Post- och telestyrelsen yrkar på att Kinas postrabatt ska tas bort

Permalänk
Medlem
Skrivet av holmberg:

Det var ett djäkla tjöt om PostNord. Vad har det med it, gaming och överklockning att göra?

Jag använder mig oftast av PostNord när jag beställer saker som har med it, gaming och överklockning att göra.

(Inte för att jag direkt har något val, men ändå.)

Skrivet av holmberg:

Sluta beställ skräp från andra sidan jordklotet så man kan läsa om något lite intressantare här på swec.

Kunde inte hålla med mer.
Tyvärr drabbas även dom som köper saker som inte går att få tag på i Sverige av detta. Ni får skylla på alla dom som köper billigt krimskrams (skräp) som dom egentligen inte behöver.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Staten är ju också skyldiga till varför alla högavlönade, riktiga skapar jobb försvunnit. Det fanns en tid då industrilandet Sverige faktiskt skapade riktiga saker värda pengar. Men vi har lämnat över det till Taiwan, Kina, USA. När du skriver det här på antagligen en mobil gjord Asien eller ett tangentbord gjort i Östasien och säger att vi inte respekterar svenska jobb. Tyvärr, men när var senaste gången Sverige hade en hand i kiselhalvledarindustrin, mobilindustrin, teknik och IT världen på en verklig hårdvarubas där vi tillverkade saker?

Ifrågasätt vad som gjorde att hela den Europeiska marknaden övergavs.

Det är en helt annan fråga. Hur den globala ekonomin utvecklats pga olika tidstillhörande tillväxtperioder i olika delar av världen sedan påverkat oss skulle kunna fylla tiotals trådar i sig självt.

Dock tror jag produkter som säljs i Sverige och inom EU genererar fler jobb i Sverige och EU än privatimport från Kina via skattesubventionerade fraktsystem.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Testpilot
Skrivet av holmberg:

Det var ett djäkla tjöt om PostNord. Vad har det med it, gaming och överklockning att göra?

Sluta beställ skräp från andra sidan jordklotet så man kan läsa om något lite intressantare här på swec.

Om det inte finns något mer intressant att skriva om då?

Händer inte direkt mycket nytt på någon teknikfront som berör allmänheten känner jag.
Väntar fortfarande på Ryzen 2, Ampere, nya VEGA - Och Intels 'nya' Coffe Lake med 2st extra kärnor är ju inte direkt något att hypa över heller.

Den mobila marknaden är rätt stagnerad den också.

Tycker det är rätt så roligt att SweClockers kan ta upp saker som dessa som berör allmänheten i rätt stor utsträckning, speciellt då många faktiskt köper (köpte?) billig teknik från sajter så som GearBest och DHGate.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Det är en helt annan fråga. Hur den globala ekonomin utvecklats pga olika tidstillhörande tillväxtperioder i olika delar av världen sedan påverkat oss skulle kunna fylla tiotals trådar i sig självt.

Dock tror jag produkter som säljs i Sverige och inom EU genererar fler jobb i Sverige och EU än privatimport från Kina via skattesubventionerade fraktsystem.

Hur kan du mena att det är en annan fråga? Du påstår ju att folk bara köper från Kina för att det är billigt. Det argumentet ignorerar helt och hållet att produktionen utanför Kina inte längre finns och att särskilt inom Europa har vi helt lämnat all teknisk utveckling och tillverkning. Jag köper ditt argument när det gäller billigt skit under 100kr, men det är knappast allt som tillverkas i Kina. Eller där de stora pengarna faktiskt ligger i deras export.

Och det fanns aldrig några jobb i Sverige där vi massproducerade leksaker eller billiga plasttandborstar eller dylikt, så att Kina import skulle ha ersatt någon typ av svensk industri är en lögn eller i bästa fall en fallasi.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Skrivet av holmberg:

Det var ett djäkla tjöt om PostNord. Vad har det med it, gaming och överklockning att göra?

Sluta beställ skräp från andra sidan jordklotet så man kan läsa om något lite intressantare här på swec.

Skickades från m.sweclockers.com

Dina minnen i din dator, laptop, USB sticka, mobil är tillverkad i östasien, din processor är gjord i östasien och att påstå att Kina inte är involverad inom teknikvärlden är lite som att påstå att kisel och koppar inte skulle vara viktiga ämnen för digitalteknik.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Det är en helt annan fråga. Hur den globala ekonomin utvecklats pga olika tidstillhörande tillväxtperioder i olika delar av världen sedan påverkat oss skulle kunna fylla tiotals trådar i sig självt.

Dock tror jag produkter som säljs i Sverige och inom EU genererar fler jobb i Sverige och EU än privatimport från Kina via skattesubventionerade fraktsystem.

Dock så känner jag att det är helt irrelevant om det skapar jobb eller inte på det viset.

För min del kan företag som Clas Ohlson och teknikavdelningen på Biltema helt upphöra.
Det är så många gånger jag gått förbi en produkt inne på CO som det står typ "Bluetooth speaker - 199:-", exakt samma produkt kan jag ha sett på fyndiq för 49:- eller på DHGate för 29:-.

Företag som importerar Kina-produkter och lägger sedan på 500% markup handlar jag helt enkelt inte från, speciellt inte när jag som privatperson kan direktimportera sakerna själv. Där hamnar t.ex. Fyndiq lite i en gråzon, då det oftast är lite dyrare än att beställa direkt från Kina, men det finns iaf säte i Sverige med svenska lagerlokaler (det är värt 20-30kr extra för att få produkten samma vecka).

Även sajter som Tabletkungen tycker jag är trevliga. Bra priser, snabb support och framförallt att dem säljer tablets som svenska ÅF aldrig skulle få för sig att ta in. För oftast har Kinesiska tablets mycket mer prisvärda specs än vad du hittar i en Samsung inne på Elgiganten.

Det jag vill säga är att jag tror inte vi endast förlorat jobb p.g.a. att fabriker och dylikt flyttat utomlands, utan jag tror även det har med o göra att svenska ÅF har varit för sega på att anpassa sig efter kundernas önskemål.

NetONet har ju ett skitbra koncept för att hålla priserna nere: Skrota alla flodiga hallar och lägg allt på ett "ta det själv lager" - Vips så kan slutkund få köpa allt för 10-20% billigare direkt, utan att det (vad jag förmodar) kostar företaget mer, då deras kostnader har sänkts. Det finns även personalanställda, och här i Gävle så fick samtliga SIBA anställda vara kvar som jag förstått det när SIBA bytte till NetOnNet.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Hur kan du mena att det är en annan fråga? Du påstår ju att folk bara köper från Kina för att det är billigt. Det argumentet ignorerar helt och hållet att produktionen utanför Kina inte längre finns och att särskilt inom Europa har vi helt lämnat all teknisk utveckling och tillverkning. Jag köper ditt argument när det gäller billigt skit under 100kr, men det är knappast allt som tillverkas i Kina. Eller där de stora pengarna faktiskt ligger i deras export.

Och det fanns aldrig några jobb i Sverige där vi massproducerade leksaker eller billiga plasttandborstar eller dylikt, så att Kina import skulle ha ersatt någon typ av svensk industri är en lögn eller i bästa fall en fallasi.

Har du kikat på vad namnet på tråden är?

Vill du diskutera globala, stora och avancerade problem samt utveckling får det nog bli i en annan tråd. Här diskuterar vi om att Post- och telestyrelsen yrkar på att Kinas postrabatt ska tas bort. Detta tycker jag är rätt eftersom Kina inte är ett land som behöver den här enorma subvention längre och att svenska skattepengar inte ska gå till något sådant. Jag tycker även att det är bra eftersom det är bättre att människor konsumerar i Sverige så att vi skapar så många svenska jobb som möjligt.

Det blir inte mer rätt att ignorera svenska jobb bara för att världen har sett en global utveckling där tillverkningsindustrin till en stor del flyttat till Asien. Tvärt om är det ännu viktigare att värna om våra jobb då!

Skrivet av Yatagarasu:

Dock så känner jag att det är helt irrelevant om det skapar jobb eller inte på det viset.

För min del kan företag som Clas Ohlson och teknikavdelningen på Biltema helt upphöra.
Det är så många gånger jag gått förbi en produkt inne på CO som det står typ "Bluetooth speaker - 199:-", exakt samma produkt kan jag ha sett på fyndiq för 49:- eller på DHGate för 29:-.

