Vill uppgradera Ram minnet, vad behöver jag tänka på gällande kompatibilitet?

Permalänk

Vill uppgradera Ram minnet, vad behöver jag tänka på gällande kompatibilitet?

Jag har idag 8gb ram och vill uppgradera till 16gb, har en Intel CPU 8400 och 1x 8gb ram som är DIMM 288-pin
och DDR4 SDRAM (vet ej vad dessa betyder dock haha). När jag köper nytt vad bör jag tänka på så de nya stickorna passar? Och hur svår är installationen?

Permalänk
Medlem

@Animal Planet: Du ska ha 1st DDR4 8gb sticka i samma hastighet som din andra bäst är det om du kollar vilken modell du har nu o köper en lika dan.
Installationen är mer eller mindre. Öppna nedre eller övre låset eller om det går båda --> tryck in --> *Klick* --> klart. Tänk på om du har 4st RAM slotts så ska det oftast vara 1 mellan nuvarande och den nya.

Visa signatur

Win 10 PRO | I9 9900K | Asus Z390-F | Asus DUAL 4070| Deepcool Captain 240 RGB | Corsair Vengeance 32GB RGB PRO

Permalänk
Medlem

@Animal Planet:
Köp likadan som du har idag, så slipper du tänka på inkompabilitets problem, kräver dock anturligtvis att det finns minst 2st DIMM platser.

Sen till hur svårt det är sätta dit den varierar beroende på chassi etc. men normalt sätt är det relativt lätt att uppgradera RAM.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddglutt:

tänk på om du har 4st RAM slotts så ska det vara 1 mellan nuvarande och den nya.

Det är inte alls säkert, jag har haft moderkort där de ska sitta i par efter varandra.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Du kan använda CPU-Z för att ta reda på vad det är för minnen du har nu, om du inte redan vet det. Om du kollar under SPD-fliken så finns t.ex. modellnamnet (Part Number) som du kan skriva här om du vill få hjälp med att hitta liknande minnen.

Permalänk

@perost: Modul size: 8192 MBytes
Max bandwithh: DDR4-2666 (1333 mhz)
Manufacturer: Ramaxel Technology
Part number: RMUA5110MH78HAF-26
CL: 19

Permalänk

Förresten, någon som vet vart man kan köpa en sticka enbart? De flesta butiker säljer dem i par.

Permalänk
Medlem

@Animal Planet:
Vad är det för typ av dator vi pratar om här, bärbar/desktop/server?

Frågar för att enligt Ramaxel's websida så finns bara 8GB moduler för server.

Med tanke på den för mig iaf. okända tillverkaren på RAM (och risken för inkompabilitet är nog relativt stor), så skulle jag tro att det är enklare om du köper ett par (2x8GB) istället och bytar ut den du redan har.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk

@Belzader: Det är en desktop. Men ja, jag får nog köpa ett par nya 2x8gb antar jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

@Animal Planet:
Vad är det för typ av dator vi pratar om här, bärbar/desktop/server?

Frågar för att enligt Ramaxel's websida så finns bara 8GB moduler för server.

Med tanke på den för mig iaf. okända tillverkaren på RAM (och risken för inkompabilitet är nog relativt stor), så skulle jag tro att det är enklare om du köper ett par (2x8GB) istället och bytar ut den du redan har.

Ramaxel brukar sitta i märkesdatorer, så länge man inte ska toköverklocka (vilket inte lär funka med CPU:n i detta fallet) så funkar det nästan alltid fint med vilket minne som helst som är kompatibelt med moderkort/cpu i fråga. Allting körs bara i samma hastighet/timings som det sämsta minnet.
Har blandat minnen av olika tillverkare, hastigheter och latenser sen tidigt 90-tal (ja, jag är gammal) och inte haft några problem.

Jag hade köpt valfri 8GB sticka DDR4 2666 och sett glad ut (hur glad man nu kan se ut med dagens priser på RAM)...

Permalänk

CL 19 kändes väldigt slött?

kan nog vara svårt att hitta en som matchar exakt kanske men ett random 2666Mhz minne med lägre cl borde kunna matchas ihop då det kommer köra efter slöaste minnets profil i default.

t.ex.
https://www.inet.se/produkt/5310185/corsair-16gb-1x16gb-ddr4-...

personligen tycker jag inte kompabilitet på minnen verkar så märkvärdigt har alltid blandat och mixat lite hipp som happ vad jag fått tag i till bra pris och aldrig fått problem.

just nu har jag 2st 8GB stickor Kingston 1600Mhz cl 16 och 2 st Corsair 4gb 1600Mhz cl13 de funkar som klockor ihop.
ända jag missar är väl att de inte verkar få att köra dual channel med bägge kitten i samtidigt hur ja än sätter dom men ingen större förlust i spel skillnaden är ändå knappt mätbar å vinner mer på mängden än på den futtiga svarstids kicken man får från dual.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

@Rouge of Darkness: @b1ghen:
Jag har också blandat lite hur som helst och för det mesta har det fungerat, men har vid tillräckligt många tillfällen råkat ut för inkompabilitet, för att rekommendera att man köper likadan, och om det inte är möjligt att man bytar ut den istället.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk

Kan denna https://www.inet.se/produkt/5300356/kingston-hyperx-8gb-1x8gb... vara kompatibel med min nuvarande sticka?

Permalänk
Medlem

@Animal Planet:
Helt beroende på vad din nuvarande kör på för Volt.
Om du går till SPD fliken i CPU-Z så bör det listas.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Animal Planet:

Kan denna https://www.inet.se/produkt/5300356/kingston-hyperx-8gb-1x8gb... vara kompatibel med min nuvarande sticka?

Just för Kingston kan du söka på ditt system här (om det är en märkesdator, annars väljer du ditt moderkort) och få upp kompatibla moduler:

https://www.kingston.com/en/memory/search/Options

Permalänk

Om jag har ett moderkort som stödjer "3200 MHz, 2667 MHz, 4000 MHz (O.C.), 3600 MHz (O.C.), 3333 MHz (O.C.), 2933 MHz, 2133 MHz, 2400 MHz", är det då inte kompatibelt med RAM minnen som ligger på 3000 MHz? Vad händer då om man installerar dem ändå?