Permalänk
Medlem

Tredje skärmen lade av

Hej, jag är som sagt inte så värst haj på datorer och sånt men har lite koll.

Min tredje skärm som jag kopplat med DP-sladd till grafikkortet har slutat få signal. Mina två andra skärmar (DVI-D och HDMI om jag minns rätt) har fortfarande signal och funkar felfritt.

Den tredje skärmen slutade helt plötsligt att få signal, har testat att starta om datorn, bytt DP input till grafikkortet (har två) och även testat koppla skärmen direkt till moderkortet utan någon framgång.

Jag gissar att det har med sladden att göra, eller vad tror ni? Hur kan man fixa?

Min skärm som ej fungerar

Mitt grafikkort

Tack

Permalänk
Medlem

kan du prova den på en annan dator?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

kan du prova den på en annan dator?

Min polare tog med sig min gaming laptop till Stockholm (långt ifrån där jag bor dvs) så har inget annat att prova på.

Permalänk
Medlem

Du kan ju alltid ta DVI-sladd från någon av andra skärmarna och testa. Bara för att se om det är något liv i den alls ^^

Visa signatur

Intel i7 4970K, Fractal define mini, 24GB DDR3 1600mhz , 500GB SSD * 2 RAID0, GeForce 1060 6gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av railman:

Du kan ju alltid ta DVI-sladd från någon av andra skärmarna och testa. Bara för att se om det är något liv i den alls ^^

Gjorde det, skärmen funkar då.

Permalänk
Medlem

@Arezza: då är det bara att köpa en ny sladd så ska det fungera

Visa signatur

7800x3D | Asus Strix 4090 OC | x670 MSI Pro WIFI | 6000Mhz 32GB CL30 DDR5 | SN850X 2GB | NH-DH15 Chromax Black| Fractal North Mesh | TUF 1000W Gold | Samsung Neo G8 32' 4K 240hz | Mac M2 |

Permalänk
Medlem

har du kollat med en annan DP kabel?
skulle nämligen uppmärksamma om detta:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1453075-varning-for-vi...

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av ibland:

@Arezza: då är det bara att köpa en ny sladd så ska det fungera

Testade 3st olika DP sladdar, ingen av de funkade på någon av skärmarna. HDMI och DVI funkade felfritt på alla skärmar.

Permalänk
Medlem

@Arezza: jaha! missförstod, kan det vara porten i skärmen som är knas då kanske?

Visa signatur

7800x3D | Asus Strix 4090 OC | x670 MSI Pro WIFI | 6000Mhz 32GB CL30 DDR5 | SN850X 2GB | NH-DH15 Chromax Black| Fractal North Mesh | TUF 1000W Gold | Samsung Neo G8 32' 4K 240hz | Mac M2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

har du kollat med en annan DP kabel?
skulle nämligen uppmärksamma om detta:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1453075-varning-for-vi...

Testade 3st olika, ingen ville fungera på någon av skärmarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arezza:

Testade 3st olika, ingen ville fungera på någon av skärmarna.

Så du har provat 3 DP kablar i alla skärmar men ingen fungerar , men du får bild via HDMI och VGA till alla skärmar.

Jag vill säga att din DP port på kortet är skurken.

Visa signatur

3060ti med nån 11600

Windows 11...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AnXeZ:

Så du har provat 3 DP kablar i alla skärmar men ingen fungerar , men du får bild via HDMI och VGA till alla skärmar.

Jag vill säga att din DP port på kortet är skurken.

Aj då, låter dyrt.

Permalänk
Medlem

Kan vara värt att testa att uppdatera/ominstallera drivrutinerna till grafikkortet.

Visa signatur

Intel i7 4970K, Fractal define mini, 24GB DDR3 1600mhz , 500GB SSD * 2 RAID0, GeForce 1060 6gb

Permalänk
Medlem

@railman: Det hände mig, DP slutade fungera och en annan gång började jag få artefakter. ominstallation av drivrutiner till grafikkortet löste det bägge gångerna.

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arezza:

Aj då, låter dyrt.

Skrivet av railman:

Kan vara värt att testa att uppdatera/ominstallera drivrutinerna till grafikkortet.

Skrivet av PierreB:

@railman: Det hände mig, DP slutade fungera och en annan gång började jag få artefakter. ominstallation av drivrutiner till grafikkortet löste det bägge gångerna.

Som dom andra säger , testa att uppdatera drivrutinerna.

Om det funkar så blir det en billig lösning ^^

Visa signatur

3060ti med nån 11600

Windows 11...

Permalänk
Medlem

Varit med om skumma fel på grafikkort, där vissa utgångar slutade fungera på en bärbar, omstart hjälpte inte från startmenyn.
Starta om datorn, (riktigt) genom att i kommandotolken skriva
shutdown/r

Alternativt, dra ur strömmen ur datorn när den är igång.

anledning: Windows sparar numera tidigare öppnade grejer och startar igång igen när datorn startas igen, det ger ibland skumma fel.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bellerefon:

Varit med om skumma fel på grafikkort, där vissa utgångar slutade fungera på en bärbar, omstart hjälpte inte från startmenyn.
Starta om datorn, (riktigt) genom att i kommandotolken skriva
shutdown/r

Alternativt, dra ur strömmen ur datorn när den är igång.

anledning: Windows sparar numera tidigare öppnade grejer och startar igång igen när datorn startas igen, det ger ibland skumma fel.

Funkade inte tyvärr, men tack ändå. Tog kontakt med företaget som sålde mig datorn nu istället