Permalänk

Är detta ett kap?

Är detta ett kap?
www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-dator/LE80...
För 3350kr inklusive cashback

Permalänk
Medlem

Ser ut som det iaf i mina ögon, lite lite ram bara.

Lagom storlek, 1080p ips skärm, låg vikt, bra batteritid, helt okej cpu och en ssd.

Permalänk
Medlem

Jag får instämma, det känns som ett kap om man har någon användning för den. Att köpa bara för att det är rätt mycket för ganska lite pengar, och sedan låta den stå och samla damm - då är det inte ett kap i mina ögon.

Så beror väl på person, blev faktiskt lite intresserad själv. Dock blir det lite jobb att trixa och vänta på cashbacken osv, ögnade igenom lite snabbt och du måste vänta 15 dagar innan du gör anspråk på pengarna. Därefter ca 8 veckor tills man har 650 SEK extra på kontot. Så det blir nog att jag avstår.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Vad skall du ha den till?

För mig hade det varit bortkastade pengar då den är för klen för det jag gör.

Permalänk
Medlem

Det verkar som om det finns plats för en M2 SSD PCIe / NVMe och minnet är en utbytbar DIMM
- om man chansar på att det är samma moderkort som i de dyrare modellerna.
13-tummaren har bara en HD och fastlött minne så det finns viss risk.

Men behöver man bara en fungerande dator så känns det som ett bra pris,
något för en äldre släkting utan speciella krav.

https://www.notebookcheck.net/Lenovo-IdeaPad-320s-14IKB-i5-72...

https://download.lenovo.com/consumer/mobiles_pub/ideapad320s-...

Permalänk
Medlem

2 kärnig cpu, 4gb ram och en 128gb SSD? nja inte ett kap men den är ju inte dyr heller.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PuckoKokos:

Utifrån det du skrivit om vad du har förväntningar på den och vad du ska använda den till så absolut!

Permalänk

www.netonnet.se/art/dator/barbara-datorer/14-15-tum/lenovo-32...
Eller denna här kanske! Får dock ingen cashback

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@PuckoKokos: skulle jag köpt elgiganten datorn. denna har en två gen gammal cpu

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oliver91:

2 kärnig cpu, 4gb ram och en 128gb SSD? nja inte ett kap men den är ju inte dyr heller.

4 threads core i3 7130U@2,7Ghz, definitivt ett kap. Sluta hitta på.
Matt 1080P IPS skärm dessutom. Tillräckligt god batteritid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av r3mpuh:

4 threads core i3 7130U@2,7Ghz, definitivt ett kap. Sluta hitta på.
Matt 1080P IPS skärm dessutom. Tillräckligt god batteritid.

Visst är det bra pris, men 4GB ram är det många som inte klarar sig på. Förstår såklart att dom drar ner på mängden ram då det är så dyrt, för 4-5år sedan var ju nästan varje dator i 5k-klassen med 8GB ram..

Permalänk
Medlem
Skrivet av r3mpuh:

4 threads core i3 7130U@2,7Ghz, definitivt ett kap. Sluta hitta på.
Matt 1080P IPS skärm dessutom. Tillräckligt god batteritid.

Står inte ett piss om att den har 4 trådar på elgigantens specifikationer men visst de ändrar väl datorn i mina ögon från en 3000krs dator till en 3500krs dator, en 1080p ips panel är inte särskilt imponerande längre det är mer en självklarhet.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oliver91:

Står inte ett piss om att den har 4 trådar på elgigantens specifikationer men visst de ändrar väl datorn i mina ögon från en 3000krs dator till en 3500krs dator, en 1080p ips panel är inte särskilt imponerande längre det är mer en självklarhet.

https://ark.intel.com/products/124977/Intel-Core-i3-7130U-Pro...

Permalänk
Medlem

ja, jag googlade fram det efter du påpekade det, gör fortfarande inte datorn till något magiskt, det är en medioker dator just för att den är begränsad med liten SSD och 4gb ram.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

ja, jag googlade fram det efter du påpekade det, gör fortfarande inte datorn till något magiskt, det är en medioker dator just för att den är begränsad med liten SSD och 4gb ram.

