AMD Ryzen 7 2700X och Ryzen 5 2600X "Pinnacle Ridge"

Permalänk
Medlem

@pekkasteele:

Logiken att köra 720p cpu tester känns lite som att köra 8k gpu tester..

Permalänk
Medlem

Var det någon mer förutom jag som reagerade på lägsta fps på vissa intel cpuer i vissa spel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathanknet:

Va gör du om du vill spela o streama som så många gör? Va väljer du då?

... väljer intel för senaste gången jag tittade på streaming benchmarks så slog i9 allt med råge, lol. 1800x och 8700k var ungefär motsvarande (och gamla 7700k urusel i jämförelse förstås). Har inte sett några streaming benchmarks på 2700x dock, men inte letat särskilt mycket heller,

Permalänk
Medlem

GamersNexus recension har en väldigt intressant del. De jämförde en Ryzen 7 2700X mot en Ryzen 7 1700, båda vid 4.0 GHz, och kollade hur mycket spänning som krävdes för att den överklockningen skulle vara stabil:

Citat:

To this end, we found that, at a given frequency of 4.0GHz, our R7 2700X held stable at 1.175V input at LLC level 4, which equated to 1.162V VCore at SVI2 TFN. The result was stability in Blender and Prime95 with torturous FFTs, while measuring at about 129W power consumption in Blender. For this same test, our 1700 at 4.0GHz required a 1.425V input at LLC level 5, yielding a 1.425VCore, a 201W power draw – so 70W higher – and pushed thermals to 79 degrees Tdie. That’s up from 57.8 degrees Tdie at the same ambient.

Ryzen 7 1700 @ 4 GHz behövde 1,425 Volt, drog 201 Watt i Blender, och temperaturen blev 79,8 grader Celsius.
Ryzen 7 2700X @ 4 GHz behövde 1,175 Volt, drog 129 Watt i Blender, och temperaturen blev 57,8 grader Celsius.

Det här visar ju egentligen bara hur dumt det är att lägga sin överklockning precis vid gränsen för vad en processor klarar av. Ökningen i energiåtgång (och därför temperaturer) blir extremt hög per 100 MHz vid en processors maxgräns. Gå ned ett par hundra MHz och spara en jävla massa besvär.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | RTX 3070 | 2x32GB DDR5-5600 | B650M Pro RS WiFi
Define R5 Blackout | Noctua NH-U14S | EVGA G2 SuperNOVA 850W
G502 Proteus Spectrum | Vortex Pok3r RGB

Permalänk
Medlem

@Jonathanknet:
Du har så fel, logiken är att låta CPUn springa fritt. i 8K springer inte GPUn fritt.

Permalänk
Medlem

Energieffektiviteten har ju blivit bättre iallafall, men än är det fördel Intel totalt sett.

De flesta här är väl intresserade av att montera ihop renodlade speldatorer.

För en workstation däremot så är AMD nu ett helt klart prisvärt alternativ.

Permalänk
Medlem

Läs inte 720p testerna ni som inte tycker det är intressant. Det är inte svårare än så. Bara bra ju mer saker dom testar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem

Det här var väl väntat av en refresh... Att hoppas på mer än 4.2Ghz var kanske önsketänkade, men procentuellt är ju 200mhz nästan ingenting. Tror de flesta gör bäst i att skippa den här generationen. Spelprestanda måste vara "direkt". Flertrådsprestanda i vänteprocesser... ja det är något man kan vänta på och inte lika viktigt som "direktprestanda" för de allra flesta.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Jonathanknet:

Var det någon mer förutom jag som reagerade på lägsta fps på vissa intel cpuer i vissa spel?

Japp såg det också.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeqvist:

Läs inte 720p testerna ni som inte tycker det är intressant. Det är inte svårare än så. Bara bra ju mer saker dom testar.

Skickades från m.sweclockers.com

Nu har ju dessutom Sweclockers lagt till speltester i 4k för de som tycker det är intressant kan kolla på.

Den här releasen var inte något jag personligen såg fram emot direkt. Vi visste ju typ vad vi skulle få redan. Nästa år är det den riktigt intressanta releasen kommer imo. Vi ser dock förbättring redan här och det är ingenting man kan klaga på.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

... väljer intel för senaste gången jag tittade på streaming benchmarks så slog i9 allt med råge, lol. 1800x och 8700k var ungefär motsvarande (och gamla 7700k urusel i jämförelse förstås). Har inte sett några streaming benchmarks på 2700x dock, men inte letat särskilt mycket heller,

Intel i9 är klart bäst men priset är också högt. Tänkte på 2700x och 8700k.

Skrivet av str8forthakill:

@Jonathanknet:
Du har så fel, logiken är att låta CPUn springa fritt. i 8K springer inte GPUn fritt.

Varför är det fel? Det bör vara samma sak gällande gpuer, att flytta bort så mycket belastning som möjligt från cpun och belasta enbart gpun.
Med tanke på att ingen (i stort sett) spelar i 720p, vore det då inte bättre att testa 1080p med 1080ti sli för cpu tester?
Skulle vi se liknande eller kommer vi få ett annat mer realistiskt resultat med tanke på att folk behåller cpuer länge jämfört med gpuer som blir väldigt mycket starkare för varje år?

Skrivet av Exxovion:

Energieffektiviteten har ju blivit bättre iallafall, men än är det fördel Intel totalt sett.

De flesta här är väl intresserade av att montera ihop renodlade speldatorer.

För en workstation däremot så är AMD nu ett helt klart prisvärt alternativ.

Vem som har bäst energieffektivitet beror på vilken sida du kollar på. Sweclockers test är ett ganska dåligt test och det finns ett flertal andra som uppvisar att 2700x har bättre. Kolla in gamers nexus eller hardware unboxed t ex som går igenom mer tekniskt och med fler tester.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av boogey:

Det är så trist. Jag sitter med en Haswell och är verkligen sugen på att byta. Problemet är ju att jag gärna skulle vilja kliva upp från 16 GB till 32 GB RAM när jag ändå köper nytt. Då är det 4000:- bara för minnen. Kommer nog vänta 4 år till.

Jag känner igen mig i detta! Även om jag stannar kvar på 16 GB så handlar det om ca 2000:- för minne. Lägg på kika mycket till för moderkort och ytterligare 3000:- för processor... helt plötsligt snackar vi 7 kkr för några procent bättre prestanda i mitt scenario (hem-datorn är endast till för spel/surf/Office-sviten)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Tester i 1440p? NI ÄLSKAR OSS TROTS ALLT!

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Jonathanknet:

Med tanke på att ingen (i stort sett) spelar i 720p, vore det då inte bättre att testa 1080p med 1080ti sli för cpu tester? Skulle vi se liknande eller kommer vi få ett annat mer realistiskt resultat med tanke på att folk behåller cpuer länge jämfört med gpuer som blir väldigt mycket starkare för varje år?

Nu kan jag inte tala direkt för mina kollegor på redaktionen då jag inte var med och gjorde testerna, men just Crossfire/SLI leker som bekant inte alltid snällt med alla spel och skulle i så fall kunna introducera en felkälla i sig självt om det användes i ordinarie tester.

Ett ensamt grafikkort i en lägre upplösning som 720p är därför att föredra vid ordinarie tester, men visst skulle ett framtida test i en högre upplösning med Crossfire/SLI vara intressant.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Inaktiv

Som förväntat, inte så mycket mer att säga då den både presterar och kostar som man trodde. Och Amd har såklart lagt priset där de tror att de får in mest pengar, dyrare mer pengar på processor men mindre sålda.

Jag tycker dock en rubrik är fel: "Speltester i höga upplösningar"
Det är väl minst 5 år sedan som man kallade fullhd för hög upplösning på mobilen, när man senast kallade fullhd gör högupplösning på datorn måste väl vara runt 2008? Runt 2010 hade jag 1900*1200 på mina skärmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Nu kan jag inte tala direkt för mina kollegor på redaktionen då jag inte var med och gjorde testerna, men just Crossfire/SLI leker som bekant inte alltid snällt med alla spel och skulle i så fall kunna introducera en felkälla i sig självt om det användes i ordinarie tester.

Ett ensamt grafikkort i en lägre upplösning som 720p är därför att föredra vid ordinarie tester, men visst skulle ett framtida test i en högre upplösning med Crossfire/SLI vara intressant.

Sant. Men det finns spel/benchmarks där sli/cf/m-gpu fungerar ypperligt.
Ta med dom.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Tja, Intel är fortfarande lite bättre i spel i löjligt låga upplösningar, AMD är betydligt bättre på allt annat.
Tycker att valet är lätt.

Jag ser bara att AMD är bättre i Blender, Veracrypt och "x264", och då handlar det som mest om ca 20% men oftast mindre. I övrigt är Intel snabbare, samtidigt som 8700K/8600K är ca 20% snabbare i vissa spel, då i 1080p. Man kanske ser det man vill se?
Fast ja, i majoriteten av spel som testas här är det ganska liten skillnad - men den finns fortfarande.

Jag tycker också valet är ganska lätt, host ..

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk

Fan jag hade hoppats att det skulle vara bättre för gaming nu, men intel piskar dom fortfarande....

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Jag tar risken att framstå som en idiot...

Från flertalet tester ser jag ungefär samma formuleringar, dessa exempel är från dagens test av Ryzen och från Asus moderkort:

"2 st. PCI Express x16 (3.0) (x16 elektriskt)
1 st. PCI Express x16 (3.0) (x8 elektriskt)
1 st. PCI Express x16 (3.0) (x4 elektriskt)
Den översta är kopplad med 16 banor elektriskt medan den undre stannar vid 8 banor.", slutcitat

Vad menas egentligen när något är kopplat "elektriskt" i PCI-E, finns det andra sätt som jag inte känner till? Eller hakar jag upp mej på något jag känner till, men har ett modernare och annat uttryck?

Visa signatur

Cooler Master ATCS840 | Cooler Master Silent Pro Gold 1200W | Fractal Design Newton R3 1000W
ASUSTeK Z9PE-D8 WS | 2x Intel Xeon E5-2697 v2 | Kingston 128 GB DDR3 ECC | Gigabyte Geforce GTX 1070 Ti
BOINC : asteroids | einstein | enigma | milkyway | seti | universe | TheSkyNet POGS

Permalänk

Intel dominerar fortfarande för spel, som väntat!

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Techs:

Jag tar risken att framstå som en idiot...

Från flertalet tester ser jag ungefär samma formuleringar, dessa exempel är från dagens test av Ryzen och från Asus moderkort:

"2 st. PCI Express x16 (3.0) (x16 elektriskt)
1 st. PCI Express x16 (3.0) (x8 elektriskt)
1 st. PCI Express x16 (3.0) (x4 elektriskt)
Den översta är kopplad med 16 banor elektriskt medan den undre stannar vid 8 banor.", slutcitat

Vad menas egentligen när något är kopplat "elektriskt" i PCI-E, finns det andra sätt som jag inte känner till? Eller hakar jag upp mej på något jag känner till, men har ett modernare och annat uttryck?

Jag fattar inte heller....

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiruz:

Intressant! Borde väl vara installerade men Ananstech,s resultat verkar konstiga om nu ingen annan kommit fram till liknande resultat.

Kanske SC kan svara på

Ja deras resultat är något konstiga tycker jag också även om jag tycker om att se AMD slå Intel .
Kollar man deras deras strömförbrukningstester så drar AMD 2700X mindre än Intel I7-8700k vilket känns konstigt för det har jag inte sett några andra få. https://www.anandtech.com/show/12625/amd-second-generation-ry...

Sen så undrar jag också lite hur relevanta 720p testerna egentligen är, visst de är till för att visa prestanda när CPU är den begränsande faktorn men hur många spelar egentligen i upplösningar under 1080p? Det som mest talar mot 720p tester för min del är ju att det krävs ordentliga grafikkort som GTX 1080 och bättre för att få processorn till att bli flaskhalsen och det är väl inte flertalet som köper såna kort för att spela i 720p?

Permalänk
Inaktiv

Det enda riktigt negativa mot Intel 8700 är strömförbrukningen men så länge spel inte är det man enbart ägnar sig åt överväger fördelarna.

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Och håller verkligen med om slutklämmen, det beror verkligen på vad man vill göra om Ryzen eller Core är bästa valet. TechPowerUp testar nog fler "vanliga" applikationer än någon annan tech-site, sett till genomsnitt över alla testade icke-spel applikationer är det helt jämt mellan R7-2700X och i7-8700K!!!

visst...men som överklockare så ser man dessa 100,8% och jämnt på mållinjen som en skämt.
trycker man på några knappar i UEFI så blir skillnaden några% ++++ för varje intel

Permalänk
Medlem

jag är besviken.. Inte besviken på AMD, utan besviken på majoriteten av läsare som gnäller över att man hade förväntat sig mer och att Intel fortfarande har prestandatronen i spel.

Vad många glömmer är att detta endast är en refresh av Ryzen, alltså inte någon Ryzen 2-lansering eller liknande genombrott. Jag var imponerad över AMD när dom lanserade Ryzen, och jag är minst lika imponerad över den förbättring man har lyckats åstadkomma.

Jag har varken tid eller lust att börja räkna på procentuella förbättringar mellan Nuvarande och gamla Ryzen-modeller, men jag har på känn att förbättringen som AMD har lyckats med är lika stor kontra den förbättring som Intel lyckas med på TVÅ processorlanseringar.

Ryzen är kanske inte det givna valet för enbart spel, men Intel Core är heller inte det givna valet för flertrådig prestanda. Så varför ska det gnällas så extremt på en produkt som på många områden briljerar över Intel?

Oh juste... Ovanstående är skrivet av en Intel-ägare, så att vi har den biten avklarad

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
ASUS Nordic
Skrivet av Techs:

Jag tar risken att framstå som en idiot...

Från flertalet tester ser jag ungefär samma formuleringar, dessa exempel är från dagens test av Ryzen och från Asus moderkort:

"2 st. PCI Express x16 (3.0) (x16 elektriskt)
1 st. PCI Express x16 (3.0) (x8 elektriskt)
1 st. PCI Express x16 (3.0) (x4 elektriskt)
Den översta är kopplad med 16 banor elektriskt medan den undre stannar vid 8 banor.", slutcitat

Vad menas egentligen när något är kopplat "elektriskt" i PCI-E, finns det andra sätt som jag inte känner till? Eller hakar jag upp mej på något jag känner till, men har ett modernare och annat uttryck?

Skrivet av blue eyed devil:

Jag fattar inte heller....

Det är en mycket bra fråga.

Det betyder helt enkelt att det är är så många PCIe-banor (Eng: lanes) som är kopplade per port. Så även om en port fysiskt är x16 så varierar det hur många banor som instickskort faktiskt kan använda i porten.

EDIT: Om du jämför övre och nedre x16-porten på bilden som Swec har tagit här så ser du att det enbart finns stift för 8 PCIe-banor i den nedre: https://cdn.sweclockers.com/artikel/bild/60687?l=eyJyZXNvdXJj...

Permalänk
Medlem

@Ortovox: Inte ens AMD tror att Ryzen 7 2700X klår Intel i spel. Test resultat i 1440p high GPU är förmodligen en flaskhals förutom Metro Light redux där AMD tydligt vinner så prestarar Intel lite bättre i alla andra spel.

Test gjort av AMD Performance Labs
https://community.amd.com/community/gaming/blog/2018/04/19/2n...

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Inaktiv

Även om Sweclockers 720p tester inte är något realistiskt scenario så tycker jag det är uppenbart varför man väljer att ha med dem i ett CPU test. Man vill visa processorns prestanda och inte GPU.
Däremot så tycker jag Sweclockers testsvit är dålig på att visa Ryzens styrkor utan det blir snarare fördel Intel. Jag förstår heller inte varför de kör med mediuminställningar i 720p, dessa ska naturligtvis vara på max även i 720p.

Sweclockers speltester framhäver väldigt mycket enkeltrådad prestanda och det är därför jag själv och många andra får mycket bättre resultat i "verkligheten" med Ryzen än vad som visas här.

Just nu är jag mest nyfiken på karusellen kring Anandtechs häpnadsväckande resultat samt OC-möjligheterna med Ryzen 2600/2700.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Dual-Tjur:

https://tpucdn.com/reviews/AMD/Ryzen_7_2700X/images/perfrel_cpu.png

visst...men som överklockare så ser man dessa 100,8% och jämnt på mållinjen som en skämt.
trycker man på några knappar i UEFI så blir skillnaden några% ++++ för varje intel

Fast är inte någon fantastisk ökning med överklockning för i7-8700K, den ökar till 109 % av ocklockat

Dold text

Är det inte dags att inse: överklockning är mer eller mindre totalt irrelevant, både för CPU och GPU?

Enda som riktigt skjuter i höjden med överklockning är strömförbrukning, prestanda stannar mer eller mindre på samma punkt

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer