Permalänk
Medlem

@LemurenSwe: Vill inte bevis något alls, bara påtala att det finns en vedertagen benämning för dessa enheter som verkade ha gått dig förbi. Gör vad du vill med denna information, den är gratis.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Räcker det inte med Edgerouter X och en ubiquiti AP för att få ett komplett nät.
Varför ska man ha switch + gateway för 2000:- mer jämfört med en Edgerouter ?

Permalänk
Skrivet av Nivity:

Räcker det inte med Edgerouter X och en ubiquiti AP för att få ett komplett nät.
Varför ska man ha switch + gateway för 2000:- mer jämfört med en Edgerouter ?

Beror på hur många kablade uttag du vill ha. Edgerouter X har väl 5 portar, varav två då går åt till WAN och AP. Så om du vill ha fler än tre så behöver du en switch.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Hur hamnade vi på deras USG? Kontrollern är deras mjukvara, ett måste om man ska ha ett fungerande mesh där man automatisk växlas över till den AP med starkast signal utan service avbrott, om jag inte minns fel. Kan man leva med att själv koppla bort och ansluta på nytt, är ju inte det ett problem, annars får man ju ha deras mjukvara igång på någon enhet. De erbjuder sin "CloudKey" och sin XG server. Kan man inte leva med att ha deras kontroller på en dator som alltid är igång, och absolut vill ha fungerande överlämning till den AP med bäst signal, så är "CloudKey" mest rätt för hemma bruk.
Deras USG har jag aldrig använt, så den har jag helt enkelt ingen åsikt om...

Man behöver inte ha igång controllern för att köra handover mellan Unifi AP. Det var så för några år sedan men det är borta nu, det sköts i hårdvaran istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Man behöver inte ha igång controllern för att köra handover mellan Unifi AP. Det var så för några år sedan men det är borta nu, det sköts i hårdvaran istället.

Det är ju nice. I så fall behöver man bara kontrollern för uppgradering av firmware, möjligen kontrollerade avstängningar / omstarter, och konfigurations-backup.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Cloudkeys är inte värt att lägga pengarna på.

dom har för många problem med driftsäkerhet. vi har 30 st utplacerade hos kunder och vad jag kan se nu så är hälften offline. Om jag åker ut till kunden kommer dom stå där och blinka vitt. Man kommer då behöva resetta dom (fabriksåterställa) och läsa in backup igen.

Detta sker allt för ofta. Problemet är att dom kör en databas (mongo) som är jävligt känslig för unexpected shutdowns. Men ibland behövs inte ens det, en uppdatering av firmware kan få dom att låsa sig och korrumpera databasen. Så nej dom är inte värt sina pengar såvida du inte vill driva dom med en UPS men det är inte heller någon garanti att dom funkar bra.

Permalänk
Skrivet av LemurenSwe:

Korrekt, med den så medföljer ett POE-drivdon som sitter mellan router och AP bara.

Drivdon lol, du vet att dom har ett namn?

Skrivet av boibo:

Cloudkeys är inte värt att lägga pengarna på.

dom har för många problem med driftsäkerhet. vi har 30 st utplacerade hos kunder och vad jag kan se nu så är hälften offline. Om jag åker ut till kunden kommer dom stå där och blinka vitt. Man kommer då behöva resetta dom (fabriksåterställa) och läsa in backup igen.

Detta sker allt för ofta. Problemet är att dom kör en databas (mongo) som är jävligt känslig för unexpected shutdowns. Men ibland behövs inte ens det, en uppdatering av firmware kan få dom att låsa sig och korrumpera databasen. Så nej dom är inte värt sina pengar såvida du inte vill driva dom med en UPS men det är inte heller någon garanti att dom funkar bra.

Nu har jag bara 1 men min fungerar riktigt bra med senaste uppdateringarna och tycker den är värd pengarna.
Rätt så skönt att ha en sån i stället för en vm som ligger.

Har haft X strömavbrott och den har inte låst sig.

Hade dock problem med det du snackar om i början innan jag fick på nyare uppdateringar. Men som sagt har bara en.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Det är ju nice. I så fall behöver man bara kontrollern för uppgradering av firmware, möjligen kontrollerade avstängningar / omstarter, och konfigurations-backup.

Exakt. Utöver det så är det bara om man vill köra gäst-portal som den behöver vara igång.

Skrivet av boibo:

Cloudkeys är inte värt att lägga pengarna på.

dom har för många problem med driftsäkerhet. vi har 30 st utplacerade hos kunder och vad jag kan se nu så är hälften offline. Om jag åker ut till kunden kommer dom stå där och blinka vitt. Man kommer då behöva resetta dom (fabriksåterställa) och läsa in backup igen.

Detta sker allt för ofta. Problemet är att dom kör en databas (mongo) som är jävligt känslig för unexpected shutdowns. Men ibland behövs inte ens det, en uppdatering av firmware kan få dom att låsa sig och korrumpera databasen. Så nej dom är inte värt sina pengar såvida du inte vill driva dom med en UPS men det är inte heller någon garanti att dom funkar bra.

Jag är inte heller imponerad, har läst mycket om strulande CK. Nu skall det komma/ha kommit en ny version, frågan är om den blir bättre. Förhoppningsvis har man valt ett mindre känsligt minneskort till den nya, i den gamla har jag för mig att det är ett vanligt micro-sd.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

@zarkov: SD kortet är bara för backuper. Mao den funkar lika bra/dåligt utan. Men eftersom databasen korrumperas så lätt så är backupen vital annars blir recovery så jäkla bökigt med fabriksåterställning eller manuell adoption mha device auth.

Som jag förstår det är det MongoDB som blir korrupt vid strömavbrott. Dom måste försöka hitta en robustare databas för den dom har nu funkar inte alls såvida du aldrig startar om, bryter strömmen eller uppgraderar firmware.

Permalänk
Medlem

Jag har USG, två switchar (En PoE switch) en AP-AC-PRO samt en Cloudkey.

Har aldrig haft problem med min Cloudkey, den har säkert varit i drift i 1 år nu utan omstart.

Fördelen med att ha USG och Unifi switchar är att du ser all trafik genom nätverket hela vägen.

Och kommentaren om Cisco tidigare i tråden, Unifi ligger inte långt efter Cisco, dom har dessutom sett till att det är lättare att managera. Stora skillnaden nu är deras accesspunkter där Cisco fortfarande ligger ett steg före hårdvaru och mjukvarumässigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

@zarkov: SD kortet är bara för backuper. Mao den funkar lika bra/dåligt utan. Men eftersom databasen korrumperas så lätt så är backupen vital annars blir recovery så jäkla bökigt med fabriksåterställning eller manuell adoption mha device auth.

Som jag förstår det är det MongoDB som blir korrupt vid strömavbrott. Dom måste försöka hitta en robustare databas för den dom har nu funkar inte alls såvida du aldrig startar om, bryter strömmen eller uppgraderar firmware.

Ok, jag hade för mig att det var ett SD-kort även invändigt och att det var det som lätt skrevs sönder (ungefär som med RPi), det är mycket möjligt att det är databasen som är boven.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Sitter och försöker läsa på inför ett köp.. Kan jag Köpa Ubiquiti mesh AP x 2 och köra mesh med min befintliga asus router RTAC68U. Eller behöver jag ha något mer för att det ska lira?

Det är antingen det spåret jag kommer gå på om möjligt eller köra google wifi, vill ha så lite strul som möjligt och så lite extra utrustning som möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guestah:

Sitter och försöker läsa på inför ett köp.. Kan jag Köpa Ubiquiti mesh AP x 2 och köra mesh med min befintliga asus router RTAC68U. Eller behöver jag ha något mer för att det ska lira?

Det är antingen det spåret jag kommer gå på om möjligt eller köra google wifi, vill ha så lite strul som möjligt och så lite extra utrustning som möjligt.

Ska det vara mesh måste alla enheterna vara kompatibla vilket innebär att det ska vara samma tillverkare. Så länge du inte drar kabel till en av dina Ubiquiti