Electronic Arts: "Vi lär oss av misstagen med mikrotransaktioner i Battlefront II"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Finland
Registrerad
Apr 2005

Tycker microtransaktioner ska hålla sig till kosmetik endast.

Undertecknad skulle nog aldrig köpa något för utseendets skull dock men finns de som gör det och bra så, men det ska inte vara gameplay relaterade microtranskationer.

Synd att bl.a. nya Unreal Tournament utvecklingen blivit på hälft, där hade de stark åsikt att det endast skulle handla om kosmetiska saker även fast spelet skulle vara gratis.

Intel® Core i5-4670K @ 4.4GHz | ASRock Z87 Extreme 6 | G.Skill Sniper 2x8GB @ DDR3-1866 CL9 | Samsung 840 Pro 128GB + Evo 850 500GB | Gigabyte GTX 970 G1 (överklockat) | SuperFlower Titanium 1000W | BenQ ZOWIE XL2540 240Hz | Phanteks PH-TC14PE | M-Audio Q40 hörlurar | Logitech MX-518 | Razer Mantis Speed | Windows 10 x64 Professional

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Okt 2001

Ehm, nej....tittar man på hur deras ekonomiska upplägg ser ut så kommer de att komma tillbaka och finnas kvar lång tid framöver.

Det som slår mig som mest intressant är att de inte kan stå för den ekonomiska struktur de har över sina produkter, det är ju ett aktivt val de gjort att hantera sina produkter på det sätt nu kunderna inte gillar. Det är ju något som har varit så i rätt många år nu och ser inte att detta skulle ändras.

Jag skulle vilja se att man tar bort mikrotransaktioner helt, jag har inget emot att betala för något men att betala för inget...nej tack. The Witcher är ett bra exempel pår hur man kan göra och göra rätt, hade inget emot att betala för de expansioner som kom då det faktiskt var värt priset.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
:s
Registrerad
Jun 2005
Skrivet av Yatagarasu:

Du får gärna klargöra vad du menar med "achievment" (antar du menar achievements?).

Personligen tycker jag det är riktigt kul med achievements i spel (trophys på Playstation o.s.v.), gör att man kan 'tävla mot sig själv' eller mot sina vänner indirekt. Det är ju inte direkt något som kommer i vägen för den allmänna spelupplevelsen kan jag tycka om man nu inte skulle bry sig dessa saker

Personligen so hatar jag achievments för att göra onödiga saker.

Men finns så klart folk som gillar det och mikrotransaktioner och lootboxar.

RYSSLAND VLADIMIR PUTIN

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2004
Skrivet av serdyllon:

Instämmer till fullo. EA har medvetet satsat på vinstmaximering på bekostnad av sitt rykte som seriös spelutvecklare. Prislappen för att bygga upp ett så nersvärtat rykte är sannolikt högre än vinsten man gjort på att solka ner det från början. EA har säkert kommit till den insikten på egen hand, så chanserna för att vi skall se en (mer än marginellt) positiv förändring bedömer jag vara små. Kanske rent av obefintliga.

Utveckligen har gått så pass långt att moderna AAA-titlar sällan känns intressanta överhuvudtaget. Det blir sällan mer än ett "meh" från min sida. Det är inte bara spelen som drabbats av enkelspårighet, jag upplever samma sak med filmer och serier. Oavsett vilken typ av underhållning som produceras är trenden just nu att kopiera gammal skåpmat och paketera om det i "modern" tappning istället för att satsa på originellt innehåll. Eller fortsätta en spelserie/filmserie/tv-serie till dess att alla utom de sista entusiasterna har tappat allt intresse, varpå ekonomerna beslutar att lägga ner. Max 5-10 år senare beslutar samma personer att det är dags för en ny "restart".

Slutresultatet av en allt dummare publik är det vi ser idag, med spel som håller dig i handen från första början och fokus på instant gratification istället för färdighet och slutledningsförmåga. Så länge som kunderna köper skit i lyxförpackning kommer producenterna fortsätta leverera skit till överpris.

*spelutvigare

Kan tänka mig att spelutvecklarna har hjärtat på rätt plats men att utgivare som EA tar i produkten med sina flottiga fingrar och formar om dem till något som man måste betala extra för att kunna spela ut till fullo (som alla F2P mobilspelen).

[Intel 6700K @ 4500MHz]--[MSI Core Frozr L]--[MSI Z170 Gaming M5]--[Corsair 16GB 2666MHz DDR4]--[MSI 1080Ti Gaming X @ 2038/12006MHz]--[EVGA Supernova G2 850W]--[Fractal Design Define S]--[Windows 10 x64]--[Acer X34A]--[Corsair Strafe RGB MX Silent]--[Mionix Naos 7000]--[HyperX Cloud II]--[Creative Gigaworks T20]

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2018

GTA V är väl det spelet som har dragit mest pengar genom tiderna just på grund av micro-transaktioner. Tyvärr så tror jag de är här för att stanna.

Dock så går det att designa bra spel som innehåller lootboxes eller liknande men som inte inverkar på själva spelupplevelsen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Okt 2003

Det vore intressant att få veta lite mer konkret vad det är de lärt sig, mer än "gör inte fel".
Vet de vad som är fel, och hur man undviker det?

