Hur lång tid innan domän börjar gälla?

Permalänk
Avstängd

Hur lång tid innan domän börjar gälla?

Tjo, ska fixa en webbsida har jag tänkt mig, skaffade domän på one.com och sen FTP Cyberduck. Till frågan, försöker kopla upp FTP till servern men får fel meddelande om att det är DNS fel.
Pratade med supportern och han säger att den nyligen skapades och jag bör därför vänta minst 24 timmar innan det kommer igång.
Nen nu är det en digital grej och inte något som... att det behövs en reservdel man väntar på? Gor jag in på min server så kan jag se att databas är skapad (av mig) Vad är problemet?

Permalänk
Medlem

prova koppla upp dig via ip nr och inte domän namnet

Permalänk
Medlem

När du byter dns server på en domän kan det ta tid, men sällan 24 timmar.

Om du har köpt hosting på one.com så brukar det ta en timmer eller två innan du kan använda det.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ATRmayo:

prova koppla upp dig via ip nr och inte domän namnet

Hehhe, överkurs det där.

Skrivet av zeleni:

När du byter dns server på en domän kan det ta tid, men sällan 24 timmar.

Om du har köpt hosting på one.com så brukar det ta en timmer eller två innan du kan använda det.

Teckande för ca 2 timmar sen, ska jag vänta lite till? Men varför kunde jag skapa databas på en gång?

Permalänk
Medlem

Databas är intern system för one.com
Domän är det inte, de måste regga domänet, sen uppdatera dns till sina egna. Det är det som kan ta tid.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zeleni:

Databas är intern system för one.com
Domän är det inte, de måste regga domänet, sen uppdatera dns till sina egna. Det är det som kan ta tid.

Allt det där är klart, har uppdaterat dns till sitt eget?

Permalänk
Rekordmedlem

Du kan ju göra en enkelt koll om dnsen är uppdaterad genom att försöka pinga din domäns url och se om den översätts till ett ipnummer eller inte. ip kommer att visas bakom domänen typ så (om du får ett svar) >

Microsoft Windows [Version 10.0.16299.309]
(c) 2017 Microsoft Corporation. Med ensamrätt.

C:\Users\mrqaffe>ping google.se
Pinging google.se [2a00:1450:400f:80b::2003] with 32 bytes of data:
Reply from 2a00:1450:400f:80b::2003: time=14ms
Reply from 2a00:1450:400f:80b::2003: time=14ms
Reply from 2a00:1450:400f:80b::2003: time=14ms
Reply from 2a00:1450:400f:80b::2003: time=14ms

Ping statistics for 2a00:1450:400f:80b::2003:
Packets: Sent = 4, Received = 4, Lost = 0 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
Minimum = 14ms, Maximum = 14ms, Average = 14ms

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Du kan ju göra en enkelt koll om dnsen är uppdaterad genom att försöka pinga din domäns url och se om den översätts till ett ipnummer eller inte. ip kommer att visas bakom domäen typ så om du får att svar >

Microsoft Windows [Version 10.0.16299.309]
(c) 2017 Microsoft Corporation. Med ensamrätt.

C:\Users\mrqaffe>ping google.se
Pinging google.se [2a00:1450:400f:80b::2003] with 32 bytes of data:
Reply from 2a00:1450:400f:80b::2003: time=14ms
Reply from 2a00:1450:400f:80b::2003: time=14ms
Reply from 2a00:1450:400f:80b::2003: time=14ms
Reply from 2a00:1450:400f:80b::2003: time=14ms

Ping statistics for 2a00:1450:400f:80b::2003:
Packets: Sent = 4, Received = 4, Lost = 0 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
Minimum = 14ms, Maximum = 14ms, Average = 14ms

Tack men hag vet inte vad jag ska göra, vad är det här för nå? Det där säger mig ingenting.

Permalänk
Medlem

@HabboCalle: vet du ens hur man gör en hemsida?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av HabboCalle:

Tack men hag vet inte vad jag ska göra, vad är det här för nå? Det där säger mig ingenting.

Starta en kommandotolk, byt till din domän i stället för google och se om urlen översätts till ett ipnummer eller inte, översätts den så är din domän uppdaterats i åtminstone den dnsserver du använder och om den inte översätts utan du får felmeddelanden så vänta, det kan som sagt ta upp till 1 dygn innan det uppdateras över hela världen.

Du har väl även gått in i kontrollpanelen på One (för det är dem du valt för dns tjänsten ?) och pekat domänen mot rätt ip "A record" eller skulle One sköta det ? normalt sett så händer ju inte det bara för att du köper en domän och hyr plats på ett webbhotell då domän och hotell är helt separata saker men One har säkert instruktioner för hur du ska hantera A record i deras dns tjänst

https://www.one.com/sv/dns-hantering

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

[quote postid="17365515" userid="130967" name="mrqaffe"]
Starta en kommandotolk, byt till din domän i stället för google och se om urlen översätts till ett ipnummer eller inte, översätts den så är din domän uppdaterats i åtminstone den dnsserver du använder och om den inte översätts utan du får felmeddelanden så vänta, det kan som sagt ta upp till 1 dygn innan det uppdateras över hela världen.

Du har väl även gått in i kontrollpanelen på One (för det är dem du valt för dns tjänsten ?) och pekat domänen mot rätt ip "A record" eller skulle One sköta det ? normalt sett så händer ju inte det bara för att du köper en domän och hyr plats på ett webbhotell då domän och hotell är helt separata saker men One har säkert instruktioner för hur du ska hantera A record i deras dns tjänst
[/quote

]http://forumbilder.se/H6J1D/skarmavbild-2018-04-19-kl-01-48-18

Allt det där är aktiverat

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av HabboCalle:

[quote postid="17365515" userid="130967" name="mrqaffe"]
Starta en kommandotolk, byt till din domän i stället för google och se om urlen översätts till ett ipnummer eller inte, översätts den så är din domän uppdaterats i åtminstone den dnsserver du använder och om den inte översätts utan du får felmeddelanden så vänta, det kan som sagt ta upp till 1 dygn innan det uppdateras över hela världen.

Du har väl även gått in i kontrollpanelen på One (för det är dem du valt för dns tjänsten ?) och pekat domänen mot rätt ip "A record" eller skulle One sköta det ? normalt sett så händer ju inte det bara för att du köper en domän och hyr plats på ett webbhotell då domän och hotell är helt separata saker men One har säkert instruktioner för hur du ska hantera A record i deras dns tjänst
[/quote

]http://forumbilder.se/H6J1D/skarmavbild-2018-04-19-kl-01-48-18

Allt det där är aktiverat

Aktivt är en sak men pekar du den mot rätt ip ? Har du knappat in din servers ip eller har du bara aktiverat funktionen utan att ange rätt ip ? (det står inget under värde, ska inte ipt synas där ?)
Som sagt kan du försöka pinga din domän så ser du om urlen översätts till ipt eller inte.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Aktivt är en sak men pekar du den mot rätt ip ? Har du knappat in din servers ip eller har du bara aktiverat funktionen utan att ange rätt ip ?
Som sagt kan du försöka pinga din domän så ser du om urlen översätts till ipt eller inte.

Alltså så här är det så vi får att klart för oss, jag har köpt domänet på one och har antagligen servern hos dom med. Sen finns det ingen funkiton om att peka eller omdirigera IP nummer någonstans.

Det där med pinga är för svårt för mig att förstå hur man ska göra. Får helt enkelt vänta tills kvällen, funkar det inte får dem göra det åt mig eller så går jag vidare till ett annat webbhotell och säger upp på one.com

Permalänk
Avstängd

Babblade igen med supporten och han säger det här:Yes, because propagation usually takes within 24 hours.

Då sa jag det här:So today's technology with one is like it was in the 80's? waiting for a technician?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av HabboCalle:

Alltså så här är det så vi får att klart för oss, jag har köpt domänet på one och har antagligen servern hos dom med. Sen finns det ingen funkiton om att peka eller omdirigera IP nummer någonstans.

Det där med pinga är för svårt för mig att förstå hur man ska göra. Får helt enkelt vänta tills kvällen, funkar det inte får dem göra det åt mig eller så går jag vidare till ett annat webbhotell och säger upp på one.com

Du får ursäkta mig nu men om du tycker det är för svårt att pinga eller lära dig att pinga så förstår jag inte varför du köpt en domän, ping är troligen det lättaste du kommer att råka ut för om du tänkt driva en egen domän och endera så lär du dig att göra det mest grundläggande testet inom nätverkstekniken eller så bör du välja nån helt färdig lösning där du aldrig kommer åt eller kan se inställningar.

Att byta webbhotell lär inte påverka för det är din dns tjänst det handlar om så det är den du får be nån sköta åt dig i så fall om du ska byta nått men klarar du inte det så lär det inte gå särskilt bra med webbhotellet heller.

Vad är syftet med att du skaffat en domän och plats på webhotell ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av HabboCalle:

Babblade igen med supporten och han säger det här:Yes, because propagation usually takes within 24 hours.

Då sa jag det här:So today's technology with one is like it was in the 80's? waiting for a technician?

Dns systemet innefattar en väldig massa enheter, uppgifterna om din domän ska vandra uppåt i kedjan för att sedan kunna spridas neråt till samtliga enheter som är anslutna till internet, det är snarare fascinerande att det går så fort som det gör, oftast så nås man från nästan hela internet på nån timme men det kan ta ett dygn innan man kan nås från absolut hela internet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Du får ursäkta mig nu men om du tycker det är för svårt att pinga eller lära dig att pinga så förstår jag inte varför du köpt en domän, ping är troligen det lättaste du kommer att råka ut för om du tänkt driva en egen domän och endera så lär du dig att göra det mest grundläggande testet inom nätverkstekniken eller så bör du välja nån helt färdig lösning där du aldrig kommer åt eller kan se inställningar.

Att byta webbhotell lär inte påverka för det är din dns tjänst det handlar om så det är den du får be nån sköta åt dig i så fall om du ska byta nått men klarar du inte det så lär det inte gå särskilt bra med webbhotellet heller.

Vad är syftet med att du skaffat en domän och plats på webhotell ?

Jag förstod aldrig det där med hur jag ska tillväga gå med pinget, använder mac och den har terminal istället för commando som pc har.

ska skapa ett forum har jag tänkt.

Permalänk
Rekordmedlem

Ping fungerar i stort sett likadant oavsett operativsystem
https://www.wikihow.com/Ping-on-Mac-OS

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Ping fungerar i stort sett likadant oavsett operativsystem
https://www.wikihow.com/Ping-on-Mac-OS

ping -c # www.swecklockers.com
ping: option requires an argument -- c
usage: ping [-AaDdfnoQqRrv] [-c count] [-G sweepmaxsize]
[-g sweepminsize] [-h sweepincrsize] [-i wait]
[-l preload] [-M mask | time] [-m ttl] [-p pattern]
[-S src_addr] [-s packetsize] [-t timeout][-W waittime]
[-z tos] host
ping [-AaDdfLnoQqRrv] [-c count] [-I iface] [-i wait]
[-l preload] [-M mask | time] [-m ttl] [-p pattern] [-S src_addr]
[-s packetsize] [-T ttl] [-t timeout] [-W waittime]
[-z tos] mcast-group
Apple specific options (to be specified before mcast-group or host like all options)
-b boundif # bind the socket to the interface
-k traffic_class # set traffic class socket option
-K net_service_type # set traffic class socket options
-apple-connect # call connect(2) in the socket
-apple-time # display current time

vad säger den?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av HabboCalle:

ping -c # www.swecklockers.com
ping: option requires an argument -- c
usage: ping [-AaDdfnoQqRrv] [-c count] [-G sweepmaxsize]
[-g sweepminsize] [-h sweepincrsize] [-i wait]
[-l preload] [-M mask | time] [-m ttl] [-p pattern]
[-S src_addr] [-s packetsize] [-t timeout][-W waittime]
[-z tos] host
ping [-AaDdfLnoQqRrv] [-c count] [-I iface] [-i wait]
[-l preload] [-M mask | time] [-m ttl] [-p pattern] [-S src_addr]
[-s packetsize] [-T ttl] [-t timeout] [-W waittime]
[-z tos] mcast-group
Apple specific options (to be specified before mcast-group or host like all options)
-b boundif # bind the socket to the interface
-k traffic_class # set traffic class socket option
-K net_service_type # set traffic class socket options
-apple-connect # call connect(2) in the socket
-apple-time # display current time

vad säger den?

Det säger att du skrivit fel, det är ett felmeddelande om att du skickat med fel parametrar till kommandot.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Det säger att du skrivit fel, det är ett felmeddelande om att du skickat med fel parametrar till kommandot.

https://www.youtube.com/watch?v=micvJMNKDJc

God bless u. Nu hängde jag med. Pingade några namn och den började räkna och så. Men när jag pingade mitt domän så är den okänd. Det här: Unknown host

alltså är den inte igång.

Permalänk
Medlem

Posta dina DNS inställningar på din domän, lätt att göra fel om man inte har koll

Visa signatur

PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | MOBO: ASUS ROG STRIX X570-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X w/ NZXT Kraken x72 | GPU: EVGA GeForce GTX 1070 Ti FTW ULTRA SILENT GAMING | RAM:Corsair Vengeance DDR4 3200MHz CL16 (2X32GB) | SSD(s): 2X NVMe M.2 Samsung 970 EVO PLUS 1TB
AKA:FakeNinja

Permalänk
Medlem
Skrivet av HabboCalle:

Babblade igen med supporten och han säger det här:Yes, because propagation usually takes within 24 hours.

Då sa jag det här:So today's technology with one is like it was in the 80's? waiting for a technician?

Korrekt, DNS systemets första specifikation kom 1983.

