Permalänk
Medlem

Uppgradera datorn

Hejsan!

Har idag en dator med följande specs

Nätagg: Corsair RM750x
Moderkort: Gigabyte GA-H97-HD3
Minne: 4x4gb
Processor: Intel Core i5 4460 3,2 GHz, 6MB
Grafikkort: Asus Radeon R9 390 OC

Anledningen till att jag vill uppgradera datorn är för att grafikkortet har börjat ge med sig. Kylaren fungerar inte som den skall och garantin på det har gått ut. 2 utav 3 fläktar snurrar och den 3e låter som en kanariefågel. Orkar inte direkt skruva och pilla med detta + att jag andå gått i funderingar om att uppgradera moderkort, processor och minnen.

Vill gärna fortsätta med AMDs grafikkort, dock inte asus.. har en freesync skärm som är inköpt ganska nyligen därav vill jag inte byta till nvidia.

Vad tror ni om följande uppgradering: http://www.inet.se/kundvagn/visa/11444901/

Permalänk
Medlem

@J3ster: Hade tagit lite snabbare minnen 3000-3200 annars tycker jag det ser bra ut

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

@dfniklas: Hade tagit lite snabbare minnen 3000-3200 annars tycker jag det ser bra ut

Ok, ja det tåls väl att funderas på

Vad tror ni om grafikkortet? Har inte alls hängt med de senaste åren vad det gäller grafikkort osv..

Permalänk
Medlem

Att "uppgradera" R9 390 till ett RX 580 blir inte direkt någon stor uppgradering och 4300 är ett väldigt dyrt pris för ett RX 580. Om du har tillgång till två tysta 120mm fläktar så hade jag istället bunta på dem på ditt nuvarande grafikkort för att lösa fläkt problemet.

Visa signatur

i7 6700K | RTX 2060

Permalänk
Medlem

Hmm, då kanske jag får ge det ett försök att laga grafikkortet och enbart uppgradera moderkortet o processor. Hittade fläktar till kortet på Amazon.. Frågan är bara hur man sedan går till väga för byta.. Hmm..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Har kvittot passerat 3 år garanti från asus alltså? Info om att byta fläkt borde du hitta genom google eller fråga asus support.

Edit: kollade lite och du ska nog av med shrouden som fläktarna sitter i och var försiktig när du ska loss shrouden så du först lättar på den och kollar om kablar behöver lossas först. Sen ser det ut som att fansen sitter i skruvar på baksidan av shrouden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

buntband och ett par 120mm brukar duga bra till gpu och kanske tom kan komma undan med att köra dom på 5v från nätagget så går kortet tyst med

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon34443:

Har kvittot passerat 3 år garanti från asus alltså? Info om att byta fläkt borde du hitta genom google eller fråga asus support.

Edit: kollade lite och du ska nog av med shrouden som fläktarna sitter i och var försiktig när du ska loss shrouden så du först lättar på den och kollar om kablar behöver lossas först. Sen ser det ut som att fansen sitter i skruvar på baksidan av shrouden.

Skickades från m.sweclockers.com

Yeah, försökte med det igår men verkar som att hela backplaten måste av först för att komma åt alla skruvarna för att få bort den. Verkar lite pilligt men får helt enkelt ge mig på det sen när fläkten anländer, se om jag lyckas eller ej. Verkar även som att jag drar bort kylpastan då så får nog ta och pasta om den efteråt. Avvaktar tills fläkten kommer..

Att buntbanda fast ett par 120mm fläktar låter som en kreativ lösning som säkert skulle fungera, dock inget jag kommer att göra.. haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ante Pan:

Att "uppgradera" R9 390 till ett RX 580 blir inte direkt någon stor uppgradering och 4300 är ett väldigt dyrt pris för ett RX 580. Om du har tillgång till två tysta 120mm fläktar så hade jag istället bunta på dem på ditt nuvarande grafikkort för att lösa fläkt problemet.

Hmmm. Mitt 970 är i princip det som låter i min burk just nu. Kan man köra någon slags ghettomod med två tysta fläktar som låter bra?

