Hitta icke-auktoriserad verkstad i Göteborg för Mac service?

Permalänk
Medlem

Hitta icke-auktoriserad verkstad i Göteborg för Mac service?

Jag har en iMac 27" Mid-2011 vars grafikkort precis har gått sönder. Talade med Macforum i Göteborg, och de meddelar att modellen räknas som "vintage" sedan drygt 1.5 månad tillbaka, så de kan inte reparera den eller efterfråga utbytesdelar.

Enligt dem så skulle jag kunna kolla med en icke-auktoriserad serviceverkstad, som eventuellt skulle kunna byta ut grafikkortet. Har absolut ingen aning om det finns någon sådan i Göteborgsområdet – är det någon som känner till en sådan?

Tack!

Permalänk
Medlem

För att byta GPU krävs nr1 en GPU från typ ebay eller alibaba , 2 att den fungerar (vilket de typ aldrig gör), 3 att de har utrustning att byta, 4 att du är villig att betala någonting närmare 3-4 lax att få en 7 år gammal dator lagad.
https://9to5mac.com/2013/08/16/apple-opens-graphics-card-repl...
Jag skulle säga att du är shit out of luck (även Macforum skulle haft den inne så hade den troligtvis kostat 80% av nypris att byta)
Så köp något nytt sparar dig nog både tid och pengar

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

För att byta GPU krävs nr1 en GPU från typ ebay eller alibaba , 2 att den fungerar (vilket de typ aldrig gör), 3 att de har utrustning att byta, 4 att du är villig att betala någonting närmare 3-4 lax att få en 7 år gammal dator lagad.
https://9to5mac.com/2013/08/16/apple-opens-graphics-card-repl...
Jag skulle säga att du är shit out of luck (även Macforum skulle haft den inne så hade den troligtvis kostat 80% av nypris att byta)
Så köp något nytt sparar dig nog både tid och pengar

Tror mest på att man hittar någon snäll nörd som gillar att skruva, om man vill undvika 4k i kostnad för skruvande.
Att hitta begagnade mac-komponenter som är hela, har inte varit ett besvär för mig vad gäller ebay.

Vad säger din hemförsäkring, kan du få ut något där?

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Skulle vilja säga att det är rent skitsnack att det är omöjligt att byta.

Beställ hem ett kit för att reparera en Imac (t.ex ifixit)

Sedan kollar du deras guide och försöker själv. Gör lite research vilka kort som är kompitabla och leta efter en GPU som är "for mac" finns en hel del.

Har en någorlunda koll på det så du får gärna skriva ifall du undrar nåpgot

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

Tror mest på att man hittar någon snäll nörd som gillar att skruva, om man vill undvika 4k i kostnad för skruvande.
Att hitta begagnade mac-komponenter som är hela, har inte varit ett besvär för mig vad gäller ebay.

Vad säger din hemförsäkring, kan du få ut något där?

Om det nu är GPUn så har de jag har koll på helt slutat försöka efter att det inte fått in fungerande GPUer på månader i taget (till macbook pro). Sedan att byta en GPU utan en maskin är jäkla svårt, det kan gå med varmluftpistol men jag tror att du steker (och dödar) gpun innan den är fast på kortet.
Men om han har tur så är det något runt GPUn eller annat som spökar och då är det fullt möjligt att göra för någon nisse på matsalsbordet med lite koll.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av nnix:

Jag har en iMac 27" Mid-2011 vars grafikkort precis har gått sönder. Talade med Macforum i Göteborg, och de meddelar att modellen räknas som "vintage" sedan drygt 1.5 månad tillbaka, så de kan inte reparera den eller efterfråga utbytesdelar.

Enligt dem så skulle jag kunna kolla med en icke-auktoriserad serviceverkstad, som eventuellt skulle kunna byta ut grafikkortet. Har absolut ingen aning om det finns någon sådan i Göteborgsområdet – är det någon som känner till en sådan?

Tack!

Skrivet av infigo:

För att byta GPU krävs nr1 en GPU från typ ebay eller alibaba , 2 att den fungerar (vilket de typ aldrig gör), 3 att de har utrustning att byta, 4 att du är villig att betala någonting närmare 3-4 lax att få en 7 år gammal dator lagad.
https://9to5mac.com/2013/08/16/apple-opens-graphics-card-repl...
Jag skulle säga att du är shit out of luck (även Macforum skulle haft den inne så hade den troligtvis kostat 80% av nypris att byta)
Så köp något nytt sparar dig nog både tid och pengar

Denna finns ju på ifixit annars, lär ju iaf fungera.
https://www.ifixit.com/Store/Mac/iMac-27-Inch-Mid-2011-Graphi...

Hittar dock bara denna guiden, som är för late 2009 - mid 2010 för att byta, har inte en aning om hur annorlunda mid 2011 är.
https://www.ifixit.com/Guide/iMac+Intel+27-Inch+%28Late+2009+...

