Skillnad mellan Datavetenskapligt program på GU och Datateknik på Chalmers?

Permalänk
Medlem

Skillnad mellan Datavetenskapligt program på GU och Datateknik på Chalmers?

Tjena!

Sista dagen att skicka in en anmälan för högskola och tänkte kolla ifall någon vet den största skillnaden på dessa 2 program?
Det jag vet är att den ena ger en ingenjörsexamen och den andra en teknologie kandidat, men hur skiljer de sig annars? Är Datateknik på Chalmers mer praktiskt och hårdvaruinriktat?

Tack!

Permalänk
Medlem

Går datavetenskap på gu, kurserna är överlag rätt lika men du har mycket mer valbart på gu! Du har mer obligatorisk matte och fysik på datateknik även en kurs i hållbarhe(!). Studentliv skulle jag dock säga är mycket bättre på chalmers och sammanhållning. Jag skulle jämföra dv mer med data it på chalmers. De flesta kurser samlades oftast med data/it eller datateknik. Mycket är under förändring dock och det ska flyttas lokaler under 2019(?).

Permalänk
Medlem
Skrivet av skyw00lker:

Går datavetenskap på gu, kurserna är överlag rätt lika men du har mycket mer valbart på gu! Du har mer obligatorisk matte och fysik på datateknik även en kurs i hållbarhe(!). Studentliv skulle jag dock säga är mycket bättre på chalmers och sammanhållning. Jag skulle jämföra dv mer med data it på chalmers. De flesta kurser samlades oftast med data/it eller datateknik. Mycket är under förändring dock och det ska flyttas lokaler under 2019(?).

Vilken utbildningen skulle du säga är bredare vad gäller jobb i Sverige och utomlands? Datateknik på Chalmers verkar också bestå mycket av elektroteknik vilket inte DV på GU har.

Jag skulle jämföra dv mer med data it på chalmers. De flesta kurser samlades oftast med data/it eller datateknik.

Vad menar du här? Är DV på GU mer likt IT på Chalmers?

Permalänk
Medlem

@finally: Det skulle jag säga. Går för tillfället mitt tredje år på data och det är som sagt mycket mer restriktivt än datavetare på GU.

De största frågorna du borde ställa dig är dels om du vill läsa 5 år och om studentlivet är viktigt för dig. Om du hellre vill läsa 3 år och inte bryr dig om studentlivet skulle jag valt datavetare, så kan du skräddarsy en utbildning som faller dig i smaken.

Angående den där kursen i hållbarhet så var det väl ingen höjdare, men det är bara en bråkdel av utbildningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alfsvåg:

@Azzz1: Det skulle jag säga. Går för tillfället mitt tredje år på data och det är som sagt mycket mer restriktivt än datavetare på GU.

De största frågorna du borde ställa dig är dels om du vill läsa 5 år och om studentlivet är viktigt för dig. Om du hellre vill läsa 3 år och inte bryr dig om studentlivet skulle jag valt datavetare, så kan du skräddarsy en utbildning som faller dig i smaken.

Angående den där kursen i hållbarhet så var det väl ingen höjdare, men det är bara en bråkdel av utbildningen.

Glömde nämna det men det är den 3 åriga på Chalmers som jag pratar om. Hade tänkt plugga 3 år + 2 år master. Studentlivet bryr jag mig inte så mycket om.

Men ska man jämföra DV på GU med Datateknik eller IT på Chalmers?

GU: mer valfrihet, läser ingen elektroteknik
Chalmers: läser elektroteknik, inte lika stor valfrihet, studentliv

Annars är de i stort sett samma som jag förstått? Då GU har mer valfrihet då borde det väl finnas fler och bättre kurser att välja till jämfört med Chalmers?

Är båda utbildningarna hårdvaruinriktade?

Permalänk
Medlem

@finally: Jag skulle lägga DV närmare IT. IT är inte alls hårdvarunära. På data förekommer en del lågnivå samt reglerteknik och TSS (Transformer, Signaler & System). Så känner du inte att det är något för dig borde du välja någon av de andra.

Jo, i princip samma. Sedan har du som du säger fler kurser att välja på, men du kommer ändå att läsa mycket kurser med data/it folk. En större frihet kan dock vara både på gott och ont. Finns alltid kurser som man hellre skulle skippa men som är bra att läsa, så om du kör på det spåret får du se till att du följer någon form av röd tråd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alfsvåg:

@Azzz1: Jag skulle lägga DV närmare IT. IT är inte alls hårdvarunära. På data förekommer en del lågnivå samt reglerteknik och TSS (Transformer, Signaler & System). Så känner du inte att det är något för dig borde du välja någon av de andra.

Jo, i princip samma. Sedan har du som du säger fler kurser att välja på, men du kommer ändå att läsa mycket kurser med data/it folk. En större frihet kan dock vara både på gott och ont. Finns alltid kurser som man hellre skulle skippa men som är bra att läsa, så om du kör på det spåret får du se till att du följer någon form av röd tråd.

Vilka programmeringsspråk läser man på Datateknik 3 åriga på Chalmers? Blir man förberedd om man senare vill utveckla spel/appar/hemsidor och jobba på t.ex. Google eller Spotify?

Läser man kursen datasäkerhet på både IT och datateknik?

Permalänk
Medlem
Skrivet av skyw00lker:

Går datavetenskap på gu, kurserna är överlag rätt lika men du har mycket mer valbart på gu! Du har mer obligatorisk matte och fysik på datateknik även en kurs i hållbarhe(!). Studentliv skulle jag dock säga är mycket bättre på chalmers och sammanhållning. Jag skulle jämföra dv mer med data it på chalmers. De flesta kurser samlades oftast med data/it eller datateknik. Mycket är under förändring dock och det ska flyttas lokaler under 2019(?).

Är det 8 valbara kurser man får under 3 år? Undervisas kurserna främst på svenska eller engelska?

Vilka programmeringsspråk läser ni och hur många kurser kan man välja bland?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@finally: Nu missar jag kanske något, men Haskell, Java, C, Assembler och Erlang. Jag har inte sysslat med GUI överhuvudtaget bortsett från något litet moment i Java-kursen. Datateknik är inte programmet om du vill syssla med sådant då skulle jag rekommendera IT som sysslar betydligt mer med frontend. Nu vet jag inte hur det är på IT, men på Data läser man inte datasäkerhet (åtminstone obligatoriskt).

Undrar du specifikt vilka kurser som läses för resp. program bortde du kolla på programsidorna. Min information behöver inte nödvändigtvis stämma nu när tre år har gått.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alfsvåg:

@Azzz1: Nu missar jag kanske något, men Haskell, Java, C, Assembler och Erlang. Jag har inte sysslat med GUI överhuvudtaget bortsett från något litet moment i Java-kursen. Datateknik är inte programmet om du vill syssla med sådant då skulle jag rekommendera IT som sysslar betydligt mer med frontend. Nu vet jag inte hur det är på IT, men på Data läser man inte datasäkerhet (åtminstone obligatoriskt).

Undrar du specifikt vilka kurser som läses för resp. program bortde du kolla på programsidorna. Min information behöver inte nödvändigtvis stämma nu när tre år har gått.

Då är det datavetenskapliga programmet på GU kanske mer för mig då det kan jämföras mer med IT på Chalmers. Är det några specifika språk man läser om man vill kunna programmera lite mer avancerade saker och tex spel?

Tror datasäkerhet är valfri på båda programmen på Chalmers.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alfsvåg:

@Azzz1: Nu missar jag kanske något, men Haskell, Java, C, Assembler och Erlang. Jag har inte sysslat med GUI överhuvudtaget bortsett från något litet moment i Java-kursen. Datateknik är inte programmet om du vill syssla med sådant då skulle jag rekommendera IT som sysslar betydligt mer med frontend. Nu vet jag inte hur det är på IT, men på Data läser man inte datasäkerhet (åtminstone obligatoriskt).

Undrar du specifikt vilka kurser som läses för resp. program bortde du kolla på programsidorna. Min information behöver inte nödvändigtvis stämma nu när tre år har gått.

Vet du ungefär vad för jobb man brukar landa på om man läst datateknik? Läser IT på Chalmers fler programmeringsspråk än datateknik (3 och 5 åriga)?