AMD Ryzen 7 2700X och Ryzen 5 2600X "Pinnacle Ridge"

Permalänk
Medlem

Fantastiskt bra test! Men 2500k får tuffa vidare ett tag till

Edit: Många på reddit rapporterar att Anandtech har väldigt annorlunda resultat i spel än andra tester, ta deras test med en nypa salt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Tänkte detsamma, det är lägsta fps som är viktigare än max fps. Tror AMD:n låg ca 10 - 15 fps högre på lägsta fps:en i nåt test vid högre upplösning

Det är inte max FPS som testas utan medelvärdet (average) så nej, medelvärdet är mycket viktigare än det lägsta värdet som bara händer i 1% av hela testrundan.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Tack för extradelarna som minnestesterna samt upplösningarna 1440 och 4K.
Hjälper till om man vill försöka finna en bra balans till en viss konfiguration.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av RVX:

Hade inte priserna varit så uta`helvetes galna på komponenter idag så hade jag nog bytt ut gamla hederliga 2500k, 2700x ser riktigt trevlig ut. Men med dagens priser går det inte att motivera.

Speciellt de höga minnespriserna känns surt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vnox:

Det hade ju varit intressant att se speltester mellan Intel och AMD, när "vettiga minnen" används.
Det vill säga inte bara dåliga minnen som vrider resultatet till Intels fördel.

Tittar man på resultatet på exempelvis Battlefield i 1080p så landar AMD på 129FPS & 151FPS med bättre minnen.
Till skillnad från speltestet där resultatet för AMD är 110FPS & 131FPS och Intel har 108FPS & 137FPS.

Det är absolut intressant att diskutera fördelen med bättre minnen, men då skall ju också Intel vara med i jämförelsen.
Så att folk som blint skriker att Intel är det enda rätta för spel, faktiskt får resultatet presenterat korrekt.

Finns flera youtubeklipp som tar upp att vettiga minnen gynnar AMDs Ryzen extremt mycket mer än Intel redan i den första Ryzen-generationen. Exempelvis går den första Ryzen-generationen om Intel även i spel tack vare detta.
(https://tinyurl.com/y8yy84gt)

Vadå vrider resultaten till Intels fördel? 2600/2700X kör ju med 2933 i de vanliga testerna, betydligt högre än intels system (pst Intel skalar också med snabbare minnen). I minnestestet så ser vi ju bara en 1-2% ökning att få från 2933 till 3200 i bf1, hade samtliga kört med 3200 så hade det antagligen varit en fördel för Intel då ökningen blir betydligt större där! Att du sen ser högre fps i minnestestet än i vanliga är ju för att det körs med ett 1080TI!

Permalänk
Medlem

"För vårens tester 2018 har nya uppdateringar installerats för samtliga spel och programvaror samtidigt som Windows uppdaterats med fixarna för säkerhetshålet Meltdown. Detta innebär att resultaten inte är direkt jämförbara med de från processortester innan denna tidpunkt."

Så Spectre är inte patchat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Det är väl inte så svårt att förstå? Det ska ge en känsla för hur de presterar om några år, samt att se ifall man "kan" nå höga frekvenser ifall man vill lira tex csgo i 300fps, sitta med sina 144hz osv osv.

Jag är otroligt glad över att Sweclockers har kvar 720p...

Om detta är målet så har bevisats flera gånger att bara sänka upplösningen är ett väldigt trubbigt instrument för att förutspå framtida prestanda. Det är mycket annat som påverkar prestanda som inte kan visas med låg upplösning.

Skrivet av JonasT:

Som @Falcon skriver handlar det om att flytta flaskhalsen från grafikkortet till processorn.

Tester i 1080p, 1440p, och 2160p finns förövrigt här:
https://www.sweclockers.com/test/25500-amd-ryzen-7-2700x-och-...

Strålande! Tackar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Fortfarande utklassad på spelprestanda.

Utklassad? I artificiellt låga upplösningar så är Intel bättre, men i mer realistiska upplösningar så är det ju knappt någon skillnad, och den skillnaden som finns kan knappast räknas som "utklassning". Det hade det varit om Itel varit kanskr 30-40%bättre än AMD men så är ju absolut inte fallet.

