9,7" - Nya iPad eller förra iPad Pro?

Permalänk
Medlem

9,7" - Nya iPad eller förra iPad Pro?

Vad säger ni?
Förra iPad Pro 256 GB för 7 100:-
(DualCore A9X 2,26 GHz)

eller nya iPad 128 GB för 4 800:-?
(QuadCore A10 Fusion 2,34 GHz)

Spontant känns det som att den nya iPaden borde vara ett bättre köp. 128 GB räcker gott och väl för mina behov: film- och fotouppspelning, mötesanteckningar. Tror inte att jag behöver processorkraften just nu, men det är klart att det är roligare om plattan håller ett år extra.

Edit: mixade cpu-spec.
Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem

Använder du externt tangentbord för möteanteckningar?

Isf hade jag kört med pro för att slippa krångla med bluetooth tangentbord.

Varför tittar du inte på 32 GB?
Ska du spela in video med din ipad?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Använder du externt tangentbord för möteanteckningar?

Isf hade jag kört med pro för att slippa krångla med bluetooth tangentbord.

Varför tittar du inte på 32 GB?
Ska du spela in video med din ipad?

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för svar!

Än så länge har jag bara nått till tanken på penna, oklart om jag kommer att använda tangentbord. Inte som det ser ut just nu i alla fall.
32 GB är för lite, kommer att vilja synca ganska mycket material från Plex för att kunna använda offline.
Kommer inte att spela in video.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem

Fundering, har du inte skrivit fel spec på nya Ipaden? Tror nämligen den också kör QuadCore A10 Fusion 2,34 GHz

Visa signatur

Intel i7 4970K, Fractal define mini, 24GB DDR3 1600mhz , 500GB SSD * 2 RAID0, GeForce 1060 6gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av railman:

Fundering, har du inte skrivit fel spec på nya Ipaden? Tror nämligen den också kör QuadCore A10 Fusion 2,34 GHz

Tack för påpekandet. Jag skrev fel - nu har växlat till rätt igen. Den nya kör alltså QuadCore, medan den gamla iPad Pro kör DualCore

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av railman:

Fundering, har du inte skrivit fel spec på nya Ipaden? Tror nämligen den också kör QuadCore A10 Fusion 2,34 GHz

Jo, han har vänt på dem.

Gamla ipad pro har A9X, nya A10X och "vanliga" A10.

Av de två hade jag nog sparat mina pengar och tagit nya vanliga ipaden.
Den är snabbare och den gamla ipad pro har inte 120Hz skärm.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Json_81:

Jo, han har vänt på dem.

Gamla ipad pro har A9X, nya A10X och "vanliga" A10.

Av de två hade jag nog sparat mina pengar och tagit nya vanliga ipaden.
Den är snabbare och den gamla ipad pro har inte 120Hz skärm.

i vilket sammanhang är det bättre med 120hz på en platta?

Permalänk
99:e percentilen

I den prisklassen tycker jag nästan att iPad Pro med 120 Hz är självskriven.

Skrivet av JSvanberg:

i vilket sammanhang är det bättre med 120hz på en platta?

Alla.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Avstängd

@Alling: så för att kolla blocket är det bättre med 120 hz gentemot 60 hz?

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av JSvanberg:

@Alling: så för att kolla blocket är det bättre med 120 hz gentemot 60 hz?

Ja.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Jag har testat nya iPad 2018 med Apple pencil, det är eftersläp när du skriver/ritar och det var ett känt "problem" på första iPad Pro. Detta åtgärdades på iPad Pro 2 genom att höja displayen till 120hz och öka digitizern till 240hz. Ska även nämna att byggkvalitén på Pro är betydligt mycket bättre. Skärmen ligger närmare glaset och känns mer kvalitativ. Både iPad 2017 och 2018 känns billiga om man jämför med iPad Pro eller iPad Air 2 för den delen.

Permalänk
Medlem

@JSvanberg:

Precis som @Alling: säger, alla sammanhang.

Att det inte är nödvändigt är en annan sak, men bättre är det alltid.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Hade tagit denna,

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=4356183

Löjligt snabbt chip, 120hz är fan guld.

Permalänk
Medlem

Klämt och läst om skillnader mellan PRO och vanliga nya 9,7” och landade i den senare. Tror att det för mitt användningsområde är viktigare med mer minne än snabbare CPU/gpu och skärm. Det enda som kunde motiverat en PRO vore den något större skärmen, men det kunde inte motivera merkostnaden.

Tack för input!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021