Mjukvara, surfplatta, garanti.

Permalänk

Mjukvara, surfplatta, garanti.

Godagens vänner.

Min dag har ju börjat sådär härligt när man liksom är sådär arg så det kliar i hela kroppen.

Har ett ärende hos proshop. För att slippa massa kommentarer om varför jag handlat där är det för att det är ett försäkringsärende som tvingade mig att köpa en viss surfplatta till billigaste priset. Hade en Snoyplatta som åkte i backen. Fick två alternativ. Antingen 1500:- på kontot eller ta en likvärdig platta (Lenovo Yoga Tablet 3 Pro 4G (hårdvara)) som proshop sålde billigast. Var tveksam till surfplattan men tänkte att jag får ändå inget bra för 1500:- så jag testar.

Sen fick jag hem den å skulle ladda upp den men det gick inte. Den var fast på 12% i batteri. Den stod på 12% när jag fick den och den var på 12% efter en natts laddning. Jag har testat massa olika laddare och kablar utan resultat även fabriksåterställning mm... Allt jag kan komma på utan att sätta mejseln i eller byta mjukvara.

Så då skickar jag tillbaka den 2018-03-06 för att de ska fixa den och fick idag svar 2018-04-17 att det inte finns något fel på den och jag ska betala 559 kr för felsökning.

Men i mitt ärende står det: Der blev fundet et software-problem. Softwaren skal nulstilles eller geninstalleres, for at produktet igen kan fungere korrekt.

Så då ringer jag dem för jag tänker ju att det är något autosvar som blivit fel om att jag ska betala. Men hör och häpna att så var inte fallet hehe. De påstår att mjukvarufel inte går på garantin varpå jag säger att den ingår ju i produkten!? Men så står det i deras avtal tydligen som jag har letat efter på deras hemsida. Inte hittat något än. Bad även supporten jag talade med att ta fram det som efter 10 min i telefon sa att han får återkomma med den infon. Jag sa också hur kan det ta typ 1 1/2 månad om det inte är något fel på produkten varpå han säger att de inte gör avancerade felsökningar på plats. Då säger jag - Jaha ni utför inga felsökningar alls själva då eller? Jo svarar han men inte avancerade. Då säger jag - men sätta i en laddare i en surfplatta är ju inte så avancerat (enligt mig iaf) för ni påstår ju att det inte är något fel på produkten. Jag säger också att jag fattar ju att det är något annat som är felet än vad de påstår. Det kanske var lite onödigt då jag inte har något belägg för det men men. Blev lite tjurig på dem. Men det är faktiskt vad jag tror. Det sa mer saker men jag fick inte svar på något. Har aldrig varit med om en så svarslös support innan.

Hur fungerar det egentligen vad det gäller mjukvara på surfplattor/mobiler och garanti. Jag har tittat runt lite men hittar bara gamla artiklar om det. Men kanske någon av er tyvärr sitter på samma erfarenhet? Eller kanske kan detta bättre än mig. Jag behöver lite hjälp här så jag kan bråka lite med dem.

Ha en bra dag allesammans!

Permalänk
Medlem

Tredjeparts mjukvara går inte på garantin, inte heller fel som orsakats av tredjeparts mjukvara. Men rimligtvis går enhetens default mjukvara på garantin.
Speciellt om det krävs en återställning för att lösa problem med laddning, eftersom maskinen rimligtvis vägrar påbörja en återställning, men bara 12% laddning.

Ta kontakt med Lenovo och se vad de har för åsikt i frågan?

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Skrivet av -=Mr_B=-:

Tredjeparts mjukvara går inte på garantin, inte heller fel som orsakats av tredjeparts mjukvara. Men rimligtvis går enhetens default mjukvara på garantin.
Speciellt om det krävs en återställning för att lösa problem med laddning, eftersom maskinen rimligtvis vägrar påbörja en återställning, men bara 12% laddning.

Ja, så tycker jag också att det borde fungera. Jag la inte ens in några appar på den så det är ju inte där felet ligger. Väntar fortfarande på supporten ska ge mig infon angående att mjukvaran inte täcks av garantin. Inte för jag tror det var problemet. Det blir lite principen när den kostar 6500 kr hos dem å så vill de ha ytterligare 559 kr för något som inte fungerar vid första uppstart. Det är ju som å köpa en bil med en skvätt bensin i å så får man betala extra för de glömt å göra ett hål för att tanka 😂😂

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vad är det för försäkringsbolag som tvingar dig att handla från det billigaste stället möjligt? Jag har aldrig hört talas om något liknande, visst har jag förståelse för att dem inte direkt godkänner om man köper hos en återförsäljare som säljer för 50% mer än vad alla andra tar. Jag tycker du ska namnge försäkringsbolaget så att andra kan undvika dem.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Tekoppar:

Vad är det för försäkringsbolag som tvingar dig att handla från det billigaste stället möjligt? Jag har aldrig hört talas om något liknande, visst har jag förståelse för att dem inte direkt godkänner om man köper hos en återförsäljare som säljer för 50% mer än vad alla andra tar. Jag tycker du ska namnge försäkringsbolaget så att andra kan undvika dem.

Skickades från m.sweclockers.com

Det blev visst dumt formulerat. Men vid köptillfället så var faktisk prisskillnaden ca 2000 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hogberg1982:

Hur fungerar det egentligen vad det gäller mjukvara på surfplattor/mobiler och garanti. Jag har tittat runt lite men hittar bara gamla artiklar om det. Men kanske någon av er tyvärr sitter på samma erfarenhet? Eller kanske kan detta bättre än mig. Jag behöver lite hjälp här så jag kan bråka lite med dem.

Ha en bra dag allesammans!

Allt som ingår vid köpt har du reklamationsrätt så både mjukvara och hårdvara, kommer den förinstallerad med Word har du även reklamationsrätt på detta även om det är "gratis". Garanti är upp till återförsäljaren/tillverkare att ge

Permalänk
Medlem

@hogberg1982

Det spelar ingen roll om proshop hävdar att mjukvaran är undantagen deras garanti. KKöpL är gällande om det handlar om ett konsumentköp (dvs köp i egenskap av privatperson). Du har rätt att reklamera varan med stöd i lagen, inom de första 6 månaderna så är det säljaren som måste bevisa att felet beror på dig.

Citera mig om du behöver mer hjälp.

Permalänk
Skrivet av -=Mr_B=-:

Tredjeparts mjukvara går inte på garantin, inte heller fel som orsakats av tredjeparts mjukvara. Men rimligtvis går enhetens default mjukvara på garantin.
Speciellt om det krävs en återställning för att lösa problem med laddning, eftersom maskinen rimligtvis vägrar påbörja en återställning, men bara 12% laddning.

Ta kontakt med Lenovo och se vad de har för åsikt i frågan?

Jag gjorde som du sa och tog kontakt med Lenovo (tack för länken). Ringde även kommunala konsumentvägledning. De samtliga som jag talat med tycker att ärendet låter mycket märkligt.

Skrivet av niklasloow:

Allt som ingår vid köpt har du reklamationsrätt så både mjukvara och hårdvara, kommer den förinstallerad med Word har du även reklamationsrätt på detta även om det är "gratis". Garanti är upp till återförsäljaren/tillverkare att ge

Det är precis som du säger. Detta vet nu även den support jag talade med på proshop.

Skrivet av LemurenSwe:

@hogberg1982

Det spelar ingen roll om proshop hävdar att mjukvaran är undantagen deras garanti. KKöpL är gällande om det handlar om ett konsumentköp (dvs köp i egenskap av privatperson). Du har rätt att reklamera varan med stöd i lagen, inom de första 6 månaderna så är det säljaren som måste bevisa att felet beror på dig.

Citera mig om du behöver mer hjälp.

Japp. Det är 6 månader som som bollen ligger hos dem att bevisa om det är jag som orsakat felet.

Så nu har det löst sig så långt att jag ska får pengarna tillbaka för surfplattan samt att jag inte behöver betala för felsökningen. De bad även om ursäkt flera gånger för att de har skött ärendet på ett felaktigt sätt.

Jag vill tacka alla som hjälp mig med tips och råd hur jag skulle gå till väga med detta ärendet. Det är alltid tacksamt när folk tar sig tid för att hjälpa en vilsen själv ibland dessa lagar och regler!

Ha en fantastisk dag på er allesammans!