Noctua smygvisar NF-A12x25 – flaggskeppsfläkt med nytt material

Permalänk
Medlem
Skrivet av serdyllon:

Noctua är ett av få företag som fortfarande borgar för kvalitet även när de skulle kunna ha tummat lite på byggkvalitet för att bättra på sina egna marginaler. De flesta lär anse att priset är för högt för en fläkt. Samtidigt som Nvidia och Intel mjölkar pengar och fuskar lite här och var där de tror att det inte kommer märkas.

Förra bygget står fortfarande och tuffar 24/7 och är helt knäpptyst. Inga fläktar har behövs bytas och efter 10 års drift är det fortfarande husets tystaste burk. Som så många andra ser jag därför verkligen fram emot när 140mm-modellerna rullas ut på marknaden.

Precis. Har själv en Noctua S12 från 2008 som snurrar på lika bra nu som för 10 år sedan utan några missljud eller andra problem öht.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serdyllon:

Noctua är ett av få företag som fortfarande borgar för kvalitet även när de skulle kunna ha tummat lite på byggkvalitet för att bättra på sina egna marginaler. De flesta lär anse att priset är för högt för en fläkt. Samtidigt som Nvidia och Intel mjölkar pengar och fuskar lite här och var där de tror att det inte kommer märkas.

Förra bygget står fortfarande och tuffar 24/7 och är helt knäpptyst. Inga fläktar har behövs bytas och efter 10 års drift är det fortfarande husets tystaste burk. Som så många andra ser jag därför verkligen fram emot när 140mm-modellerna rullas ut på marknaden.

Har också några Noctua som snurrat i närmare tio år utan problem. Fläktarna som följde med mitt antec p280 dog efter fyra år (eller de snurrar men gör så mycket oljud att det inte går att ha igång).

Blir helt klart att köpa några såna här när 140mm kommer (kanske även några 120mm).

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Hehe noctua hade överlägset fulast fläktar innan och nu ser det ut som att bladen fått päls
Svindyra var dom också. Tveksamt om dom är värda sitt pris.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Mina Noctua fläktar har följt med sen Dackefejden, precis som så många andra här i tråden säger.

Tysta och fina och presterar bättre än många andra system.
Har inte heller haft några problem med damm som fastnat på bladen som det tradionellt kan göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Låter otroligt, ursäkta mig om jag är väldigt tveksam till det.

Jag är lite tveksam till detta också, återstår att se tester. Men med tanke på att en extra fläkt på NH-U12S endast bidrar med ca 3-4 grader lägre temperaturer under load så är det nog inte ett helt orimligt antagande!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Skrivet av Ecchi-BANZAII!!!:

Den jämför push NF-A12x25 med push pull NF F-12.
Som många vet så ger push+pull inte dubbla kylprestanda, utan sänker tempen det lilla extra.
A12 prestanda testades och gav liknande resultat som deras push+pull, därav "presterar som två stycken".

Eller så låter den dubbelt så högt!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Jag är lite tveksam till detta också, återstår att se tester. Men med tanke på att en extra fläkt på NH-U12S endast bidrar med ca 3-4 grader lägre temperaturer under load så är det nog inte ett helt orimligt antagande!

Får väl se när det dyker upp tester. Jag har haft Noctua i alla mina PC sedan snart 10 år så är väldigt nöjd med dem, bara jag som alltid är lite skeptisk.

Permalänk
Avstängd

Hade vart gott att bygga in såna här i en gamingstol så att kan man kyla ner sig.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Gött mos! Blir att byta ut fläktarna i lådan när 140mm-varianten kommer

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Helt klart intressant!!! Bara dom kommer i en Redux version så

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Som sagts, hoppas på en 140mm variant senare.

Noctua är kvalité så man är ju beredd på att lägga 349:- per 140mm fläkt.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Med den utvecklingseffort de har lagt på det här så känns priset faktiskt ganska lågt, men det beror väl på vad de förväntar sig för volym inom de kommande åren.

Själv är jag toknöjd med mina Corsair ML-fläktar och kommer nog fortsätta med dem. Stor skillnad mot det mesta jag har testat förut och man kan utan problem köra dem 200-300 RPM snabbare för samma ljudnivå.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noob I am:

Synd bara att Noctua inte kommer göra RGB fläktar

Är utan tvekan den absolut bästa punkten med dem. De gör kylfläktar... inte lampor, och satsar 100% rätt på det också.

Och till er som tänker... men kan de "inte bara". Läs artikeln igen. De har medvetet valt ett material för dens kylförmånga. Att plötsligt ändra denna till genomskinlig och sämre plast skulle ju ffs göra hela poängen värdelös. Så de satsar på just bästa materialet, även om det inte är estetiskt "lysande"... för att få en produkt som gör exakt det den ska göra, som dessutom ska hålla i många år.

@serdyllon Håller med. De kostar, men de håller i mindre evighet också. Det som verkar åldras fortast är storleken som gått upp på kylare från bla 120 till 140.

Permalänk
Medlem

Skulle vilja veta hur det går med brusreduceringen.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem

Spännande, när man trodde att tillverkarna inte satt vid ritbordet längre utan bara kastade på julgransbelysning.

Visa signatur

Kids, always eat your vegetables and ALWAYS check run as administrator.

Permalänk
Medlem

Att byta ut alla 6 fläktar för i bästa fall 5% prestanda, ca 1800 spänn, händer inte. Tror Noctua blir uppköpta innan årsslut. Tyvärr.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Att byta ut alla 6 fläktar för i bästa fall 5% prestanda, ca 1800 spänn, händer inte. Tror Noctua blir uppköpta innan årsslut. Tyvärr.

Vad baserar du det på? Jag gissar att företagets existens inte är beroende av just den här serien av fläktar. Deras andra produkter säljer väl ändå riktigt bra så vitt jag kan förstå (med all rätt!)

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk

Kom precis på att mina noctua-fläktar är inne på sin fjärde dator. Dom håller verkligen länge, och har bland annat överlevt läckande aio.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

Intressant om det är låg ljud nivå och bra luftflöde på dem.

Vad då om?

En optimering av ljud/flöde är ju hela anledningen till att man lagt så mycket resurser på att hitta rätt design och material!
Ville de bara ha någonting "nytt" skulle det inte tagit så lång tid. Jag förutsätter att de nu nått (eller överträffat) önskat resultat gällande prestanda.

Synd bara att ingen av de positiva egenskaperna i det nya materialet är "billigare än ABS-plast"...

Permalänk
Medlem

Noctua har som enda tillverkare löst problemet "when shit hits the fan", lite väldoftande aerosol efter och saken är biff!

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av zetruz:

Kommer finnas, men det har tidigare pratats om att det kommer ta minst ett år till att färdigställa 140mm-versionen. Vet inte om den siffran fortfarande gäller efter dessa förseningar, kanske går det fortare att göra klart 140mm-versionen?

Har sett fram emot dessa fläktar sen de först pratades om. Blir de bra så ersätter jag nog två av stock-fläktarna i mitt Define R5. (Men, som sagt, då blir det till att vänta på 140mm...)

snackas det om andra färger oxå kanske?':D

Visa signatur

Lian LI O11 XL | Crosshair VIII Hero | 5950x | 32 GB RAM | ASUS RTX 3080 TUF | WD SN850 2TB + 2TB Intel 660p | Fiio 5K Pro | Sennheiser HD650 | Logitech G Pro | GPW+G502W | RM1000i | ASUS SWIFTx2 |

Permalänk
Medlem

@Peking:
Jag baserar det på ren logik. De är väldigt "nishade" på det dom verkar sälja mest av, hårdvara för pc-marknaden. Det andra dom håller på med (industriella produkter) säljer inte tillräckligt för att vara konkurranskraftigt rent ekonomiskt. Där ligger de milvis bakom konkurrenterna.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Vad då om?

En optimering av ljud/flöde är ju hela anledningen till att man lagt så mycket resurser på att hitta rätt design och material!
Ville de bara ha någonting "nytt" skulle det inte tagit så lång tid. Jag förutsätter att de nu nått (eller överträffat) önskat resultat gällande prestanda.

Synd bara att ingen av de positiva egenskaperna i det nya materialet är "billigare än ABS-plast"...

Tror du verkligen inte det ligger en massa PR bakom det hela? Visst, de nya grejerna kanske är lite bättre, men det luktar PR lång väg.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

@Peking:
Jag baserar det på ren logik. De är väldigt "nishade" på det dom verkar sälja mest av, hårdvara för pc-marknaden. Det andra dom håller på med (industriella produkter) säljer inte tillräckligt för att vara konkurranskraftigt rent ekonomiskt. Där ligger de milvis bakom konkurrenterna.

