30 °C under load på min 6700, är det inte jäkligt lågt?

Permalänk

30 °C under load på min 6700, är det inte jäkligt lågt?

Drog hem HWMonitor för att kolla temps.

När jag spelar planetside 2 ligger min cpu på 27 °C, Gpun (1070) på 49 °C, tycker det verkar misstänkt lågt.

Är en 6700 icke k modell, visst den har lite lägre tdp men tycker det verkar mysko... be quiet pure rock cpu kylare. Define R6 med riktigt bra airflow.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Vad ligger idle temperaturen på? Det är väldigt lågt, misstänker fel från sensor. Har du testat annat program?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Har du kallt i ditt rum?

Visa signatur

5600x/B550i @+200mhz/-30 PBO2 | Crucial (E-die) 2x16gb 3000c15 @3800c16 | XFX 319 MERC 6700XT

Permalänk
Skrivet av Vzano:

Vad ligger idle temperaturen på? Det är väldigt lågt, misstänker fel från sensor. Har du testat annat program?

Mellan 22 och 25 °C

piriform speccy visar 22 °C

Min i3 2320 ligger på 68 °C i load och 45 °C i idle

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Skrivet av erssn:

Har du kallt i ditt rum?

Nee, inga element på bara, rätt varm ute nu, är väl runt 18 i rummet..

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Nee, inga element på bara, rätt varm ute nu, är väl runt 18 i rummet..

Då är det nog inte helt orimligt med sub 30. Min 7700k ligger (oklockad) på 35 i load med 20 i rumstemp, dock med en nxzt kraken x41 och en noctua nf-a14. Då är min iofs deliddad, vet ej hur 6700 är på den fronten, lär ju rimligtvis egentligen vara samma tandkräm i den som det satt i min från fabrik.

Visa signatur

5600x/B550i @+200mhz/-30 PBO2 | Crucial (E-die) 2x16gb 3000c15 @3800c16 | XFX 319 MERC 6700XT

Permalänk
Skrivet av erssn:

Då är det nog inte helt orimligt med sub 30. Min 7700k ligger (oklockad) på 35 i load med 20 i rumstemp, dock med en nxzt kraken x41 och en noctua nf-a14. Då är min iofs deliddad, vet ej hur 6700 är på den fronten, lär ju rimligtvis egentligen vara samma tandkräm i den som det satt i min från fabrik.

Det var fan bra temps för en 7700

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Det var fan bra temps för en 7700

Tror att delidden gör sjukt mycket. Minns inte vilka temps jag hade vid 5ghz, men den grejade det på rätt låg spänning iaf, sub 1.25v

Visa signatur

5600x/B550i @+200mhz/-30 PBO2 | Crucial (E-die) 2x16gb 3000c15 @3800c16 | XFX 319 MERC 6700XT

Permalänk
Skrivet av erssn:

Tror att delidden gör sjukt mycket. Minns inte vilka temps jag hade vid 5ghz, men den grejade det på rätt låg spänning iaf, sub 1.25v

Hur högt fick du upp den stabilt då? Med risk att bli offtopic i min egen tråd

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tycker det låter alldeles för lågt för att vara rimligt, i synnerhet med en så liten luftkylare. Jag tror att antingen är programmet buggigt eller så är det fel på temperatursensorn i processorn eller moderkortet. Hade jag varit du hade jag laddat ner andra program och provat med.

Permalänk
Skrivet av Andreaz1:

Jag tycker det låter alldeles för lågt för att vara rimligt, i synnerhet med en så liten luftkylare. Jag tror att antingen är programmet buggigt eller så är det fel på temperatursensorn i processorn eller moderkortet. Hade jag varit du hade jag laddat ner andra program och provat med.

Vilka program rekommenderar du?

Jag tror dock inte det är omöjligt, den här datorn är riktigt sval, sjukt skön att gajma på det det är en varm sommardag, medans mina andra datorer känns som man har ett element i närheten, man känner verkligen värmen, denna känns mer som en AC som kyller istället.

Ska sägas att jag bara har SSD diskar i datorn, så inga mekaniska som drar upp värmen heller.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Luften som kommer ifrån din dator kommer alltid att vara varmare än luften i rummet.
Hur som helst så låter 30 grader orimligt lågt xD Vet inte hur man bekräftar att man har en kass sensor dock, kanske med lasermätare? Men dyrt xD

Permalänk
Skrivet av Chromatic:

Luften som kommer ifrån din dator kommer alltid att vara varmare än luften i rummet.
Hur som helst så låter 30 grader orimligt lågt xD Vet inte hur man bekräftar att man har en kass sensor dock, kanske med lasermätare? Men dyrt xD

Nej den är kallare, hade fötterna där utblåset är och jag fick frysskador på fötterna så var tvungen att rikta datorn åt ett annat håll. Låter som jag trollar men det är sant.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Moderator
Forumledare

@blue eyed devil:

Dra ner HWmonitor och släng upp en skärmdump på mätningen.
Låter som andra tidigare påpekat orimligt lågt under load

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Avstängd
Skrivet av blue eyed devil:

Låter som jag trollar men det är sant.

Själv har jag en NUC som kör 20 °C full load... Om jag förvarar den i kylskåpet.

Visa signatur

NUC 10 16GB Core i5 10210U UHD Graphics 620 970 EVO 1TB

Swift 1 8GB Pentium N5000 UHD Graphics 605 SN520 512GB

55" CX OLED Addon T14 + Addon Sub Switch Series S

Permalänk

@NordhNet https://imgur.com/hu6D9zh Nu hittade jag ingen mega fighter så här sent, men körde 2 skärmar och hwmonitor på en, ligger runt 30 °C, står visserligen max 40 °C, men kollade på ena skärmen hela tiden och såg aldrig att den gick upp till 40.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

@blue eyed devil: Planetside 2 kom ut för 6 år sedan. På bilden ser det ut som din cpu inte får jobba i närheten av max. Testa att köra ett stresstest för att se vilka temperaturer du får då.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | NZXT Kraken X53 | Gigabyte X570 Aorus Elite | Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3600MHz | Gigabyte RTX 3080 Gaming OC | WD Blue SN550 1TB | Gigabyte P750GM | NZXT H510 | Acer Predator X34 ||| Lenovo Legion 5 Pro IAH7H | Apple iPad Pro 12.9"

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Nej den är kallare, hade fötterna där utblåset är och jag fick frysskador på fötterna så var tvungen att rikta datorn åt ett annat håll. Låter som jag trollar men det är sant.

Tyvärr är det du säger omöjligt, din dator förbrukar energi av att vara igång, något som bildar värme. Luften som åker in i datorn är rumstemperatur, och luften som kommer ur är rumstemperatur + den värme som bildats.

Det betyder att det är omöjligt för luften att KYLAS NER av att åka in i en dator.

Anledningen till att en fläkt kyler ner kroppen är ju inte för att den blåser kall luft, utan det är för att den förflyttar värmen som din kropp producerar bort från dig, och därmed kyler dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Tyvärr är det du säger omöjligt, din dator förbrukar energi av att vara igång, något som bildar värme. Luften som åker in i datorn är rumstemperatur, och luften som kommer ur är rumstemperatur + den värme som bildats.

Det betyder att det är omöjligt för luften att KYLAS NER av att åka in i en dator.

Anledningen till att en fläkt kyler ner kroppen är ju inte för att den blåser kall luft, utan det är för att den förflyttar värmen som din kropp producerar bort från dig, och därmed kyler dig.

Det skulle gå om han hade så kraftfulla fläktar, och tätt chassi att luften komprimerades i burken, och sedan hade fötterna där luften expanderar. För att lyckas komprimera luft med ett 140mm utblås lär du ju behöva en jetmotor som inblås, meeeeen inget är omöjligt Det skulle ju dock betyda att datorn skulle bli betydligt varmare än rumstemperatur..

(Förutsatt att jag minns mina gaslagar korrekt..)

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

När jag spelar planetside 2 ligger min cpu på 27 °C, Gpun (1070) på 49 °C, tycker det verkar misstänkt lågt.

Troligen kräver inte planetside 2 så mycket av din CPU. Testa tyngre saker... BF1, GTAV eller bara ta hem benchmark och testa.

Och enkelt sätt att veta om den är 30 grader eller inte... känn på flänsen till kylaren. Är den varm och CPUn sval har du troligen trasig sensor. Om den är sval och du ser sval CPU, kolla att den verkligen lastas och kör rätt frekvens (och inte har något throttle fel)

Permalänk
Medlem

Det e la bara att hoppas på att tempsen stämmer
Och luft kan uppfattas som kallare när man blåser den... ställ dig framför en fläkt mitt i sommaren..

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

Det skulle gå om han hade så kraftfulla fläktar, och tätt chassi att luften komprimerades i burken, och sedan hade fötterna där luften expanderar. För att lyckas komprimera luft med ett 140mm utblås lär du ju behöva en jetmotor som inblås, meeeeen inget är omöjligt

Haha xD
Enda gången jag försökte chansa med att använda ordet omöjligt och blir omedelbart nedskjuten xD I should've known!
Nåväl: "HÖGST OSANNOLIKT" då xD

OfT: Skulle denna räcka för att uppnå lägre temp än rumstemperatur? https://youtu.be/EM2G5vLGcQQ?t=333 xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Haha xD
Enda gången jag försökte chansa med att använda ordet omöjligt och blir omedelbart nedskjuten xD I should've known!
Nåväl: "HÖGST OSANNOLIKT" då xD

OfT: Skulle denna räcka för att uppnå lägre temp än rumstemperatur? https://youtu.be/EM2G5vLGcQQ?t=333 xD

Vissa försöker rätt bra dock
(Älskar när chassit bokstavligt talat... blåser bort paneler)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Vissa försöker rätt bra dock
https://www.youtube.com/watch?v=EM2G5vLGcQQ

(Älskar när chassit bokstavligt talat... blåser bort paneler)

Det var ju precis den som jag länkade? xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Det var ju precis den som jag länkade? xD

*facepalm*

Jag hade bara läst de mer... allvarliga inläggen ordentligt

Permalänk
Medlem

@blue eyed devil: Kan du ladda ner HWiNFO och kika vad sensorerna säger där? Den ger mer info än HWMonitor.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Tyvärr är det du säger omöjligt, din dator förbrukar energi av att vara igång, något som bildar värme. Luften som åker in i datorn är rumstemperatur, och luften som kommer ur är rumstemperatur + den värme som bildats.

Det betyder att det är omöjligt för luften att KYLAS NER av att åka in i en dator.

Anledningen till att en fläkt kyler ner kroppen är ju inte för att den blåser kall luft, utan det är för att den förflyttar värmen som din kropp producerar bort från dig, och därmed kyler dig.

Kan också påpeka att luften som kommer ur datorn kan vara "kallare" även ifall den håller högre temperatur, sett till kyleffekt istället för temperatur då

On topic:

Kanske ta och testa Intel Burn eller något som verkligen får processorn att jobba, och kolla ifall den når nivåer som känns mer rimliga för hög belastning?

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

Kan också påpeka att luften som kommer ur datorn kan vara "kallare" även ifall den håller högre temperatur, sett till kyleffekt istället för temperatur då

Det skrev jag ju, det är ju därför fläktar kyler kroppen även om dom blåser rumstemperatur?
Läser inte folk hela inlägg längre? xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Nej den är kallare, hade fötterna där utblåset är och jag fick frysskador på fötterna så var tvungen att rikta datorn åt ett annat håll. Låter som jag trollar men det är sant.

Skrivet av Chromatic:

Tyvärr är det du säger omöjligt, din dator förbrukar energi av att vara igång, något som bildar värme. Luften som åker in i datorn är rumstemperatur, och luften som kommer ur är rumstemperatur + den värme som bildats.

Det betyder att det är omöjligt för luften att KYLAS NER av att åka in i en dator.

Anledningen till att en fläkt kyler ner kroppen är ju inte för att den blåser kall luft, utan det är för att den förflyttar värmen som din kropp producerar bort från dig, och därmed kyler dig.

Skrivet av Chromatic:

Det skrev jag ju, det är ju därför fläktar kyler kroppen även om dom blåser rumstemperatur?
Läser inte folk hela inlägg längre? xD

Jag vet, jag läste hela ditt inlägg, men du motsäger dig själv när du väsentligen explicit skriver i början att varmare luft inte kan kyla mer (vara "kallare") än luft med lägre temperatur (vilket var vad du sade var omöjligt).

Kan i övrigt tillägga att jag önskar att svenskan hanterade begreppen temperatur och värme (utbyte av energi pga. temperaturdifferens) bättre, för dylika missförstånd är väldigt vanliga

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

Jag vet, jag läste hela ditt inlägg, men du motsäger dig själv när du väsentligen explicit skriver i början att varmare luft inte kan kyla mer (vara "kallare") än luft med lägre temperatur (vilket var vad du sade var omöjligt).

Kan i övrigt tillägga att jag önskar att svenskan hanterade begreppen temperatur och värme (utbyte av energi pga. temperaturdifferens) bättre, för dylika missförstånd är väldigt vanliga

Petitesser, orden kanske inte är helt korrekt men tror dom flesta fattade vad jag menade Men håller med om att det är lite flummigt i Svenskan xD

Hur som helst så ska jag inte vara mer OfT