Dessutom klassad som svåraste utbytet.

Men efter en snabb googling av "reparera mac göteborg" så hittade jag denna:
https://homemedia.se/
De kanske kan göra det, med eller utan egna reservdelar.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Intenting i en IMac är standard tyvärr. För att öppna den så måste du ta bort skärmglaset som är fästad med magnet, sen demontera LCD panelet, sen demontera 80% av alla komponenter för att komma åt GPU. Har demonterat en imac för några år sedan, sålde allt som fungerade som reservdelar. Det är inte lätt, så, om du inte gör det själv,så blir det mycket pengar tyvärr.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Purrfected:

Denna finns ju på ifixit annars, lär ju iaf fungera.
https://www.ifixit.com/Store/Mac/iMac-27-Inch-Mid-2011-Graphi...

"Our of stock" och till en så gammal modell lär de inte få in fler.

Tyvärr är det som ovan säger att ingenting är som det brukar vara på andra datorer när det gäller Mac. Att plocka är isär en iMac är komplicerat och blir svindyrt om du inte gör det själv, och sen hittar delar att sätta ihop den igen. Jag har inte koll på om grafikkortet är fastlött i dessa maskiner? Jag skulle tro att det är det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Om det nu är GPUn så har de jag har koll på helt slutat försöka efter att det inte fått in fungerande GPUer på månader i taget (till macbook pro). Sedan att byta en GPU utan en maskin är jäkla svårt, det kan gå med varmluftpistol men jag tror att du steker (och dödar) gpun innan den är fast på kortet.

Behöver väl inte lödas något? GPUn är en löstagbar MXM-modul.

Skrivet av Andreaz1:

Tyvärr är det som ovan säger att ingenting är som det brukar vara på andra datorer när det gäller Mac.

Väldigt mycket är standard, i det här fallet är GPUn som vi pratar om en MXM-modul. Däremot skiljer sig grafikkortets bios, så det går inte att slänga i en MXM-modul från en PC t ex.

Skrivet av Andreaz1:

Att plocka är isär en iMac är komplicerat och blir svindyrt om du inte gör det själv, och sen hittar delar att sätta ihop den igen. Jag har inte koll på om grafikkortet är fastlött i dessa maskiner? Jag skulle tro att det är det.

Inte fastlött, MXM-modul.

Har man tålamod ser jag inga konstigheter i att köpa ett billigt sugkopps-kit för att lyfta av skärmpanelen och stoppa in en GPU från ebay (eller donatormaskin man kommer över billigt).

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Avstängd

@nnix:

https://www.ebay.com/itm/APPLE-iMac-A1312-27-Model-2011-AMD-G...

Oklart om det är rätt modell men du får veta vad priset ligger på.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av QuadiX:

Skulle vilja säga att det är rent skitsnack att det är omöjligt att byta.

Beställ hem ett kit för att reparera en Imac (t.ex ifixit)

Sedan kollar du deras guide och försöker själv. Gör lite research vilka kort som är kompitabla och leta efter en GPU som är "for mac" finns en hel del.

Har en någorlunda koll på det så du får gärna skriva ifall du undrar nåpgot

Jaha, fast ingen har sagt att det skulle vara omöjligt att byta. Verkstaden har däremot sagt att de inte tar in så pass gamla datorer längre.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

GPUn är väl inte lödd i iMacen?

Tekniskt sett jo. Men den sitter lödd på en dotterbräda. Om man kan byta dotterbrädan till en fungerande så är det mycket lättare.
Jag missade att GPUn satt på en dotterbräda. Fortfarande att hitta en fungerande är nog fortfarande klurigt...om det ens är GPUn som är trasig

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Tekniskt sett jo. Men den sitter lödd på en dotterbräda. Om man kan byta dotterbrädan till en fungerande så är det mycket lättare.
Jag missade att GPUn satt på en dotterbräda. Fortfarande att hitta en fungerande är nog fortfarande klurigt...om det ens är GPUn som är trasig

Visst, tekniskt sätt är den fastlödd på ett kretskort, precis som GPU-kretsen är fastlödd i kretskortet på alla "vanliga" grafikkort. Men när grafikkortet går sönder i en stationär PC brukar man köpa ett komplett grafikkort, inte löda loss GPU-kretsen och löda dit en annan. Varför skulle man ge sig på att göra något sådant, när det inte behövs?

Att hitta en GPU lär inte vara överdrivet svårt, då det länkades in en i tråden bara en bit upp. Om inte annat borde det gå att komma över defekta macar billigt via tradera, blocket och liknande vid det här laget.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk

Är det inte 2011'modellen som lider av döende gpuchip?

Kan ev blandat ihop den med någon annan version för vill minnas att de var en modell med nvidia chip som framförallt var drabbat så illa att de tom bytte ut den gratis rätt länge.

Så risken finns att modellen är svår att hitta begagnat till eventuellt.