Jag kan tyvärr inte se den "logiken". Det är väl den taktik som de alltid kört på, att vara nischade, så vad är det som förändrats för att de nu plötsligt ska behöva bli uppköpta? De gamla fläktserierna kommer ju inte försvinna bara för att de lanserar dessa fläktar. Dom har ett gott rykte och kan ta ett visst premium för sina produkter. Har du hört några siffror (försäljningssiffror, omsättning, vinst) som stödjer din teori om att de kommer behöva bli uppköpta?

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av heffaklumpmamma:

Kom precis på att mina noctua-fläktar är inne på sin fjärde dator. Dom håller verkligen länge, och har bland annat överlevt läckande aio.

Skickades från m.sweclockers.com

8 år, 24/7, still going

Visa signatur

sCaz har lirat online sedan direktmodemanslutning var hett.
OSW Sim Racing Rig | HTC Vive | 27" Acer 165 Hz IPS G-sync
Gigabyte Z170X-Gaming 7 | 6700K | 16GB DDR4 | 3x Samsung SSD's
ASUS 1080 Ti ROG STRIX OC | EVGA G2 850W | NH-D15 Triple | Steelseries H

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Tror du verkligen inte det ligger en massa PR bakom det hela? Visst, de nya grejerna kanske är lite bättre, men det luktar PR lång väg.

Visst krävs PR för att sälja, men jag tror faktiskt i det här specifika fallet att det ligger betydligt mer substans bakom påståendena jämfört med lanseringen av nya fläktar generellt.

Därmed inte sagt att det kommer bli en revolution i prestanda, men kan man öka tryckgradienten med 5% för en given ljudnivå så är det bättre än vad många andra presterat med ändrad bladdesign eller ny lagring.

Permalänk
Medlem

För mig är looken tilltalande. Den är udda men passar ändå in på något sett om man kör resten svart eller den gamla ASUS guld.
Smaken är som baken men bra grejer gör de ju

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Skrivet av marcusOCZ:

Att byta ut alla 6 fläktar för i bästa fall 5% prestanda, ca 1800 spänn, händer inte. Tror Noctua blir uppköpta innan årsslut. Tyvärr.

Dina nuvarande fläktar kommer ju slitas med tiden man måste ju inte byta alla samtidigt utan kan byta en åt gången. Om man inte av någon anledning måste ha 6 st identiska.

Ska kika på tester av dessa kanske blir ett köp av två är inte helt nöjd med ljudnivån på fläktarna till min celcius s24.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av DunderHoken:

That price...

Nog för att mina fläktar snurrar än (efter 6 år), i min värld så är de på något sätt prisvärda..:)

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Är utan tvekan den absolut bästa punkten med dem. De gör kylfläktar... inte lampor, och satsar 100% rätt på det också.

Och till er som tänker... men kan de "inte bara". Läs artikeln igen. De har medvetet valt ett material för dens kylförmånga. Att plötsligt ändra denna till genomskinlig och sämre plast skulle ju ffs göra hela poängen värdelös. Så de satsar på just bästa materialet, även om det inte är estetiskt "lysande"... för att få en produkt som gör exakt det den ska göra, som dessutom ska hålla i många år.

@serdyllon Håller med. De kostar, men de håller i mindre evighet också. Det som verkar åldras fortast är storleken som gått upp på kylare från bla 120 till 140.

Ja, jag vet inte hur många fläktar jag gått igenom men de enda som överhuvudtaget kunde mäta sig rent prestantamässigt var gamla hederliga Silent Wings. Men det var lite si och så, man kunde ibland få riktiga måndagsex. Det som gör Noctua helt outstanding är att de är byggda för att snurra i en evighet. Om bilens däck ändå vore så balanserade...

Nu har jag bytt ut nästan allt som går i flera olika riggar men det enda jag aldrig har behövt byta är Noctuas fläktar. Det har börjat gå så långt att jag undrar hur jag skulle hantera om någon av Noctua-fläktarna dog. Det skulle ju vara som att bli av med en familjemedlem. Utesluter inte att det skulle rendera i ett hyllningsinlägg i stil med riskokarfanfaren.

Skrivet av Tangentbord:

Nog för att mina fläktar snurrar än (efter 6 år), i min värld så är de på något sätt prisvärda..:)

Fyra saker som otivelaktigt kommer överleva ett kärnvapenkrig: dålig smak, kackerlackor, Twinkies... och Notcua-fläktar.