Era erfarenhits av virtuellt 7.1 ljud i pangare. Tex "HeSuVi"

Permalänk
Medlem

Era erfarenhits av virtuellt 7.1 ljud i pangare. Tex "HeSuVi"

Gör en utbrytartråd från "tråden för hörlursgalningar" om virtuellt 7.1 ljud för pangare (PUBG/BF/CS osv). Kan tillägga att min enda upplevelse av 7.1 ljud är mitt gamla headset (hyperx cloud 2). Inget som imponerade direkt. Personligen lirar jag enbart PUBG men tråden ska givetvis täcka mer än så tänker jag.

Det som fångade mitt intresse i hörlurstråden var när @ZyntaX: kom med tipset "HeSuVi" (Headphone Surround Virtualizations for Equalizer APO) https://sourceforge.net/projects/hesuvi/ Tyvärr fattar jag mig inte på hur jag länkar till det inlägget...Värre blir det.
När jag läste installationsguiden till HeSuVi jämför jag det med att styra en månlandare. Därför skulle era erfarenhits uppskattas om virtuellt 7.1 ljud - främst i förstapersonsskjutare - innan jag personligen ger mig på ett försök av att installera HeSuVi. Nu ska tråden inte handla om datahandikappade som mig. Utan om virtuellt 7.1 ljud i spel.

Permalänk
Medlem

Spelar PUBG med just ett hyperx cloud 2 och jag vet inte om det är headsetet eller mina öron men jag tycker det är oerhört svårt att avgöra när någon är ovanför mig eller bakom mig. Sidorna och framåt är det väldigt lätt att höra vart personer befinner sig. Vad använder du idag?

Permalänk
Medlem

Sennheiser 363D. Virtuellt 7:1. Funkar kalasbra. Hör allt i alla riktningar. Lirar Pubg, Cs, Cod mm.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4 Nätagg: Cooler Master v700
Processor: AMD Ryzen 5600X Moderkort: Gigabyte B550M DS3H
Kylare: Cooler Master Hyper 212 Black Edition Gpu: Gigabyte GTX 1080
Ram: HyperX 16GB DDR4 3600MHz CL17
SSD: Kingston M2 512GB Skärm: Gigabyte M27Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av REWplayFF:

Gör en utbrytartråd från "tråden för hörlursgalningar" om virtuellt 7.1 ljud för pangare (PUBG/BF/CS osv). Kan tillägga att min enda upplevelse av 7.1 ljud är mitt gamla headset (hyperx cloud 2). Inget som imponerade direkt. Personligen lirar jag enbart PUBG men tråden ska givetvis täcka mer än så tänker jag.

Det som fångade mitt intresse i hörlurstråden var när @ZyntaX: kom med tipset "HeSuVi" (Headphone Surround Virtualizations for Equalizer APO) https://sourceforge.net/projects/hesuvi/ Tyvärr fattar jag mig inte på hur jag länkar till det inlägget...Värre blir det.
När jag läste installationsguiden till HeSuVi jämför jag det med att styra en månlandare. Därför skulle era erfarenhits uppskattas om virtuellt 7.1 ljud - främst i förstapersonsskjutare - innan jag personligen ger mig på ett försök av att installera HeSuVi. Nu ska tråden inte handla om datahandikappade som mig. Utan om virtuellt 7.1 ljud i spel.

Jag tror inte PUBG har stöd för det iaf. Men jag hade det. Lekte runt med mitt 7.1 kom fram till att det var skit. Håll dig undan. Spendera de pengarna på bättre stereolurar istället.

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av REWplayFF:

Gör en utbrytartråd från "tråden för hörlursgalningar" om virtuellt 7.1 ljud för pangare (PUBG/BF/CS osv). Kan tillägga att min enda upplevelse av 7.1 ljud är mitt gamla headset (hyperx cloud 2). Inget som imponerade direkt. Personligen lirar jag enbart PUBG men tråden ska givetvis täcka mer än så tänker jag.

