Nätverksråd för 3x100m2 sekelskiftesvilla.

Permalänk
Medlem

Nätverksråd för 3x100m2 sekelskiftesvilla.

Ska sätta upp ett nätverk i en sekelskifteskåk och behöver lite hjälp.
Först och främst HATAR jag nätverk och nätverk förefaller hata mig så en förhållandevis enkel lösning med ett intuitivt GUI är prio.
Huset är en träkåk, två våningar med källare. Varje våning är på ~100m2.
Konstruktionsmässigt, tänk innerväggar som är reglade, fyllda med spån, spontade, masonit och ytterst gips. Ingen smäck mao!

Fibern kommer in på 1.a plan genom ytterväggen och kommer således bli plats för routern.
Möjlighet till tråd finns till ovanvåningen men med konsekvensen att AP'n på plan två även den hamnar på ytterväggen.
Till källaren finns inte möjligheten att dra tråd så den AP´n behöver kopplas trådlöst.

Min första tanke var att köra ett mesh från Asus, netgear m.fl. men har sett för många med problem för att känna att detta är det självklara alternativet.

Ubiquiti här jag däremot inte hört/sett något negativt om. De förefaller ha bra kvalitet, täckning och verkar vara förhållandevis enkla att installera.

Min fråga till er är nu vilka av Ubiquitis produkter ni tror att jag behöver för att få ok täckning i hela kåken?
Har ju sett att det finns AP's med beteckningen "longrange". Är detta något att sikta på eller är "lite"- modellerna + en Edgerouter X att föredra?

Vad anser ni att jag behöver???

Ps. Skulle kunna tänka mig deras meshsystem "Amplify HD" om ni tror att paketet med basstation + 2 meshenheter är tillräckligt för ovan beskrivna behov!?

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem

Fiber in --> Mediaomvandlare --> Router --> 3 st kablar --> 3 st Accesspunkter

Jag hade köpt:

Router
https://www.dustin.se/product/5010884640/edgerouter-x-sfp

3 pack AC Pro
https://www.dustin.se/product/5011067851/unifi-ap-ac-pro-e

Kabel
https://www.dustin.se/group/hardvara/datorutrustning-tillbeho...

Du kan ju alltid dra kabel utomhus på väggen, under en list etc. Finns "ute" kabel, sk UV beständig. Ex ner genom ett källarfönster.

Prylar som kommer att vara grymt stabila och bara funka. rekommenderar verkligen kabel till varje AP. minst 1 AP per våning.

Visa signatur

System #1 - Intel 6700K@4.8GHz + Corsair H110i PnP ~ ASUS ROG MAXIMUS VIII RANGER ~ 32GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2400MHz ~ 2x Gainward GeForce GTX 980 Ti 6GB 'GS' ~ 2x 512GB Samsung EVO 850 ~ Corsair RM1000W ~ Acer 27" Predator G-Sync XB271HU
System #2 - Intel 2500K@5.0GHz + Corsair H60+PnP ~ ASRock P67 Extreme4 ~ 16GB DDR3 ~ Gainward 980Ti 'GS' ~ BenQ 24" XL2430T ~ 2x512GB Samsung EVO 840 ~ 750W Corsair TX

Permalänk
Medlem

@spinxen:
Pro vs lite?
mimo 3x3 vs mimo 2x2. Påverkar detta något annat än bandbredden? Tänker om det finns möjlighet att spara några kronor?

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Skrivet av spinxen:

Fiber in --> Mediaomvandlare --> Router --> 3 st kablar --> 3 st Accesspunkter

Jag hade köpt:

Router
https://www.dustin.se/product/5010884640/edgerouter-x-sfp

3 pack AC Pro
https://www.dustin.se/product/5011067851/unifi-ap-ac-pro-e

Kabel
https://www.dustin.se/group/hardvara/datorutrustning-tillbeho...

Du kan ju alltid dra kabel utomhus på väggen, under en list etc. Finns "ute" kabel, sk UV beständig. Ex ner genom ett källarfönster.

Prylar som kommer att vara grymt stabila och bara funka. rekommenderar verkligen kabel till varje AP. minst 1 AP per våning.

Vilka fördelar har SFP modellen av edgerouter X jämfört med vanliga?

Från mediakonvertern kommer det ju RJ45 och inte fiber (SFP)?

EDIT: Läste något om att SFP modellen har POE på alla ethernet portar, det är ju till fördel för att driva 3 Unifi AP:s.

Permalänk
Avstängd

@NcLr: Kan du inget om nätverk så ska du hålla dig borta ifrån Ubiquiti produkter, det är inget för noviser. Det du istället ska kolla på är routrar ifrån ASUS eller Netgear, dessa är plug and play med enkelt GUI.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

@NcLr: Kan du inget om nätverk så ska du hålla dig borta ifrån Ubiquiti produkter, det är inget för noviser. Det du istället ska kolla på är routrar ifrån ASUS eller Netgear, dessa är plug and play med enkelt GUI.

Ubiquiti börjar bli lite mer användarvänliga jämfört med för typ 2 år sedan är det mycket mycket bättre!

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

@F@|)€r/\/:

Det är precis som du säger, SFP samt stöd för PoE på alla portar. Den vanliga Edgerouter-X har stöd för PoE passthrough på en PoE-port, vilket betyder att du måste driva routern via en PoE-adapter för att ha tillräckligt hög strömstyrka för router + AP. Den medföljande strömadaptern (12V 0,5A) är för klen för att driva både router + AP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NcLr:

Ska sätta upp ett nätverk i en sekelskifteskåk och behöver lite hjälp.
Först och främst HATAR jag nätverk och nätverk förefaller hata mig så en förhållandevis enkel lösning med ett intuitivt GUI är prio.
Huset är en träkåk, två våningar med källare. Varje våning är på ~100m2.
Konstruktionsmässigt, tänk innerväggar som är reglade, fyllda med spån, spontade, masonit och ytterst gips. Ingen smäck mao!

Fibern kommer in på 1.a plan genom ytterväggen och kommer således bli plats för routern.
Möjlighet till tråd finns till ovanvåningen men med konsekvensen att AP'n på plan två även den hamnar på ytterväggen.
Till källaren finns inte möjligheten att dra tråd så den AP´n behöver kopplas trådlöst.

Min första tanke var att köra ett mesh från Asus, netgear m.fl. men har sett för många med problem för att känna att detta är det självklara alternativet.

Ubiquiti här jag däremot inte hört/sett något negativt om. De förefaller ha bra kvalitet, täckning och verkar vara förhållandevis enkla att installera.

Min fråga till er är nu vilka av Ubiquitis produkter ni tror att jag behöver för att få ok täckning i hela kåken?
Har ju sett att det finns AP's med beteckningen "longrange". Är detta något att sikta på eller är "lite"- modellerna + en Edgerouter X att föredra?

Vad anser ni att jag behöver???

Ps. Skulle kunna tänka mig deras meshsystem "Amplify HD" om ni tror att paketet med basstation + 2 meshenheter är tillräckligt för ovan beskrivna behov!?

Skrivet av spinxen:

Fiber in --> Mediaomvandlare --> Router --> 3 st kablar --> 3 st Accesspunkter

Jag hade köpt:

Router
https://www.dustin.se/product/5010884640/edgerouter-x-sfp

3 pack AC Pro
https://www.dustin.se/product/5011067851/unifi-ap-ac-pro-e

Kabel
https://www.dustin.se/group/hardvara/datorutrustning-tillbeho...

Du kan ju alltid dra kabel utomhus på väggen, under en list etc. Finns "ute" kabel, sk UV beständig. Ex ner genom ett källarfönster.

Prylar som kommer att vara grymt stabila och bara funka. rekommenderar verkligen kabel till varje AP. minst 1 AP per våning.

Det räcker i många fall med 1 AP på markplan. Jag har själv ett betonghus med väldigt tjocka väggar i källaren samt tjockt betonggolv. Min Ubiquiti AP AC Pro som sitter på markplan ganska mitt i huset ger mig full täckning i källaren (ca 80 kvm) samt ute i hela trädgården.

Så kan TS inte fixa kabeldragning ner i källaren så kan han förmodligen klara sig på en AP på markplan, samt en på 1a plan.

Visa signatur

Chassi: [-Corsair 250D-] CPU: [-Intel I5-4670K @4.0GHZ-]
Moderkort: [-Asus Maximus Impact VII Z97 ITX-] Minne: [-Corsair Vengeance 8GB (2*4GB) 1600Mhz-]
Grafikkort: [-MSI GTX 970-] Nätaggregat: [-Seasonic Platinum 860w-]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

@NcLr: Kan du inget om nätverk så ska du hålla dig borta ifrån Ubiquiti produkter, det är inget för noviser. Det du istället ska kolla på är routrar ifrån ASUS eller Netgear, dessa är plug and play med enkelt GUI.

Helt novis är jag nu inte. Har fixat både ett och två nätverk med AP's. Konstaterar bara att det inte alltid går problemfritt och att ett intuitivt gui är att föredra.
Vill däremot inte ha en lösning som kräver användning av konsol för konfig!

Vad jag kan se så förefaller Ubiquitis gul vara överkomligt och kan jag dessutom tråda ap så borde konfig vara minimal!?

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av NcLr:

Vad jag kan se så förefaller Ubiquitis gul vara överkomligt och kan jag dessutom tråda ap så borde konfig vara minimal!?

Japp, inte konstigare än att konfigurera Asus, Netgear etc.

Med din beskrivning undrar jag om inte en AP på första våningen räcker, särskilt om du kan placera den centralt.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Japp, inte konstigare än att konfigurera Asus, Netgear etc.

Med din beskrivning undrar jag om inte en AP på första våningen räcker, särskilt om du kan placera den centralt.

Har du en aning om vad jag vinner på att välja pro ist för light modellen av AP? Skiljer ju bra mycket i pris..
Dessutom, med x modellerna av router, behöver man fortfarande ha cloudkey eller burk med mjukvaran igång 24/7 för sömlös överlämning mellan AP?

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av NcLr:

Har du en aning om vad jag vinner på att välja pro ist för light modellen av AP? Skiljer ju bra mycket i pris..
Dessutom, med x modellerna av router, behöver man fortfarande ha cloudkey eller burk med mjukvaran igång 24/7 för sömlös överlämning mellan AP?

Pro har stöd för högre hastighet, 1750Mbit vs 1100 eller något sånt på lite.
Hänger ju på att klienterna har stöd dock.
Vet inte om räckvidd skiljer något, jag valde att lägga mig mitt i mellan och tog LR-modellen istället.

Cloudkey eller controllern behöver bara för att konfigurera enheterna, sen kan den vara avstängd.
X har inte stöd för unifi så den sköts via eget interface, jag valde USG istället av den anledningen.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

@Json_81:
Hmm. Blir det billigare med USG eller router med stöd för unify? Hittar inte ens en router med stöd för Unify... Kanske missar jag något??

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av NcLr:

@Json_81:
Hmm. Blir det billigare med USG eller router med stöd för unify? Hittar inte ens en router med stöd för Unify... Kanske missar jag något??

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3037638

Men edgeroutern är billigare.
Ska tydligen komma ny mjukvara som stödjer alla produkterna framöver.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."