Permalänk
Medlem

Cpu temp ~90 grader celcius

Hej,

Har nämligen köpt ett begagnat moderkort+cpu+ramminnen och satt i det i min dator det är z77-a och en i7-3770k. Nu i skrivande stund ligger cpu på ~46 grader celcius. När jag spelar h1z1 så går min max temp på cpu upp till ~90 grader celcius på alla cores (kollar via RealTempGT). Jag undrar om detta är normalt eller om det är något som är fel? Min kylare tog jag från min gamla dator som är en Hyper TX3 Evo. I bios så är "system performance" satt till Asus optimal så datorn är mer åt performance hållet antar jag.. Kan det vara så att fläkten inte får tillräckligt med ström på något sätt?

Ps. Det är jag själv som satt ihop alla delar och är inte den mest datorkunniga så det mest simpla för er kan vara avancerat för mig. Har även överklockat mitt grafikkort (vet inte om det har en påverkan!)

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Satte du på ny kylpasta då du monterade kylaren? Snurrar fläkten på kylaren? Har du överklockat processorn?

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

@fantomsmurfen: Ja jag satte på kylpasta och smet ut på hela processorn, fläkten snurar jag och lade till detta i tråden "I bios så är "system performance" satt till Asus optimal så datorn är mer åt performance hållet antar jag.. Kan det vara så att fläkten inte får tillräckligt med ström på något sätt?" jag har ingen aning om det räknas som att överklocka. Dock så vet jag inte om den har varit överklockad innan jag köpt den men den är fortfarande på 3.4 ghz när jag högerklickar på properties på this pc.

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga att 90 är ok på en 3770k, i alla fall som överklockad. Men inte gärna över 90.
Bättre luftflöde i lådan kan göra underverk för temp.
Det kan vara så att du har lagt på för mycket pasta om du smetat ut över hela..

Visa signatur

Intel i7-4930K - Asus Rampage IV extreme - Corsair CMD16GX3M4A2400C9 16GB - SLIx2 EVGA Titan X SC (Maxwell) - 2x Intel 730K 480GB (raid1) - CM Storm Scout II
Dell U3011 - Asus PG278Q (även ett nyare bygge..)

Permalänk
Medlem

Datorn låter mycket också enligt mig det gjorde den första gången jag startade den. Då i jämförelse med min gamla dator.

Permalänk
Medlem

Flikar in att din Hyper TX3 Evo knappast är nåt kylmonster.
Och låter du moderkortet sköta överklockning så är chansen stor att du kör väldigt hög spänning.

Permalänk
Medlem

@microblaze: Ok dock är det inte överklockad tror jag om det inte räknas som överklockad när man ändrar detta: bios så är "system performance" satt till Asus optimal.

För det står att processorn är 3.4 Ghz om jag väljer properties efter jag högerklickat på this pc. Sen var det väl några grader över 90. Men isåfall borde det vara att jag lagt på för mycket kylpasta?

Permalänk
Medlem

@Svensktiger: ska jag inte låta moderkortet sköta överklockningen eller vad menar du?

Permalänk
Medlem

@microblaze: Hur kan jag öka luftflödet förutom att ta bort en del utav chassit. Provade ta bort en del nu och den gick ner och stabiliserade sig på runt 37 grader celcius.

Permalänk
Medlem

Kolla Cpu volt med cpu-z eller hw-monitor, är den för hög blir det varmt. Blir inte kylaren i sig varm har du ev dålig kontakt, monteta om den i så fall. Undvik auto tuning, blir ofta onödigt hög volt på cpu, hitta en bra guid istället och lägg en dag på att klocka. Kör ev load optimised default i bios, så får du default värden, ev får du gå igenom alla inställningar, SATA kanske ändras till ide osv fast du säkert ska ha ACHI osv. 46 idle låter högt också.

Visa signatur

R1 --- Ryzen 5700X :: 16GB@3400MHz :: RTX 2070 :: 28" 4K.
R2 --- 3570K@4.5 GHz :: 16GB@1866MHz :: GTX 670 Ti

Permalänk
Medlem

@Fiat127: https://imgur.com/RSFhdPr Där är min volt och även realtempgt nu när jag tagit bort en del av chassit så de kommer in luft. Hur ser det ut?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorreb:

@Fiat127: https://imgur.com/RSFhdPr Där är min volt och även realtempgt nu när jag tagit bort en del av chassit så de kommer in luft. Hur ser det ut?

Lite roligt att det står 3770 istället för 3770k, är det en bugg eller har du kollat så att det verkligen är en K-modell?

Det åsido, så står frekvensen på 4.2Ghz, när max frekvens annars är 3.9 på 3770k. Med andra ord så överklockar 'Asus Optimal'-inställningen. Har även testat Asus optimal själv på en 4690k, och den gjorde exakt samma sak för mig. Tog upp frekvensen några få 100Mhz.

Även fast en automatisk överklockning kan ta upp spänningen (volten) så verkar den inte vara jättehög för just dig. 1.2V är inte alls mycket. Så jag tror nog att din kylare inte riktigt räcker till + att du inte har tillräckligt med luftflöde i chassit.

Det är vad jag tror i alla fall

Annars testa stänga av Asus Optimal och se hur det blir med temperaturerna.

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem

@Keffmode: Hej köpte den för ett par dagar sen och han jag köpte av sa att han missat att de va en intel 3770 vet inte om det är så. Men min vän säger att jag överklockade min processor här https://imgur.com/RSFhdPr 4222mhz hur kan jag då ha överklockat en inte k processor?
Jag provade ta bort asus optimal och satte det till vanligt och fick dessa värden (bilden). Och de är desamma ungefär eller?

Min kylare låter betydligt mycket mer nu än till min andra dator jag hade med en i5-4460 då den knappt lät. Kan det vara att en sådan pigg inte sitter i helt isåfall måste den göra det? För den känns stabil när jag drar den lite åt sidorna.

Bilden: https://imgur.com/lTdB9JW

Permalänk
Medlem

Delid.

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorreb:

@Keffmode: Hej köpte den för ett par dagar sen och nu när du säger insåg jag att jag inte köpt en k processor...

Jag provade ta bort asus optimal och satte det till vanligt och fick dessa värden (bilden). Och de är desamma ungefär eller?

Min kylare låter betydligt mycket mer nu än till min andra dator jag hade med en i5-4460 då den knappt lät. Kan det vara att en sådan pigg inte sitter i helt isåfall måste den göra det? För den känns stabil när jag drar den lite åt sidorna.

Bilden: https://imgur.com/lTdB9JW

Det man ser direkt är att spänningen är lägre när du kör utan Asus Optimal. Högre spänning (volt) = högre temperatur. Det är direkt kopplat.

Angående kylaren så kanske den låter mer p.g.a. en sämre fläktkurva. Du kanske hade en mycket lägre fläktkurva på din 4460, och därmed hade en tystare fläkt. När du sedan bytte moderkort så är kanske fläktkurvan ändrad, och låter då mer för att fläktarna helt enkelt snurrar fortare.

Ta en titt i bios om du hittar något som har med 'fan/noise' att göra. På enklare bios-varianter kan man ställa in om man vill ha silent/performance-profil i alla fall. På lite bättre/nyare moderkort så kan man även ställa in egna fläktkurvor.

Annars testa byta kontakt på moderkortet, kolla så att den sitter i CPU_FAN-headern på moderkortet om den inte redan gjorde det o.s.v.

Det är väl vad du kan titta på/göra sålänge

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem

@Keffmode: Hej, okej uppskattar dina svar. Kan du läsa mitt svar till dig igen då jag redigerade den och fattar verkligen inte om jag har en k processor eller inte? Och ska göra det du sa och kan det inte vara så att jag har haft på lite för mycket kylpasta på denna processor att den blir lite varmare än vanligt då det var kvar lite på kylaren och samt att jag hade på processorn.

Permalänk
Medlem

37 idle är ju ok . Testa lasta med spel eller liknande med öppet chassi, hw-monitor har min/max fält som du kan kolla sen. Klocka själv så får du säker ner volten och tempen några snäpp. Räkna med en heldag för det -)

Visa signatur

R1 --- Ryzen 5700X :: 16GB@3400MHz :: RTX 2070 :: 28" 4K.
R2 --- 3570K@4.5 GHz :: 16GB@1866MHz :: GTX 670 Ti

Permalänk
Medlem

@Fiat127: Ok dock så har den varit på max 52 nån gång som du ser på bilden men det jag undrar är om det är en k processor eller inte med tanke på denna bild då core speed är på 4222 https://imgur.com/RSFhdPr och nu när jag tog bort asus optimal är den på cirka 3900 mhz. Det står dock på alla ställen att det är en i7 3770 men hur kan den överklockas jag hänger inte med?

