Permalänk
Medlem

Ingen post och svart skärm vid start

Detta gäller min dator i Sig, kör Windows 10. Har sedan förra hösten haft problem med att datorn vid uppstart ibland sagt "Reboot and select proper boot device" men har bara ignorerat detta, stängt av datorn och startat den igen så har allt fungerar som normalt. På senare tid blev detta problemet dock allt mer frekvent och krävde allt fler omstarter innan den startade fram till ungefär 2 veckor sedan då datorn knappt bootar alls, har nog haft igång den 2-3 gånger sedan dess.

Problemet nu är alltså att vid uppstart är allt svart, ingen signal till skärmen, ingen post, ingen ström till enheter som tangentbord eller mus. Några enstaka gånger under de senaste 2 veckorna har datorn faktiskt startat och så länge den postar (och lyckas hitta boot device) så går datorn perfekt fram tills att den stängs av. Vid uppstart snurrar fläktar och annat igång fast på lågfart. Det hörs väldigt tydligt om datorn kommer boota för då börjar fläktarna på lågfart men går sedan igång i den normala RPMen de ska gå i.

Även om jag inte tror att de har med RAM eller GPU att göra så har testat att byta GPU samt köra med endast 1 sticka. Även testat att byta CMOS batteri.
Tjuvkopplade min PSU och fick dessa värden med en multimeter.

Känns ju som att det antingen är moderkort eller PSU som har gått sönder, vad som gör mig förvirrad är att datorn fungerar helt perfekt om den faktiskt startar. Har inte tillgång till en annan PSU. Någon som har några tankar?

Permalänk
Medlem

@cjal:
Om man tjuvkopplar en PSU utan att ha något inkopplat till den, så går den på tomgång dvs. utan belastning och kan visa helt normala värden (vilket dina är).

För att det ska bli mer rättvisande så bör man belasta den, med te.x en CD/DVD läsare eller en disk, tänk dock på att en mekansik disk kan ta skada om den bara får ström under någon längre tid, eftersom disken kommer att vara igång på max varv hela tiden.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

@cjal:
Om man tjuvkopplar en PSU utan att ha något inkopplat till den, så går den på tomgång dvs. utan belastning och kan visa helt normala värden (vilket dina är).

För att det ska bli mer rättvisande så bör man belasta den, med te.x en CD/DVD läsare eller en disk, tänk dock på att en mekansik disk kan ta skada om den bara får ström under någon längre tid, eftersom disken kommer att vara igång på max varv hela tiden.

Gjorde om mätningen med 1 DVD läsare, 1 mekanisk disk och 1 fläkt, fick liknande värden som förra gången. Borde det inte mest troligen vara moderkortet som gett upp då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cjal:

Gjorde om mätningen med 1 DVD läsare, 1 mekanisk disk och 1 fläkt, fick liknande värden som förra gången. Borde det inte mest troligen vara moderkortet som gett upp då?

Nja, det kan vara CPU också.
Fast enligt min erfarenhet, om det är fel på den så spinner alla fläktar upp på max, sedan händer inget mer.
Om du har möjlighet prova med en annan, alt. prova den på ett annat moderkort.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk

@Belzader:

Prova med ett lånat nätagg också. Bara för att PSU'n levererar ström, betyder det inte att den levererar tillräckligt. Uteslutningsmetoden.

Permalänk
Medlem

@cjal: För ett antal år sen så hade jag en dator som var så där tjurig, den ville inte riktigt vara med vid kallstart, men när den hade gått ett tag så var det inga problem med omstart.

Så det jag fick göra var att köra 5 minuter med hårfönen och värma upp den innan kallstart, om jag kommer ihåg rätt så var det en minnessticka som krånglade, men det kan förstås också vara moderkortet orsakar det..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Uppdaterar tråden lite ifall någon annan skulle hitta den och har liknande problem.

Har nu testat med en annan PSU och det gav samma resultat, dvs datorn startar inte. Jag utgår därför från att det är moderkortet som gett upp. Skulle också som någon tidigare nämnt kunna vara CPU fast tror inte det är särskilt troligt.

Permalänk
Medlem

@cjal: Jag hoppas att du också testat att du ta bort alls som inte behövs för att få bild. Mus, tangentbord, USB kablar, USB prylar, diskar/DVD, kablar till diskar/DVD, chassi fläktar mm och porten de kopplas till är ökända för att kunna orsaka start fel, ingen bild, död dator, frysningar mm.

Gäller också knappar, portar och kablar som går från chassit till moderkortet. Av dom så behöver du bara Power SW som startar datorn. Den kan dock ersättas med en skruvmejsel som man rör metall pinnarna på moderkortet.

Vissa behövde också nollställa bios (CMOS). Vad som behövdes tas bort förutom strömkabeln varierade från fall till fall. Tex behövde vissa ta bort grafikkortet och nollställa innan de fick bild med grafikkort igen.

Minnen hoppas jag att du också testat i olika platser för att ut felet är själva platsen minnet satt på.

Permalänk
Medlem

@panpo98: Yes, har testat allt du skrivit, fortfarande samma problem så tror tyvärr inte att det finns så mycket mer att göra åt saken.