Skrivet av Schluug:

Lång och trogen tjänst, oh please!?

Min 2600k köptes 25:e juli, 2011. Snart sju år på nacken och snurrat problemfritt i 4.4GHz sedan dess och visst skulle jag tjäna några FPS hit och dit att uppgradera, men ser ingen poäng just nu när t.ex. minnen är så förbaskat dyra.

Om jag tvingats byta moderkort och minne så hade jag nog stått över, även om det kliat lite. Men nu när det bara är ett mindre ingrepp till en struntsumma så tycker jag det är värt det.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Durkadur:

Om detta är målet så har bevisats flera gånger att bara sänka upplösningen är ett väldigt trubbigt instrument för att förutspå framtida prestanda. Det är mycket annat som påverkar prestanda som inte kan visas med låg upplösning.

Strålande! Tackar

Det viktiga är ändå att man visar hur snabb själva processorn är. Det är aktuellt för hur datorn kan prestera med framtida grafikkort också. Och i grova drag så visar det hur processorerna orkar med tyngre situationer. Att dölja prestandaskillnaden med en flaskhals visar inget av detta. Vill man se hur snabbt grafikkortet är så kan man kolla test ämnade för detta. Sedan kan man matcha grafikkort bättre efter processor.

Permalänk
Medlem

Hade nog blivit en R5 2600X om jag skulle bygga nytt (eller rekommendera CPU till någon) idag.

Väldigt mycket CPU för pengarna.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Helt OK för en refresh. Jag kommer troligen vänta på Ryzen 3 (Zen 2), men det faktum att Ryzen 2 är bakåtkompatibel gör det hela väldigt frestande. Att bara byta ut CPU:n och sälja den gamla begagnad gör det till en förhållandevis billig uppgradering. Samtidigt rör det sig om 10 - 12% vilket det är tveksamt om man märker vid generell användning.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Rätt imponerande förbättring! Trevligt att se, vid nästa arkitektur är de förhoppningsvis på samma spelplan som Intel i generell spelprestanda. Att se dessa testade med nästa generations grafikkort från Nvidia skulle vara trevligt för att se om Refreshen hänger med när GPU flaskhalsen lyfts i normala upplösningar som 1080P och 1440P. Pascal är ju två år gammalt nu. Och Titan V är hemskt dålig i spel med ryck, stutter och framedrops så inget att testa Volta prestanda med.

Permalänk
Inaktiv

Phew, det blev inte någon groda att köpa i5 8600K strax före dessa släpptes

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nivity:

Sist men inte minst har vi Far Cry 5 och vid 1080p har vi återigen den berömda processorflaskhalsen. Intels Coffee Lake-modeller tar här position i toppen med närmare 17 procent bättre prestanda än respektive konkurrent ur AMD:s Pinnacle Ridge-uppställning

Vet inte hur du får 17% till 10% men.
Sen är det klart att vid högre upplösningar spelar CPUn mindre roll då gpun tar över majoriteten (finns en anledning dom testar i 720p)

2700x 3449:- (NON)
8700k 3589:- (Inet)

Hur är detta betydligt billigare ? 2600X är billigare ja. Men nu jämför jag med deras "flagship"

Jag kommer vänta på Ice Lake dock i vilket fall som.

Du får två till cores för samma pris

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vad hade 2700x för stockvolt jämfört med 1800x?
Vad körde ni för kylare till 2700x och 2600x jämfört med 8700k och 8600k?
Temps?
Dåligt val av spel skulle ja säga förutom far cry 5 och möjligtvis battlefield 1. Varför inga esport spel som cs go, dota 2, overwatch? Släng gärna in några nya stora spel så vi får åtminstone 10 spel iaf.
Varför inga test på streamingprestanda?
720p testen måste försvinna, 1080p borde vara minimum upplösning och in med kraftfullare grafikkort eller någon sli lösning för att flytta flaskhalsen.

Rekommenderar folk som vill ha lite mer genomgående tester att kolla in gamersnexus.

edit: Varför testar ni inte decompression i 7-zip?

Permalänk
Medlem

@sKRUVARN: Om du hade tittat på länken med källan till min diskussion, så hade du sett att första generationen av Ryzen är snabbare än Intel om minnen med vettiga latenser och hög hastighet används.

