjar kolla lite var dokumentet ligger för tillfälle och ser att den länkar till en nätverksmapp på min server som egentligen inte längre finns. Ok?

Börjar bläddra i mappen där jag sparat backuperna tidigare och provar att öppna en gammal backup. Jodå, gammal information finns kvar, men många av de nya flikarna är borta då de inte har blivit skapade i denna kopian.

Försöker nu öppna det levande dokumentet igen, men får bara "Det markerade objektet är inte tillgängligt". Hmm...

I den lokala mappen "C:\Users\User\AppData\Local\Microsoft\OneNote\14.0" finns det 2 mappar, Backup och OneNoteOfflineCache_Files, samt en fil, OneNoteOfflineCache.onecache. Backup-mappen är inte ändrad sedan slutet på 2015 medans den andra mappen och filen är ändrad idag. I mappen "OneNoteOfflineCache_Files" finns även bilder som jag har lagt till nyligen, samt en massa filer jag inte kan öppna.

Som ni kanske kan förstå så har jag hunnit lägga till en hel del på 1,5 år, och då jag inte har en online-backup/synk aktiv så funderar jag om någon vet hur jag kan lyckas öppna det uppdaterade dokumentet igen så jag kan spara det, eller om det bara är att bita i det sura äpplet?

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casgar:

Jag använder OneNote 2010 för diverse kladd och påminnelser. För bara ett tag sedan satt jag och kladdade och började fundera på att jag kanske borde göra en backup eftersom det var typ 1,5 år sedan senast. Börjar kolla lite var dokumentet ligger för tillfälle och ser att den länkar till en nätverksmapp på min server som egentligen inte längre finns. Ok?

Börjar bläddra i mappen där jag sparat backuperna tidigare och provar att öppna en gammal backup. Jodå, gammal information finns kvar, men många av de nya flikarna är borta då de inte har blivit skapade i denna kopian.

Försöker nu öppna det levande dokumentet igen, men får bara "Det markerade objektet är inte tillgängligt". Hmm...

I den lokala mappen "C:\Users\User\AppData\Local\Microsoft\OneNote\14.0" finns det 2 mappar, Backup och OneNoteOfflineCache_Files, samt en fil, OneNoteOfflineCache.onecache. Backup-mappen är inte ändrad sedan slutet på 2015 medans den andra mappen och filen är ändrad idag. I mappen "OneNoteOfflineCache_Files" finns även bilder som jag har lagt till nyligen, samt en massa filer jag inte kan öppna.

Som ni kanske kan förstå så har jag hunnit lägga till en hel del på 1,5 år, och då jag inte har en online-backup/synk aktiv så funderar jag om någon vet hur jag kan lyckas öppna det uppdaterade dokumentet igen så jag kan spara det, eller om det bara är att bita i det sura äpplet?

Kolla i webbguit om informationen finns där? Kolla annars History sen notebook recycle bin där sparar notebooks som har blivit raderade inom 60dagar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Skippy:

Kolla i webbguit om informationen finns där?

Använder som sagt inte webbversionen, helt offline.

Skrivet av Skippy:

Kolla annars History sen notebook recycle bin där sparar notebooks som har blivit raderade inom 60dagar.

Vad jag tror har hänt är:
1. Huvudfilen sparad i en mapp på hemmaservern.
2. Denna mapp flyttas/raderas och går inte längre att komma åt.
3. Mina fortsatta ändringar sparas i cache.
4. När jag öppnar en gammal version av filen så skrivs hela cachen över med information från den gamla filen, sånär som på några enstaka bilder.

Jag har alltså inte aktivt raderat, utan omedvetet skrivit över. Det är i alla fall vad jag tror. Historik och sopkorgen säger inget eftersom jag inte har rört den gamla filen på 1,5-2 år.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Hedersmedlem

Nvm! Upptäckte att det fanns flikar till höger i OneNote där man kunde bläddra mellan olika anteckningsböcker! Nu ska här sparas backup!

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."