Kollat på lite olika enklare vattenkylningar, men vetitusan vad jag skall göra. Vill ha det tyst!

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Hmmm. Mitt 970 är i princip det som låter i min burk just nu. Kan man köra någon slags ghettomod med två tysta fläktar som låter bra?

Kollat på lite olika enklare vattenkylningar, men vetitusan vad jag skall göra. Vill ha det tyst!

Ja absolut! Ta bort fläktarna och fläkthuset på kylflänsen och bunta på två 120mm fläktar, brukar ofta bli tystare, speciellt om man väljer två tysta fläktar.

Visa signatur

i7 6700K | RTX 2060

Permalänk
Medlem

Har bestämt mig för att försöka fixa till grafikkortet, så då ser uppgraderingen ut så här. Har tagit bort grafikkortet och slängt in snabbare minnen.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/11454081/

Angående processorkylare så har jag lite svårt att bestämma mig. Antingen Bequiet dark rock 3 eller Noctua NH-D15.. Har dock lite svårt för Noctua då jag tycker den är så satans ful.. men sägs ju vara bra.. Är det någon större skillnad prestationsmässigt på dessa två?

Permalänk
Medlem

@J3ster:

Jag förstår inte hur man kan rekomendera något utan att veta vad du ska använda sakerna till.
Frågan som borde ställas innan man börjar spruta ut delar du ska/kan köpa är ju: Vad gör du med din burk?

Jag vill gärna veta lite mer innan jag gör någon typ av rekomendation många letar ju rena spelburkar och de dyraste delarna ger ju oftast inga skyhöga ökningar på FPS, se gärna exempel nedan...

Minnen
Du har blivit rekomenderad att öka minnesfrekvensen, här är ett test som visar FPS skillnader baserat på minnesfrekvens:
(Visst, kan man få 3000Mhz för samma pris som 2400, why not? men om det skiljer i pris kan man kika på dessa innan man bestämmer sig)

CPU
Du har valt en i7-8700k, jätte fin CPU men ska du spela och sitter på något av en budget kan det vara värt att kika på detta testet som visar skillnaden mellan i5-8600k samt i7-8700k:
(Det skiljer ju ändå ca 1200kr?)

Visa signatur

i5-8600k, 64GB 3200Mhz, Asus 3080Ti, Samsung 960 PRO 512GB, 2x Predator 27" IPS 1440p G-Sync 144Hz
- Citera gärna för svar! -

Permalänk
Medlem

Det är väl som så mycket annat, man vill ha det där bästa och det senaste.. Speciellt om man är lite prylgalen.. haha!
Men tack för informationen, bra sådan och tål att fundera en extra gång innan jag lägger beställningen!

Permalänk
Medlem

Har nu uppgraderat datorn och är nöjd med uppgraderingen. Så här ser det ut nu

Nätagg: Corsair RM750x
Moderkort: MSI Z370 GAMING PRO CARBON
Minne: G.Skill 16GB DDR4 3000MHz CL15 Trident Z
Processor: Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB med be quiet! DRP3
Grafikkort: Asus Radeon R9 390 OC 8GB DÖD?

Dock så lirar inte mitt R9 390 alls. Fläktarna går inte igång, inte ens på temperaturer uppemot 90 grader. Kan inte heller justera fläktarna manuellt. Har gjort en separat tråd om det (https://www.sweclockers.com/forum/trad/1515695-asus-radeon-r9...). Så nu sitter jag här och överväger att köpa ett nytt grafikkort iaf. Vad skulle ni säga att man ska satsa på? Alla grafikkorten är ju så jäkla dyra idag men ett 580 eller vega 64 lär det bli då jag nyligen köpt en freesync skärm.. vore väl kanske inte hela världen att byta till ett nividia och skaffa en ny skärm, förvisso.. Har ni några tips på gpuer? Är väl lite "kris" då jag sitter på ett gammalt 270 just nu haha..

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av J3ster:

Har nu uppgraderat datorn och är nöjd med uppgraderingen. Så här ser det ut nu

Nätagg: Corsair RM750x
Moderkort: MSI Z370 GAMING PRO CARBON
Minne: G.Skill 16GB DDR4 3000MHz CL15 Trident Z
Processor: Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB med be quiet! DRP3
Grafikkort: Asus Radeon R9 390 OC 8GB DÖD?

