Program krashar (även efter windows-ominstallation)

Permalänk

Program krashar (även efter windows-ominstallation)

Tjenis!

För att gå direkt på pannkakan. Jag har börjat få problem med program som plötsligt krashar. Det började med Firefox, men har även upptäckt samma problem i Photoshop. Provade cleana hela ssd:n och ominstallera Windows men nu efter två dagar har problemet börjat komma tillbaka. Jag spelar dock en del Dota 2, men har aldrig varit med om att det krashat.

Körde Window minnesdiagnostikprogram nyss och där hittade jag inga fel. Temperaturerna i processorn ser också okej ut (ligger runt 30 grader i skrivande stund).

Så någon som har en fundering på var problemet kan ligga? Det är rätt irriterande nämligen (Firefox har krashat två gånger medan jag skrev detta inlägget)

Permalänk
Medlem

Vad har datorn för specs? Har du kört med annan webbläsare?

Visa signatur

Win 10 maskin: Core 2500 | Integra M 550W | Ryzen 5 3600 | MSI B450 A Pro max | GTX 1060 6GB | Vengeance LPX 2x16GB
Win XP maskin: Core 1100 | 550W | AMD Athlon II | MSI GF615M-P33 | ATI HD5670 | 2x2GB
Laptop: Lenovo Flex 3-1580

Permalänk

@AReal_Human:

Chrome krashar också.

Processor: Intel i5 4670k 3,4GHz
Ram: 2x8GB DDR3 Ballistix, Crucial
Grafik: Asus Dual GeForce GTX 1060 OC grafikkort (6 GB)
Moderkort: Gigabyte Z87X-D3H
Processorkylare: Cooler Master TX3 EVO
HHD: Sandisk SSD SDSSDH2256G

Permalänk
Medlem

@accessdenied: Hela namnet och ca ålder (ny, jätte gammal) på nätagget kan vara bra att skriva också.

Tex kan budget och skräp nätagg delvis gå sönder. Särskilt gamla utslitna som används med bra grafikkort. Nätagg ger ström till andra delar som i sin tur kan ge konstiga fel när nätagg börja bli dålig.

Vet du om grafikdrivrutinerna uppdaterades innan du började få problem med krascher?
Får du något meddelande eller blåskärm när den kraschar?

Permalänk

@panpo98:

5 år i år fyller den. Det är ett hemmabyggt system.

Nätagget är ett Corsair CX500, dvs 500W. Är det för klent till ett 1060-kort? Grafikkortet är den enda komponent som är utbytt sedan inköp. Men det inköptes för några månader sedan, men det är först senaste veckan saker börjat strula. Vet ej om drivrutinerna till grafikkortet uppdaterades precis innan det började strula, tyvärr. Kan man installera gamla drivrutiner och prova mån tro?

När programmen krashar for jag ett popup som säger att programmet inte längre svarar och måste stängas av. Blue-screen har jag bara fått två ggr, och då ser den ut som i bilden nedan. Har inte fått den efter ominstallationen, dock har datorn stängt av sig själv tre gånger helt när jag varit iväg från lägenheten.

https://imgur.com/a/yU8mzWO

Permalänk

Gjorde ett test på UserBenchmark om det kan hjälpa något.

http://www.userbenchmark.com/UserRun/8374310

Permalänk
Medlem

@accessdenied: CX serien från Corsair är känd för att orsaka budget nätaggs fel. Behåller man ett sånt behöver man vara beredd att låna ett annat nätagg att felsöka med varje gång man får konstiga fel.

Enligt Google betyder felkoden problem med Nvidia drivrutinerna. Ta bort de gamla drivrutinerna innan du installera nya eller testar andra versioner. Annars kan buggar mm bli kvar nånstans om man uppdaterar / installerar ovanpå de gamla.

Permalänk

Bytte nätagg idag, men det har inte påverkat något. Dock såg jag i aktivitetshanteraren att jag får CPU-peakar vid varje krash. Peakar ibland upp mot 90-100%. Vad kan dessa bero på tro?

https://ibb.co/hi4nPH

Permalänk
Medlem

Testa med att ta bort överklockningen och kör i default bios settings och se om problemet kvarstår.