8gb Blir 5.95gb (2x4gb) Vad är det för fel?

Permalänk
Medlem

8gb Blir 5.95gb (2x4gb) Vad är det för fel?

Precis köpt nya DDR3 2x 4gb Corsair till datorn och i bios sägs att 6,1gb är installerat och i Windows säger den 8,00gb (5.95gb går att använda)

Sitter på det sämsta moderkortet som finns och kylaren sitter över RAM-slotten så jag undrar om detta kan lösas med att skifta minnen?

Permalänk
Medlem

Har du en apu? För då kan det vara att den tar minne från resten av systemet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av erikburk:

Har du en apu? För då kan det vara att den tar minne från resten av systemet.

Skickades från m.sweclockers.com

Vad är Apu? Kollade snabbt på Google och folk skrev att man ska ändra lite i msconfig med mera, men att den bara visar 6.1gb i bios?

Windows 10

Permalänk
Medlem

Har du en 2200g eller 2400g tar grafikdelen 2gb av ram-minnet

Visa signatur

5600x/B550i @+200mhz/-30 PBO2 | Crucial (E-die) 2x16gb 3000c15 @3800c16 | XFX 319 MERC 6700XT

Permalänk
Skrivet av downup:

Vad är Apu? Kollade snabbt på Google och folk skrev att man ska ändra lite i msconfig med mera, men att den bara visar 6.1gb i bios?

Windows 10

Apu är vad Amd kallar sina processorer med integrerad grafik. De kan reservera en viss mängd ram till grafik. Även många Intel processorer har detta. Så kolla i ditt bios om det är fallet.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Avstängd

Använder du windows 32 eller 64?

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av erssn:

Har du en 2200g eller 2400g tar grafikdelen 2gb av ram-minnet

Vet att processorna har AMD grafik

Skrivet av jOnÄTÄn:

Apu är vad Amd kallar sina processorer med integrerad grafik. De kan reservera en viss mängd ram till grafik. Även många Intel processorer har detta. Så kolla i ditt bios om det är fallet.

Ska kolla detta, kan stämma då jag sitter på en A-8 AMD
Integrerad grafik (Radeon R7-series)

Skrivet av Mange43:

Använder du windows 32 eller 64?

64 windows 10 pro

Permalänk
Skrivet av downup:

Vet att processorna har AMD grafik

Ska kolla detta, kan stämma då jag sitter på en A-8 AMD
Integrerad grafik (Radeon R7-series)

64 windows 10 pro

Du bör kunna ställa det till minsta mängden utan att få försämrad prestanda i spel. Bara dumt att låsa upp minne till gpu när gpun ändå tar den mängd den behöver i spel. jag har i alla fall aldrig märkt skillnad när jag testat med olika "apuer".

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Du bör kunna ställa det till minsta mängden utan att få försämrad prestanda i spel. Bara dumt att låsa upp minne till gpu när gpun ändå tar den mängd den behöver i spel. jag har i alla fall aldrig märkt skillnad när jag testat med olika "apuer".

Den var inställd på Auto så jag slog av APU'n men ingen skillnad, sitter på ett GTX980. Ska testa att skifta plats på minnerna, innan detta hade jag 16gb 2x8gb och det fungerade bra. Men bytte till nya Corsairs 4gbx2

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Du bör kunna ställa det till minsta mängden utan att få försämrad prestanda i spel. Bara dumt att låsa upp minne till gpu när gpun ändå tar den mängd den behöver i spel. jag har i alla fall aldrig märkt skillnad när jag testat med olika "apuer".

Precis så är det , windows tar den mängd minne den anser sig behöva till grafiken. Alltså rätt onödigt att ställa in en stor mängd redan i bios då.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av downup:

Den var inställd på Auto så jag slog av APU'n men ingen skillnad, sitter på ett GTX980. Ska testa att skifta plats på minnerna, innan detta hade jag 16gb 2x8gb och det fungerade bra. Men bytte till nya Corsairs 4gbx2

Varför har du nedgraderat datorn från 16GB till 8GB ???
Var dessa nya snabbare ?

Om nu 2x8GB gav dig 16GB innan så skall nya minnena 2x4GB ge 8GB om moderkortets BIOS känner igen dem.
Om nya minnena är hela och igenkända så har ju ingen annat inställning ändrats i BIOS.

Citat:

Sitter på det sämsta moderkortet som finns och kylaren sitter över RAM-slotten så jag undrar om detta kan lösas med att skifta minnen?

Har du i så fall platsbrist under kylaren så du vill skifta plats på dem (1A, 2A --> 1B, 2B) ?

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waxinator:

Varför har du nedgraderat datorn från 16GB till 8GB ???
Var dessa nya snabbare ?

Om nu 2x8GB gav dig 16GB innan så skall nya minnena 2x4GB ge 8GB om moderkortets BIOS känner igen dem.
Om nya minnena är hela och igenkända så har ju ingen annat inställning ändrats i BIOS.

Har du i så fall platsbrist under kylaren så du vill skifta plats på dem (1A, 2A --> 1B, 2B) ?

Fick ett par nya lite vassare 8gb gratis så sålde mina 16 för lite pengar.

Bytte nu plats på RAM och nu visar bios 8gb och Windows visar 6.95gb

haha, blir inte klok på detta.

Kör ett Micro ATX kort så jag har bara 2 portar för RAM.

Nu visar i alla fall bios rätt

Permalänk

Prova med bara ett minne i taget och på växelvis plats.
Se om ena minnet visar fel värde i Windows eller om båda drar av 1,05 GB oavsett plats.
Kanske detta var anledningen till att de var gratis

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA