Permalänk
Medlem

Sprucken skärm på Sony XD7005 Series

Hej,
fundera köpa en sony television bravia 4k ultra hd android tv xd70 49tum modell X7005
Den är delvis sprucken skärm allt annat funkar fått veta.
Har skickat en frågan till Sony
Går det byta ut glaset
Hur mycket kan det kosta att byta.
Har LG 47 tv här fundera sälja den summa får för den kan använda betala för lagning.
Vad har den tv för garanti kan inte hitta något. den inköpt okt 2016, kan inte hitta på nätet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gytepr:

Vad har den tv för garanti kan inte hitta något. den inköpt okt 2016, kan inte hitta på nätet.

Om inget annat nämnts (te.x att en produkt har längre garanti från tillverkare) så har eletroniska produkter 1års garanti +2års reklamations rätt (det är dock i regel väldigt svårt att få företag/butik/tillverkare att godkänna en reklamation efter 1år, eftersom man måste kunna bevisa att felet är ett fabrikations fel och funnits där från början) enligt lagen.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Om inget annat nämnts (te.x att en produkt har längre garanti från tillverkare) så har eletroniska produkter 1års garanti +2års reklamations rätt (det är dock i regel väldigt svårt att få företag/butik/tillverkare att godkänna en reklamation efter 1år, eftersom man måste kunna bevisa att felet är ett fabrikations fel och funnits där från början) enligt lagen.

okej då vet jag men går det laga en sprucken skärm har skickat en fråga till Sony iaf om det kan kosta eller skall man ringa en tv-handlare höra också kanske

Permalänk
Medlem
Skrivet av gytepr:

okej då vet jag men går det laga en sprucken skärm har skickat en fråga till Sony iaf om det kan kosta eller skall man ringa en tv-handlare höra också kanske

Ja, det kan du göra eftersom om de kanske kan rekomendera en av Sony godkänd reperatör i närheten, och då kan fråga om det går på garanti.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Ja, det kan du göra eftersom om de kanske kan rekomendera en av Sony godkänd reperatör i närheten, och då kan fråga om det går på garanti.

japp har skickat en förfrågan plus skall imorgon ringa höra här jag bor hur mycket det kan gå o det värt laga den kan sälja min LG 47 tum tv den bra skick.
Den summa får sålt min tv kan använda laga den iaf

Permalänk
Medlem

Självklart går det inte på garanti, att skärmglaset gått sönder beror på yttre våld. Mkt tveksamt att det är lönsamt att laga.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heinel:

Självklart går det inte på garanti, att skärmglaset gått sönder beror på yttre våld. Mkt tveksamt att det är lönsamt att laga.

Skickades från m.sweclockers.com

okej men skall kolla upp en lokal tv affär här bor plus ringa Sony höra iaf den är från hösten 2016 säljs fortfarande men inte i Sverige iaf.
Skall iaf kolla upp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Ja, det kan du göra eftersom om de kanske kan rekomendera en av Sony godkänd reperatör i närheten, och då kan fråga om det går på garanti.

Hur tänker du att sprucket glas ska gå på garantin?....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Hur tänker du att sprucket glas ska gå på garantin?....

Glas har inbyggda spänningar (så det räcker med ett lätt slag på rätt ställe så går det sönder), och det är inte ohört att glaset på te.x mobiler spricker helt av sig själva pga. dessa inbyggda spänningar.

Men nu har TS inte berättat hur det har spruckit, är det själv förvållat, så går det naturligtvis inte på garanti.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

@Belzader: Och dessa fall med inbyggda spänningar som du säger går inte heller på garantin så yeah hur tänkte du?

Permalänk
Medlem

@Gainsgoblin:
Fast nu snackar vi om en TV och inte en mobil, så vad som gäller för dem behöver nödvändigtvis inte gälla för en TV.

Nu vet jag inte hur du brukar göra, men personligen så frågar jag alltid om det går på garanti om det finns sådan, när det är något som har gått sönder av sig själva.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Du måste se det från en tillverkares synvinkel. Sprucket glas är fysisk åverkan, det finns inget annat alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Du måste se det från en tillverkares synvinkel. Sprucket glas är fysisk åverkan, det finns inget annat alternativ.

Hej,
har ringt både sony och en lokal tv-handlare här jag bor.
De sa det skulle gå men kosta runt 7500-15000 kr byta den lcd skärmen.
Så kommer inte köpa den har meddelat den person på Facebook.
Men måste ta reda om det går göra har fått svar kan bli dyrt inte lönt iaf bättre köpa ny de så billiga nu iaf

Permalänk
Medlem

Att skicka in och "fråga" om garanti på en tv går på allt mellan 1000-3500kr beroende på storlek och var du bor. Så jag hade inte testat garantin på en sprucken panel då som någon redan påpekat det ytterst sällan om någonsin täcks.

Aldrig varit med om en tv som varit lönsam att reparera om det varit yttre våld. Som allt annat görs de i Kina och repareras i Sverige med allt vad det innebär. Panel/fuktskador då. Trasiga in/utgångar kan va lönsamt om det är en dyr tv och man inte kan kringgå problemen med mediaspelare/wifi whatever.

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikaelmannen:

Att skicka in och "fråga" om garanti på en tv går på allt mellan 1000-3500kr beroende på storlek och var du bor. Så jag hade inte testat garantin på en sprucken panel då som någon redan påpekat det ytterst sällan om någonsin täcks.

Aldrig varit med om en tv som varit lönsam att reparera om det varit yttre våld. Som allt annat görs de i Kina och repareras i Sverige med allt vad det innebär. Panel/fuktskador då. Trasiga in/utgångar kan va lönsamt om det är en dyr tv och man inte kan kringgå problemen med mediaspelare/wifi whatever.

Håller med dig där men ville kolla om det gick fixa SonY sa att det gick inte plus ingen garanti hade varit garanti då hade varit annan femma. Ringde min lokala tv affär litar på dem har köpt saker av dem och de sa nej direkt men kunde bli lika som köpa ny tv då
Jag anser min fråga är besvarade här inte lönt hade blivit för dyrt för min plånbok iaf