[Köpråd] Wifi extender med bra räckvidd

Permalänk
Medlem

[Köpråd] Wifi extender med bra räckvidd

Jag har en husvagn på tomten som gäststuga som jag vill ha ut bredband till och behöver en wifi extender med bra räckvidd.
Jag har testat homeplug/powerline via elen men det fungerade inte.
Jag har testat en linksys RE6500 men den hade usel räckvidd.
Min router Technicolor TG799vac Xtream är precis så den inte räcker hela vägen men kan fungera i vissa väder men med halvdåligt resultat.
Antingen så kan jag sätta extendern på övervåningen eller i husvagnen om den har tillräckligt stark signal.

Jag har dålig koll på wifi extenders/repeaters men önskar en med riktigt bra räckvidd.

Permalänk
Hedersmedlem

Det du ska skaffa är en accesspunkt som du drar fram kabel till och sätter på lämpligt ställe. Tex denna: https://www.netonnet.se/art/dator/natverk/accesspunkt/ubiquit...

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Det du ska skaffa är en accesspunkt som du drar fram kabel till och sätter på lämpligt ställe. Tex denna: https://www.netonnet.se/art/dator/natverk/accesspunkt/ubiquit...

Det är inte aktuellt att dra nätverkskabel ut till husvagnen och p.g.a byggstök så kan jag inte heller dra kabel till ovanvåningen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Snubb1:

Det är inte aktuellt att dra nätverkskabel ut till husvagnen och p.g.a byggstök så kan jag inte heller dra kabel till ovanvåningen.

Inget du ska göra heller, du ska dra fram nätverkskabel till den delen av huset där du tänker montera accesspunkten.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk

Hur långt mellan är det?
Kan du dra kabel till ytterväggen mot husvagnen? Om du köper Pro-varianten av den som länkades ovan så klarar den av att sitta utomhus. Dra en kabel till ytterväggen, sätt AP på utsidan riktat mot husvagnen.

Permalänk
Medlem

Jag har pågående utbyggnad åt det hållet i 2 våningar och kan inte dra någon kabel dit.
Jag kan sätta en extender där då jag har el vid lämpligt ställe och den kan hänga där under byggnation.
Huset är putsat på nedervåningen vilket begränsar signalen utanför huset men ovanvåningen är inte pustad fasad.
Om jag hade kunnat dra kabel så har jag en lämplig Access Point redan men det är inte möjligt, tyvärr den har varken stöd för repeater mode eller openWRT.

Permalänk
Medlem

Då det verkar klent med tips om extenders så antar jag att de flesta inte fungerar speciellt bra.
Jag får nog dra upp en kabel på ovanvåningen för att få en bra lösning.
Den tipsade AP:n verkar ha en storebror med längre räckvidd UAP-AC-LR, fungerar dessa AP bra?
Är det den AP jag borde köpa eller finns det annat ni rekommenderar?
https://www.netonnet.se/art/dator/natverk/accesspunkt/ubiquit...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Snubb1:

Jag har en husvagn på tomten som gäststuga som jag vill ha ut bredband till och behöver en wifi extender med bra räckvidd.
Jag har testat homeplug/powerline via elen men det fungerade inte.
Jag har testat en linksys RE6500 men den hade usel räckvidd.
Min router Technicolor TG799vac Xtream är precis så den inte räcker hela vägen men kan fungera i vissa väder men med halvdåligt resultat.
Antingen så kan jag sätta extendern på övervåningen eller i husvagnen om den har tillräckligt stark signal.

Jag har dålig koll på wifi extenders/repeaters men önskar en med riktigt bra räckvidd.

CPE210 är bäst: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2848480

Mvh r3mpuh 🤗

Permalänk
Medlem

Jag tackar för alla tips.
CPE210 verkar riktigt bra för Point-To-Point den klarar 65° men då det är höjdskillnad så är det endast 35°, men jag hade även en önskan om att få lite nätverks täckning på tomten som jag inte nämnt tidigare.
Jag är nöjd med tipset om CPE210 och har den som backup lösning i fall Ubiquiti Unifi inte fungerar.

Angående Ubiquiti Unifi så funderar jag mest vilken variant som är bäst, det blir svårt när det finns många att välja på men jag lutar mot UAP-AC-PRO-E då den båda kan användas inomhus och utomhus överväger även AP-AC-LR (long range).
Det finns även en UAP-HD och UAP-SHD men den tycker jag är lite väl dyr.
Ju mer jag tittar på Ubiquiti Unifi desto fler modeller hittar jag.