Och det ser ju ut att ha länkats amd brädor ovan.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

"Our of stock" och till en så gammal modell lär de inte få in fler.

Tyvärr är det som ovan säger att ingenting är som det brukar vara på andra datorer när det gäller Mac. Att plocka är isär en iMac är komplicerat och blir svindyrt om du inte gör det själv, och sen hittar delar att sätta ihop den igen. Jag har inte koll på om grafikkortet är fastlött i dessa maskiner? Jag skulle tro att det är det.

Där ser man! Haha, tänkte inte ens på det när det stod pris och allting, skumt! ^^

Ser inte ut att vara fastlödd enligt guiden för 2010 iaf.
Men hade ju som sagt inte varit förvånande.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar. Jag kanske ska testa med Homemedia.se och se vad de säger. Om det finns någon här på forumet som skulle kunna passa in på tråden kallad epitet "nisse" som har erfarenhet av liknande operationer i Göteborgsområdet får ni gärna PM:a mig, skulle vara intresserad av att betala för ett byte. DIY-fixar av iMacs med sugproppar osv har jag sett på nätet tidigare och låt oss bara säga att min relation till elektronik brukar främst vara framför tangentbordet och dessvärre inte bakom innanmätet.

Största anledningen till att jag vill reparera denna iMac 27" 2011 istället för att köpa nytt är förresten att den stödjer Target Display Mode över Thunderbolt, men inser att det är en möjlig komplikation att ett eventuellt nytt grafikkort inte skulle vilja ställa upp på det.

Permalänk
Medlem

Jag lyckades få chippet på grafikkortet utbytt. Kostade strax under ca 5000, men det var lite oklart från verkstadens sida vad som var komponentkostnaden och vad som var servicekostnad. Magkänslan och priserna på nätet säger att själva chippet kostar iaf max 2000. Som jag förstod det skickades kortet till Kina där ett nytt chip sattes på det existerande kortet.

Kortet höll dock bara ca 3 dagar tills det gick sönder med samma fel som det förra. Fick då en ytterligare reparation baserat på chippets garanti, och då byttes chip och även minnet på kortet. Har haft det några dagar och än så länge fungerar det bra.

Ärligt talat verkar det ganska vanskligt att byta chippen på detta sätt, och framförallt dyrt. Om det inte vore för att jag vill ha Target Display Mode och att specifikationerna på datorn i övrigt är ganska bra, hade jag nog köpt en helt ny dator. Slutsatsen för mig är att inte köpa för högt specade iMacs eftersom de senare förlorar värde så abrupt och inte lätt kan uppgraderas, och framförallt ska man försöka sälja den på andrahandsmarknaden innan modellen blir vintage (vilket alltså kan hända långt före det att datorn blir reellt utdaterad).

Permalänk
Medlem
Skrivet av nnix:

Jag lyckades få chippet på grafikkortet utbytt. Kostade strax under ca 5000, men det var lite oklart från verkstadens sida vad som var komponentkostnaden och vad som var servicekostnad. Magkänslan och priserna på nätet säger att själva chippet kostar iaf max 2000. Som jag förstod det skickades kortet till Kina där ett nytt chip sattes på det existerande kortet.

Kortet höll dock bara ca 3 dagar tills det gick sönder med samma fel som det förra. Fick då en ytterligare reparation baserat på chippets garanti, och då byttes chip och även minnet på kortet. Har haft det några dagar och än så länge fungerar det bra.

Ärligt talat verkar det ganska vanskligt att byta chippen på detta sätt, och framförallt dyrt. Om det inte vore för att jag vill ha Target Display Mode och att specifikationerna på datorn i övrigt är ganska bra, hade jag nog köpt en helt ny dator. Slutsatsen för mig är att inte köpa för högt specade iMacs eftersom de senare förlorar värde så abrupt och inte lätt kan uppgraderas, och framförallt ska man försöka sälja den på andrahandsmarknaden innan modellen blir vintage (vilket alltså kan hända långt före det att datorn blir reellt utdaterad).

Har en iMac från 2011 med exakt samma problem. Tänkt försöka baka grafikkortet och se om det ger något resultat. Men en snabb fråga; fungerade Target Display Mode även med död GPU? I så fall kan den få tjänstgöra som skärm i värsta fall.

Permalänk
Medlem

@nnix: Såg denna lite sent. Men kan kanske hjälpa någon annan?
Datanova i norra Gbg, lagar äpplen.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibis:

Har en iMac från 2011 med exakt samma problem. Tänkt försöka baka grafikkortet och se om det ger något resultat. Men en snabb fråga; fungerade Target Display Mode även med död GPU? I så fall kan den få tjänstgöra som skärm i värsta fall.

I mitt fall gick det inte alls att komma in i MacOS när grafikchippet dog, så kunde inte testa Target Display Mode tyvärr. Däremot fungerar det som tänkt nu när grafikchippet är utbytt.