Företag som importerar Kina-produkter och lägger sedan på 500% markup handlar jag helt enkelt inte från, speciellt inte när jag som privatperson kan direktimportera sakerna själv. Där hamnar t.ex. Fyndiq lite i en gråzon, då det oftast är lite dyrare än att beställa direkt från Kina, men det finns iaf säte i Sverige med svenska lagerlokaler (det är värt 20-30kr extra för att få produkten samma vecka).

Även sajter som Tabletkungen tycker jag är trevliga. Bra priser, snabb support och framförallt att dem säljer tablets som svenska ÅF aldrig skulle få för sig att ta in. För oftast har Kinesiska tablets mycket mer prisvärda specs än vad du hittar i en Samsung inne på Elgiganten.

Det jag vill säga är att jag tror inte vi endast förlorat jobb p.g.a. att fabriker och dylikt flyttat utomlands, utan jag tror även det har med o göra att svenska ÅF har varit för sega på att anpassa sig efter kundernas önskemål.

NetONet har ju ett skitbra koncept för att hålla priserna nere: Skrota alla flodiga hallar och lägg allt på ett "ta det själv lager" - Vips så kan slutkund få köpa allt för 10-20% billigare direkt, utan att det (vad jag förmodar) kostar företaget mer, då deras kostnader har sänkts. Det finns även personalanställda, och här i Gävle så fick samtliga SIBA anställda vara kvar som jag förstått det när SIBA bytte till NetOnNet.

Du får gärna skylla på allt annat än dig själv bara för att ha rätten att privatimportera billigt från Kina, med svensk skattesubvention. Men jag håller inte med dig överhuvudtaget.

Sedan är det alltid lätt att förenkla in i absurdum och totalt ignorera alla de delar med företags import som kostar pengar bara för egen vinnings skull i argumentationen. Du har dock rätt till din åsikt såklart.

Det är värt att tänka på att löner och levnadsstandard skiljer sig ganska markant om du jämför Sverige och Kina, därför blir en direktjämförelse av priser på utvalda produkter ganska irrelevant.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

Köpte en påse med plastringar för mekaniskt tangentbord för 6kr från kina. Om jag valde dem som redan hade 20kr i frakt skulle jag då sluppit 78kr i avgift då tro? Denna avgiften e så förbannat temporär så den stinker. Klart man skall betala frakt direkt vid köp, jag vill ju veta EXAKT hur mycket jag skall betala direkt.

Det sagt kände jag till avgiften men ville se vad som hände... kostar knappast 78kr att frakta ett så litet skitpaket förövrigt som tar en månad+(båt?) att komma.

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChaosClocker:

Köpte en påse med plastringar för mekaniskt tangentbord för 6kr från kina. Om jag valde dem som redan hade 20kr i frakt skulle jag då sluppit 78kr i avgift då tro? Denna avgiften e så förbannat temporär så den stinker. Klart man skall betala frakt direkt vid köp, jag vill ju veta EXAKT hur mycket jag skall betala direkt.

Det sagt kände jag till avgiften men ville se vad som hände... kostar knappast 78kr att frakta ett så litet skitpaket förövrigt som tar en månad+(båt?) att komma.

Så finns det sannolikt möjlighet till nu när de vill riva upp postrabatten.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk

Säg att avgiften hade varit 35:- istället så hade detta inte varit några problem...

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av DunderHoken:

Säg att avgiften hade varit 35:- istället så hade detta inte varit några problem...

Den här nyheten har dock ingenting med postnords hanteringsavgift att göra. Det finns trådar om den redan

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Du får gärna skylla på allt annat än dig själv bara för att ha rätten att privatimportera billigt från Kina, med svensk skattesubvention. Men jag håller inte med dig överhuvudtaget.

Vet inte om jag direkt skyller på någon på det visat som du verkar försöka få det att framstå som, det var mer en tanke från min sida.

Något "fel" lär ju svenska ÅF göra då deras priser är såpass höga. Det är bara att kolla på datordelar egentligen, utgår man från amerikanska priser (MSRP som exempel) så blir det oftast dyrare även om man räknar med moms, kemikalieskatter och allt vad det nu kan vara. Det tillhör inte ovanligheten att ett grafikkort som kostar 180-220$ i USA sedan väl i Sverige får en prislapp på 2500kr upp emot 3100kr.

Vad gäller rätten till privatimport med skattesubvention på frakten så absolut, tycker inte heller att det går rätt till just nu.
Men även om jag skulle direktimportera och behöva stå för den "verkliga" kostnaden, så skulle det fortfarande bli bra mycket billigare än om jag gick till en svensk ÅF - såpass att det inte ens är värt den svenska garantin/reklamationsrätten.

Kan ta lite exempel för referens:

  • Har kikat på en typ "lootcrate" man kan beställa från Japan, man får lite godis och annat som bara säljs där. Dom erbjuder dock gratis frakt över hela världen, och mig veterligen så har inte Japan subventionen som Kina har.

  • Sedan beställde jag ena e-ciggen jag har direkt från SMOKtech i Kina. Den kostade mig 380kr sedan så fick jag då betala 125kr för frakten med DHL. Men då var moms och allt inräknat, skulle jag köpa samma vejp från svensk ÅF nu idag så är billigaste jag kan hitta 849:- + 49kr frakt med PostNord.

Skrivet av Stoff3th3m4n:

Sedan är det alltid lätt att förenkla in i absurdum och totalt ignorera alla de delar med företags import som kostar pengar bara för egen vinnings skull i argumentationen. Du har dock rätt till din åsikt såklart.

Jag håller mig med dig. Mina första exempel i inlägget du citerade mig på var kanske lite absurda eller extrema, men inte mindre sanna för det känner jag.

Så min frågeställning blir om det verkligen är "mitt problem" att företag har så stora 'overhead costs' med mellanhänder och andra omkostnader?
Spontant nej, i alla fall inte kortsiktigt.
Men sedan kan man då argumentera för framtiden, om mina (alla som handlar som mig) köp får en s.ka. "butterfly effect", att företag lär börja sparka folk för att fortsätta gå med ekonomisk vinst, då sänks ju självfallet samhället i sin helhet då mera bidrag lär börja betalas ut o.s.v.

Jag har själv haft ett "mindre litet bolag" eller vad man ska kalla det. Jag köpte in mobilskal, laddare och dylikt från sajter som DHGate i bulk, sålde sedan på Tradera för runt 20-30kr mer än vad jag köpte för (kommer ej ihåg exakt summa) - Detta var innan sajter som Wish och Aliexpress blev stora även i folkmun i Sverige (Fotnot: startade som ett gymnasieprojekt, men tjänade för mycket för att räkna som hobbyverksamhet till slut).

Varför jag tar med det i denna diskussionen är bara för att framföra en poäng, att om en gymnasiekille kan tjäna pengar på detta, så ser jag inte hur företag kan ha det så svårt - speciellt då dom blir momsbefriade vid inköp (om jag inte missförstått det katastrofalt).

Skrivet av Stoff3th3m4n:

Det är värt att tänka på att löner och levnadsstandard skiljer sig ganska markant om du jämför Sverige och Kina, därför blir en direktjämförelse av priser på utvalda produkter ganska irrelevant.

Jag förstår din ställning här, och jag kan hålla med till en viss grad.
En direkt jämnförelse fungerar inte, nej. Men någonstans lär man ändå kunna dra en parallell för att kunna hitta felet i kedjan.

Har vi för bra förmåner i Sverige som anställd?
Är våra löner för höga?
Är skatten för hög?
Har företagen för höga omkostnader för mellanhänder?
Är arbetsmoralen sämre än t.ex. i asiatiska länder (vi får mindre arbete gjort, på längre tid och för högre lön)?

Finns många faktorer, men jag från min ståndpunkt med min insikt och vetskap tycker ändå att det är företagens fel i många fall om det går dåligt för dem. Kan man inte tävla i pris, då får man helt enkelt tävla i annat.
Där har vi Inet som ett bra exempel; Dom är sällan lägst i pris, men har utomordentlig service och industriledande frakttider (dom har/ska t.o.m. börja med utkörning samma dag i Stockholm).

Ber om ursäkt för lång läsning, en del svammel och möjligen hög irrelevans till artikeln i fråga - Men uppskattar den som tar sig igenom hela!

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Testpilot
Skrivet av ChaosClocker:

Köpte en påse med plastringar för mekaniskt tangentbord för 6kr från kina. Om jag valde dem som redan hade 20kr i frakt skulle jag då sluppit 78kr i avgift då tro? Denna avgiften e så förbannat temporär så den stinker. Klart man skall betala frakt direkt vid köp, jag vill ju veta EXAKT hur mycket jag skall betala direkt.

Det sagt kände jag till avgiften men ville se vad som hände... kostar knappast 78kr att frakta ett så litet skitpaket förövrigt som tar en månad+(båt?) att komma.

Skrivet av DunderHoken:

Säg att avgiften hade varit 35:- istället så hade detta inte varit några problem...

Avgiften på 75kr avser administrativ kostnad för PostNord att tulla paketet.
Så är moms och sådant redan betalt vid köp, då *borde* inte detta påslag komma från dom.

Dock är även jag nyfiken på hur man kom fram till den kostnaden. Den känns rätt så hög även för min del, även om PostNord anser den vara för låg från deras sida.

Skrivet av Nioreh83:

Den här nyheten har dock ingenting med postnords hanteringsavgift att göra. Det finns trådar om den redan

Finns dock lite av en röd tråd i det hela, även fast det är 2 saker som inte är direkt kopplade så berör det fortfarande PostNord och hur vi påverkas som slutkund.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mortac:

Kina kopierar västliga produkter och producerar egna varianter, ofta olagligt kopierade sådana. Sedan säljer de billigare kopior tillbaka till oss, tydligen mot rabatterad frakt.

Kina, som är världens största/näst största ekonomi (beroende på vad man räknar) har en GDP-tillväxt på 6-7% varje år. De har enorma summor pengar som cirkulerar, och de investerar och köper upp företag överallt i världen, även svenska. Så att fortsätta ge ett sådant land rabatter är ju fullkomlig idioti.

Har vi bara idioter som styr? Sverige ska rädda världsmiljön med skatter och avgifter som gör det billigare att köpa från andra länder. Sverige, som är hem för världens största musikstreamingtjänst, har också avgifter för privatkopiering som knappt ens förekommer längre. Vi har extra avgifter på elektronik av miljöskäl. Avgifter kors och tvärs som gör att svenska företag tjänar mindre, och som gör att det kan vara billigare att köpa av utländska företag istället. Detta tillsammans med skyhöga skatter och arbetsgivaravgifter, och knasiga lagar och regler som gör att företag hellre flyttar utomlands.

Styrande i detta land gör verkligen allt de kan för att ta död på svenska företag.

Spedify. Transportföretaget som kan göra miljarder förlust år efter år för att någon annan betalar för att driva vidare verksamheten där leverantörerna av själva varorna ändå inte får betalt. Istället får dessa i sin tur kulturbidrag från staten.

Det är bara att inse att detta är framtidens affärsmodell!

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Inaktiv

Det räcker inte med att mjölka ur svenskarna tydligen.

Permalänk
Medlem

Så, om jag förstått det rätt så har det kommit in 150 000 paket om dagen, där postnord inte har fått en enda krona för att dela ut dessa paket?
Är ni dumma på riktigt när ni bölar att detta inte är rättvist för oss?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Det är ett system som är mer än föråldrat. Det är samhällsfarligt. Hur kan man stödja en kommunistisk diktatur med rabatter på postverksamhet? Konstigt att man försökt hjälpa upp en kommunistiskt diktatur på fötter. Fattar inte vad de där kommunistinfesterade regeringarna i Sverige gjort under hela 1900-talet, fast det verkar vara mycket stöd till kommunister.

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av babgjyshi:

Så, om jag förstått det rätt så har det kommit in 150 000 paket om dagen, där postnord inte har fått en enda krona för att dela ut dessa paket?
Är ni dumma på riktigt när ni bölar att detta inte är rättvist för oss?

Skickades från m.sweclockers.com

Och samtidigt så förväntas Postnord sköta leverans / förtullning av dessa paket där många har så bristfällig adressering att det krävs manuell granskning för att kunna leverera paketen.

Nuvarande postrabatterna leder också till att det saknas incitament för att samleverera försändelser vilket innebär att kineserna gärna delar upp försändelser för att värdet på det enskilda paketet skall bli lägre. Detta har givetvis applåderats av de som beställer från Kina då det också lett till en mindre chans att paketet skall fastna i tullen.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Vet inte om jag direkt skyller på någon på det visat som du verkar försöka få det att framstå som, det var mer en tanke från min sida.

Något "fel" lär ju svenska ÅF göra då deras priser är såpass höga. Det är bara att kolla på datordelar egentligen, utgår man från amerikanska priser (MSRP som exempel) så blir det oftast dyrare även om man räknar med moms, kemikalieskatter och allt vad det nu kan vara. Det tillhör inte ovanligheten att ett grafikkort som kostar 180-220$ i USA sedan väl i Sverige får en prislapp på 2500kr upp emot 3100kr.

Vad gäller rätten till privatimport med skattesubvention på frakten så absolut, tycker inte heller att det går rätt till just nu.
Men även om jag skulle direktimportera och behöva stå för den "verkliga" kostnaden, så skulle det fortfarande bli bra mycket billigare än om jag gick till en svensk ÅF - såpass att det inte ens är värt den svenska garantin/reklamationsrätten.

Kan ta lite exempel för referens:

  • Har kikat på en typ "lootcrate" man kan beställa från Japan, man får lite godis och annat som bara säljs där. Dom erbjuder dock gratis frakt över hela världen, och mig veterligen så har inte Japan subventionen som Kina har.

  • Sedan beställde jag ena e-ciggen jag har direkt från SMOKtech i Kina. Den kostade mig 380kr sedan så fick jag då betala 125kr för frakten med DHL. Men då var moms och allt inräknat, skulle jag köpa samma vejp från svensk ÅF nu idag så är billigaste jag kan hitta 849:- + 49kr frakt med PostNord.

Jag håller mig med dig. Mina första exempel i inlägget du citerade mig på var kanske lite absurda eller extrema, men inte mindre sanna för det känner jag.

Så min frågeställning blir om det verkligen är "mitt problem" att företag har så stora 'overhead costs' med mellanhänder och andra omkostnader?
Spontant nej, i alla fall inte kortsiktigt.
Men sedan kan man då argumentera för framtiden, om mina (alla som handlar som mig) köp får en s.ka. "butterfly effect", att företag lär börja sparka folk för att fortsätta gå med ekonomisk vinst, då sänks ju självfallet samhället i sin helhet då mera bidrag lär börja betalas ut o.s.v.

Jag har själv haft ett "mindre litet bolag" eller vad man ska kalla det. Jag köpte in mobilskal, laddare och dylikt från sajter som DHGate i bulk, sålde sedan på Tradera för runt 20-30kr mer än vad jag köpte för (kommer ej ihåg exakt summa) - Detta var innan sajter som Wish och Aliexpress blev stora även i folkmun i Sverige (Fotnot: startade som ett gymnasieprojekt, men tjänade för mycket för att räkna som hobbyverksamhet till slut).

Varför jag tar med det i denna diskussionen är bara för att framföra en poäng, att om en gymnasiekille kan tjäna pengar på detta, så ser jag inte hur företag kan ha det så svårt - speciellt då dom blir momsbefriade vid inköp (om jag inte missförstått det katastrofalt).
Jag förstår din ställning här, och jag kan hålla med till en viss grad.
En direkt jämnförelse fungerar inte, nej. Men någonstans lär man ändå kunna dra en parallell för att kunna hitta felet i kedjan.

Har vi för bra förmåner i Sverige som anställd?
Är våra löner för höga?
Är skatten för hög?
Har företagen för höga omkostnader för mellanhänder?
Är arbetsmoralen sämre än t.ex. i asiatiska länder (vi får mindre arbete gjort, på längre tid och för högre lön)?

Finns många faktorer, men jag från min ståndpunkt med min insikt och vetskap tycker ändå att det är företagens fel i många fall om det går dåligt för dem. Kan man inte tävla i pris, då får man helt enkelt tävla i annat.
Där har vi Inet som ett bra exempel; Dom är sällan lägst i pris, men har utomordentlig service och industriledande frakttider (dom har/ska t.o.m. börja med utkörning samma dag i Stockholm).

Ber om ursäkt för lång läsning, en del svammel och möjligen hög irrelevans till artikeln i fråga - Men uppskattar den som tar sig igenom hela!

Jag har läst igenom vad du skrivit, håller med dig i vissa fall och inte i andra fall. Hursomhelst får man nog ha belägg för att återförsäljarna, lagerförarna, mellanhänderna eller importörerna har för stora avanser. Sedan får man väl även fundera om på det egentligen är något problem i sig med att det finns många parter med i ekvationen. Så har det mer eller mindre alltid fungerat här när det gäller varor som importeras och det skapar arbeten.

