Permalänk
Medlem

Slitna däck och slang?

Jag har problem med min cykel sedan köpet. Jag tappar luft på mina däck efter ca 1 vecka (gäller fram och bak). Kan det bero på att jag har fått dålig kvalitet på slangen eventuellt däcket också? Finns det bättre kvalitet på slangarna? Hur tar jag reda på vilka som passar min cykel?

Permalänk
Moderator
Forumledare

@Lorault: Det kan bero på det men det kan också vara en läckande ventil, punktering etc.

Prova lyssna om du hör vart det pyser ifrån. Kolla sen om du ser någon spricka eller något hål.

Hur gammal är cykeln och däcken? Är den ny kanske det kan löna sig att kontakta den butiken du köpte den av?

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Om det är en billigare cykel, eller kanske även inte så billig cykel så är ofta däcken rätt snålade på enligt min erfarenhet.

Gå till en cykelhandlare o be om BRA däck, ny slang och ventil.

De är inte alla så känsliga för punktering heller..

Köpte nya till cykeln när original började strula, luften håller rätt bra i många månader.
Klarat mig från punka osv.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Rekordmedlem

Det är inte däcken det beror på såvida du inte har slanglöst men det är ovanligt på enklare cyklar.
Om du inte jagar gram så skaffa en ny slang som är självläkande, kostar 50 kr på Harald Nyborg, Deras egna däck (Busetto, de är egentligen Rubema) är också billiga och bra och ska du ha bättre däck än deras till en brukscykel så är det Schwalbe Mararthon eller Marathon + du bör välja.

"Finare" slangar tappar ofta lufttrycket rätt fort då de främst är gjorda för att vara lätta (och inte täta eller tåliga) då man förutsätts justera lufttrycket inför varje tur eller med nån dags mellanrum.

Vilken dimension du har står tryckt på däcket, är det en vuxencykel så är det i princip bara 2 diametrar som används på fälgarna 559 eller 620mm men i tum kan de kallas en massa olika eftersom tummåttet mäts i däcket och alltså påverkas av däckets bredd.

Bredden brukar gå att ändra ganska mycket, det är sällan några problem alls att minska den men blir däcken för breda skrapar de i ramen, de däcka som rullar lättast är inte heller de smalaste utan de som är 35-40mm breda.
Slang väljer man efter däcket men den är lite töjbar så måtten brukar anges som det intervall den passar till.

Om du har en 622mm fälg så är tex detta ett bra extratåligt däck med reflexsida som passar bra på en brukscykel https://www.harald-nyborg.se/sport-fritid/cyklar-tillbehor/cy...
Om du har den dimensionen så passar https://www.harald-nyborg.se/sport-fritid/cyklar-tillbehor/sl... som slang, självläkande med Prestaventil, "racerventil" personligen tycker jag att man ska undvika Dunlopventiler (cykelventil) och använda Presta för de är bättre på att hålla tätt vid lite högre tryck, "bilventiler" Shrader kan vara bra de också då det är lätt att pumpa på macken om man väljer såna.
Med ett förstärkt däck och självläkande slang har du en kombination som är väldigt tålig mot stickskador och däcket klara säkerligen 15-20 000km om du inte kör med tung last hela tiden (och ser till att ha vettigt tryck) innan slitbananan är slutkörd.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Vad har du för däck/slang?

Vet att de modeller där det är en liten mutter/spännring vid ventilen, så är det vanligt att den dras åt för hårt och då slits slangen sönder.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk

Jag skulle inte rekommendera att köpa hos cykelhandlare, det är för dyrt.
Däremot kan dom vara till bra hjälp om man inte vet vad man är ute efter, för att sedan handla på http://www.wiggle.co.uk/

Permalänk
Medlem
Skrivet av olovskiij:

Jag skulle inte rekommendera att köpa hos cykelhandlare, det är för dyrt.
Däremot kan dom vara till bra hjälp om man inte vet vad man är ute efter, för att sedan handla på http://www.wiggle.co.uk/

I sak så håller jag nog med, men skulle nog rek. det motsatta i detta fall.
Har du köpt cykeln hos en cykelhandlare så be dem om hjälp men även om du har köpt den privat så skulle jag rek. det.
Visst, det är säkert dyrare att köpa slang och däck där, men du får så mycket mer hjälp där än någon annanstans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

@Selfish: Det kan bero på det men det kan också vara en läckande ventil, punktering etc.

Prova lyssna om du hör vart det pyser ifrån. Kolla sen om du ser någon spricka eller något hål.

Hur gammal är cykeln och däcken? Är den ny kanske det kan löna sig att kontakta den butiken du köpte den av?

En hink e dyl med vatten är annars en klassisk metod för att leta efter läckor. Är det lite så kan man ju dock behöva montera av alltihop så att man får slangen lös (luften går ju ut inne i däcket). Om ventilen läcker så bör man dock kunna se det med allting på cykeln om man har något som är stort nog att få ned den under vatten i.

Permalänk
Medlem

Jag hade liknande problem med ett av mina däck för ett tag sedan. Trots köp av flera nya slangar och tills sist även ett nytt däck blev det fortfarande punktering efter bara några dagars användning. Till slut köpte jag ett nytt fälgband för att jag misstänkte att det kan vara något där som skaver och efter bytet har jag (ännu) inte tappat luften ur det däcket.

Visa signatur

Skoj: Ryzen 9 5900x, RTX 3080, 32 GB RAM @3200MHz CL16
Jobb: Alienware M15 R6, RTX 3080, 32 GB RAM
Privat: Macbook Pro 13" late 2016

Permalänk
Medlem
Skrivet av mmolder:

Jag hade liknande problem med ett av mina däck för ett tag sedan. Trots köp av flera nya slangar och tills sist även ett nytt däck blev det fortfarande punktering efter bara några dagars användning. Till slut köpte jag ett nytt fälgband för att jag misstänkte att det kan vara något där som skaver och efter bytet har jag (ännu) inte tappat luften ur det däcket.

Det är ju därför det är bra att ta reda på var det läcker, eftersom man då kan dra slutsatser om vilka åtgärder som sannolikt kan vara lämpliga. Om det läcker på den sida av slangen som har suttit mot fälgen så bör man ju titta på fälgbandet, om det finns några fula vassa rester på fälgen etc. Om ventilen läcker så kanske den behöver ett nytt ventilgummi, nytt innanmäte, dras ihop ordentligt osv.

Tillägg: Jag har varit med om att byta däck och slang och sedan läcker det ändå, vilket sedan visat sig bero på att ventilen på den nya slangen inte varit ordentligt ihopmonterad. Något jag "självklart" inte kontrollerade i förväg, med en massa bortslösad tid och tillhörande svordomar som resultat. Man lär sig liksom...

Permalänk
Medlem
Skrivet av olovskiij:

Jag skulle inte rekommendera att köpa hos cykelhandlare, det är för dyrt.
Däremot kan dom vara till bra hjälp om man inte vet vad man är ute efter, för att sedan handla på http://www.wiggle.co.uk/

Dem kommer inte vara till hjälp speciellt länge om alla skulle tänka så, då blir det ju att stänga ner butiken.

Visa signatur

=)

Permalänk
Skrivet av Maarus:

Dem kommer inte vara till hjälp speciellt länge om alla skulle tänka så, då blir det ju att stänga ner butiken.

Dom får väl sänka sina ockerpriser till mer normala nivåer? Det är "tyvärr" en av sidorna med e-handel.
Sen om man vill vara del av det eller inte, det får man naturligtvis bestämma själv, men förändringer (till färre butiker) kommer att ske ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är inte däcken det beror på såvida du inte har slanglöst men det är ovanligt på enklare cyklar.
Om du inte jagar gram så skaffa en ny slang som är självläkande, kostar 50 kr på Harald Nyborg, Deras egna däck (Busetto, de är egentligen Rubema) är också billiga och bra och ska du ha bättre däck än deras till en brukscykel så är det Schwalbe Mararthon eller Marathon + du bör välja.

"Finare" slangar tappar ofta lufttrycket rätt fort då de främst är gjorda för att vara lätta (och inte täta eller tåliga) då man förutsätts justera lufttrycket inför varje tur eller med nån dags mellanrum.

Du har bättre koll på motorfria fordon än jag, men vill tillägga att går man till en vettig cykelhandlare och ber om en bra slang och förklarar vad man gör men sin cykel, borde man rimligen få en slang som passar det användningsmönster man har, så fungerar iaf min cykelhandlare, men men..

Fick för övrigt också ett Schwalbe-däck när jag köpte där senast, det skulle va lite mer tåligt för skit på vägbanan än de billigaste enligt handlaren, en modell han rekommenderade till de som cykelpendlar åtskilliga mil om dagen, kommer dock inte ihåg om det var Marathon.

Skrivet av olovskiij:

Jag skulle inte rekommendera att köpa hos cykelhandlare, det är för dyrt.
Däremot kan dom vara till bra hjälp om man inte vet vad man är ute efter, för att sedan handla på http://www.wiggle.co.uk/

Så de kan dö ut och man får köpa allt på nätet utan någon som helst vettig service..

Skrivet av Maarus:

Dem kommer inte vara till hjälp speciellt länge om alla skulle tänka så, då blir det ju att stänga ner butiken.

Delar din åsikt.

Skrivet av olovskiij:

Dom får väl sänka sina ockerpriser till mer normala nivåer? Det är "tyvärr" en av sidorna med e-handel.
Sen om man vill vara del av det eller inte, det får man naturligtvis bestämma själv, men förändringer (till färre butiker) kommer att ske ändå.

Ockerpriser i den bemärkelsen att de täcker utgifterna för att ha en lokal butik med service när du rullar in, grejorna du behöver hemma och hjälp med att köpa rätt saker samt hjälp när det strular ? Eller E-handelspriser i den bemärkelsen att de gör allt för att slippa hjälpa sina kunder för att de med sin minimala vinstmarginal inte har råd med varken goodwill eller vettig service ?
E-handel slår tillbaka i ansiktet på folk om man bara jagar priset, det finns massa trådar om det här, men vissa vill inte se det så.

Tänker på ett företag jag anlitar inom jobbet, de kanske går o hitta saker billigare än att köpa genom dem osv, men jag får en service som är helt unik, då är inte fakturan så viktig i slutändan, den kan löna sig stort ändå.
Kom in akut en gång för att få tag på ett par lite speciella säkringar som inte är så lätta att hitta, fick säkringarna med kommentaren "det är dyrare för mig o skriva en faktura på dem än vad jag tjänar, ta du dom bara.."

För min del hade det kvittat om de kostade 500kr styck just då men med det bemötandet får man bra kunder också !

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Karaff:

Du har bättre koll på motorfria fordon än jag, men vill tillägga att går man till en vettig cykelhandlare och ber om en bra slang och förklarar vad man gör men sin cykel, borde man rimligen få en slang som passar det användningsmönster man har, så fungerar iaf min cykelhandlare, men men..

Fick för övrigt också ett Schwalbe-däck när jag köpte där senast, det skulle va lite mer tåligt för skit på vägbanan än de billigaste enligt handlaren, en modell han rekommenderade till de som cykelpendlar åtskilliga mil om dagen, kommer dock inte ihåg om det var Marathon.

Så de kan dö ut och man får köpa allt på nätet utan någon som helst vettig service..

Delar din åsikt.

Ockerpriser i den bemärkelsen att de täcker utgifterna för att ha en lokal butik med service när du rullar in, grejorna du behöver hemma och hjälp med att köpa rätt saker samt hjälp när det strular ? Eller E-handelspriser i den bemärkelsen att de gör allt för att slippa hjälpa sina kunder för att de med sin minimala vinstmarginal inte har råd med varken goodwill eller vettig service ?
E-handel slår tillbaka i ansiktet på folk om man bara jagar priset, det finns massa trådar om det här, men vissa vill inte se det så.

Tänker på ett företag jag anlitar inom jobbet, de kanske går o hitta saker billigare än att köpa genom dem osv, men jag får en service som är helt unik, då är inte fakturan så viktig i slutändan, den kan löna sig stort ändå.
Kom in akut en gång för att få tag på ett par lite speciella säkringar som inte är så lätta att hitta, fick säkringarna med kommentaren "det är dyrare för mig o skriva en faktura på dem än vad jag tjänar, ta du dom bara.."

För min del hade det kvittat om de kostade 500kr styck just då men med det bemötandet får man bra kunder också !

Jo en cykelhandlare lär fixa det men det är oftast ganska enkelt att välja rätt om man ger fanken i tum-måtten då det i praktiken bara finns 2 olika diametrar på vuxencykelhjul och bredden är till stor del utbytbar inom ett ganska stort spann.
Använd ETRTO mått så blir livet enklare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av olovskiij:

Dom får väl sänka sina ockerpriser till mer normala nivåer? Det är "tyvärr" en av sidorna med e-handel.
Sen om man vill vara del av det eller inte, det får man naturligtvis bestämma själv, men förändringer (till färre butiker) kommer att ske ändå.

Japp och du blir utan din lokala cykelhandlare, kan du berätta om några fler gratis luncher? Finns dem?

Visa signatur

=)

Permalänk
Skrivet av Maarus:

Japp och du blir utan din lokala cykelhandlare, kan du berätta om några fler gratis luncher? Finns dem?

Gratis luncher, nu simmar du i nattmössan va?

Då min lokala cykelhandlare har sågspån i huvudet skulle jag inte ha något emot detta

Jag förstår att det behövs högra priser på vissa artiklar, men att ta 100-150%% mer för en cykelslang tycker jag är surt.
Sedan får man även försöka se att det finns olika nivåer/kvalitéer på service också, det märker man så fort man köper en bil.
Självklart är det bra att ha någon att gå till, om det t.ex vankas lagerbyte eller kassetbyte, men hade dom då inte tagit hutlösa priser på typ slangen kanske jag faktiskt vänt mig dit, istället för att youtubea och göra det själv. Detta är bara mina tankar, det behöver inte spåra ut i tråden, släng ett pm om ni vill påpeka/kommentera eller så

Första inlägget handlade egentligen om ett tips om wiggle, men det var väl fel tips enligt vissa.

edit: korrektur