Mjukvara, surfplatta, garanti.
Godagens vänner.
Min dag har ju börjat sådär härligt när man liksom är sådär arg så det kliar i hela kroppen.
Har ett ärende hos proshop. För att slippa massa kommentarer om varför jag handlat där är det för att det är ett försäkringsärende som tvingade mig att köpa en viss surfplatta till billigaste priset. Hade en Snoyplatta som åkte i backen. Fick två alternativ. Antingen 1500:- på kontot eller ta en likvärdig platta (Lenovo Yoga Tablet 3 Pro 4G (hårdvara)) som proshop sålde billigast. Var tveksam till surfplattan men tänkte att jag får ändå inget bra för 1500:- så jag testar.
Sen fick jag hem den å skulle ladda upp den men det gick inte. Den var fast på 12% i batteri. Den stod på 12% när jag fick den och den var på 12% efter en natts laddning. Jag har testat massa olika laddare och kablar utan resultat även fabriksåterställning mm... Allt jag kan komma på utan att sätta mejseln i eller byta mjukvara.
Så då skickar jag tillbaka den 2018-03-06 för att de ska fixa den och fick idag svar 2018-04-17 att det inte finns något fel på den och jag ska betala 559 kr för felsökning.
Men i mitt ärende står det: Der blev fundet et software-problem. Softwaren skal nulstilles eller geninstalleres, for at produktet igen kan fungere korrekt.
Så då ringer jag dem för jag tänker ju att det är något autosvar som blivit fel om att jag ska betala. Men hör och häpna att så var inte fallet hehe. De påstår att mjukvarufel inte går på garantin varpå jag säger att den ingår ju i produkten!? Men så står det i deras avtal tydligen som jag har letat efter på deras hemsida. Inte hittat något än. Bad även supporten jag talade med att ta fram det som efter 10 min i telefon sa att han får återkomma med den infon. Jag sa också hur kan det ta typ 1 1/2 månad om det inte är något fel på produkten varpå han säger att de inte gör avancerade felsökningar på plats. Då säger jag - Jaha ni utför inga felsökningar alls själva då eller? Jo svarar han men inte avancerade. Då säger jag - men sätta i en laddare i en surfplatta är ju inte så avancerat (enligt mig iaf) för ni påstår ju att det inte är något fel på produkten. Jag säger också att jag fattar ju att det är något annat som är felet än vad de påstår. Det kanske var lite onödigt då jag inte har något belägg för det men men. Blev lite tjurig på dem. Men det är faktiskt vad jag tror. Det sa mer saker men jag fick inte svar på något. Har aldrig varit med om en så svarslös support innan.
Hur fungerar det egentligen vad det gäller mjukvara på surfplattor/mobiler och garanti. Jag har tittat runt lite men hittar bara gamla artiklar om det. Men kanske någon av er tyvärr sitter på samma erfarenhet? Eller kanske kan detta bättre än mig. Jag behöver lite hjälp här så jag kan bråka lite med dem.
Ha en bra dag allesammans!