För 3350 kr är det fortfarande väldigt mycket dator för pengarna. Ingen har sagt att det är en monster dator.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Jag har en data

Permalänk
Medlem

Ja den är ett kap framförallt för att det är en 14" vilket är dyrare än standardstorleken på 15.6". Dessutom har en den en intel core processor och ingen budgetvariant som AMD a8-a9 eller intel pentium. Den har den en 1080p IPS skärm, vanligtvis får man nöja sig med TN-skärm i prisklassen. Nackdelen är som många andra är inne på att det bara är 4gb ram, eventuellt går det att uppgradera till 8gb ram. Att uppgradera till 8gb ram skulle kosta ~800kr. = inte värt det. Vad gäller SSD storleken på 128gb är det standard för laptops under ~5000 kr för det mesta

Med det sagt är det inte årets monsterkap så köp bara om du har ett verkligt behov. Om du behöver en liten, lätt budgetlaptop för att titta på film/surfa/använda officepaketet osv. så är den vettig.

Visa signatur

[CPU: Intel i5-750 @ 2,6 ghz][MB: Gigabyte P55A-UD3][GFX: Phantom Geforce 670 GTX OC][RAM: Corsair XMS3 1600MHz 8GB][Chassi: Fractal Design r3] [HDD: 1TB Samsung Spinpoint F3][SSD: Crucial MX100 2.5" 7mm 256GB @ SATA 2][PSU: Corsair TX650W][CPU Kylning: Akasa Venom][OS: W7 64-bit][Skärm: BENQ 2412]

Permalänk

Funderar själv på att köpa...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vituraz:

Visst är det bra pris, men 4GB ram är det många som inte klarar sig på. Förstår såklart att dom drar ner på mängden ram då det är så dyrt, för 4-5år sedan var ju nästan varje dator i 5k-klassen med 8GB ram..

Det är ju inte direkt en gamer-pc kanske, så förklara för mig vad vanligt folk gör som inte går på 4GB RAM?

Då menar jag att det de flesta gör på sin dator är:

Internet, fejsbook, insta, aftonbladet = går att surfa tills man kräks på 4GB RAM.

Film/streaming = Går hur lätt som helst med 4GB RAM.

Spotify, musik etc = No problems

Text och bild = Går utan problem att köra officeprogram för hemmabehov med 4GB RAM. Även redigera sina festbilder.

Tradera / Blocket = No probs

4GB RAM är inte så lite som många vill göra gällande för dagligt svensson-bruk...

Sen är det ju så att Windows käkar upp lite av minnet för att använda som cache, så att minnet används till större delen är inte alls farligt.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Det är ju inte direkt en gamer-pc kanske, så förklara för mig vad vanligt folk gör som inte går på 4GB RAM?

Då menar jag att det de flesta gör på sin dator är:

Internet, fejsbook, insta, aftonbladet = går att surfa tills man kräks på 4GB RAM.

Film/streaming = Går hur lätt som helst med 4GB RAM.

Spotify, musik etc = No problems

Text och bild = Går utan problem att köra officeprogram för hemmabehov med 4GB RAM. Även redigera sina festbilder.

Tradera / Blocket = No probs

4GB RAM är inte så lite som många vill göra gällande för dagligt svensson-bruk...

Sen är det ju så att Windows käkar upp lite av minnet för att använda som cache, så att minnet används till större delen är inte alls farligt.

Absolut så går sådana vardagssysslor utan problem! För att tala om mig själv lite så är jag student, och det är flertalet program som jag/vi använder som inte hade kunnat köras på 4GB ram Har man däremot 8GB ram kan man köra det allra mesta utan att bli gråhårig av att vänta.

Men men, jag kanske inte var helt rätt person för att kommentera kring detta då jag kanske inte har riktigt samma datorkrav som medelsvenssons. Men jag kommer ändå fortsätta tycka att man ska ha minst 8GB ram, man kanske får lust att redigera sina semesterklipp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vituraz:

Absolut så går sådana vardagssysslor utan problem! För att tala om mig själv lite så är jag student, och det är flertalet program som jag/vi använder som inte hade kunnat köras på 4GB ram Har man däremot 8GB ram kan man köra det allra mesta utan att bli gråhårig av att vänta.

Men men, jag kanske inte var helt rätt person för att kommentera kring detta då jag kanske inte har riktigt samma datorkrav som medelsvenssons. Men jag kommer ändå fortsätta tycka att man ska ha minst 8GB ram, man kanske får lust att redigera sina semesterklipp?

1x8gb ram med expansionsplatss + 256gb m.2 ssd + plats för en extra ssd för 5500kr + payback rabatt skulle varit ett bättre kap, denna laptop känns bara begränsande

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

@PuckoKokos:

Ja för det priset så är det ett klipp.
Notera dock att 4GB ram är ytterst lite, kolla om det finns möjlighet till att uppgradera till 8GB. isf är det värt det lyftet

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk