Rykte: Intel firar 40-årsdagen för 8086 med Core i7-8086K Anniversary Edition

Permalänk
Melding Plague

Rykte: Intel firar 40-årsdagen för 8086 med Core i7-8086K Anniversary Edition

Den 8 juni fyller x86-arkitekturens förfader Intel 8086 40 år, något bolaget kan komma att fira med en sexkärnig processor som går i upp till 5,1 GHz och därmed slår flaggskeppet Core i7-8700K.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Master of Overkill

Det är ju riktigt fint, prislappen är det enda intressanta.

Är den över 500kr dyrare än 8700k är helt waste för turbo antar jag bara är single core.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Kör de på 3.2 µm storlek på transistorerna också

Permalänk
Medlem

Wii 40-år... Vi har nöd o näppe nått 5Ghz (som vi skulle krossa med P4an) och vi har här en processor som firar alla fina Spectre och Meltdown sårbarheten vi haft senaste 10 åren...

The hype is Real!

Permalänk
Medlem

Var är Ice/Cannon Lake?

Permalänk

Handplockade 8700 eller?
Kanske blir ett köp och bygga server av i9an. Men mindre intressant om det kommer en ny gen i slutet av året.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddanx:

Wii 40-år... Vi har nöd o näppe nått 5Ghz (som vi skulle krossa med P4an) och vi har här en processor som firar alla fina Spectre och Meltdown sårbarheten vi haft senaste 10 åren...

The hype is Real!

Jo, men man kan inte räkna GHZ hit och dit längre..

En gammal IB i5 på 4GHZ hade motsvarat en P4'a på 6-7ghz i prestandavägar, om man ens hade kunnat jämföra dessa två helt olika prollar.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Volten på skärmdumparna kan knappast stämma, väldigt hög på första och extremt låg på andra.

Ser intressant ut om ryktet skulle stämma, kan bli en väldigt bra processor för spel (om inte priset blir helt galet).

Permalänk
Avstängd

Om inte dem fixar bättre värmespridning så kommer den bli en ny pentium 4.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Inaktiv

Hade varit lite charmigt om den bara var 1c/1t men i 5GHz.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag gillar detta rykte och tycker det är kul med en jubileumsmodell som hyllar gamla 8086.
Jag hoppas priset inte blir 8086kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

Jag gillar detta rykte och tycker det är kul med en jubileumsmodell som hyllar gamla 8086.
Jag hoppas priset inte blir 8086kr

Ge dem inga ideér med priset!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

Jag gillar detta rykte och tycker det är kul med en jubileumsmodell som hyllar gamla 8086.
Jag hoppas priset inte blir 8086kr

Det kan få vara $80.86

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Medlem

spännande!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

Jag gillar detta rykte och tycker det är kul med en jubileumsmodell som hyllar gamla 8086.
Jag hoppas priset inte blir 8086kr

Om det blir en begränsad utgåva med de klockfrekvenserna lär priserna sticka iväg ordentligt.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Wolfkin:

Volten på skärmdumparna kan knappast stämma, väldigt hög på första och extremt låg på andra.

Ser intressant ut om ryktet skulle stämma, kan bli en väldigt bra processor för spel (om inte priset blir helt galet).

Beror ju helt på vilket mobo den sitter i, och den andra är pga av den inte belastas.

Min i Z370 MSI Godlike satte sig i 1.4vcore, så beror helt på BIOS och annat.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Avstängd

Tråkigt firande.
Hade hellre sett att dom släppte 80386 eller 8086 som open source.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Det är ju riktigt fint, prislappen är det enda intressanta.

Är den över 500kr dyrare än 8700k är helt waste för turbo antar jag bara är single core.

Beror mycket på om dom skulle vara bättre binnade eller inte, om dom i princip garanterar 5,1/5,2 OC på alla cores skulle nog en hel del anse att det var värt det. Du kan trots allt få ett ruttet 8700K ex som inte klarar 5,0 utan delid som mitt eget ex.

Permalänk
Medlem

Tja varför inte? Om inte annat så skulle det vara ett smidigt sätt för dem att svara på Ryzen 2000-serien från AMD som ju verkar gå rätt bra i spel. Tydligen såpass bra att skillnaden inte längre är värd de extra slantarna man får punga ut för 8700K, men det är ju bara läckor så vem vet om det ens stämmer.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Jo, men man kan inte räkna GHZ hit och dit längre..

En gammal IB i5 på 4GHZ hade motsvarat en P4'a på 6-7ghz i prestandavägar, om man ens hade kunnat jämföra dessa två helt olika prollar.

Så... varför gör Intel i så fall denna på just 5Ghz?

Säger bara:
https://www.geek.com/chips/intel-predicts-10ghz-chips-by-2011...
https://www.anandtech.com/show/680/6

Skrivet av Snubb1:

Jag gillar detta rykte och tycker det är kul med en jubileumsmodell som hyllar gamla 8086.
Jag hoppas priset inte blir 8086kr

Är ju från USA... så $80.86

Permalänk
Medlem

4790k revisited!

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

En gammal IB i5 på 4GHZ hade motsvarat en P4'a på 6-7ghz i prestandavägar, om man ens hade kunnat jämföra dessa två helt olika prollar.

Phoronix testade faktiskt hur en gammal P4:a står sig mot modernare CPUer för något år sedan. Spoiler: inte bra

Skrivet av Paddanx:

Så... varför gör Intel i så fall denna på just 5Ghz?

Första modellerna av 8086 hade en klockfrekvens på upp till 5MHz, så 5GHz känns som en lämplig frekvens att lägga sig på om man ska fira just 8086.

Permalänk
Medlem

Om dom ändå ska fira denna yngling så borde dom göra det med en åter lansering av 8086, men med en klocka på 4Ghz

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Medlem

Hur många här mer än jag sitter på maskiner som faktiskt har en 8086 eller 8088 i sin samling?

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av som99:

Hur många här mer än jag sitter på maskiner som faktiskt har en 8086 eller 8088 i sin samling?

Om jag hade samlat på alla datorer + tillbehör under årens lopp, då hade jag måst slänga ut både kärring och ungar (bådadera är numera borta - fast av andra mer normala anledningar;) Visst hade det varit kul iofs, men jag är inte så särskilt sentimental av mig, för mig är det dataskrot - bra dock om industrimuseet har samlat på sig de mest signifikanta modellerna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hade varit roligare med en nytillverkad 8086 !
Vem vet, kanske Intel skulle lyckas att få upp den i mer än 10MHz !

Permalänk
Sötast

Första "OMG JAG VILL HA" begäret på processormarknaden på 10 år

Permalänk
Medlem

Beroende på om 9700k presterar bra i spel eller inte så vore inte en sån här dum. Ja, priset spelar ju så klart in också.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Det är ju riktigt fint, prislappen är det enda intressanta.

Är den över 500kr dyrare än 8700k är helt waste för turbo antar jag bara är single core.

Siffran som specifieras för turbo är maxhastigheten för singlecore, men turbo boost finns med olika frekvenser beroende på antal lastade kärnor.
https://www.gamersnexus.net/guides/3077-explaining-coffee-lak...

Notera att turbo boost även ger en högre frekvens än "default" när alla kärnor är lastade - defaultfrekvensen är vad som förväntas nås över lång tid av maxlast, men under kortare bursts kan alla kärnor gå högre.

Visa signatur

h170i-plus i5 6600 2x8gb ddr3l 850 pro 256gb
Don't argue with an idiot. He will drag you down to his level, and beat you with experience.

Permalänk
Medlem
Skrivet av X_Load:

Om jag hade samlat på alla datorer + tillbehör under årens lopp, då hade jag måst slänga ut både kärring och ungar (bådadera är numera borta - fast av andra mer normala anledningar;) Visst hade det varit kul iofs, men jag är inte så särskilt sentimental av mig, för mig är det dataskrot - bra dock om industrimuseet har samlat på sig de mest signifikanta modellerna.

Skickades från m.sweclockers.com

Haha Man kan ej spara allt även om man vill Detta är min hobby och både fru och barn förstår detta, jag fick bara se till att huset vi köpte skulle ha plats nog (vilket det knappt har längre) Den lille har väldigt roligt med att spela på många av mina gamla maskiner och då framförallt mina Amiga Men jag samlar även TV-Spel och där har jag i princip alla system jag vill ha, dem uppskattas av den lille med

Men det sagt så är det framförallt inte x86 PC jag samlar på i hemdatorväg utan andra arkitekturer och allt med Commodore logga har högsta prio, men jag har ändå på tok för många x86 PC maskiner och börjat krympa den samlingen lite ^^
Har dock inrett vinden så det skall bli tänkt som hobbyrum för vad skall jag med allt till om det inte kan vara inkopplat och användas? Samt har gjort en övervåning i verkstaden/garaget där jag förvarar mycket samt källaren

Nu har jag dock elektronikverkstad med så lagar eget och åt andra samt bygger mängder med projekt i mån av tid så reservdelslagret börjar bli stort...

Men har kommit till en nivå där jag nästan har allt jag vill ha och faktiskt kan börja sortera bort en del, men vi kommer byta till en större bostad så fort rätt dyker upp då vi behöver fler sovrum då vi vill ha fler barn samt jag behöver ett större garage/verkstad

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.