Det som fångade mitt intresse i hörlurstråden var när @ZyntaX: kom med tipset "HeSuVi" (Headphone Surround Virtualizations for Equalizer APO) https://sourceforge.net/projects/hesuvi/ Tyvärr fattar jag mig inte på hur jag länkar till det inlägget...Värre blir det.
När jag läste installationsguiden till HeSuVi jämför jag det med att styra en månlandare. Därför skulle era erfarenhits uppskattas om virtuellt 7.1 ljud - främst i förstapersonsskjutare - innan jag personligen ger mig på ett försök av att installera HeSuVi. Nu ska tråden inte handla om datahandikappade som mig. Utan om virtuellt 7.1 ljud i spel.

Perfekt att du bröt ut i en egen tråd. Jag ville inte kleta ned tråden med allt för mycket off-topic.
Jag personligen använder inte 7.1 simulering, men har testat runt i Equalizer APO för att man kan och det fungerar lika bra som de bundlade lösningarna som plagieras. Gillar man det så finns möjligheten.
Just PUBG är i stereo. Vissa gillar ändå att använda 7.1 där. Jag gör det inte. Här har man i alla fall möjligheten att testa massa olika lösningar på sin vanliga 2-kanals DAC.

Jag kan ge lite guidning när jag är hemma från jobbet (och har tid över).

Permalänk
Medlem

Har inte testat någon HRTF surround ljudlösning som inte skulle ha påverkat negativt i ljudkvalitén såpass mycket att jag föredrar att inte använda det. HeSuVi testat oxå men var inte så imponerad (alltför mycket förvrängning av ljudet). Har även erfarenhet av bl.a. SBX i dess olika varianter, CMSS3D, Dolby Headphone, Dolby Atmos for headphones och Razer Surround.

Personligen föredrar jag fortfarande 5.1 högtalar inställningen i Windows utan någon mjukvaru surround lösning som ger betydligt bättre positionering jämfört med Stereo, åtminstone om jag jämnför med Realteks inbyggda ljudkort. Däremot vissa ljudkort hanterar högtalarinställningen lite olika, t.ex. Creative Z serien så gick ej att dra nytta av detta då det gick endast med högtalare ipluggat att köra med flertal högtalare varav ljudet blev lite "inne i huvudet" när allt processering som SBX osv var avstängt.

Så min favorit lösning för PC idag är ASRocks Realtek ALC1220 lösning med 5.1 högtalare fastän jag kör hörlurar (gillar deras onboard förstärkare mest bland alla tillverkare, tycker den ger det klaraste och mest balanserade ljudet med dessutom bra baskvalité). Ingen som helst störning från övriga komponenter vilket är ganska imponerande, har ju testat t.ex. 3e parterns lösningar med mer störningar. För PC vill jag ha något som tillåter 5.1 högtalarinställningen för korrekt surround ljud mixning i spel vilket utesluter samtliga 3e parters USB DAC lösningar (stereo endast).

Inte testat Creatives nyaste ljudkort ännu men på basen av tidigare erfarenheter (diverse Audigy kort, Soundblaster ZxR och G5) så är jag inte alltför intresserad. Creative brukar inte kunna leverera på mjukvaru fronten från min erfarenhet. SoundBlaster G5 hade ok surround sound med ingen impakt i ljudkvalitén med 5.1 eller 7.1 Virtual surround inställningen och SBX och annat skit avstängt men själva kvalitén var inte att hänga i granen, föredrog ASRocks inbyggda, iofs tror jag "virtual surround" inställningen är bara ett glorifierat namn på det jag gör med Realtek att köra med 5.1 eller 7.1 högtalare för att få en annan HRTF mixning på ljudet för det låter ganska likadant och påverkar ju inte ljudkvalitén negativt alls.

Har även backat denna pågående kampanj för Audeze nya "gaming" headset med inbyggd 3D processering i form av rum och huvudpositions simulering. (första lösningen där det är inbyggt i själva hörluren, för övrigt är ju denna funktion väldigt sällsynt och Audeze har gjort sin egen lösning på det) https://www.indiegogo.com/projects/mobius-immersive-cinematic... men det känns som det är långt kvar till sommaren

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ptah:

Spelar PUBG med just ett hyperx cloud 2 och jag vet inte om det är headsetet eller mina öron men jag tycker det är oerhört svårt att avgöra när någon är ovanför mig eller bakom mig. Sidorna och framåt är det väldigt lätt att höra vart personer befinner sig. Vad använder du idag?