Så ja, du har rätt i att Intel också skalar med bättre minnen. Men långt ifrån lika mycket som Ryzen.

Sedan har du också helt rätt i att det delvis är skillnad i FPS pga ett 1080TI används.
Men enligt Sweclockers tester har GTX 1080Ti 113FPS som lägst, och 130FPS som medelvärde (med 2133Mhz-minnen).
Samtidigt som speltestet med GTX 1080 har 110FPS som lägst och 131FPS som medelvärde.

Därför kändes det inte som att GPU var den stora poängen i minnesdiskussionen, då det skiljde 16-21FPS beroende på minnen.

Därför kvarstår också frågan varför de inte har testat Intels minnesskalning, som de gjorde med den nya Ryzen-generationen.
Eller varför de inte använder snabbare minnen med lägre latenser i hela recensionen, då processorn de recenserar uppenbarligen gynnas av det och en av deras sammanfattningar var "Tappar mark mot Intel i spelprestanda".
Något som inte stämmer, om man använder "rätt" minnen.

Visa signatur

Gigabyte B550 Aorus Pro AX | AMD Ryzen 5800X | 32GB 3600Mhz CL16 | GIGABYTE Radeon RX 6900 XT Ultimate Xtreme WaterForce | Corsair Obsidan 900D | EK-WB CPU & GPU | 2x480-Radiator | ASUS PG348Q | Logitech G604 | Logitech G915 | BeyerDynamic MMX 300 + SB X-Fi Titanium Fatal1ty |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Paddanx:

Store Mi - en funktion som jag gillar hos Intel är + att de har ordnat.

Minnesskalning i spel, tack Sweclockers, det är dessa tester som gör nytta så man ser hur otroligt detta sega 2133 minnet gör (pga dens usla latenser, inte frekvensen i sig själv).

Runt 3000-3200 har jag sagt är sweespot, och det verkar stämma rätt bra här med, även om tom 3400+ har lite mer att erbjuda, är priset för 3000/3200 RAM ofta betydligt bättre.

Ang processorerna är det lite synd att de inte kan nå bättre frekvens. Noden Intel har i Coffee är väldigt förfinad och det är svårt att nå de frekvenserna för AMD (och kommer vara det för intels 10nm också). Helt ärligt dock ser jag 2600X som klar vettig vinnare på många fall. Den är klart mer funktionell vs 8600k, och kan många gånger nå upp till 1700X nivå, och är inte långt bakom 8700k.

Om du ska OCa med värsting kylning, delidd osv så ja... 8700k lär du nå mer frekvens på, men har man högar med pengar så kan man argumentera vf som helst också.

Min poäng är detta: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=4714713,4447774,4447772
2400krs CPU, som kostar som 8600k, men springer i häcken på 8700k på en hel del saker utom spel, och samtidigt har nog med kärnor och prestanda för att faktiskt spela 100+ FPS. Och du får med kylare i det priset... som fungerar.

2700X känns... inte värt det. Ja det är 4 trådar till, men knappt någon frekvens, och inte mycket andra fördelar om du inte behöver ju multitrådade prestandan ... som tydligen ger TR1920 på fan tom Det finns bättre val om du har budget dock.

Inte illa dock... inte alls illa AMD.
Tronen är kanske inte er, men prisvärd processor och mer än nog för majoriteten av användarna för det... det har ni lyckats med.

Ja det va bra gjort 🅰MD men jag tror jag väntar och ser när de släpper den 8kärniga intel cpun för Z370 brädan

Permalänk
Medlem

Undrar om alla testare kört med senaste specters meltdown uppgraderingar på intel som annantech gjorde. nån på sweC som kan bekräfta detta? att ni hade elller inte

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Medlem

@Jonathanknet:
720P är för att eliminera GPU flaskhalsen och visa skillnaden när GPUn inte är en faktor eller en mindre faktor. Det vi behöver är nya kraftigare grafikkort, synd att AMD inte kan konkurrera med Nvidia på den fronten.

Permalänk
Medlem

Speciellt 8600K tycks hålla upp bra enligt pris vs prestanda som spel processor, t.o.m. i toppen på FC5 testet.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Speciellt de höga minnespriserna känns surt.

Onekligen du, skulle gjort som många andra önskade dom gjort. Köpt på sig när priserna var som lägst, vad fan ska jag med 16gb extra minne till? tänkte man, nu ångrar man sig allt.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

From Anandtech: Update: A number of comments have noted that some of our gaming numbers are different to other publications. To clarify, we used the latest ASUS 0508 BIOS (on X470), full Windows RS3 + updates, Spectre/Meltdown patches, and updated gaming titles. We are reviewing the data.

https://www.anandtech.com/show/12625/amd-second-generation-ry...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pYjamas:

Från Ananstech's recension: "In our benchmarks, we compared the new AMD chips to the more recent Intel chips, but with the Spectre and Meltdown patches applied. It is clear that the patches have had an effect on some of our Intel scores more than the AMD results: combine that with AMD’s generational improvements and for a lot of tests, especially gaming, there is either a neck-and-neck result or AMD pulls a lead in multi-threaded scenarios."

Är Sweclockers test gjort med samma patchar för Spectre/Meltdown? Om inte, varför?

Intressant! Borde väl vara installerade men Ananstech,s resultat verkar konstiga om nu ingen annan kommit fram till liknande resultat.

Kanske SC kan svara på

Visa signatur

•·.·´¯`·.·•ЩIЯЦZ•·.·´¯`·.·•
Threadripper 1950X - Aorus x399 Gaming 7 - G.Skill Trident Z RGB 3200Mhz 4x8gb - EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 - 500gb Samsung 960 evo - Noctua NH-U14S TR4 - EVGA SuperNOVA G2, 1300W - Acer X34A

Permalänk
Medlem

När jag valde Intel förra året så var det pga av att Ryzen hade så där precis under den prestandan man tyckte var "tillräckligt" nära. Varenda test var "om den bara hade 10 fps mer" och så. Hade 1800x presterat som 2700x hade det kanske blivit AMD ändå.

Permalänk
Hjälpsam

Tja, Intel är fortfarande lite bättre i spel i löjligt låga upplösningar, AMD är betydligt bättre på allt annat.
Tycker att valet är lätt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Effektmätning i spel och program hos hardware unboxed, ett flertal tester.

18:15 - 20:20

edit: Hade velat höra något om hur bra kylaren är men det gör man i youtube klippet ovan.
Kylaren är tyst o klarar sig bra.

Permalänk
Medlem

Förbättring är alltid förbättring! Det mest intressanta kommer inte förrän nästa år.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ratatosk:

Tja, Intel är fortfarande lite bättre i spel i löjligt låga upplösningar, AMD är betydligt bättre på allt annat.
Tycker att valet är lätt.

Ja, vill du ha bra spelpresstanda så ta Intel, vill du köra cinebench och köra mängder med program samtidigt så ta amd.

Valet är lätt om man vill ha en grym speldator eller en arbetsdator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Ja, vill du ha bra spelpresstanda så ta Intel, vill du köra cinebench och köra mängder med program samtidigt så ta amd.

Valet är lätt om man vill ha en grym speldator eller en arbetsdator.

Va gör du om du vill spela o streama som så många gör? Va väljer du då?

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

Det viktiga är ändå att man visar hur snabb själva processorn är. Det är aktuellt för hur datorn kan prestera med framtida grafikkort också. Och i grova drag så visar det hur processorerna orkar med tyngre situationer. Att dölja prestandaskillnaden med en flaskhals visar inget av detta. Vill man se hur snabbt grafikkortet är så kan man kolla test ämnade för detta. Sedan kan man matcha grafikkort bättre efter processor.

Dock så ska man ju i så fall ta i beaktning att spel "om några år" BÖR vara bättre optimerade för fler trådar, och då kommer ändå en CPU ha fördel.

Men då det är väldigt få, som faktiskt spelar i 720p så ser jag det inte riktigt som ett speltest utan mer en få-trådig test. Men jag skulle inte köpa en CPU för framtiden baserat på detta. Allt blir ju spekulation då man andå inte vet hur grafikmotorerna är programmerade om nått år, vilken typ av CPU som presterar bra tex.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS