Letar stor platta för pdf-läsning

Permalänk
Medlem

Letar stor platta för pdf-läsning

Söker en surfplatta som ska främst ska användas för att

  • läsa aftonbladets pdf-tidning

  • facebook

  • spotify

Stor bildyta (gärna >13") viktigt för att inte behöva zooma in och ut för mycket i pdf-tidningen. Prestanda är inte jätteviktigt men skärmupplösningen ska vara hög och ljudet ska vara bra.

Ny iPad Pro 12.9 går bort på grund av priset. Jag hoppas hitta en platta för runt 2000-5000. Jag har kollat in HANNSpad SN14TP1B2A men känslan är att den är skräp. Finns det något vettigt alternativ?

Permalänk
Medlem

du kan skapa din egna med en raspberry pi med valfri skärm och batteri

Permalänk
Medlem
Skrivet av ATRmayo:

du kan skapa din egna med en raspberry pi med valfri skärm och batteri

Det låter kreativt men jag är nog ute efter ett mer färdigt system, så som en android-platta.

Permalänk
Medlem

Ipad pro 12 tum

Inga andra alternativ finna tyvärr
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Lek med prisjakts filter och se att inga bra surfplattor över 12" säljs i de vanliga butikerna förutom iPad
Och iPad 12,9" är endast ett vettigt alternativ för de som har gott om pengar:
https://www.prisjakt.nu/kategori.php?m=s359176106

Går du ner till 10" ja då har du en drös surfplattor att välj på och detta är nog vad du i praktiken får göra. Det är bättre att köpa en bra surfplatta i runt 10" än en riktig dålig i 13" som det ibland finns.
Med dålig syftar jag på okänd märke, liten försäljare och sedan har de Android 5.0 eller något annat gammalt, det är helt bäddat för problem.

Att det finns så få 13" beror på liten efterfrågan ihop med tillverkare tror att få vill ha dem, de konkurrerar dessutom med iPad 12,9", Micorsoft Surface och andra mer hybrid-datorer. Det gör att det finns alternativ om än dyra och tillverkare satsar ej så mycket på det.
Det känns för övrigt som om hela surfplatt marknaden har dött ut och det händer ej så mycket längre.

Permalänk
Avstängd

Surface book finns med stor skärm som går att plocka loss och blir då en jättesurfplatta. Inte billigare än en Ipad pro dock, men mycket mer användbar.

Permalänk
Medlem

Jag tror de flesta har rätt, finns nog inga andra surfplattor i den storleken än Ipad pro. Jag skulle dock rekommendera Surface Pro. Har en själv som jag använder för mina studier, vilket innebär att jag läser mycket på den.

De har just nu rea på Surface Pro via sin hemsida, så modellen med i5 kostar "endast" 8789kr.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PlogarN97:

Ipad pro 12 tum

Inga andra alternativ finna tyvärr
Skickades från m.sweclockers.com

För hans behov..gå och lägg dig.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Inaktiv

Det finns flera stycken.. Frågan är om de är bättre än en ny bra 10", det kan vara dålig bild etc. Android 5.0 känns väldigt utdaterad idag. Och sidan som säljer har jag aldrig hört talas om.

Permalänk
Medlem

Vad tror ni om Acer Chromebook R13? Den har enligt uppgift stöd för android appar, kan användas som tablet, kostar under 5k och har 13"-skärm med HD-upplösning.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av dr.leffe:

Vad tror ni om Acer Chromebook R13? Den har enligt uppgift stöd för android appar, kan användas som tablet, kostar under 5k och har 13"-skärm med HD-upplösning.

"HD-upplösning" är inte ett bra begrepp att använda, men antar att det bara finns Full HD (1080p). Det är helt ärligt inte särskilt högupplöst. Inte ens 2732 × 2048 som iPad Pro 12,9 tum har är egentligen tillräckligt för att text ska upplevas skarp, men det är åtminstone bättre. Tycker även att 4:3 är överlägset 16:9 på en surfplatta.

Jag rekommenderar också iPad Pro; sedan står det dig fritt att avstå om du vidhåller att den är för dyr. Men ha åtminstone i åtanke att den har bra ljud för sin formfaktor/storlek, att dess touch flyter oändligt mycket bättre än valfri konkurrents och att den är ett tämligen användbart verktyg tillsammans med en Apple Pencil.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dr.leffe:

Vad tror ni om Acer Chromebook R13? Den har enligt uppgift stöd för android appar, kan användas som tablet, kostar under 5k och har 13"-skärm med HD-upplösning.

Chromebook är ett otroligt intressant tanke, jag skulle kolla igenom många youtubeklipp innan så jag verkligen vet vad jag får när jag köper en Chromebook: T.ex. denna: https://www.youtube.com/watch?v=i-JYp0Iu4pw
Nackdel med denna emot en surfplatta, så blir den betydligt tyngre och klumpigare, skörare.
Min egen 10" platta har jag nästan som frisbee och likadan är en iPad.

Nå jag själv skulle vilja pröva en Chromebook i verkligheten, men har som de flesta bara hört rykten, så mitt råd är läs på om den.

Angående Ipad pro så har jag endast använd den lilla och det enda som imponerade var prislappen. Fullhd anser jag förutom 4k är de bästa upplösningar, då mycket grundmaterial som man kör just är i denna. -4k kan skala ner till fullhd bra.

Så skärmupplösningen skulle jag ej klaga på, men själva displayen är säkert inte påkostad.

Permalänk
Medlem

Lanserade inte hp en större platta med Chrome rätt nyligen, tror den hette chromebook x2 eller nåt sånt.
Vet inte om den finns i handeln än

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

acer har en 2-1 dator/surfplatta innom budgeten, inte testat den själv, men finns på elgiganten, så man kan ändå åka förbi och kolla på den.

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/ipad-surf...

är därimot windows på den, så ingen android.

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |

Permalänk
Medlem

Samsung gjorde ett par 12.2"-plattor, Tab Pro & Note Pro. De är gamla, men funkar fint till PDF-läsning och tidningsappar. Går nog att hitta på ebay etc.

Visa signatur

Här hade jag tänkt skriva ett skämt om UDP,
men var osäker på om det skulle nå fram.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Plattelöparn:

Samsung gjorde ett par 12.2"-plattor, Tab Pro & Note Pro. De är gamla, men funkar fint till PDF-läsning och tidningsappar. Går nog att hitta på ebay etc.

Skulle vara mycket försiktig med att beställa en sådan i TS sits. Deras specade upplösning och pixeldensitet är 2560 × 1600 och 247 ppi, vilket är nästan lika mycket som iPad Pros 265 ppi, men de har PenTile (RGBW). De har alltså bara två tredjedelar så många subpixlar som en RGB-panel med samma specade upplösning, och betydligt sämre upplevd bildkvalitet.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Här ser ni en iPad Pro 12,9” och Acer R13 Chromebook intill varandra med Aftonbladet tidning-appen. Är inter överförtjust utförandet med Acern men det är väl den bästa lösningen just nu givet kraven i första inlägget.

Permalänk
Medlem

Finns många alternativ från Kina. Kolla in https://www.youtube.com/user/hendrickson/videos för lite reviews av olika alternativ.

Kanske denna surfaceclon eller denna billigare 12 tum windowstablet

Tips att kolla https://www.kimovil.com/en/tablets för bästa pris. Dessvärre är det ju svårt att skippa momsen nu för tiden, men å andra sidan skulle du ju betalt moms ändå.

EDIT:
Hade jag varit du och villig att köpa från Kina skulle jag kört på denna. 13.3 tum med 3000x2000 borde ju ge tillräckligt stor och bra skärm :).

Visa signatur

HP mini 311c med Atom n270 uppklockad till 2.274 ghz nvidia ION 1 och 3 gig minne. SSD: Crucial m4 slim (7mm) 128 gb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tullen:

Finns många alternativ från Kina. Kolla in https://www.youtube.com/user/hendrickson/videos för lite reviews av olika alternativ.

Kanske denna surfaceclon eller denna billigare 12 tum windowstablet

Tips att kolla https://www.kimovil.com/en/tablets för bästa pris. Dessvärre är det ju svårt att skippa momsen nu för tiden, men å andra sidan skulle du ju betalt moms ändå.

EDIT:
Hade jag varit du och villig att köpa från Kina skulle jag kört på denna. 13.3 tum med 3000x2000 borde ju ge tillräckligt stor och bra skärm :).

Aftonbladet tidning finns tyvärr inte till Windows-datorer.

Permalänk
Medlem

Här har du review på rekommendationen ovan. https://www.youtube.com/watch?v=LWzdujsmbxo

OBs att den väger 1kg. Men vill man ha stor skärm och billig så blir det svårt.

Visa signatur

HP mini 311c med Atom n270 uppklockad till 2.274 ghz nvidia ION 1 och 3 gig minne. SSD: Crucial m4 slim (7mm) 128 gb.

Permalänk
Medlem

@dr.leffe: Bluestack? Borde väl gå.

Visa signatur

HP mini 311c med Atom n270 uppklockad till 2.274 ghz nvidia ION 1 och 3 gig minne. SSD: Crucial m4 slim (7mm) 128 gb.

Permalänk
Medlem

Eller begagnad surface pro, kan du få för runt 4000 - 5000 kr.

Visa signatur

HP mini 311c med Atom n270 uppklockad till 2.274 ghz nvidia ION 1 och 3 gig minne. SSD: Crucial m4 slim (7mm) 128 gb.