Har ett par Beyerdynamic custom studio(slutna) och Sennheiser HD 598(öppna). Båda är en klart trevligare upplevelse i jämförelse med hyperx cloud 2 måste jag säga. Ljudbilden blir så mycket större och man lyckas snabbare lokalisera riktning och avstånd av ljud(skott, fordon och fotsteg).
Sennheisers HD 598 använder fördelen med den öppna desingen och gör det väldigt väldigt bra i förstapersonsskjutare/tredjepersonsskjutare.

Ett tips om hyperx cloud 2:orna/taktar pro80. Hade en riktig svacka och undrade vad jag kunde förbättra. Började kika på mätningar av dom lurarna. https://www.rtings.com/headphones/1-2/graph#502/2060 och http://en.goldenears.net/10893
Dom har en enorm dipp runt 4kHz. Försvinner otroligt mycket detaljer för att höra fotsteg bl a. Du kan hämta hem Equalizer APO (om du inte redan har det) https://sourceforge.net/projects/equalizerapo/ och korrigera detta med eq:n. Jag använder plug in:et "peace"(UI) till Equalizer APO.

Skrivet av Banco:

Jag tror inte PUBG har stöd för det iaf. Men jag hade det. Lekte runt med mitt 7.1 kom fram till att det var skit. Håll dig undan. Spendera de pengarna på bättre stereolurar istället.

Equalizer APO är gratis. Vilket HeSuVi också är vad jag förstått. Om PUBG stödjer 7.1 ljud eller inte kvittar då det handlar om hörlurar. Är personligen väldigt skeptisk till det virtuella 7.1 ljudet. Men utvecklingen går väl framåt även där. Därför startade jag tråden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Perfekt att du bröt ut i en egen tråd. Jag ville inte kleta ned tråden med allt för mycket off-topic.
Jag personligen använder inte 7.1 simulering, men har testat runt i Equalizer APO för att man kan och det fungerar lika bra som de bundlade lösningarna som plagieras. Gillar man det så finns möjligheten.
Just PUBG är i stereo. Vissa gillar ändå att använda 7.1 där. Jag gör det inte. Här har man i alla fall möjligheten att testa massa olika lösningar på sin vanliga 2-kanals DAC.

Jag kan ge lite guidning när jag är hemma från jobbet (och har tid över).

Gott mos...

Som jag nämnt tidigare är jag väldigt skeptisk till fejkat 7.1 ljud. Jag är lite sugen enbart - som du säger - "för att man kan". Det blir inte värre än en ljudmässig skitpannkaka...om jag skulle lyckas installera skiten vill säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av REWplayFF:

Har ett par Beyerdynamic custom studio(slutna) och Sennheiser HD 598(öppna). Båda är en klart trevligare upplevelse i jämförelse med hyperx cloud 2 måste jag säga. Ljudbilden blir så mycket större och man lyckas snabbare lokalisera riktning och avstånd av ljud(skott, fordon och fotsteg).
Sennheisers HD 598 använder fördelen med den öppna desingen och gör det väldigt väldigt bra i förstapersonsskjutare/tredjepersonsskjutare.

Ett tips om hyperx cloud 2:orna/taktar pro80. Hade en riktig svacka och undrade vad jag kunde förbättra. Började kika på mätningar av dom lurarna. https://www.rtings.com/headphones/1-2/graph#502/2060 och http://en.goldenears.net/10893
Dom har en enorm dipp runt 4kHz. Försvinner otroligt mycket detaljer för att höra fotsteg bl a. Du kan hämta hem Equalizer APO (om du inte redan har det) https://sourceforge.net/projects/equalizerapo/ och korrigera detta med eq:n. Jag använder plug in:et "peace"(UI) till Equalizer APO.

Equalizer APO är gratis. Vilket HeSuVi också är vad jag förstått. Om PUBG stödjer 7.1 ljud eller inte kvittar då det handlar om hörlurar. Är personligen väldigt skeptisk till det virtuella 7.1 ljudet. Men utvecklingen går väl framåt även där. Därför startade jag tråden.

Men det är en relativt stor diskussion kring att folk hoppas pubg börjar stödja surround. Men du menar att det inte spelar någon roll om spelet faktiskt stödjer det eller ej?

Den lilla forskningen jag gjort i ämnet har vart just lett till, köp bra vanliga hörlurar, ignorera alla gaminggimmicks som virtuell surround. De äkta surroundhörlurarna med flera drivers ska ju istället ha för små drivers vilket ger en dålig ljudbild.

Jag hoppas de får till något också men jag håller mig också skeptisk tills jag hör det fungera.

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Medlem

Har GSX 1000 vilket anses vara den bästa VVS lösningen på marknaden, hittills har jag endast använt den i spel som stödjer 7.1
Att köra den från 5.1 eller 2.0 låter inte i närheten lika bra, gäller även filmer.

Ljudet blir mindre fatiguing, men som sagt det låter endast rätt från 7.1
Oavsett om det låter bättre eller inte kommer du inte bli en bättre spelare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Banco:

Men det är en relativt stor diskussion kring att folk hoppas pubg börjar stödja surround. Men du menar att det inte spelar någon roll om spelet faktiskt stödjer det eller ej?

Den lilla forskningen jag gjort i ämnet har vart just lett till, köp bra vanliga hörlurar, ignorera alla gaminggimmicks som virtuell surround. De äkta surroundhörlurarna med flera drivers ska ju istället ha för små drivers vilket ger en dålig ljudbild.

Jag hoppas de får till något också men jag håller mig också skeptisk tills jag hör det fungera.

Har sett att, om det var BF eller CS som stödjer surround, eller möjligen båda liren. Men det måste kokas ned till två kanaler i slutändan hur som helst då det handlar om hörlurar.
Har också läst om någon tillverkare som stoppa in massa drivers och kallade det surround. Men som du påpekar föll ljudupplevelsen platt pga deras ringa storlek. Har aldrig testat dom lurarna ska tilläggas.

Min lilla reseach säger precis som din, även självupplevt. Skit i gaming hit och gaming dit. "Riktiga" hörlurar och ev mick separat för bästa resultat.

Permalänk
Medlem

Jag använder mig utav Steelseries 650. Dolby Surround i mjukvaran, 7.1 inställt i Windows och i CS inställt 5.1.

Jag hör som en gud jämfört med andra inställningar. Jag köpte hem ett par Sennheiser 363D men fick verkligen inte till ljudet trots samma inställningar. :/ Vet ej varför. Blev att lämna tillbaka det och köpa ett par till 650 i reserv om dessa skulle gå sönder!

För mig fungerar Surroundet hur bra som helst!

Permalänk
Medlem
Skrivet av REWplayFF:

Gott mos...

Som jag nämnt tidigare är jag väldigt skeptisk till fejkat 7.1 ljud. Jag är lite sugen enbart - som du säger - "för att man kan". Det blir inte värre än en ljudmässig skitpannkaka...om jag skulle lyckas installera skiten vill säga.

Absolut, samma här.
Däremot är jag förespråkare av att använda ASH-IR HPCF kompensations filter uppmätt för lurarna. Det hjälper även i spel att få bort peakar/dippar i ljudet (om man inte avsiktligt vill dra upp vissa frekvenser då).
Hyper-X och steelseries som nämndes tidigare finns det färdiga filter för också.

Här är alla: https://github.com/ShanonPearce/ASH-IR-Dataset/tree/master/HpCFs

Permalänk
Medlem

Ett tillägg gällande 7.1 vs stereo.
De flesta tillverkare har även game modes i sina 7.1 lägen. "fps eq", compensation/loudness equalize/reverb.
Förmodligen är det dessa funktioner som gör att ni hör bättre snarare än just 7.1 simuleringen. Framförallt i PUBG som rullar i stereo.

Permalänk

Det bästa virtuella är för mig Dolby Atmos till windows 10. Det är det enda jag provat som inte bara lägger på massor med reverb och sånt trams.