Går inte komma åt Asus rt-ac66u b1 ändrar ip adressen

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2015

Går inte komma åt Asus rt-ac66u b1 ändrar ip adressen

Hej börjar bli smått tokig på det här. Har blivit tilldelad precis som Telia reklamen att bli ofrivillig it tekniker!! Skit kul om det funkar.

Vi har inget stort nät utan endast 8 st datorer kopplade varav 2 st wifi datorer.

Systemet är uppbyggt med fiber via svenska stadsnät där vi har en Asus rt-ac66u router och en unifi 8 port switch.

Min dator är direkt inkopplad till routern i wan2 och switchen är inkopplad i routerns wan 2. När jag öppnar ip config får jag för en början in att min ip är 192.168.1.1 som det ska vara enligt mitt tycke. Det gjorde det möjligt att jag kunde skriva in den ip adressen i webbläsaren och få åtkomst till routern. Allt frid och fröjd.

När jag sedan ska lägga in Unifi Switchen via unifi controller så ligger switchen på ip adress 192.168.2.15 och får ingen kontakt. Nätverket fungerar som det det ska bortsett från att på min dator får jag ut via bredbandskollen 90/90 men dom som ligger via switchen får ut 3mbit / 1.
Lägger ingen större fokus på det då internet faktiskt fungerar på samtliga datorer och jag kan inte bryta/reset nätverket under arbetstid. Tänker att jag byter switch någon helg och ser om det blir någon förändring.

Men nu till det märkliga enligt mig iaf att när jag någon dag senare ska logga in på routern via webbläsaren fungerar det inte.
Söker då i ipconfig och får fram att jag ligger på 192.168.2.1.
Varför ändrar routern min ip adress och gör det omöjligt för mig att komma in på den?

Ska jag ändra till fast från dhcp?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2012

Det är lite svårt att förstå hur du har satt upp det från din beskrivning. Dock säger du att du har samma ip adress på din dator som routern har? Detta är inte som sig bör.

Skulle du kunna ge oss någon form av nätverkskarta eller bara en beskrivning på hur allt är kopplat?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Feb 2013

Kopplar du in routern direkt i fiberuttaget så bör du få en adress från DHCP. Funkar det så är det felkonfigurerat. Funkar det inte så skulle jag påstå att det är fel på routern.

Man måste göra stegvis felsökning för att nå fram till vad det är fel på och sedan åtgärda det. Ovan nämnda är ett bra första steg.

EDIT: Läste igen och insåg att det inte var problemet. Men som sagt, sätt routern först, sen switchen. På så sätt delar routern ut internet till switchen som i sin tur delar ut vidare mot datorerna.

Citera för svar

- Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
- Min blogg: Tech & Me https://www.techandme.se

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
umeå
Registrerad
Jun 2005

ujja, förstår verkligen inte hur du har kopplat.

Korrekt ska vara så här:
Inkommande internet - router WAN (blå internetport)
Gul port på routern port 1-4 till switch port 1-8, valfri.

Du kopplar sen din och andra datorer till port 1-4 på router ELLER 1-8 på switchen.

Unifi switchen har inget eget gui, utan du kan börja med att installera unifi controllern på din dator som är kopplad till nätverket. I controllern adoptar du switchen. Den ska då lysa blått.

Din dator ska ha ip 192.168.1.2 eller högre, INTE .1 för det är din routers adress (även kallad gateway om du skriver ipconfig /all).

Läs quickstarten för din unifi 8 port switch: https://dl.ubnt.com/guides/UniFi_Switch/US-8_QSG.pdf

Om du är osäker vad som händer, fabriksåterställ router och switch och börja om från början. Börja med att verifiera att du kan ansluta router till internet och din dator till router och att internet fungerar, samt att du kommer åt routerns config gränsnitt (http://192.168.1.1). Efter det är gjort adopta switchen i unifi controllern på en dator. Står det "managed by other" måste du resetta den så den lyser vitt ej blått.

Egentligen funkar switchen lika bra utan unifi controllern men du kan inte skapa ev. vlan. Varför ni köpt en sånt switch vet jag dock inte, ni verkar inte ha några VLAN osv hursom och routern du har har inte heller stöd för VLAN utöver några extremt begränsade applikationer.