Permalänk
Medlem

Det är en vanlig 3770, ingen k modell, den klockar sig med hjälp av fsb istället för multipliern

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mac83:

Det är en vanlig 3770, ingen k modell, den klockar sig med hjälp av fsb istället för multipliern

Det jag undrar är hur multipliern är uppe i 41 fast den max ska gå till 39 på 3770/3770K.

Jag har hört talas om att man kan överklocka vissa varianter på 3770 (typ 3770S) o.s.v. en liten bit med vissa moderkort/biosversioner (tror jag???) Men bara en bit.

@Jorreb , ska vara på ditt andra inlägg alldeles strax, måste iväg en sekund.

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem

@Mac83: Så det är ända sättet att "överklocka" den på? För jag väljer ju hellre en "snabbare" version av datorn om det går. Dvs att ändra till asus optimal. Isåfall så leder problemet till fläkten och kylpastan antar jag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorreb:

@microblaze: Hur kan jag öka luftflödet förutom att ta bort en del utav chassit. Provade ta bort en del nu och den gick ner och stabiliserade sig på runt 37 grader celcius.

Ja det är inte lätt att ge annat än generella råd. Om du har plats för flera fläktar i chassit så är en bra regel att front och sida trycker in luft, bak och topp suger ut luft. Försök tänka ut hur luften ska flöda igenom lådan. I bland så hindrar hårddiskar, plåtar, kablage, grafikkort mm flödet.

Din bild verkar vara obelastad cpu med tanke på temps, så din Vcore går nog upp under last. Om du sänker Vcore lär du behöva sänka frekvensmult också annars lär den krascha/blåskärm. Prova Standard/defaultinställning först, mild överklock sedan..
Kolla så att Vcore inte går över 1.30V vid 100% last med Intel burn test eller prime95 (1.35 brukar sägas vara en övre gräns, men när du ökar över en viss punkt så blir det mest bara värme och inte så mycket extra i uppnådd frekvens), autoöverklock brukar dra upp lite väl mycket.

Om du med vettig Vcore ändå tycker att din temp är för hög under max belastning så prova göra om pastaappliceringen, och bara ta lite lite pasta (kolla nån youtube-instruktion). Med olämpligt applicerad pasta kan man råka ut för luftfickor som leder värme väldigt dåligt. Lagom mängd pasta är något mellan riskorn och ärta, mitt på.

Delid är ett lite väl drastiskt råd, avrådes. Men det kan ju vara kul att prova på om man är beredd på att cpu går hädan under "förädlingsprocessen".

Visa signatur

Intel i7-4930K - Asus Rampage IV extreme - Corsair CMD16GX3M4A2400C9 16GB - SLIx2 EVGA Titan X SC (Maxwell) - 2x Intel 730K 480GB (raid1) - CM Storm Scout II
Dell U3011 - Asus PG278Q (även ett nyare bygge..)

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorreb:

@Mac83: Så det är ända sättet att "överklocka" den på? För jag väljer ju hellre en "snabbare" version av datorn om det går. Dvs att ändra till asus optimal. Isåfall så leder problemet till fläkten och kylpastan antar jag?

Ja alltså vore jag dig så hade jag kört på asus optimal eftersom du får 4.2Ghz istället för 3.9.

Det enda du behöver är att se över kylningen. Ta bort kylaren och ta bort all gammal kylpasta så det blir rent och fint. Sen kör du en klick i mitten på processorn lika stort om ett opoppat popcorn ungefär. Lite mindre kanske. Sedan trycker du på kylaren igen och ser till att kylaren sitter 'stumt' emot processorn, och att fläkten är inkopplat i CPU_FAN.

Räcker inte det så är antingen kylaren för dålig, eller så har du riktigt dåligt luftflöde i chassit.

Som det ser ut nu, hur många fläktar har du i chassit? Var sitter dessa?

Har du t.ex. bara en fläkt i chassit så blir det genast mycket varmare än om du hade två. (ett intag och ett utblås)

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem

Fram med korven, bara å börja grilla!

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem

@Keffmode: Uppskattar alla era svar jämförde nu med asus optimal jämfört med standard efter ett game av h1z1 så var hade min max temp gått till cirka 55 grader celcius med standard alltså och ena sidan från chassit öppnat. Efter ett game med asus optimal så fick jag ett max värde på 73 grader celcius. Och jag antar att temperaturerna ökar desto längre man spelar. Jag antar att jag ska ta bort fläkten och göra det du sa. Jag har endast en fläkt och det är den på processorn.

Permalänk
Medlem

Du kan överklocka själv på icke K med multiplier, upp till 4 steg, så kan du justera cpu volt själv för lägsta temp, istället för "asus turbo". här fanns det lite info. 4.2 på 2 kärnor eller 4.1 på alla.
Kör HW-monitor så ser du klocka på resptive core. I CPU-Z fins bechmark tabb för att lasta.
http://www.overclock.net/forum/5-intel-cpus/1357942-i7-3770-n...

Visa signatur

R1 --- Ryzen 5700X :: 16GB@3400MHz :: RTX 2070 :: 28" 4K.
R2 --- 3570K@4.5 GHz :: 16GB@1866MHz :: GTX 670 Ti

Permalänk
Medlem

Skickade en bild till min vän och han tror att jag har kylaren åt fel håll dvs. att luften blir instängd i chassit och att värmen stannar där inne då jag inte har några andra externa fläktar. Det kan ju vara det som var problememet

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorreb:

Skickade en bild till min vän och han tror att jag har kylaren åt fel håll dvs. att luften blir instängd i chassit och att värmen stannar där inne då jag inte har några andra externa fläktar. Det kan ju vara det som var problememet

Där har du problemet

Du kanske har fläkten/kylaren åt fel håll och du har inga fläktar i chassit.

Det är därför temperaturerna ser bra ut när du tar bort sidan på chassit. Du bör sätta på kylaren på rätt sätt först. Den ska skjuta luften bakåt i chassit. Fläkten på kylarna brukar alltid vara på höger sida om kylflänsarna, för att skjuta luft över kylflänsarna och sen bakåt i chassit.

Vet du inte vilket håll en fläkt 'skjuter' luft, testa håll handen bakom eller framför fläkten så känner du. Det brukar alltid vara (99% av fallen) att den skjuter ut luften mot den 'fula' sidan på fläkten.

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keffmode:

Det jag undrar är hur multipliern är uppe i 41 fast den max ska gå till 39 på 3770/3770K.

Jag har hört talas om att man kan överklocka vissa varianter på 3770 (typ 3770S) o.s.v. en liten bit med vissa moderkort/biosversioner (tror jag???) Men bara en bit.

@Jorreb , ska vara på ditt andra inlägg alldeles strax, måste iväg en sekund.

Du kan det. Kan bekräfta.
Iaf 4,2Ghz ska gå med rätt moderkort. Du behöver ett Z moderkort dock.
Går även att ta en 2500k och klocka upp till högre frekvens, skifta CPU och sedan köra på med 3770.

Dock verkar problemet inte vara värre än:
- Moderkort OC (auto mög, aka Asus Optimal) med hög spänning.
- Halvdan kylare/montering
- Inga vettiga chassifläktar som ger flöde.

Och du har 90+ grader C.

Enda jag säger är... försiktig, för det kan skada CPUn i längden. Var en i chatten som kom in med 100+ CPU temp... och sedan när allt var fixat var den fast på 1600Mhz. Thermal throttle hade låst sig, permanent. Så nu måste personen pilla med mjukvara varje boot för att "återställa" vanliga frekvens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Du kan det. Kan bekräfta.
Iaf 4,2Ghz ska gå med rätt moderkort. Du behöver ett Z moderkort dock.
Går även att ta en 2500k och klocka upp till högre frekvens, skifta CPU och sedan köra på med 3770.

Dock verkar problemet inte vara värre än:
- Moderkort OC (auto mög, aka Asus Optimal) med hög spänning.
- Halvdan kylare/montering
- Inga vettiga chassifläktar som ger flöde.

Och du har 90+ grader C.

Enda jag säger är... försiktig, för det kan skada CPUn i längden. Var en i chatten som kom in med 100+ CPU temp... och sedan när allt var fixat var den fast på 1600Mhz. Thermal throttle hade låst sig, permanent. Så nu måste personen pilla med mjukvara varje boot för att "återställa" vanliga frekvens.

Alright! Kul att veta Så man kan alltså ställa en 2500k på 4.2Ghz (42 multiplier i alla fall) och sen pilla in en 3770 så står den på 42 också? Har jag fattat det rätt?

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440