För övrigt anser jag att MS FlightSim X borde vara standard som ett av benchmarkprogrammen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
gbg
Registrerad
Nov 2007

Är inte "mikrotransaktioner" en ganska dålig benämning på något som sällan är så "mikro" i förhållande till vad de faktiskt kostar?
Om man enbart hänvisar till framställning och lagerkostnad samt paketering så lär ju kostnaderna helt klart vara mikro för försäljaren, men för köparen/konsumenten är det en helt annan historia. Ofta tillämpas ju skatten för dessa på precis samma nivå som för en fysisk vara, och inte sällan överstiger summorna för samtliga "mikro"-transaktionerna många gånger originalpriset på själva produkten de är ämnade till.

Är det verkligen gångbart att man resonerar i samma banor kring fysiska som digitala varor om något som kostar noll i replikering, noll i lager och noll i leverans när själva marknaden för produkten kan vara i princip hur stor som helst?

Detta gäller givetvis inte bara just EA, utan snarare alla typer av mikrotransaktioner såsom mobilappar och annat.

Som ett exempel:
Har själv spelat lite PAYDAY2 genom åren och där har du typ en miljon DLC's (mikrotransaktioner) att välja bland.
5-9$ är inte ovanliga priser per DLC.

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 16.04 LTS

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gotham
Registrerad
Apr 2018
Skrivet av Bruce Wayne:

The same day pigs will fly

Skickades från m.sweclockers.com

Bruce you don't have time to discuss this nonsense, go back to the cav..MANsion

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2008
Skrivet av Alfred_Pennyworth:

Bruce you don't have time to discuss this nonsense, go back to the cav..MANsion

Snacka om att rätt person citerade mig också

He was truly the Bright Night

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2017

Brydde mig inte ett skit om mikrotransaktioner för detta spelet då jag skulle köra Singleplayer och Co-op. Men blev istället extremt besviken på utbudet för SP/Co-op. Dom sa att det skulle bli så mycket bättre sedan föregångaren var ett rent skämt i SP, men vad gör dom då? Jo man slänger in några få inställningar för att få det att verka vara mer valmöjligheter när dom tog bort Co-op för PC, bara har några få planeter att slåss på, där man är låst till en viss tidsera på varje planet, HELT värdelöst. Inte tala om det faktum att spelkvalitén är medioker, inte en själ hade brytt sig om spelet om det inte hade "STAR WARS" i titeln. Man föll ju för den skiten för en andra gång, men det blir sista för mig. Nästa gång blir det inget köp om det inte verkligen är ett bra spel.

Asus ROG laptop - Xbox One S - iPad - Honor 7 (privat) - iPhone 7+ (jobb)
- En massa annat skräp :)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Grycksbo
Registrerad
Feb 2010

Att titta på Patrik Söderlund visar tydligt kroppsspråk och döljande.

"Det var väl inget fel på Battlefront II?"

PC -> 4670k - 16GB RAM - GTX 980Ti - EVGA Supernova G2 750W
Konsoler -> Playstation 4 Pro - Xbox One X

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Storgöteborg
Registrerad
Jul 2005
Skrivet av Mocka:

*spelutvigare

Kan tänka mig att spelutvecklarna har hjärtat på rätt plats men att utgivare som EA tar i produkten med sina flottiga fingrar och formar om dem till något som man måste betala extra för att kunna spela ut till fullo (som alla F2P mobilspelen).

Sant. I stand corrected

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Okt 2003
Skrivet av krigelkorren:

Är inte "mikrotransaktioner" en ganska dålig benämning på något som sällan är så "mikro" i förhållande till vad de faktiskt kostar?

Varje enskild betalning är verkligen "mikro" i förhållande till den totala omsättningen vid utveckling och försäljning av spelet.

En av de generella utmaningarna med mikrotransaktioner har ju varit att få ner kostnaderna för att genomföra varje transaktion. Det duger inte att försöka få någon att betala in två kronor för en produkt eller tjänst om kostnaden (internt och till tredje part) för att överföra och bokföra pengarna ligger på tre kronor.

För övrigt anser jag att MS FlightSim X borde vara standard som ett av benchmarkprogrammen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
gbg
Registrerad
Nov 2007
Skrivet av Olle P:

Varje enskild betalning är verkligen "mikro" i förhållande till den totala omsättningen vid utveckling och försäljning av spelet.

En av de generella utmaningarna med mikrotransaktioner har ju varit att få ner kostnaderna för att genomföra varje transaktion. Det duger inte att försöka få någon att betala in två kronor för en produkt eller tjänst om kostnaden (internt och till tredje part) för att överföra och bokföra pengarna ligger på tre kronor.

Ja i självfallet bör de i regel vara "mikro" i förhållande till vad kostnaden för hela spelutvecklingen motsvarar.
Jag syftar, med mitt inlägg, enbart på varje enskild mikrotransaktion och vad som berör den, för som slutkund tycker jag inte att den känns så mikro i förhållande till vad hela spelet kostar i inköp för slutkund.

Precis, en stor del av denna kostnad lär ju utgöras av skatter och avgifter till mellanhänder. När det handlar om en fysisk vara kan det kännas OK, men när det gäller digitalt så stör i alla fall jag mig på att man i princip kör på exakt samma upplägg och samma (ibland t.o.m. högre) skatter på digitala varor.

En fysisk vara kan ju finnas kvar även efter att en tjänst blivit nedlagd om det råkar ha någon relevans i just det sammanhanget, en digital vara (läs DLC till nedlagt MMO-spel) försvinner med största sannolikhet och kan inte säljas vidare dvs. inget 2:a handsvärde. Därför känns det som ett rätt föråldrat tänk att man likställer digitalt med fysiskt bara rätt av, likaså framställningen av den digitala varan, som är föremål för miktrotransaktionen, kräver heller inga ytterligare resurser då leveransen sker direkt och man i princip alltid betalar för att låsa upp någonting som troligtvis redan finns implementerat i spelet som du redan laddat ned (köpt).

Men det är i.o.f.s. inte konstigt att marknadsrävarna vill tillämpa det tänket då det i princip är grundpelaren i den katastrofalt skeva mediabolagskarusell som råder för musik och film på nätet.

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 16.04 LTS

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Jul 2001

Personligen såg jag inget problem med dlc systemet i Bf3/Bf4/Bf1, det var en ruskig mängd med kontent om man köpte season pass. Ingen av mina kompisar klagade heller på summan, jag menar typ 20 extra kartor för typ 4tidr r.

Sen tycker jag absolut att dom kan sälja unlocks för folk som inte har tid och ork att låsa upp saker. Även t.ex. skinns som man kan pynta med. Dvs inget direkt köp för att vinna system.

i7 3930k@4.5Ghz, 16GB ram, 1080

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Okt 2003
Skrivet av krigelkorren:

... som slutkund tycker jag inte att den känns så mikro i förhållande till vad hela spelet kostar i inköp för slutkund.

Mikrotransaktioner är ju ursprungligen definierade som just transaktioner av små belopp, typ någon dollar, och utgör i många fall 100% av det man som kund betalar för ett spel.
Dvs det är "gratis" att spela, men du får "mera" (av någonting i spelet) genom att betala en mindre summa då och då.

Skrivet av krigelkorren:

En fysisk vara kan ju finnas kvar även efter att en tjänst blivit nedlagd ... Därför känns det som ett rätt föråldrat tänk att man likställer digitalt med fysiskt bara rätt av, ...

Det är ju på gott och ont den här vägen allt vad "IP" gått den senaste tiden.
Man betalar inte längre för en produkt, utan för en mer eller mindre begränsad rätt att nyttja produkten. Det må vara ett dataprogram, musik eller en film.
Den som äger rättigheterna kan i princip när som helst och utan förvarning hindra/begränsa "kunderna" från att komma åt eller nyttja produkten.

För övrigt anser jag att MS FlightSim X borde vara standard som ett av benchmarkprogrammen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
gbg
Registrerad
Nov 2007
Skrivet av Olle P:

Mikrotransaktioner är ju ursprungligen definierade som just transaktioner av små belopp, typ någon dollar, och utgör i många fall 100% av det man som kund betalar för ett spel.
Dvs det är "gratis" att spela, men du får "mera" (av någonting i spelet) genom att betala en mindre summa då och då.

Det är ju på gott och ont den här vägen allt vad "IP" gått den senaste tiden.
Man betalar inte längre för en produkt, utan för en mer eller mindre begränsad rätt att nyttja produkten. Det må vara ett dataprogram, musik eller en film.
Den som äger rättigheterna kan i princip när som helst och utan förvarning hindra/begränsa "kunderna" från att komma åt eller nyttja produkten.

I fallet Free to Play spel stämmer det resonemanget, dock inte så bra för t.ex. EA's Star Wars Battlefront som både skulle ha ett inköpspris (säkerligen någonstans mellan 400-600:- ) + DLC/mikrotransaktioner för en väldans massa pengar.

Exakt, jag kan köpa det konceptet, men inte att prisupplägget är detsamma som för fysiska produkter, då det råder helt andra förutsättningar för digitala hyr-licenser under den begränsade tid som produkten är supportad.

Samtidigt, om man tittar på den digitala marknaden i stort, är ju utbudet för film och musik fantastiskt dåligt jämfört med vad den borde varit om _allt_ fanns tillgängligt för köp hos fler än en kanal.
Dvs. inga undantag och begränsningar som lägger belastningen hos kunden (massvis av olika konton för olika tjänster, det funkar inte att göra en gemensam playlist även om du betalar till alla olika tjänster utan du får vackert logga in på respektive tjänst och använda respektive spelare för respektive bolags utbud.)
Totalt kasst kundfokus i min mening när det enbart handlar om licenser som du hyr.
All denna skit istället för att bolag tvingas komma överens. Vågar påstå att de flesta företag inte över huvud taget greppat vad den digitala revolutionen gett oss i fråga om möjligheter.

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 16.04 LTS