Har Android verkligen mer lojala användare än iOS? #frilans

Permalänk
Medlem

Har Android verkligen mer lojala användare än iOS? #frilans

Sensorhakor, glasbakstycken och skärmar som täcker hela fronten. Teknikårets nya telefontrender följer designvalen som The Essential Phone lanserade och iPhone X gjöt fast i marknaden. Kanske har dina ögon inte hunnit vänja sig vid skåran som äter upp halva notifikationsfältet - det har i alla fall inte mina. Mjukvarusupporten för displayhack i Android P tyder i alla fall på att de är här för att stanna, vare sig vi vill eller inte. Mobilföretagens flaggskepp följer varandra hack i häl (pun intended) både i design och funktion, det är knappast nyheter. Frågan är när lurarna blir så identiska att gränsen mellan dem suddas ut helt och hållet?

När det blir svårare och svårare att skilja på hårdvaran, är det rimligt att anta att mjukvaran kommer att spela en allt större roll i mobilvalet. Så verkar det faktiskt vara. I en ny undersökning från Consumer Intelligence Research Partners (CIRP) pekade resultaten mot att vi konsumenter gärna väljer att vara kvar på den plattform som vi först landar på. 91 % av de 500 användarna som valde en Android-telefon under 2017 ville stanna kvar hos Google när de skulle plocka ut en ny telefon i slutet av året. Motsvarande siffra för iOS var 86 % CIRP väljer att kalla detta för lojalitet mot en viss plattform och i medier som theverge och techcrunch har rapporten presenterats som en lojalitetskamp mellan de två konkurrenterna.

Kurvorna motsvarar kunder som stannar kvar vid sina plattformar. Båda kurvor ökade under 2015, fram tills 2016, då de planade av.

Tycker du att siffrorna förvånar?
Hade du förväntat dig flest fan-boys bland Apple-fåren eller Android-nördarna?

Det som förvånar mig mest är att rapporten skapat så stora rubriker. Huruvida det rör sig om faktisk lojalitet, eller inte, är ju omöjligt att svara på och även om det vore möjligt begränsar undersökningens lilla urval. Android-gruppen är dessutom större än IOS-gruppen, vilket gör att resultatet inte nödvändigtvis levererar särskilt matnyttig fakta. Det är, som CIRP:s Mike Levin också uttalar sig om, troligt att användare hellre väljer att stanna kvar i ett ekosystem som de förstår sig på och redan investerat en massa appar i, än att börja om från början på en ny plattform.

Youtubern Marques Brownlee (MKBHD) laddade nyligen upp en video som tog upp just betydelsen av ett ekosystem av mjukvara som fungerar sömlöst mellan olika enheter.

Kanske är det här ”lojaliteten” lurar. Inte så som Ove känner för Saab, utan snarare som tryggheten i en inhägnad trädgård. Äppelgården är utan tvekan trevlig, men när du väl sätter din fot i den, är det inte lätt att kliva ur. Samtidigt har grannen Android valt att låta sin baksida fungera som en kolonilott, på gott och ont. Gräset är - som ni vet - alltid grönare på andra sidan och kanske är det just därför Android lockar till sig flest pålitliga användare i dagsläget.

Vad har ni valt för lösning?
Sammanflätad mjukvara i alla ära, men jag är säker på att jag inte är den enda som tycker att Windows fungerar alldeles utmärkt tillsammans med både Android och iOS. Chromebook och iOS låter visserligen som en styggelse, men varför inte köra MacOS och Android?

Permalänk

Tack för ett intressant inlägg. Lite offtopic kanske, men på serversidan suddas gränsen mellan *nix och win ut mer och mer, gissar jag på. Microsoft kör en hård Hjärta-Unix-kampanj och påtalar samtidigt om förträffligheten med att köra Java-applikationer i microsoftmiljö.

Marknadsandelar och ekonomi styr antar jag. Inte omöjligt att OS-nivån inte spelar någon större roll om några år, då munhuggs vi om vilken applikations-plattform som är bäst istället?

Faktum kvarstår, vissa saker är större och viktigare än livet, typ fotboll, hur man beter sig i trafik och förstås religionskrig mellan operativsystem.

Permalänk
Inaktiv

Ett problem är att man har köpt appar för en plattform och det kostar att byta.

Inom Android betvivlar jag att användarna är så trogna, snarare att det inte finns något annat val. Man vill att grundläggande saker som ens kollektivtrafikkort ska fungera och då finns det bara Android och IOS telefoner idag att välja på. Och IOS är för många inte ett alternativ på hur många sätt som helst. Jag tror att de flesta androidanvändare inte tycker android är så extremt bra, snarare att ios är så dålig.

Trogenhet inom märke hos Android är en annan intressant fråga, men jag tvivlar den är så stor eller om det mer handlar om krav. T.x jag själv kräver dubbla simkort och då helt plötsligt blir jag mer eller mindre tvingad till visa märken. Andra kanske kräver egde display etc.

*edit*
Angående trogenhet så är urvalet vid första köp inte det samma. Ytterst få iPhoneanvändare köper en mobiltelefon där de tänker, nu ska jag koppla in denna på ethernet (trådbunden nätverk) och kommunicera med olika saker över bacnet, modbus, opc etc. Kanske koda ihop en gateway i mobilen för dessa protokoll?

Man kan även se detsamma på persondatorer med windows/linux, de som köper sin första laptop med linux i som standard är ofta en annan typ av användare än de som kör med windows.

Permalänk
Medlem

Kör Android. Vill inte köra iOS. Är lite som föregående talare säger, är egentligen inte supertrogen men kör det hellre än iOS.

Permalänk
Medlem

Mycket intressant läsning. Jag tror att det är som du avslutar med, att man stannar inom det ekosystem man redan är i, för att man har appar och är van vid det.
Personligen har jag kört iOS och tycker det funkade super bra när det begav sig, men kör nu Android och är så pass van med det att det ska mycket till för mig att byta till iOS igen. Sen kör jag både en Macbook och en Windows-pc och det fungerar galant med båda mot Android luren. Synkar inte så värst mycket mer än via Evernot och olika Moln-tjänster så kanske är därför det fungerar så bra.

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Ett problem är att man har köpt appar för en plattform och det kostar att byta.

Använde precis det som argument vid en diskussion angående byte mellan Android-mobil och iPhone... men sedan kom jag på att alla de appar som jag själv köpt till min mobil även finns på iPhone. xD

De flesta apparna jag använder är "gratis-appar" som ska finnas på bägge plattformarna. Appar för t.ex. banker, parkering, väder och liknande.

Har använt Android i snart två år nu och än har jag inte köpt en enda app. Innan jag bytte hade jag en iPhone 3G S och kan inte minnas att jag köpte någon app till den heller.

Permalänk
Medlem

Det finns inga alternativ i princip, Purism jobbar på en telefon som ska släppas nästa år tror jag? Det kan vara intressant.

En telefon för mig är ungefär som en skruvmejsel, det är ett verktyg som tillåter mig göra vissa saker. Privat ringer/smsar jag enbart, men i mitt arbete är telefonen ett arbetsredskap, och dom egenutvecklade appar/övriga program jag behöver i min vardag finns bara till Android.

Nu tycker jag generellt efter att ha använt både Android och Ios att Ios är ett mycket trevligare operativsystem, flera bluetooth enheter anslutna samtidigt, och flera andra saker fungerade "bättre" på Ios. Android krashar ibland, någon app kukar ur, ljudet skickas till fel källa och enda lösningen är att starta om, osv, men generellt fungerar väl Android också för det mesta.

Skulle jag inte behöva en Android telefon i tjänsten hade jag fortsatt använda min äldre stöttåliga Samsung knapptelefon.. Flera dagars batteritid och den håller även om man kastar ner den från ett berg på fyllan, även om det inte rekommenderas...

Trogen användare? Snarare tvingad till ett visst eco-system.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

Hade tyckt det var mer intressant med äldre data, jag gav upp android 2009-2012 ungefär när det blev uppenbart att det bara är skitsnack att mjukvaran ska uppdateras.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."