Permalänk

i5 vs ryzen 5

Vilken processor är bäst

Intel Core i5 eller amd ryzen 5

Permalänk
Medlem

Till vilket ändamål är ju frågan

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem

Ryzen 5 och Core i5 är modellserier, inte enskilda modeller.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Vilken i5:a menar du? Vilken Ryzen 5 menar du?

Om du menar de absolut nyaste i5:orna så skulle jag säga att de i många fall är bäst för spel tillsammans med i7:orna. De har högre singeltråd-prestanda och de flesta spelen utnyttjar bara 4 kärnor.

Ryzen 5 (låt oss ta 1600 som exempel, eftersom den är populärast) lämpar sig också bra för spel men är inte riktigt så samma nivå som Intel. Ryzen 5 1600 är en mer "allround" CPU som har många trådar och kan göra många saker samtidigt på datorn.

Ryzen 5 1600 är riktigt bra om du ska streama medans du spelar, eller ska göra tusen saker samtidigt på datorn.

i5:orna har inte lika många trådar som Ryzen 5 1600, men presterar några % bättre när det kommer till spel.

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk

Med tanke på att du startat tre trådar på 30 minuter antar jag att du varken sökt eller bläddrat i forumet något nämnvärt. Läs igenom diverse trådar under "köptips ststionärt" så kan du nog bilda dig en bra uppfattning om vad du kan få för elva tusen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1800X - NZXT Kraken X52 - Asus Crosshair VI Extreme - G.Skill Flare CL14 3200 MHz - Crucial SSD x 2 - MSI GTX970 - Fractal Design Define R5