AMD svarar på Nvidias initiativ Geforce Partner Program

Permalänk
Melding Plague

AMD svarar på Nvidias initiativ Geforce Partner Program

Nvidia har hamnat i skottgluggen på senare tid där både tillverkare och spelare kräver mer öppenhet. Nu väljer AMD att offentliggöra sin ståndpunkt kring Geforce Partner Program.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Oavsett vad man tycker om Amds/Nvidias respektive produkter, så är GPP INTE BRA, det hämmar fri konkurrens! Förhoppningsvis kommer Intel att ge sig in i leken, möjligen är det vad Nvidia räds?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hur fan man kan ta "patent" på ett ord som Gameing är bara trams.

Nvidia nådde en ny lågpunkt med detta mög, och det gynnar ingen. Om produkten är bra, behöver de inte tvinga sina partners till något sånt trams. Värsta är dock folk som inte förstår, eller bryr sig om detta, då det är direkt konkurrenshämmande. Det är en form av kartell...

Permalänk
Hedersmedlem

"Företrädare för Nvidia hävdar istället att Geforce Partner Program är transparent och bra för spelarna. Men på frågor om vad partnertillverkare som är med får eller vad spelarbasen får ut av det hela som inte redan finns på marknaden har företaget inte svarat på."

Ja det verkar ju vara jävligt transparent. Avtalet verkar vara så hemligt att ingen får se det och tillverkarna vågar inte berätta om det ofentligt heller med risk för repressalier från nvidia. Fresh...
Undrar om GPP är lika bra för spelarna som det är transparent...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Nu är jag inte fullt insatt i detta, men är inte NVIDIA och detta GPP något som kan komma att straffas av bl.a. EU-domstolen? Känns ju inte fullkomligt lagligt att hämma konkurrens. Skjuter NVIDIA sig själva i foten?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför företag vill gå med i detta program? Det gör väl att de blir tvungna att använda nvidias grafikkort? Bara nvidia som tjänar på det ju? Eller mutar de med massa pengar eller hur funkar det?

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Förstår inte varför företag vill gå med i detta program? Det gör väl att de blir tvungna att använda nvidias grafikkort? Bara nvidia som tjänar på det ju? Eller mutar de med massa pengar eller hur funkar det?

Dom som går med får förtur på kretsar.
Och just idag när det är ont om chipen så vill dom inte vara bland dom sista som får tag på nästa generation.

Sjukt dåligt av nvidia detta.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

"Transparent" .... ... ... Ja herre jävlar... Om det är deras tolkning av vad transparent betyder så... Ja då vet man i alla fall hur man ska förhålla sig till Nvidias "värdeord" i fortsättningen. Vilket ordbajseri. Det luktar skit lång väg!

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av xcluzive:

Förstår inte varför företag vill gå med i detta program? Det gör väl att de blir tvungna att använda nvidias grafikkort? Bara nvidia som tjänar på det ju? Eller mutar de med massa pengar eller hur funkar det?

Mjaa. Nvidia erbjuder ett partnerprogram. Ingår man inte i detta så kommer man inte få lika mycket stöd av dem när man bygger grafikkort och man kommer inte heller få hårdvara lika snabbt vid utvecklingsfasen. Kanske hamnar de även sist i kön vid produktionsleveranser också?
Det innebär att man hamnar efter om konkurrenterna hoppar på det här tåget och man själv inte hänger på. Hade nvidida varit en liten spelare så hade det kanske inte gjort så mycket men när de har 80%av grafikkortsmarknaden så blir det såklart ett ordentligt dåligt ekonomiskt beslut att inte ingå i det här partnerskapet då man hamnar efter i både kunskap och tillgång till hårdvaran som man ska bygga vidare på.

Så det är frivilligt att stå utanför men det ger ekonomiska konsekvenser att inte gå med.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Förstår inte varför företag vill gå med i detta program? Det gör väl att de blir tvungna att använda nvidias grafikkort? Bara nvidia som tjänar på det ju? Eller mutar de med massa pengar eller hur funkar det?

Kort sagt, företagen måste acceptera dessa för att få lov att sälja deras egen version av Nvidia korten om jag förstått det rätt, samt förtur till chippen. Mao, de "tvingas" acceptera och ändra sina namn, för att inte stängas ute av Nvidia.

Och hur detta ska gynna spelare och användare... tror jag Nvidia har rökt på bra när de påstår. Det är rent skit som bara går om du har monopol mer eller mindre på marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gelantious:

Dom som går med får förtur på kretsar.
Och just idag när det är ont om chipen så vill dom inte vara bland dom sista som får tag på nästa generation.

Sjukt dåligt av nvidia detta.

Skrivet av Söderbäck:

Mjaa. Nvidia erbjuder ett partnerprogram. Ingår man inte i detta så kommer man inte få lika mycket stöd av dem när man bygger grafikkort och man kommer inte heller få hårdvara lika snabbt vid utvecklingsfasen. Kanske hamnar de även sist i kön vid produktionsleveranser också?
Det innebär att man hamnar efter om konkurrenterna hoppar på det här tåget och man själv inte hänger på. Hade nvidida varit en liten spelare så hade det kanske inte gjort så mycket men när de har 80%av grafikkortsmarknaden så blir det såklart ett ordentligt dåligt ekonomiskt beslut att inte ingå i det här partnerskapet då man hamnar efter i både kunskap och tillgång till hårdvaran som man ska bygga vidare på.

Så det är frivilligt att stå utanför men det ger ekonomiska konsekvenser att inte gå med.

Skrivet av Paddanx:

Kort sagt, företagen måste acceptera dessa för att få lov att sälja deras egen version av Nvidia korten om jag förstått det rätt, samt förtur till chippen. Mao, de "tvingas" acceptera och ändra sina namn, för att inte stängas ute av Nvidia.

Och hur detta ska gynna spelare och användare... tror jag Nvidia har rökt på bra när de påstår. Det är rent skit som bara går om du har monopol mer eller mindre på marknaden.

ah ok, tack för alla svar. Ja, låter inte bra detta. Ser inte heller hur det kan gynna spelarna/kunderna.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

Det är ju tyvärr inte första gången Nvidia leker Apple och försöker låsa in folk till deras egna produkter. Synd att folk fortsätter supporta dem genom att köpa deras produkter.

Permalänk
Medlem

Det här är andledningen till varför jag äger aktier i AMD och inte Nvidia. Nvidias strategier och företagspolitik hör till det förgågna.

Visa signatur

5600x/B550i @+200mhz/-30 PBO2 | Crucial (E-die) 2x16gb 3000c15 @3800c16 | XFX 319 MERC 6700XT

Permalänk
Medlem

Borde inte EU undersöka detta?
Jag kan tycka att förknippa vissa ord och koncept med en produktkategori visst då har påverkan på konsumenter.
Ta tex ordet "användbar", ökar eller minskar det möjligheten till försäljning?
Jag är benägen att tro at de flesta som köper ett diskret grafikkort gör det med datorspelande som ett av användningsområdena.
Väljer du då att köpa:
* GTX10304GB GDDR4 Gaming
* RX580X 8GB OfficePro
Jag tror att EU borde kunna hitta tillräckligt för att kunna stämma medlemmarna i Nvidias stall på kännbara belopp då de medvetet förskönar ett märke och inte ett annat.
Jag kommer att bojkotta de företag som går med i Nvidias GPP-stall.

Permalänk
Skrivet av erssn:

Det här är andledningen till varför jag äger aktier i AMD och inte Nvidia. Nvidias strategier och företagspolitik hör till det förgågna.

Tycker också detta med partnerprogrammet verkar tveksamt, men på vilket sätt är man låst? Jag känner mig inte låst till Apple heller, fri att byta när jag vill. Visst medför det visst arbete, men det är svårt att undvika vid plattformsbyte. Visst, kör man Apples grejor är man begränsad till deras hårdvara (i princip – gällande datorerna finns det en del möjligheter…). Det är så klart en nackdel. Men antagligen ser man fördelar som väger tyngre, annars hoppas jag verkligen att man byter.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

Hoppas verkligen AMD och EU stämmer skiten ur Nvidia, för konkurrens hämande avtal.

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

Jag ser fram emot att köpa 1180 så fort det går. Spelar ingen roll vad det heter för mig. Asus, Arez w/e. AMD´s grafikkort är precis lika skit iaf det är inte i namnet problemet ligger för AMD.

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem

Sedan jag läste om Nvidia GPP så har man varit i tankarna och sälja GTX 1080 Ti och invänta Navi, ev köpa ett RX Vega 56.

Visa signatur

Gaming: MSI X570 MPG Gaming Plus -- AMD Ryzen 9 5900X -- Sapphire Radeon RX 6800 XT NITRO+ -- G.Skill 32GB 3600MHz CL14 -- Samsung 960 EVO 1TB -- 2x ASUS MG278Q -- Arch-based EndeavourOS
VR: ASRock B550M-ITX/ac -- AMD Ryzen 5 5600G -- ASUS RTX 3070 -- Corsair 16GB 3600MHz CL18 -- Kingston A2000 250GB -- Windows 10

Permalänk
Medlem

Om ingen nappar måste ju Nvidia lägga ner GPP.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnarok:

Jag ser fram emot att köpa 1180 så fort det går. Spelar ingen roll vad det heter för mig. Asus, Arez w/e. AMD´s grafikkort är precis lika skit iaf det är inte i namnet problemet ligger för AMD.

Blir kul när nvidia är ensamma och tar 50k för ett bra grafikkort. Konkurrens är alltid bra för konsumenter.
Kolla bara hur intel gick ned till snigelfart i utveckling när amd var borta.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Det är ju tyvärr inte första gången Nvidia leker Apple och försöker låsa in folk till deras egna produkter. Synd att folk fortsätter supporta dem genom att köpa deras produkter.

Synd att AMD inte erbjuder några alternativ. Över GTX 1080-prestanda har ju AMD inte något alls som kan konkurrera, och i de lägre prisklasserna är AMD-korten så svåra att få tag i och kostar så mycket över rekommenderat pris att det blir helt meningslöst.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Inaktiv

Bojkotta Nvida nu är lite som att bojkotta Windows. Alla sunda personer bör göra det, problemet är att det i praktiken inte fungerar så bra, där det är svårt att få tag på bra grafikkorts-alternativ i de högre prisklasserna. Det blir nästan som att bojkotta tyngre grafikanvändning på datorn, vilket kanske vore bra för hälsan, men mindre roligt för sinnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Hoppas verkligen AMD och EU stämmer skiten ur Nvidia, för konkurrens hämande avtal.

EU har nyligen börjat kika på det då individer faktiskt rapporterat detta till dem (dvs. inte företag) och i USA ser det ut som det är Intel som håller på att samla ihop till en stämnings anmälan. AMD tror jag inte tagit nån action annat än denna blogpost och förlitar sig på att sina partners och att gamers kommer säga vad de tycker med sina plånböcker.

En intressant grej är att DELL och HP hittills vägrat att gå med i GPP och det sägs att de är lite pissed of på nVidia. Då de inte är sugna på att lämna över Alienware, Omen etc. till dem bara sådär.

Det var Kyle på hardOCP som dragit fram den mesta av information (efter att AMD var de som berättade om GPP direkt för honom) som kommit ut då hans kontaktnätverk är rätt stort.

Jag kommer ifall rösta med min plånbok och jag hoppas alla andra som inte gillar det nVidia håller på med gör samma.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Hur fan man kan ta "patent" på ett ord som Gameing är bara trams.

Nvidia nådde en ny lågpunkt med detta mög, och det gynnar ingen. Om produkten är bra, behöver de inte tvinga sina partners till något sånt trams. Värsta är dock folk som inte förstår, eller bryr sig om detta, då det är direkt konkurrenshämmande. Det är en form av kartell...

Egentligen borde detta vara något som lagtext, patentorganisationer m.m borde reglera överlag. Måste säga att jag tycker det går att ta bla patent & varumärkesskydda väldigt tveksamma saker/ord m.m ibland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Förstår inte varför företag vill gå med i detta program? Det gör väl att de blir tvungna att använda nvidias grafikkort? Bara nvidia som tjänar på det ju? Eller mutar de med massa pengar eller hur funkar det?

Om du väljer att vara med så får du förtur till grafikkort, bonus om du når vissa volymer volym=du ska flyta försäljning från annat märke till Nvidia. Du får även en större skopa pengar i marknadsföring för varje kort du säljer.

Vist är det bra för oss konsumenter. NOT

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnarok:

Jag ser fram emot att köpa 1180 så fort det går. Spelar ingen roll vad det heter för mig. Asus, Arez w/e. AMD´s grafikkort är precis lika skit iaf det är inte i namnet problemet ligger för AMD.

Bra lobbat för Ragnarök. Du står väl först i kö..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

TT Core V1, i5 3570k, 16GB, XFX RX480 RS, OCZ TR150 240GB + WD Green 1TB, Seasonic 650W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnarok:

Jag ser fram emot att köpa 1180 så fort det går. Spelar ingen roll vad det heter för mig. Asus, Arez w/e. AMD´s grafikkort är precis lika skit iaf det är inte i namnet problemet ligger för AMD.

Har man läst ett av dina inlägg så har man läst alla, har du inget att komma med skriv inte. Tror ingen bryr sig i vilket kort du köper. Du skriver bara så för att provocera.

Visa signatur

HTPC Hemmabio Vinyl
CPU Intel 9900k@4.9GHz - Corsair Hydro H150i PRO RGB 360mm MB Gigabyte Z390 Aorus Master RAM Corsair Vengance LPX 16GB 3200Mhz GFX ASUS GTX 1080 Ti FE 11GB PSU Seasonic PRIME Ultra 1000W Gold SSD Corsair Force MP500 240GB Chassi NZXT H440
Gaming/Workstation
CPU Intel i9-7900X @4500 NZXT Kraken X62 MB Asus Prime X299-A GFX AMD Radeon VII RAM Corsair Vengeance RGB 4x8GB 3000MHz PSU EVGA SuperNOVA 750 G1 SSD Samsung 960 EVO M.2 SSD 500GB Chassi Phanteks Enthoo EVOLV ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Tycker också detta med partnerprogrammet verkar tveksamt, men på vilket sätt är man låst? Jag känner mig inte låst till Apple heller, fri att byta när jag vill. Visst medför det visst arbete, men det är svårt att undvika vid plattformsbyte. Visst, kör man Apples grejor är man begränsad till deras hårdvara (i princip – gällande datorerna finns det en del möjligheter…). Det är så klart en nackdel. Men antagligen ser man fördelar som väger tyngre, annars hoppas jag verkligen att man byter.

Nej, GPP låser väl inte in någon i något mer än att det försvårar marknadsföringen för öveiga konkurrenter. Det är ett aggressivt sätt att skapa barriärer på marknaden.

Min kommentar syftade mer på det AMD kommunicerar i artikeln, att GPP är ett av många steg mot en marknad som karaktäriseras av inlåsningseffekter genom barriärskapande eller licenskostnader, ex g-sync, sli mfl. Jag tror inte att den generella marknadsutvecklingen mår bra av det. Se till exempel på de nya kommande tv-panelerna, det är ingen slump att de släpps med freesync istället för g-sync. = AMD främjar marknadsutveckling, nvidia låser den för att kapitalisera på den.

Blev en lång ventilering men det är my 5 cents

Visa signatur

5600x/B550i @+200mhz/-30 PBO2 | Crucial (E-die) 2x16gb 3000c15 @3800c16 | XFX 319 MERC 6700XT

Permalänk
Inaktiv

Måste verkligen snackas mer om detta. Nvidia och JHH snackar som vanligt skit, kör sitt double speak och allmänt förstör branschen. Förutsätter att de dras inför domstol och döms.

Fram tills dess så blir det nog sluthandlat Nvidia för mig. Och även från de företag som går med på detta. Vilka blir ju rätt uppenbart då man hittar på nya namn för AMDs produkter.

Köp som redan är gjorde är inte mycket att göra åt men kommande köp (blir iallafall en datoruppgradering i år och eventuellt inom de närmaste veckorna) kommer inte gynna dessa företag.

Permalänk

Better red than blue... or green

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|