Dock så lirar inte mitt R9 390 alls. Fläktarna går inte igång, inte ens på temperaturer uppemot 90 grader. Kan inte heller justera fläktarna manuellt. Har gjort en separat tråd om det (https://www.sweclockers.com/forum/trad/1515695-asus-radeon-r9...). Så nu sitter jag här och överväger att köpa ett nytt grafikkort iaf. Vad skulle ni säga att man ska satsa på? Alla grafikkorten är ju så jäkla dyra idag men ett 580 eller vega 64 lär det bli då jag nyligen köpt en freesync skärm.. vore väl kanske inte hela världen att byta till ett nividia och skaffa en ny skärm, förvisso.. Har ni några tips på gpuer? Är väl lite "kris" då jag sitter på ett gammalt 270 just nu haha..

Kan du inte ta bort shrouden då och göra som andra tipsade, fixa dit 2 90mm el 120mm fläktar som du kopplar direkt till modekortet? Alt strömkälla från nätagget

Permalänk
Avstängd
Skrivet av J3ster:

Har nu uppgraderat datorn och är nöjd med uppgraderingen. Så här ser det ut nu

Nätagg: Corsair RM750x
Moderkort: MSI Z370 GAMING PRO CARBON
Minne: G.Skill 16GB DDR4 3000MHz CL15 Trident Z
Processor: Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB med be quiet! DRP3
Grafikkort: Asus Radeon R9 390 OC 8GB DÖD?

Dock så lirar inte mitt R9 390 alls. Fläktarna går inte igång, inte ens på temperaturer uppemot 90 grader. Kan inte heller justera fläktarna manuellt. Har gjort en separat tråd om det (https://www.sweclockers.com/forum/trad/1515695-asus-radeon-r9...). Så nu sitter jag här och överväger att köpa ett nytt grafikkort iaf. Vad skulle ni säga att man ska satsa på? Alla grafikkorten är ju så jäkla dyra idag men ett 580 eller vega 64 lär det bli då jag nyligen köpt en freesync skärm.. vore väl kanske inte hela världen att byta till ett nividia och skaffa en ny skärm, förvisso.. Har ni några tips på gpuer? Är väl lite "kris" då jag sitter på ett gammalt 270 just nu haha..

Hade också ett r9 390. Fungerade hur fint som helst men efter 3 år började problemen. Datorn bara stängde av sig ibland. Kunde inte fatta vad problemet var men efter mycket om och men började jag klocka ner grafikkortet. Fungerade fint, sedan fick jag klocka ner mer tills det efter några veckor gav upp helt.

Hade också en freesync skärm men sket i det och köpte ett nvidia kort. Märkte ingen skillnad, förutom högre FPS. Vad spelar du för spel? Mitt tips är att köpa ett nvidia kort även om du har en freesync skärm

Visa signatur

FD Meshify C TG | 9600k @ 4800Mhz (1.27v) | Cryorig H7 Quad Lumi
MSI Z390-A PRO | G.Skill 16GB 3200Mhz CL16 | Samsung 860 EVO
Palit RTX 2070 | Seasonic Prime Ultra 750W

Permalänk
Medlem

@tilted0113: Fy, det där låter inte alls kul! Ja, det får nog bli ett nividia kort. Även om jag förlorar freesync funktionen så är det fortfarande en 144hz 35" skärm!

De spel jag spelar mest är bf1, overwatch, cod, ark survival och wow.

Det kort jag tittat lite på är: MSI Geforce GTX 1080

Finns ju även ett Gaming X variant med lite högre klockfrekvens, dock så finns det inte i lager någonstans. Jo Proshop, men omdömen därifrån verkar vara blandade..

Permalänk
Medlem

Eller ska man helt enkelt välja ett MSI 1070 ti istället.. bättre pris bland annat.. synpunkter?

https://new.webhallen.com/se/product/277507-MSI-GeForce-GTX-1...