Varje DNS server håller i ett gäng DNS poster, varje med en egen TTL (Time-To-Live) När denna går ut så hämtas en ny version från en server uppströms.

Standard inställningen för en TTL är 2 timmar, och det betyder att beroende på vilket domän du äger, så tar det 2 timmar gånger antalet dns servrar. Root dns'en, .com server, one.com server = 6 timmar. Det är i värsta fall, har man tur och gör en uppdatering precis innan dessa uppslag kan det ske betydligt snabbare.

När man registrerar en ny domän tar det däremot ännu längre tid, för serverns timer att hämta tidigare okända domäner brukar ligga runt 12-24 timmar. så har man otur kan det ta 24-48 timmar innan en ny domän har propagerat alla servrar som krävs för att den ska gå att hitta.

Skulle dns systemet applicera push uppdateringar såå skulle det bli extremt lätt att sänka hela internet med en överbelastningsattack. Därför är det just nu tidsbaserat. Men det spelar inte så stor roll då domäner är något som sällan ändras.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

Att inte dns uppdateras direkt när du tecknar är inte så konstigt. Alla dnser är confad att uppdateras efter visst många timmar sen senast. Skulle det ske direkt när någon registrera sig så skulle det blir extremt mycket trafik och meddelanden som skulle behövas skickas. Tänk alla som köper en domän, eller ändra en inställning i en domän/subdomän varje minut. Det ska i så fall skickas till alla dns-servrar i hela världen, hela tiden, och det skulle inte vara direkt hållbart med all trafik och jobb med att uppdatera.

Att det tar tid får du leva med, det finns lätta sätt att "komma runt" väntetid för egen del. Ett sätt är att ändra dns på datorn att gå mot samma dns som dom man köpte domänen av.

Sen kan jag tycka att man bör ju läsa på lite innan man börja gnälla och maila en support hur värdelös en teknik är. Om du inte ens vet hur du pingar, ja då är det kanske dags att fundera på om det är "SBS".

Visa signatur

MacBook Pro (16 tum, 2019)
2,3 GHz 8-Core Intel Core i9
64 GB 2667 MHz DDR4
Intel UHD Graphics 630 1536 MB
AMD Radeon Pro 5500M 8 GB

Permalänk
Medlem

Kanske bättre att välja någon av leverantörerna på nedanstående länk för ditt forum istället innan du blir hackad och din domän används felaktigt
https://webhostinggeeks.com/best-forum-hosting

Permalänk
Avstängd
Skrivet av aluser:

Kanske bättre att välja någon av leverantörerna på nedanstående länk för ditt forum istället innan du blir hackad och din domän används felaktigt
https://webhostinggeeks.com/best-forum-hosting

Kan uppdatera er om hur det har gått, loggade in idag vid 8 tiden på morgonen och då hade det kommit igång. Vet inte men jag tror att när folk har börjat på jobbet så kollar dom ifall några nya registreringar har gjorts på domän, så kollar dom kanske om det ska bli godkänt och trycker typ godkänt. Men nu är den igång iaf.

Permalänk
Medlem

@HabboCalle: nej.. det är inte så det fungerar. se mitt inlägg ovan.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HabboCalle:

Kan uppdatera er om hur det har gått, loggade in idag vid 8 tiden på morgonen och då hade det kommit igång. Vet inte men jag tror att när folk har börjat på jobbet så kollar dom ifall några nya registreringar har gjorts på domän, så kollar dom kanske om det ska bli godkänt och trycker typ godkänt. Men nu är den igång iaf.

Är verkligen inte så det fungerar, du har fått svaren på varför det var en liten fördröjning i tråden.
Men GL med att driva forum om du inte ens kan dra en ping

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk

one.com
Vill aldrig ha med dom att göra igen. Så krångliga o eländigt.
Jag flyttade in i en lägenhet där den förra hyresgästen avled på sjukhus för många år sedan.
7 år senare så dyker det upp brev lite då och då (troligtvis fakturor).
Jag skickade tillbakabrevet med text "Retur, mottagaren avliden".
Men endå så får jag brev varje kvartal. Ringde till one.com och sa att han är avliden och att dom skall sluta skicka brev till mig.
Men one.com påstod att det var en "aktiv" hemsida som används, men dom har inte fått in någon betalning på 6 år.
Ja. Men om jag slutar betala min elräkning så stängs min el av efter ett tag. Gör något åt saken istället för att skicka brev som jag enligt lag INTE får öppna.

Sen så har dom konstiga avtal med.

Visa signatur

CPU: AMD FX-9590 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: Gigabyte 990FXA-UD3 | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 32 GB HyperX Savage 2400MHz DDR3 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Medlem

Jag kör alltid denna vid ompekningar osv: https://www.whatsmydns.net/

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se