Permalänk
Avstängd

Vilken operatör för mobilt bredband?

Hej!

Bor i studentboende där vi är 6 pers som delar på 10/2 mbit adsl vilket som ni förstår inte fungerar särskilt bra, har därför tänkt testa det här med mobilt bredband och se om det är bättre så nu till min fråga - vilken operatör ska jag välja? Egentligen struntar jag i om det är 10, 20 eller 50 mbit, vill bara ha så bra responstid som möjligt, men den kanske är desamma för alla 4g? Rent generellt har jag hört att tele2 och 3 ska vara bäst men tar gärna emot tips då jag är riktigt grön på detta :).

Permalänk
Avstängd

Har också en fråga gällande modem, är det värt att köpa något som dom erbjuder eller ska man köpa något från t. ex netonnet?

Permalänk
Medlem

Responstid är på det stora hela inte mobilt bredbands starka sida.

Som referens får jag 4 ms på stundentbostadens fiber över trådlöst och 15 ms över Telias 4G när jag testar på mobilen nu.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem

Du får nog kolla vart din närmsta mast är och vem/vilka som använder den. Tänk då också på att det är skillnad på 3G och 4G-master. Så bara för att t.ex. tele2 har närmast mast betyder det inte att de är bäst på just 4G.

Släng iväg ett mail till alla större operatörer så får du svar inom ett par dagar. Alternativt ringa eller chatta med dom så får du svar snabbare.

Men vad är problemet med att ni delar på 10mb? Borde inte det fungera så länge inte någon laddar ner? Eller sitter ni alla i varsitt rum och streamar en massa?

Jag har 4G från Tele2, masten är bara ett par kilometer ifrån mig. Hastigheten brukar inte vara något problem för mina behov, tar visserligen lite längre tid att ladda ner en film jämfört med när jag hade 1gb fiber men vem har bråttom? Latensen är godkänd men inte mer än så. Du kan spela online utan att dina motståndare svär sig hesa över hur du hoppar omkring men om du är typen som vill vara garanterad 100 % laggfritt 100 % utav tiden så är det fel val.

Om man ändå hade fiber igen... Kostar dock 40.000kr som engångssumma och sedan 100 kr/månaden för "all" framtid enbart för att "underhålla" fibern. Som student har jag inte jättebråttom att ansluta mig

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rattnalle:

Responstid är på det stora hela inte mobilt bredbands starka sida.

Som referens får jag 4 ms på stundentbostadens fiber över trådlöst och 15 ms över Telias 4G när jag testar på mobilen nu.

Hade sålt min ena njure för 15 ms, ska vara glad om jag har under 300 i dagsläget :(.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Trunk:

Du får nog kolla vart din närmsta mast är och vem/vilka som använder den. Tänk då också på att det är skillnad på 3G och 4G-master. Så bara för att t.ex. tele2 har närmast mast betyder det inte att de är bäst på just 4G.

Släng iväg ett mail till alla större operatörer så får du svar inom ett par dagar. Alternativt ringa eller chatta med dom så får du svar snabbare.

Men vad är problemet med att ni delar på 10mb? Borde inte det fungera så länge inte någon laddar ner? Eller sitter ni alla i varsitt rum och streamar en massa?

Jag har 4G från Tele2, masten är bara ett par kilometer ifrån mig. Hastigheten brukar inte vara något problem för mina behov, tar visserligen lite längre tid att ladda ner en film jämfört med när jag hade 1gb fiber men vem har bråttom? Latensen är godkänd men inte mer än så. Du kan spela online utan att dina motståndare svär sig hesa över hur du hoppar omkring men om du är typen som vill vara garanterad 100 % laggfritt 100 % utav tiden så är det fel val.

Om man ändå hade fiber igen... Kostar dock 40.000kr som engångssumma och sedan 100 kr/månaden för "all" framtid enbart för att "underhålla" fibern. Som student har jag inte jättebråttom att ansluta mig

Tack för tipset, ska stämma av med en del operatörer imorgon och se vad dom säger! Ja, det som är problemet, det är 6st rum och alla är typ inlåsta på sina rum hela dagarna med sina datorer, streamas nog en hel del kan jag tänka mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rattnalle:

Responstid är på det stora hela inte mobilt bredbands starka sida.

Som referens får jag 4 ms på stundentbostadens fiber över trådlöst och 15 ms över Telias 4G när jag testar på mobilen nu.

15 ms är väl inte så dåligt pinkat?? Beror ju på mot vad detta pingar mot, men ändå.

När kag var i likande sitution som dig TS så körde jag på vimla i mobilen och sen delade internet. Billigt och jag hade inga issues med hastigheter. Minns dock inte vilken ping.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

15 ms är väl inte så dåligt pinkat?? Beror ju på mot vad detta pingar mot, men ändå.

När kag var i likande sitution som dig TS så körde jag på vimla i mobilen och sen delade internet. Billigt och jag hade inga issues med hastigheter. Minns dock inte vilken ping.

Skickades från m.sweclockers.com

Nej så klart beror det ju på vad alternativet är. Det är den ping jag får med appen Speedtest för övrigt. På jobbet får jag faktiskt högre än 4G, 19. Samma på mobilnätet som hemma.

Haft bra bredband med ping <10 sen typ 2001 så jag väl blivit lite bortskämd

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem

Förresten, hur ser nätverket ut? Delar ni alla på ett wifi från en gammal sunkig teliarouter?
Testa koppla in datorn med kabel och se om det blir någon markant skillnad.

Mobilt bredband är ganska dyrt om man streamar/laddar ner saker, speciellt som student.

Permalänk
Medlem

Jag sitter i malmö, kör tele2 och sitter med en TP-Link Archer MR200 4G LTE AC750 Router

Jag får ut ca 15-25MB/s och har en ping på 60-72. Dock har jag inte satt ut routern på en speciell plats utan satte den där det blev snyggt och kör via 5GHz bandet. Funkar laggfritt för mig på alla spel och har knappt märkt av några lagpsikes direkt. Dock går mängden rätt snabbt med tanke på updateringar osv.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Trunk:

Förresten, hur ser nätverket ut? Delar ni alla på ett wifi från en gammal sunkig teliarouter?
Testa koppla in datorn med kabel och se om det blir någon markant skillnad.

Mobilt bredband är ganska dyrt om man streamar/laddar ner saker, speciellt som student.

Har inte möjligthet att köra sladd =(.

Skrivet av QuadiX:

Jag sitter i malmö, kör tele2 och sitter med en TP-Link Archer MR200 4G LTE AC750 Router

Jag får ut ca 15-25MB/s och har en ping på 60-72. Dock har jag inte satt ut routern på en speciell plats utan satte den där det blev snyggt och kör via 5GHz bandet. Funkar laggfritt för mig på alla spel och har knappt märkt av några lagpsikes direkt. Dock går mängden rätt snabbt med tanke på updateringar osv.

Ajdå, det lät ju inte allt för sexigt, hade väl hoppats på att man skulle ligga runt 30-40 iaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karlsendanjel:

Har inte möjligthet att köra sladd =(.

Nätverk via elnätet fungerar för nästintill alla och ger i de flesta fall en nästan lika bra prestanda som ethernet. Nästan. Googla på powerlines om du inte är bekant med dessa. Jag kör de själv och har gjort i snart två år, fungerar perfekt

Skrivet av Karlsendanjel:

Ajdå, det lät ju inte allt för sexigt, hade väl hoppats på att man skulle ligga runt 30-40 iaf

Jag kollade ett par gånger nu och tog ett medelvärde.
Tele2 4G, nära till masten och inte direkt något hinder i vägen, några träd bara.
15 upp och 6 ned, svarstid 40ms. Klockan är 23 en måndag.

Mitt nätverk är dock lite huller om buller just nu (renoveringar och sånt) så jag har 4G-modemet på övervåningen i det bästa fönstret, sedan powerline till min router på undervåningen och därifrån wifi till den bärbara som är fem meter och en skåpdörr ifrån.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Trunk:

Nätverk via elnätet fungerar för nästintill alla och ger i de flesta fall en nästan lika bra prestanda som ethernet. Nästan. Googla på powerlines om du inte är bekant med dessa. Jag kör de själv och har gjort i snart två år, fungerar perfekt

Jag kollade ett par gånger nu och tog ett medelvärde.
Tele2 4G, nära till masten och inte direkt något hinder i vägen, några träd bara.
15 upp och 6 ned, svarstid 40ms. Klockan är 23 en måndag.

Mitt nätverk är dock lite huller om buller just nu (renoveringar och sånt) så jag har 4G-modemet på övervåningen i det bästa fönstret, sedan powerline till min router på undervåningen och därifrån wifi till den bärbara som är fem meter och en skåpdörr ifrån.

Där ser man! Hade jag inte en aning om att sånt fanns, tror dessvärre inte att det spelar någon roll, jag minns själv när jag var yngre och vi hade samma adsl hemma, var samma veva där, satt t. ex min syrra och tankade så var hela internet uppslukat, och då var det bara jag och henne, nu är det 5 andra som alla är inlåsta på sina rum hela tiden och jag förmodar att dom sitter vid en dator/telefon och streamar musik, netflix etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Nätverk via elnätet fungerar för nästintill alla och ger i de flesta fall en nästan lika bra prestanda som ethernet. Nästan. Googla på powerlines om du inte är bekant med dessa. Jag kör de själv och har gjort i snart två år, fungerar perfekt

Skulle inte vilja säga det. Den efarenhet jag har av det säger tvärt om. fungerar sällan bra. Väldigt beroende på hur elnätet lastas, om det är säkringar imellan, om uttagen sitter på olika faser osv. Bara en simpel mobilladdare kan förändra hur väl powerline adaptrar fungerar. Så de är inget jag rekommenderar.

Fungerar de bra för dig så grattis till en bekväm lösning.

@Karlsendanjel

Allt beror på hur många som ansluter på samma mast när det gäller 4G. Har varit med om att få ut allt mellan 2 till 140Mbit och 12 till 120ms beroende på last i nätet, täckning och avstånd.

Mitt råd är att kolla med dina grannar vad de använder för leverantör och be den köra speedtest först. Då får du en grund att utgå från. Sen eventuellt kontakta de leverantörer som verkar som vettiga val.

Angående router så finns det en uppsjö att välja mellan. Många valiga routrar har stöd för 4G usb modem. Och det finns modem med stöd för externa antenner om det skulle behövas. Det är vad jag skulle rekommendera.

Tex så ska ASUS AC86U och Huawei E3372 fungera tillsammans enligt denna lista från ASUS.

Modemet i fråga ha stöd för två externa antenner, dessa ansluts via TS-5 kontakter.

Mvh
Mattias

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayth:

Skulle inte vilja säga det. Den efarenhet jag har av det säger tvärt om. fungerar sällan bra. Väldigt beroende på hur elnätet lastas, om det är säkringar imellan, om uttagen sitter på olika faser osv. Bara en simpel mobilladdare kan förändra hur väl powerline adaptrar fungerar. Så de är inget jag rekommenderar.

Fungerar de bra för dig så grattis till en bekväm lösning.

Vi kanske har olika definitioner om bra eller så har du haft otur, alternativt haft en dålig produkt. Visst har ens elnät inverkan på prestandan men för mig har den inte varit märkbar i praktiken och innan jag köpte produkten så googlade jag en hel del och nästintill alla har samma upplevelse som mig. Jag har någon TP-link av okänd modell som vid inköp var bäst i test, kostade runt tusenlappen. Prestandaförlusten är någon mb/s lägre och ett par ms ökad latens. Inget jag märker av.

Jag har haft den i tre bostäder:
Ett miljonprojekt (=tvivelaktigt elnät)
En gammal sommarstuga
Samt där jag bor nu, en villa där routern sitter i en del av huset som är från 70-talet och där datorn finns i en nybyggd del. Kan inget om el men jag vet att det elen i den nya delen "lades till" på den gamla så jag antar att det är en suboptimal lösning.

Permalänk
Medlem

Köp en schysst mobilrouter, och så ber om du testabonnemang från samtliga operatörer för att testa vilka som har bäst täckning där du befinner dig. Telia har bäst nät enligt oberoende undersökningar, men lita inte på det fullt ut då det varierar beroende på geografisk position.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karlsendanjel:

Hej!

Bor i studentboende där vi är 6 pers som delar på 10/2 mbit adsl vilket som ni förstår inte fungerar särskilt bra, har därför tänkt testa det här med mobilt bredband och se om det är bättre så nu till min fråga - vilken operatör ska jag välja? Egentligen struntar jag i om det är 10, 20 eller 50 mbit, vill bara ha så bra responstid som möjligt, men den kanske är desamma för alla 4g? Rent generellt har jag hört att tele2 och 3 ska vara bäst men tar gärna emot tips då jag är riktigt grön på detta :).

Responstiderna varierar en del har jag märkt, Telias nät har genomgående lägsta med runt 15-30 ms på 4G. Tres nät var det ett tag sedan jag testade så vågar inte säga så mycket där, men vill minnas att det låg ungefär på samma nivåer men lite högre. Tele2/Telenor (de delar 4G-nät) har generellt högre ping. Runt 40-50ms är rätt vanligt, lägsta jag lyckats nå är 19ms med Tele2 dock.

Sedan är ju största problemet med 4G/mobilt bredband vs ADSL att datamängden är begränsad och ofta ganska dyr.

Jag gissar att du behöver ganska mycket data och då är ofta mobilabonnemang billigare. Detta fungerar lika bra att sätta i ett 4g-modem/router egentligen, alternativt så byter du helt enkelt ditt mobilabonnemang du har idag till ett med större surfmängd och delar via USB (så laddas telefonen samtidigt). Du kan ju även dela med wifi, men det sänker prestandan ytterligare och suger ut batteriet rätt snabbt är min erfarenhet.

Skall du köra på ett mobilabonnemang så kan ju t.ex. Hallon 100 GB för 299kr/mån eller Tele2 Unlimited/obegränsat för 399kr/mån (båda studentpriser) vara rätt lämpliga.

Permalänk
Avstängd

Telia erbjuder enbart 100gb, annars har dom flesta andra 200-400 eller tom unlimited, hur långt kommer man på 100gb om man enbart spelar? Kan ju dra på vanliga om jag ska tanka ner grejer tänker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karlsendanjel:

Telia erbjuder enbart 100gb, annars har dom flesta andra 200-400 eller tom unlimited, hur långt kommer man på 100gb om man enbart spelar? Kan ju dra på vanliga om jag ska tanka ner grejer tänker jag.

I väntan på att fiber byggs ut till mig i nästa år så sitter jag med 4G just nu. Körde först Telia 100GB a 469kr(?), körde slut på den ganska fort med Netflix + PS4. Bytte till Tele2 200GB(Just nu 400GB) a 399kr, funkar lika bra och lite billigare. Lirar online utan problem på PS4, bättre än förväntat och då kom jag ändå från 500Mbit i förra lägenheten...

Edit: Huawei B525(Från Telia köpet, Tele2 sim nu) till Airport Extreme-AC, 60Mbit~ ner och en 25-30ms~.

//D

Visa signatur

GTX 260 SC | GTX 280 SLI | GTX 280 Tri SLi | GTX 590 Quad SLi | GTX 980 ti | RTX 2080 Ti Strix OC | RTX 3090 Strix OC | RTX 4090 Strix OC
The Way It's Meant to be Played|NVIDIA

ASUS MAXIMUS Z790 APEX Encore | i9-14900KS (delidded/direct-die) | 2x24GB G.Skill 8000 M-die | Corsair AX1600i | Samsung 990 PRO 4TB | Corsair 7000D Airflow | 15x Corsair ML Pros (8x ML120 Pro, 7x ML140 Pro) | Rads 360+360+420 | LG C3 48" 120Hz

Permalänk
Avstängd

@dbxxx: Låter bra, kan som sagt använda det vanliga bredbandet när jag ska ladda ner uppdateringar eller streama netflix osv, så frågan är hur länge 100gb räcker för enbart gaming? Märkte du någon som helst skillnad på responstiden mellan Telia och Tele2? Som många påpekat varierar det säkert var man bor men ändå intressant att höra då Telia verkar något stabilare.

Permalänk
Medlem

@Karlsendanjel: Kan inte säga att jag märkt någon skillnad alls mellan Telia/Tele2, men kör inte PC FPS längre heller
Kör allt över 4G och klarade mig en 5-6 månader på 100GB med vanlig användning på kväll och helg. Men när jag vart hemma sjuk i över en vecka och streama netflix tog de slut, så måste vart på gränsen... Först då bytte jag.

Edit.. Stryker det sista där.. 0-10% gäller möjlighet till fast bredband.

Visa signatur

GTX 260 SC | GTX 280 SLI | GTX 280 Tri SLi | GTX 590 Quad SLi | GTX 980 ti | RTX 2080 Ti Strix OC | RTX 3090 Strix OC | RTX 4090 Strix OC
The Way It's Meant to be Played|NVIDIA

ASUS MAXIMUS Z790 APEX Encore | i9-14900KS (delidded/direct-die) | 2x24GB G.Skill 8000 M-die | Corsair AX1600i | Samsung 990 PRO 4TB | Corsair 7000D Airflow | 15x Corsair ML Pros (8x ML120 Pro, 7x ML140 Pro) | Rads 360+360+420 | LG C3 48" 120Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Vi kanske har olika definitioner om bra eller så har du haft otur, alternativt haft en dålig produkt. Visst har ens elnät inverkan på prestandan men för mig har den inte varit märkbar i praktiken och innan jag köpte produkten så googlade jag en hel del och nästintill alla har samma upplevelse som mig. Jag har någon TP-link av okänd modell som vid inköp var bäst i test, kostade runt tusenlappen. Prestandaförlusten är någon mb/s lägre och ett par ms ökad latens. Inget jag märker av.

Jag har haft den i tre bostäder:
Ett miljonprojekt (=tvivelaktigt elnät)
En gammal sommarstuga
Samt där jag bor nu, en villa där routern sitter i en del av huset som är från 70-talet och där datorn finns i en nybyggd del. Kan inget om el men jag vet att det elen i den nya delen "lades till" på den gamla så jag antar att det är en suboptimal lösning.

Kan säga att jag själv inte försökt använda det hemma, jag har dragit kablar istället. Men har jobbat som onsite tekniker för isp's tidigare, så har varit ute på lite för många case när kunder klagar över att de inte får ut den hastighet de ska där det visar sig att de kör powerline adaptrar.

Har i nästan alla fall kunnat påvisa att det är pga powerline adaptrarna, mätningar över kabel ser hur fina ut som helst. Medans de över powerline adaptrarna varierar väldigt mycket. Kan kolla om jag har några mätningar sparade, men det får bli först imorgon kväll i sådana fall.

Men det är som sagt min erfarenhet av det.

Mvh
Mattias

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karlsendanjel:

Telia erbjuder enbart 100gb, annars har dom flesta andra 200-400 eller tom unlimited, hur långt kommer man på 100gb om man enbart spelar? Kan ju dra på vanliga om jag ska tanka ner grejer tänker jag.

100Gb är mer än tillräckligt för att spela. Kommer inte ihåg hur mycket spelande drog men det var förvånansvärt lite. Det är som sagt uppdateringarna som snabbt gör att det drar iväg. Man måste vara noga med att stänga av uppdateringar för windows och diverse program. Det är inte möjligt att stänga av i steam utan där får man istället schemalägga uppdateringarna till tider då datorn inte är på. Problemet med steam är dock att så fort den märker att det finns en uppdatering så kan du inte spela innan du uppdaterat, väldigt dåligt om du frågar mig.

Skrivet av Mayth:

Kan säga att jag själv inte försökt använda det hemma, jag har dragit kablar istället. Men har jobbat som onsite tekniker för isp's tidigare, så har varit ute på lite för många case när kunder klagar över att de inte får ut den hastighet de ska där det visar sig att de kör powerline adaptrar.

Har i nästan alla fall kunnat påvisa att det är pga powerline adaptrarna, mätningar över kabel ser hur fina ut som helst. Medans de över powerline adaptrarna varierar väldigt mycket. Kan kolla om jag har några mätningar sparade, men det får bli först imorgon kväll i sådana fall.

Men det är som sagt min erfarenhet av det.

Mvh
Mattias

Ok, då kanske jag bara haft tur då. Eller så har dina kunder haft dåliga adaptrar för det skiljer som sagt en del mellan märken/modeller. En som på pappret ska klara av 100mb klarar i verkligheten inte ens av hälften, så det gäller att man tar i från tårna när de ska köpas.