Greattech (Karatas Group AB) - ARN - Bedöm själva

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2006
Skrivet av IMPANI:

GT har själv sagt på forumet i ett av sina svar att man köpte varumärket Greattech. Exakt vad varumärket inkluderar kan jag ej svara på. Såvitt jag vet så är det inte ett registrerat varumärke, men man väljer detta ordval i folkmun för enkelhetens skull. Jag personligen tror att man gjorde deal med konkursförvaltaren för köpa loss rättigheterna för en symbolisk summa så man kan fortsätta driva ett nytt bolag under namnet Greattech och kan således behålla domän, lokal och skyltning.

Det finns väl mycket utrymme för spekulation i detta fall helt klart. Nu bör det väl sägas att det är långt ifrån ovanligt att det bedrivs företagande under både fiktiva bolagsnamn och inbillade varumärken. Ofta främst baserat på okunskap snarare än något annat. I detta fall är det väl samma personer som är aktiva i det nya bolaget som det tidigare så på så sätt är man väl samma GreatTech som det nu konkursade bolaget.

Att sätta ett bolag i konkurs för att sedan driva verksamheten vidare i ett nytt är inte heller ovanligt. Under 90-talet var det väl mer regel än undantag att krogar i Stockholm lyxrenoverades, konkade och sen såldes till en släkting. Därmed inte sagt att det skulle vara så i detta fall.

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av kundun:

förmodligen bryter mot GDPR på ett par punkter.
Skickades från m.sweclockers.com

Oavsett allt annat som händer i tråden så kan ingen bryta mot en förordning som ännu inte trätt i kraft, GDPR börjar gälla 25 maj 2018.
https://www.datainspektionen.se/dataskyddsreformen/

Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2006
Skrivet av mrqaffe:

Oavsett allt annat som händer i tråden så kan ingen bryta mot en förordning som ännu inte trätt i kraft, GDPR börjar gälla 25 maj 2018.
https://www.datainspektionen.se/dataskyddsreformen/

Ja och nej, GDPR klubbades väl av EU 2016 har jag för mig men sen har det funnits en "övergångsperiod" som tar slut i maj i år. Men i praktiken är det nog så att att den i Sverige anses gälla från maj i år.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2006

@Greattech Hur går det, har ni hittat någon årsredovisning eller revisor ännu?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2003
Skrivet av Annthos22:

Jag kommer att återkomma till er genom ARN då det inte finns mycket mer att diskutera än att ni tabbat er åter igen. Ett tips från hjärtat @greattech
är att ni bör börja behandla era kunder som handlar hos er med respekt och värdighet och inte bara se dem som saker. Kunden har inte alltid rätt men den affärsfilosofi ni anammat bör inte få fortsätta bedrivas någonstans. Jag önskar ingen att utsättas för det hatiska bemötande som vi fått av er. Att du endast svarar på sweclockers(även om ditt syfte bara är att sätta ditt företag i bättre dager) är intressant. Tänk om du kunde lägga din energi på att etablera fungerande kundkontakter istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Av bilderna att döma kan jag inte tycka att GT har "tabbat" sig, snarare tvärtom.

Jag har själv arbetat på lager till ett E-handelsbolag som sålde IT produkter och sådan här undermålig packning såg vi varje vecka. Som kund har man faktiskt ansvar själv av att packa produkten på ett korrekt sätt. Produkten skall kunna tappas från 1-2 meters (minns inte exakt siffra) höjd ner i hård mark enligt postens fraktvillkor - det gör knappast detta emballage som ni har använt.

Tråkigt att GT får smutskastning som de mest sannolikt inte förtjänar, det tar liksom fokus från de ärenden då de faktiskt gjort fel och förtjänar kritik.

Chassi: [-Corsair 250D-] CPU: [-Intel I5-4670K @4.0GHZ-]
Moderkort: [-Asus Maximus Impact VII Z97 ITX-] Minne: [-Corsair Vengeance 8GB (2*4GB) 1600Mhz-]
Grafikkort: [-MSI GTX 970-] Nätaggregat: [-Seasonic Platinum 860w-]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tyresö
Registrerad
Mar 2004
Skrivet av Ralle_81:

Som kund har man faktiskt ansvar själv av att packa produkten på ett korrekt sätt. Produkten skall kunna tappas från 1-2 meters (minns inte exakt siffra) höjd ner i hård mark enligt postens fraktvillkor - det gör knappast detta emballage som ni har använt.

Visst är det så. Samtidigt kan det vara rätt svårt för en privatperson att kunna paketera en TV, dator, etc så att försändelsen bokstavligen kan tappas från x meter. Framförallt om man inte har kvar originalemballage. Sen är det skillnad på att bara slänga ned saken i en låda mot att försöka lägga in någorlunda bra skyddsmaterial och paketera så bra som möjligt.

Sambon är för övrigt less på att jag sparar TV- och skärmkartonger (en kartong för en TV på 65" tar i princip upp halva förrådet.

För övrigt har jag svårt att se att originalförpackningar klarar att tappas i backen från två meter? Eller beror de fraktskador som uppstår på exempelvis TV-apparater att Posten faktiskt tappar paketen från högre höjd än två meter?

Gaming: ASUS Z170 PRO GAMING | Intel Core i7 6700K 4.0 GHz | iGame GeForce GTX 1080Ti Vulcan AD 11 GB | HyperX 16GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | EVGA Supernova G2 750W | Samsung 850-Series EVO 500GB | 640GB WD, 7200RPM | | 2TB WD Caviar Green Power | FD Define R4 | Philips Brilliance 40" BDM4037UW | Acer Predator X34A

Filserver: MK Asus E35M1-I Deluxe | ASUS GeForce GT 710 2GB LP | Corsair 4GB DDR3 | WD, Caviar Green Power 2TB | WD Red 8TB | WD Caviar Black 640 GB| FD Array R2 300W

HTPC: MK Asus M4A78-E | AMD Phenom2 X4 940 3Ghz (3,4 Ghz) BE | Gigabyte GeForce GTX 1050 Ti 4GB Gaming G1 | Corsair 8GB DDR2 | SSD Intel 520 Series 120 GB | Corsair TX 650w | CM Dominator 690 | Sony XE9305

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2003
Skrivet av Shakermaker:

Visst är det så. Samtidigt kan det vara rätt svårt för en privatperson att kunna paketera en TV, dator, etc så att försändelsen bokstavligen kan tappas från x meter. Framförallt om man inte har kvar originalemballage. Sen är det skillnad på att bara slänga ned saken i en låda mot att försöka lägga in någorlunda bra skyddsmaterial och paketera så bra som möjligt.

Sambon är för övrigt less på att jag sparar TV- och skärmkartonger (en kartong för en TV på 65" tar i princip upp halva förrådet.

För övrigt har jag svårt att se att originalförpackningar klarar att tappas i backen från två meter? Eller beror de fraktskador som uppstår på exempelvis TV-apparater att Posten faktiskt tappar paketen från högre höjd än två meter?

Hej!

Ja tycker faktiskt inte det är märkvärdigt alls. Att packa rätt är inte svårt alls, packmaterial finns att köpa på många ställen och att inte göra det så riskerar man ju faktiskt att sin egen produkt skadas (och du har då inte rätt till ersättning alls) - så en liten summa för att packa rätt är definitivt värt det.

I hans fall hade han lätt kunnat lägga lite mer bubbelplast tex runt datorn så hade ingen skada skett.

2 meter är ja osäker på om det står i postnords villkor, tror det är 1 meter, om det överhuvudtaget står en siffra. Låter det vara osagt. Vet dock om att det står att paketeringen skall klara ett fall från en höjd och det är ganska självklart att det står i villkoren eftersom annars skulle skadeståndskraven mot fraktföretaget kunna bli enorma. Sen att postnords kundtjänst inte alltid följer villkoren (dvs är mildare i sin bedömning) vet jag om att så sker många gånger....

Chassi: [-Corsair 250D-] CPU: [-Intel I5-4670K @4.0GHZ-]
Moderkort: [-Asus Maximus Impact VII Z97 ITX-] Minne: [-Corsair Vengeance 8GB (2*4GB) 1600Mhz-]
Grafikkort: [-MSI GTX 970-] Nätaggregat: [-Seasonic Platinum 860w-]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Fjugesta
Registrerad
Aug 2005

I stort sett inga orginal/fabriks förpackningar är gjorde för att tåla fraktbolagens krav för enskilda försändelser.
Utan dom är gjorda för att fraktas på pall ihop med massa andra exakt samma prylar/förpackningar (hur många beror givetvis på storlek).
Och pallfrakt har ett betydligt lägre krav än separata paket.

Butiker/etc tar idag chansen att inget ska hända med det dom skickar då det helt enkelt blir billigare att ta smällen för förstörda paket då o då istället för att kosta på en godkänd paketering från början.
Detta gör givetvis att när kunder ska skicka tillbaks kan dom få problem även om dom använder exakt samma paketering som butiken skickade ut med och skadas paket då är det kundens ansvar som ej packade ordentligt.

Och vid tex garanti/reklamation så ska kund (om privatperson vill säga) hållas kostnadsfri dvs ej behöva betala nåt.
Kund ska således kunna kontakta företaget ifråga och begära att få paketerings material utsänt utan någon kostnad som efter paketering ska klara det aktuella fraktbolagets krav.
Detta gäller även om kund ej har kvar orginal emballage dvs kund har kastat ut kartongen till tex 65" tv´n då den ej har plats för den.

Ångerrätten däremot så har butik rätt att ta betalt för frakkostander, jag är dock osäker om det finns krav att dom ska kunna skicka ut emballage men då ta betalt för det eller ej, jag gissar på nej dock.

Paketeringen i denna tråd var rätt dålig ja.
Frågan är om kunden pratat med gretatech först hade dom skickat ut emballage utan kostnad och utan fördröjninstaktik/behöva bråka med i dom månader först?
Jag är rätt säker på att svaret på den frågan är nope.

Den ABSOLUT viktigaste delen i en dator är NÄTDELEN varför spara 200-300:- och ta en chans på att dina nya dator delar för x antal tusen ska hålla?????????
Den hemliga polisens anfader, Armand Jean du Plessis de Richelieu a.k.a. Cardinal-Duc de Richelieu, sa en gång så här om sitt arbete... "Ge mig sex rader skrivna av den hederligaste man som finns och jag ska hitta en förevändning i dem att hänga honom."

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
nollan
Registrerad
Sep 2008

@pixlchaser
Hur går det, har du fått bort stämpeln ännu?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Framför datorn
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av milkab:

@pixlchaser
Hur går det, har du fått bort stämpeln ännu?

Stämpeln (?).

– När slutar de i dag? (de = subjekt, dvs. den/de som gör något)
– Chefen beslutade att ge dem en rejäl löneförhöjning. (dem = objekt. dvs. den/det/de som är föremål för handlingen)
– Dom har arbetat länge med att färdigställa rapporten. (Här fungerar det med vi och därför är de korrekt form.)
– Chefen bestämde sig för att ge dom en sista chans att färdigställa rapporten. (Här fungerar det med oss och därför är dem korrekt form.)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
nollan
Registrerad
Sep 2008
Skrivet av Pixlchaser:

Stämpeln (?).

Hehe
Trygg e handel certifikatet syftar jag på

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Framför datorn
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av milkab:

Hehe
Trygg e handel certifikatet syftar jag på

Ah! Mailet från Trygg E-handel kom den 23:e mars, den 22:a april är alltså fristen för svaret om man skall ta dem på orden ang. "30 dagar".

– Chefen beslutade att ge dem en rejäl löneförhöjning. (dem = objekt. dvs. den/det/de som är föremål för handlingen)
– Dom har arbetat länge med att färdigställa rapporten. (Här fungerar det med vi och därför är de korrekt form.)
– Chefen bestämde sig för att ge dom en sista chans att färdigställa rapporten. (Här fungerar det med oss och därför är dem korrekt form.)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2012

Har handlat mycket av GT samt haft en reklamation utan problem.

Funkar lika bra som att handla från vilken nätbutik som helst.

R5 1600X @ 4.3GHz https://valid.x86.fr/g5aaif

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Framför datorn
Registrerad
Feb 2009

@Decimal: Visa gärna dina orderbekräftelser.
För att inte göra det extra förvirrat så handlar det inte om att någon tror att GT inte avhjälper några reklamationer alls. Bara att dem inte gör det så bra alla gånger. Tror du har missat poängen med tråden!