Möjlighet att prova kraftfull dator för bildredigering i butik i Stockholm?

Permalänk

Möjlighet att prova kraftfull dator för bildredigering i butik i Stockholm?

Jag är illustratör och jobbar framförallt med 2d-grafik i Clip Studio och Photoshop.
Köpte för ett år sen en färdig stationär burk från webhallen (i5-6500 CPU @ 3.20GHz, GeForce GTX 1060, slängde in lite extra ram så jag totalt har 24GB) och den funkar helt ok för mina behov.

Dock har jag på sistone experimenterat med lite nya tekniker och workflows och även börjat arbeta med högre upplösningar på dokumenten och då framträder en hel del brister i burken jag har. Kortfattat så skulle jag vilja sätta mig en stund med en riktig monsterdator med mycket kraft i CPU/GPU för att se skillnaden hur det är att jobba och testa mina tekniker på den. På sikt ska jag köpa en mer kraftfull dator, men framförallt vill jag helt enkelt få ett smakprov på vad som är möjligt med bättre hårdvara.

Finns det något butik i Stockholm som har en pc som passar in på denna beskrivning som skulle låta en prova den en stund? Jag skulle även kunna betala en privatperson en hundring om jag fick sätta mig vid hans (monster)dator en halvtimma också men det kanske är för weird

Permalänk
Medlem

@clusterduck:

Om du öppnar task manager när du jobbar kan du ju kika på vad det är du tror är bottleneck. Går cpu på max? Går hdd på max? Du have väl ssd? Börjar ram ta slut etc.

Många applikationer har ofta en begränsning i single-thread även de är multi-thread så att ha minst en riktigt snabb kärna/tråd är en bra ide. Typ 8700k. Ser du att en tråd går på max och att allt annat väntar på den så har du en bottleneck där.

Sedan swap file eller scratch disk eller vad det nu kallas i Photoshop, den bör ju ligga på ssd såklart. Vill man vara riktigt extrem kan man lägga in swap filen på en ramdisk, då blir det drag. Vet inte hur stora filer du jobbar med men 12 GB OS och 12 GB scratch disk borde ju vara möjligt.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av clusterduck:

Jag är illustratör och jobbar framförallt med 2d-grafik i Clip Studio och Photoshop.
Köpte för ett år sen en färdig stationär burk från webhallen (i5-6500 CPU @ 3.20GHz, GeForce GTX 1060, slängde in lite extra ram så jag totalt har 24GB) och den funkar helt ok för mina behov.

Dock har jag på sistone experimenterat med lite nya tekniker och workflows och även börjat arbeta med högre upplösningar på dokumenten och då framträder en hel del brister i burken jag har. Kortfattat så skulle jag vilja sätta mig en stund med en riktig monsterdator med mycket kraft i CPU/GPU för att se skillnaden hur det är att jobba och testa mina tekniker på den. På sikt ska jag köpa en mer kraftfull dator, men framförallt vill jag helt enkelt få ett smakprov på vad som är möjligt med bättre hårdvara.

Finns det något butik i Stockholm som har en pc som passar in på denna beskrivning som skulle låta en prova den en stund? Jag skulle även kunna betala en privatperson en hundring om jag fick sätta mig vid hans (monster)dator en halvtimma också men det kanske är för weird

Ett alternativ är ju att kolla upp benchmarks i de programmen där de testar lite vassare grejer. Sen gör du samma tester på din egna dator, då får du en bra bild av hur mycket bättre det blir.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

@clusterduck: Lite snabbt tänker jag mig att det borde ge dig en fin boost om du får tag i en i7-6700.
Alternativt en i7-7700 om ditt moderkort är kompatibelt.

Visa signatur

| Fractal Design Core 1000| Ryzen 1600 @3.8Ghz | Asus PRIME B350M-E | Xilence M403 | MSI GTX 1060 6GB | 16GB DDR4 @ 3000Mhz | Cooler Master G550m 550W | Windows 10 Pro | OCZ TL100 240GB | Hitachi 1tb |