Geforce GTX 1060 6GB Svart skärm!

Permalänk

Geforce GTX 1060 6GB Svart skärm!

Hej! Har för ett tag sen införskaffat ett nytt grafikkort Geforce GTX 1060 6GB då det gamla slutade funka , HDMI utgång slutade funka och kort efter så fryste sig hela datorn kort efter start , Det gamla var ett Geforce 970. Fick hem det nya och bytte ut , fungerade klockrent en månad ungefär tills skärmen började bli svart , När man knäpper på datorn så är skärmen helt svart , inte vid varje start utan då och då , Har även fått upp blåskärm ibland att man ska skriva in någon "KEY" Problemen uppstår endast vid start , Och har ingen aning om vad som kan vara fel! Är det verkligen grafikkorten som spökat eller är det något annat?

3 År gammal dator
Windows 10 Pro
Intel Core i5 4460 CPU @ 3.20Ghz
Geforce GTX 1060 6GB Dual
Ram 8 Gb
System 64 Bit
Moderkort MSI z97s SLI Krait Edition

Är inte så hemma på datorer , så riktigt tacksam för svar!

Permalänk
Hedersmedlem

@Jockäää Hur är ditt nätagg? Märke och effekt? Det kan ev vara det som ger dig dina problem.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

@Jockäää Hur är ditt nätagg? Märke och effekt? Det kan ev vara det som ger dig dina problem.

Hej! Har ett ms-tech 850 watt ATX PSU , Har även problem med Geforce experience programmet , ibland så hänger sig hela datorn när man ska tanka hem en uppdatering , så börjar sakta få samma problem som innan jag bytte grafikkort , För övrigt så är det en riktigt snabb dator!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

@Jockäää Hur är ditt nätagg? Märke och effekt? Det kan ev vara det som ger dig dina problem.

Skulle satsa på att kolla kragget. Ett 1060 drar ju lite mindre än ett 970 så kan vara det som
gjorde att 1060 funkade ett tag.

Alternativt prova 970 kortet i en annan dator och de om det är problem även där.
O glöm inte ESD!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jockäää:

Hej! Har ett ms-tech 850 watt ATX PSU , Har även problem med Geforce experience programmet , ibland så hänger sig hela datorn när man ska tanka hem en uppdatering , så börjar sakta få samma problem som innan jag bytte grafikkort , För övrigt så är det en riktigt snabb dator!

Är det mer än fem år gammalt så ta och köp nytt och då ett som har 80+ brons typ.....
Inte det bästa på marknaden detta "ms-tech 850 watt ATX".

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av SAFA:

Skulle satsa på att kolla kragget. Ett 1060 drar ju lite mindre än ett 970 så kan vara det som
gjorde att 1060 funkade ett tag.

Alternativt prova 970 kortet i en annan dator och de om det är problem även där.
O glöm inte ESD!

Kan prova kolla om någon jag känner har ett jag skulle kunna prova , annars blir det att kosta på ett nytt , börjar ändå bli gammalt Grafikkortet är endast 3 - 4 Månader gammalt så tror knappast det nya också är trasigt. Så om nätagget är dåligt kan det påverka många saker? eftersom datorn har ju blivit segare än normalt

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

Är det mer än fem år gammalt så ta och köp nytt och då ett som har 80+ brons typ.....
Inte det bästa på marknaden detta "ms-tech 850 watt ATX".

3 År är nätagget , men som du sa har jag också sett dåliga recensioner om det här nätaggregatet , Men du tror att det borde vara det som spökar?

Permalänk

Hade liknande problem med sonen dator när vi i skaffade ett nytt 1060 grafikkort och allt löste sig när vi köpte ett nytt nätaggregat.
hade också ett 3-4 år gammalt nätaggregat som jag trodde var okej men icke.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jockäää:

3 År är nätagget , men som du sa har jag också sett dåliga recensioner om det här nätaggregatet , Men du tror att det borde vara det som spökar?

Att ha ett bra nätagg är kanske den viktigaste delen i ett datorbygge. Utan ren ström så funkar burken inte så bra.
Är som att köpa en Porsche med en trabantmotor i typ.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av hollowman71:

Hade liknande problem med sonen dator när vi i skaffade ett nytt 1060 grafikkort och allt löste sig när vi köpte ett nytt nätaggregat.
hade också ett 3-4 år gammalt nätaggregat som jag trodde var okej men icke.

Skickades från m.sweclockers.com

får kika på det! byta och testa borda väl vara enda lösningen för att se om det krånglar?

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

Att ha ett bra nätagg är kanske den viktigaste delen i ett datorbygge. Utan ren ström så funkar burken inte så bra.
Är som att köpa en Porsche med en trabantmotor i typ.

haha , Köpte min färdigbyggd av den lokala datorbutiken , hade inte sån stor koll mer än att det var en bra speldator , Men vad skulle vara det ultimata för min dator?

Permalänk
Skrivet av Jockäää:

haha , Köpte min färdigbyggd av den lokala datorbutiken , hade inte sån stor koll mer än att det var en bra speldator , Men vad skulle vara det ultimata för min dator?

Byta nätagg och kanske ominstallera windows om det fortfarande spökar.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk

Vill också tillägga att mitt 970 har 2 strömanslutningar , men mitt nya asus har endast 1 , det är inga inställningar eller något som måste göras då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jockäää:

Vill också tillägga att mitt 970 har 2 strömanslutningar , men mitt nya asus har endast 1 , det är inga inställningar eller något som måste göras då?

Skillnaden är att 1060 drar mindre ström så det räcker med en kontakt.

Har du tidigare kört med en ström-kabel som har två kontakter så är det ingen skillnad.

Har du kört med två kablar och nu bara en så kan det ju hända att du överbelastar en del av nätaggregatet. Du har max 27A per 12V utgång, vilket är över 300W, ett 1060 drar runt max 120W om du inte överklockar. Så rek är då att använda den 12V utgången som inte matar moderkort + diskar för bästa effektbalans.

Nu har jag svårt att tro att ditt moderkort + diskar drar ~200W så detta borde inte vara det problemet du har.

Permalänk
Skrivet av SAFA:

Skillnaden är att 1060 drar mindre ström så det räcker med en kontakt.

Har du tidigare kört med en ström-kabel som har två kontakter så är det ingen skillnad.

Har du kört med två kablar och nu bara en så kan det ju hända att du överbelastar en del av nätaggregatet. Du har max 27A per 12V utgång, vilket är över 300W, ett 1060 drar runt max 120W om du inte överklockar. Så rek är då att använda den 12V utgången som inte matar moderkort + diskar för bästa effektbalans.

Nu har jag svårt att tro att ditt moderkort + diskar drar ~200W så detta borde inte vara det problemet du har.

gamla kortet använde 2 strömanslutningar om jag minns rätt , och nu endast 1 , men som sagt så hade ja likadana problem innan jag bytte :/

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jockäää:

gamla kortet använde 2 strömanslutningar om jag minns rätt , och nu endast 1 , men som sagt så hade ja likadana problem innan jag bytte :/

Som jag ser det är det fyra saker som kan strula hårdvarumässigt och det är moderkort, CPU, nätagg och grafikkort, så byte av något av nätagg eller grafikkort är väl de första sakerna du kan testa. Även minet kan vara kasst men då kan du ju om du har två moduler testa med enbart en sticka i.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)