Stämmer det att någon i kedjan har hutlösa vinster på den tjänst man erbjuder, då är det helt rätt att man ska reagera som kund. Frågan är bara om det är en speciellt bra reaktion att strunta fullständigt i svenska jobb och privatimportera från Kina istället. Då hade jag föredragit att man tagit reda på fakta först och sedan reagerat på sociala medier eller liknande, det har nog störst genomslagskraft idag.

Vad gäller dina exempel på saker du beställt tycker jag nog inte att det är något konstigt direkt. Det kostar pengar att importera utan skattesubvention, lagerföra, ligga ute med kapital, sälja osv. Det beror i mitt tycke inte på att vi har för höga löner, för hög skatt eller något liknande att priserna blir högre här utan snarare på att stora delar av Asien ligger långt tillbaka i utvecklingen. Vänta bara tills några hundra miljoner kinesiska arbetare begriper vilken makt de besitter.

grammatik
Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

Jag har inget emot postens Tullavgift. Vad jag däremot är emot är att jag inte fått mitt paket 2 !!! Veckor efter att jag betalat avgiften.

Permalänk
Skrivet av michael123:

Hur kan man stödja en kommunistisk diktatur med rabatter på postverksamhet?

Kina är ingen kommunistisk diktatur. Kina är en kapitalistisk diktatur som styrs av kapitalister som kallar sig själva för kommunister.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

NetONet har ju ett skitbra koncept för att hålla priserna nere: Skrota alla flodiga hallar och lägg allt på ett "ta det själv lager" - Vips så kan slutkund få köpa allt för 10-20% billigare direkt, utan att det (vad jag förmodar) kostar företaget mer, då deras kostnader har sänkts. Det finns även personalanställda, och här i Gävle så fick samtliga SIBA anställda vara kvar som jag förstått det när SIBA bytte till NetOnNet.

Helt OT.

När NetOnNet tog över SIBA-butiken här i Sundsvall så slet dom ut ett superfint trägolv, bilade upp linjer i betongen och smetade lite slarvigt i puts med annan nyans för att få till "lagerlooken".
Direkt ifrån lagerhyllan är inget annat än en fasad, grejerna packas upp och placeras som i vilken butik som helst och körs inte ut på pall.

Irriterar mig varje gång jag går in i butiken att dom inte behöll golvet... Riktigt fint trägolv var det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CITERA OM DU VILL HA SVAR! :)

Permalänk
Medlem

Som någon/en del har nämnt så är Kina en stark ekonomisk nation idag, men om man jämför lönerna mellan Sverige och Kina så är det fortfarande natt och dag. Om du jobbar i en matvarubutik t.ex så är snittlönen 4-5000 Yuan i månaden. I Sverige tjänar man kanske runt 15 000+ på samma jobb.
75:- eller 125:- i Kina är då helt plötsligt ganska mycket pengar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

Bara sluta använda PostNord när alternativ finns!

Ofta har man ingen möjlighet att välja vem som ska transportera försändelsen.

Men man kan såklart försöka välja ställen som levererar via andra speditörer.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Churr:

Som någon/en del har nämnt så är Kina en stark ekonomisk nation idag, men om man jämför lönerna mellan Sverige och Kina så är det fortfarande natt och dag. Om du jobbar i en matvarubutik t.ex så är snittlönen 4-5000 Yuan i månaden. I Sverige tjänar man kanske runt 15 000+ på samma jobb.
75:- eller 125:- i Kina är då helt plötsligt ganska mycket pengar...

Precis och det är där skon klämmer: allt är mycket dyrare i Sverige (om vi jämför med Kina, jämför med Norge så blir det plötsligt Norge som är dyrare) och skatterna är mycket högre. Då måste företag betala ut mer till sina anställda annars lär de vägra arbeta, då 5000 yuan motsvarar cirka 670 kr. Men visst, jobba för det så kan du få köpa Kina-varorna till inköpspris!

För att företagen ska kunna ha kvar sina anställda (aka för att dina vänner och familj ska ha jobb och inte leva på soss som Du kanske betalar) och gå runt i just Sverige så måste de ha högre priser (orimligt högre priser jämfört med Kina). Vi kommer tillbaka återigen till det höga skattetrycket i Sverige som i sin tur har gjort priserna på varor högre som i sin tur har gjort att svenskar snålar med mer pengarna och då känner att "det är deras rättighet att få köpa mycket billigare från Kina med tanke på hur mycket skatt de redan betalar".

Skattebiten är sin egen neverending-diskussion så den hoppar jag över för min del. Att kunna handla snorbilligt från Kina ska ses som en lyx, precis som rysk kaviar ses som en lyxig kaviar och inte något du ska kunna kräva i alla butiker till bara inköpspriset. Till sist så spekulerar jag att detta yrkande från Post- & Telestyrelsen möjligen är ett försök att dra ned på antalet paket som kommer in för då lär många Kina-ÅF bara neka svenska beställningar helt enkelt för de har också sina företag som måste gå runt utifrån sina förutsättningar och krav.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lord_vasagos:

Problemet ligger lika mycket hos post mord för det lär knappast kosta 75kr att skicka ut mindre försändelser när man annars kan skicka samma inrikes för 20kr och hade man agerat smart hade man kunnat tjäna ganska bra på kina saker

Hade postnord varit lite bättre (och staten pumpat all verksamhet i sverige på mindre skatt) så kunde kanske även svenskar skicka sina produkter jorden runt.

Men vem fan vill köpa något från en svensk webshop när det kostar en förmögenhet att skicka ett litet paket?

Permalänk
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Har du kikat på vad namnet på tråden är?

Vill du diskutera globala, stora och avancerade problem samt utveckling får det nog bli i en annan tråd. Här diskuterar vi om att Post- och telestyrelsen yrkar på att Kinas postrabatt ska tas bort. Detta tycker jag är rätt eftersom Kina inte är ett land som behöver den här enorma subvention längre och att svenska skattepengar inte ska gå till något sådant. Jag tycker även att det är bra eftersom det är bättre att människor konsumerar i Sverige så att vi skapar så många svenska jobb som möjligt.

Det blir inte mer rätt att ignorera svenska jobb bara för att världen har sett en global utveckling där tillverkningsindustrin till en stor del flyttat till Asien. Tvärt om är det ännu viktigare att värna om våra jobb då!

Du får gärna skylla på allt annat än dig själv bara för att ha rätten att privatimportera billigt från Kina, med svensk skattesubvention. Men jag håller inte med dig överhuvudtaget.

Sedan är det alltid lätt att förenkla in i absurdum och totalt ignorera alla de delar med företags import som kostar pengar bara för egen vinnings skull i argumentationen. Du har dock rätt till din åsikt såklart.

Det är värt att tänka på att löner och levnadsstandard skiljer sig ganska markant om du jämför Sverige och Kina, därför blir en direktjämförelse av priser på utvalda produkter ganska irrelevant.

Vad pratar du om? Vilka svenska jobb menar du skulle skapas av att vi slutar köpa saker från Kina? Bara trams.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Vad pratar du om? Vilka svenska jobb menar du skulle skapas av att vi slutar köpa saker från Kina? Bara trams.

Slutar privatimportera (gråimportera) från Kina.

Du förstår väl att det krävs jobb för att transportera, lagerföra, agera importör och att sälja produkter i ett land va? Givetvis skapas det fler jobb i Sverige om du spenderar dina pengar i Sverige, jämfört med om du direkt göder kinesiska fabriksägare.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Slutar privatimportera (gråimportera) från Kina.

Du förstår väl att det krävs jobb för att transportera, lagerföra, agera importör och att sälja produkter i ett land va? Givetvis skapas det fler jobb i Sverige om du spenderar dina pengar i Sverige, jämfört med om du direkt göder kinesiska fabriksägare.

Precis, jag blir tvungen att spendera mer pengar för alla dessa mellanhänder ska ha vinst, för att få samma produkt.

Det är rätt sjukt idag, om man kollar på hur stor del av kostnaden för en produkt som faktiskt är produkten i sig, och hur stor del som bara går åt i overhead.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Precis, jag blir tvungen att spendera mer pengar för alla dessa mellanhänder ska ha vinst, för att få samma produkt.

Det är rätt sjukt idag, om man kollar på hur stor del av kostnaden för en produkt som faktiskt är produkten i sig, och hur stor del som bara går åt i overhead.

Givetvis måste du spendera mer pengar, så har det alltid varit. Men det skapar också fler arbeten och håller medel kvar i landet. Vilket tror du att du själv tjänar mest på i längden?

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti