Permalänk
Avstängd

Kylare till mITX chassi

Försöker hitta en lämplig lösning vad gäller kylare. Då jag ska bygga i mITX och datorn ska levereras av Inet har jag inte jättemånga alternativ att välja på.

Det kommer förmodligen bli en i7-8700k, men kan även bli en 8600k. Den enda luftkylaren som passar och är lite tilltalande är Noctua NH-U9S. Men då har jag börjat fundera på om AIO inte är det bästa alternativet. Eftersom jag inte vill gå upp allt för mycket i pris verkar Corsair Hydro H60 (v3) vara det enda alternativet.

Vad säger ni om de kylarna mot varandra och om de ska kyla en 8700k? Vill kunna överklocka men är inte ute efter att nå 5ghz.

Och då jag eventuellt måste köra på ett icke-ljuddämpat chassi är ljudnivån också av intresse.

Visa signatur

FD Meshify C TG | 9600k @ 4800Mhz (1.27v) | Cryorig H7 Quad Lumi
MSI Z390-A PRO | G.Skill 16GB 3200Mhz CL16 | Samsung 860 EVO
Palit RTX 2070 | Seasonic Prime Ultra 750W

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Vilket chassi? svårt att säga vad man ska rekommendera om vi inte vet vad som får plats.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Vzano:

Vilket chassi? svårt att säga vad man ska rekommendera om vi inte vet vad som får plats.

Det är inte riktigt bestämt än. Min första tanke var Fractal Design C men nu har jag börjat kika på chassin som ska passa ytan där chassit ska vara placerat, alltså ett vitt mindre chassi.

Tex;

Fractal Design Node 304 Vit
Phanteks EVOLV mITX Tempered Glass RGB Vit

Då jag försöker hitta ett chassi med ett maxdjup på 400cm så erbjuds inte speciellt många (om ens några) chassin som är ljuddämpade.

Visa signatur

FD Meshify C TG | 9600k @ 4800Mhz (1.27v) | Cryorig H7 Quad Lumi
MSI Z390-A PRO | G.Skill 16GB 3200Mhz CL16 | Samsung 860 EVO
Palit RTX 2070 | Seasonic Prime Ultra 750W

Permalänk
Medlem

I mitt Fractal Design Core 500 får jag plats med en Pure Rock och liknande 120mm kylare, jag skulle tro att det går att klämma in i ett Node 304 också. Dock så är det ett helvete om nåt ska bytas eller om man ska pilla i datorn så jag kan tänka mig att en AIO besparar en från mycket huvudvärk.

Permalänk
Avstängd

Något som jag funderar kring (om det tex blir ett Define C eller lite större mITX/mATX) är kring AIO kylare som tex Cooler Master MasterLiquid Lite 240. Den verkar ju ha ett väldigt "bra" pris vilket gjorde mig skeptisk men efter att ha läst lite recensioner verkar det ju vara en ganska bra kylare som kyler bra och håller en bra ljudnivå?

Jag undrar dock varför den är så billig jämfört med tex Hydro H60/H80 som är mindre eller t o m deepcools varianter av 240mm?

Visa signatur

FD Meshify C TG | 9600k @ 4800Mhz (1.27v) | Cryorig H7 Quad Lumi
MSI Z390-A PRO | G.Skill 16GB 3200Mhz CL16 | Samsung 860 EVO
Palit RTX 2070 | Seasonic Prime Ultra 750W

Permalänk
Moderator
Moderator

Jag har två st Core 500 och kör fullsize tornkylare i båda, funkar fint och är riktigt tyst.
(I mitt fall handlar det om gamla Thermalright Archon.)

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Daemon:

Jag har två st Core 500 och kör fullsize tornkylare i båda, funkar fint och är riktigt tyst.
(I mitt fall handlar det om gamla Thermalright Archon.)

Får du in ett stort grafikkort ala 1080/1080ti i den då också?

Visa signatur

FD Meshify C TG | 9600k @ 4800Mhz (1.27v) | Cryorig H7 Quad Lumi
MSI Z390-A PRO | G.Skill 16GB 3200Mhz CL16 | Samsung 860 EVO
Palit RTX 2070 | Seasonic Prime Ultra 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av tilted0113:

Får du in ett stort grafikkort ala 1080/1080ti i den då också?

Jag har ett 1080 strix i mitt Core 500, samt att nätaggregatet inte är modulärt.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av tilted0113:

Får du in ett stort grafikkort ala 1080/1080ti i den då också?

Det är inga problem att få in stora grafikkort så länge de inte är för tjocka, 2-slots funkar. Kör ett Asus Strix 1070 själv.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Kollat om NH-L12S passar?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

@tilted0113: Jag har i dagsläget en Node 304 med en i5-6600k som kyls av Corsair h80i v1 och det fungerar alldeles utmärkt. Under load har jag inte kommit över 75 grader som högst, brukar hålla sig runt 50-60 i load och runt 30-35 i idle.