Permalänk

Varför 2x LAN?

Hej!

Kollar lite på nytt moderkort till min server. Har sett att en del har 2st LAN-portar på sig.

Var har det för funktion? Kan nätverket (på servern) på något sätt bli snabbare om man trycker i 2 kablar i en server? eller vad är meningen med 2st?

Tack

Permalänk
Medlem
Permalänk
Entusiast

Om servern agerar hypervisor och man vill köra en bandbreddsintensiv applikation på en klient kan det ju exempelvis vara trevligt med en dedikerad port just för den maskinen.

Sen kan man alltid aggregera länkar för en högre total bandbredd om switchen i fråga stöder det, och om man känner att det behövs på det lokala nätverket.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Avstängd

@Rickykling:
Tex:
Man skulle kunna fixa så att den ena går bara internet via tex om man ska ladda ner massa och sen den andra kan man ha bara till lan för att kunna komma åt filer utan att påverka internethastigheten.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Rekordmedlem

Det är också enklare att ansluta wan till en och lan till den andra om du kör en dator som router/brandvägg, du slipper då ofta använda vlan
Det går också att ha det för att ansluta olika lan via olika fysiska portar, flera ethernetportar går att använda på många sätt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Bara 2 ?

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

Finns många anledningar, varav några redan beskrivits här och två är nog det minsta man brukar se. Min NAS hemma har 4st som jag innan jag bytte till 10Gbit kort använde för Link aggregation.

Permalänk
Medlem

Bara 4 ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

Finns många anledningar, varav några redan beskrivits här och två är nog det minsta man brukar se. Min NAS hemma har 4st som jag innan jag bytte till 10Gbit kort använde för Link aggregation.

kör du sedan med 10Gbit switch på det?

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

@Mr_Lazy: Haha ja inte mycket till fördel att ha ett 10Gbit NIC annars

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

@Mr_Lazy: Haha ja inte mycket till fördel att ha ett 10Gbit NIC annars

Hört talas om direktanslutning

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

@Mr_Lazy: DAC/AOC is for pussies, skämt och sido mitt "skämt" var inte så genomtänkt

Permalänk
Medlem

En för Management och en för resten.

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk

Okej tack!
Har beställt ett nytt moderkort, och den råkade ha just 2st!
Ska se om jag kan konfigurera så exempelvis vissa saker går på ena anslutningen, och resten på den andra!

Tack för svaren

Permalänk
Medlem

@Rickykling: Om du inte har något direkt behov av snabbare överföringshastigheter än vad en av dem erbjuder så skulle jag nog avråda från att pilla och styra.. brukar bli komplext.

Tycker du att det är kul, så absolut, kör på! Finns massor med intressanta saker man kan göra med de två små rackarna.

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Skrivet av HenKenny:

@Rickykling: Om du inte har något direkt behov av snabbare överföringshastigheter än vad en av dem erbjuder så skulle jag nog avråda från att pilla och styra.. brukar bli komplext.

Tycker du att det är kul, så absolut, kör på! Finns massor med intressanta saker man kan göra med de två små rackarna.

Ne jag kommer inte pilla mer än nödvändigt Är det hanterbart så kör jag på det, annars inte

Permalänk
Hedersmedlem

Det finns väl två olika sätt man kan använda två nätverkskort på:

1. Använd de till olika saker. Ett exempel är om man kör Windows Server med Hyper-V på, så kanske man kör det ena nätverkskortet för management-adressen på datorn, som hör till själva Windows-OS:et, och den andra lägger man virtuella maskiner på. Ett annat exempel är om man kör med shared storage, t.ex. iSCSI, och vill lägga lagring på ett separerat nät av säkerhetsskäl och inte vill köra VLAN.

2. Teama ihop dem och använda dem för att tillsammans få mer genomströmning. Det här är en helt egen vetenskap med olika sorters teaming, och för de mest effektiva metoderna krävs switch med speciellt stöd för teaming/trunking (inte att sammanblanda med VLAN-trunking).