Var tjänar man mest filmbranschen eller programmeringsbranschen?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2018

Var tjänar man mest filmbranschen eller programmeringsbranschen?

Hej. Jag har en dröm om att bli manusförfattare. Jag har skrivit på en långfilm nu i 4 års tid. Jag fick en stort produktionsbolag i Sverige att läsa det men de tackade nej och jag fick reda på varför. Manuset var för våldsamt och lite annat, de trodde att det skulle bli svårt att hitta en publik. Jag tog in det dem sa och berättade att jag tänker göra om det och försöka skriva det så att det blir lämpligt för en publik och då undrade jag om de ville läsa om det när det var klart, svaret jag fick var absolut. Nu snart 1 år senare sitter jag med 12e versionen och har ungefär 50 sidor av 90 sidor kvar att rätta innan jag tar emot feedback och skickar in det. Om de tackar nej nu igen, då känner jag att det kanske är dags att göra något annat för jag har ändå försökt i ungefär 5 år att bli manusförfattare. Programmering har alltid varit ett stort intresse att jobba med, men jag har dessvärre inte tagit mig tiden att lära mig det helt för att filmintresset och annat har stått i vägen.

Jag kan basic html, css och php. Det fick jag lära mig för några år sen och har fortsatt med det lite då och då. Jag tycker det är kul när allting flyter på och går framåt, men mindre tråkigt om man inte förstår hur man ska lösa ett error och andra problem när man har försökt med allt, men det är en stor befrielse när man tillslut lyckas lösa det och då lär man sig något. Jag vill gärna lära mig så mycket om html, css, javascript och php som möjligt för att sen börja jobba åt ett företag några år. När jag har mycket kunskap så är tanken att starta eget, där jag säljer designs och hjälper andra företag med programmeringsproblem eller utför uppdrag, typ gör en speciell hemsida åt någon.

Var har jag störst chans Sweclockers och i vilken bransch tjänar man mest? Jag är lite trött på att det som jag vill ska hända, det händer inte. Det har varit så ganska länge nu och det kanske är dags att kasta manusdrömmen i soptunnan. För just nu känner jag att jag är trött på att skriva manus och vill inte hålla på med det mer, men senare längtar man tillbaka till det, precis som med programmeringen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mälardalen
Registrerad
Dec 2012

Vad gör du till vardags? Är det primärt detta manus du skrivit på under så lång tid, inga andra idéer som du skrivit på parallellt? Har du någon relevant utbildning inom att skriva just manus? Har du några omkring dig som agerar mentorer eller ger dig ordentlig feedback? Känns som att skriva ett manus till en långfilm är väldigt specifikt och det är säkert många som "vill" men det är långt ifrån säkert att alla som försöker gör det tillräckligt bra.

Det finns absolut pengar att tjäna inom många branscher, ofta så är det inte på en ingångsnivå som det inträffar dock. För att kunna tjäna ordentligt med pengar på exempelvis programmering så ska man vara riktigt bra på det, brinna för det och kunna arbeta tillsammans i ett större team.

Basic html, css och php skulle jag nog inte se som någon kassako direkt. Vad har du för utbildning i området? Pillat lite själv?

[1700X] [B350 mITX] [16GB DDR4@3200MHz] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2018

@HenKenny: Fick G från John Bauer när jag gjorde min första hemsida. Det är enda utbildningen jag har inom programmering, sen har jag lärt mig själv från youtube och andra hemsidor, samt böcker. När det kommer till manus så har jag lagt ner stor tid på att få hjälp av erfarna manusförfattare några gånger, läst böcker och övat och övat på att skriva bättre och bättre hela tiden under de här åren. Även övat och övat på att berätta bättre och intressantare, vilket jag har märkt har gett effekt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2005

Vet inte hur det ett specifikt för manusförfattare, men har lite insikt i branschen från ett mer tekniskt håll. Väldigt liten klick som tjänar mycket pengar inom filmbranschen i Sverige, eller ja vi kan väl säga rörligmedia då folk som bara rör sig inom film är så minimal, det är även en svår bransch att bryta sig in i, och många måste jobba väldigt länge innan man når till någon bra position. Får man dock väl in en fot så brukar det finnas rejält med jobb då det är kompetensbrist generellt. Men säg att man vill ha jobb som A-foto för en större produktion, räkna då med att köra gaffa å ljus å vara assistent i iaf 10år innan man ens börjar komma i närheten av det. Så även om man utbildar sig så räknas man ofta som "lärling" väldigt länge till rätt låg lön innan man börjar komma någonstans, så på detta sättet så är branschen väldigt dålig i jämförelse med många andra där man kan komma in på en bättre grund efter utbildning.

Fast hittar du rätt producent som verkligen älskar ditt manus så kan väl iof vad som helst hända.

Hur som är nog bättre odds på att du både tjänar mer pengar och faktiskt får ett jobb som programmerare, om du nu faktiskt lägger ner tiden/utbildar dig så du blir duktig dvs.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2011

Du behöver ju inte kasta någon dröm i papperskorgen bara för att du börjar med något annat, du kan ju jobba med det vid sidan om mer som ett hobbyprojekt utan press och allokera lite mindre tid till det. Inte helt ovanligt att saker blir roligare, och kanske även går framåt mera, om man inte känner sig tvungen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2018

@kronwalled: Där har du en poäng, fast göra 2 olika saker är inget för mig tror jag. Vill hålla på med en sak och bli bäst på det.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Nov 2010

Fel frågeställning vilken yrkekategori som tjänar mest, när man pratar om en extrem nitchad yrke som bara enstaka i sverige lever på.
Systemutveckling är precis tvärt emot det finns hur mycket jobb som helst, hur mycket man kan tjäna så är det bara se på skaparen av Mindcraft, Facebook etc.

Mer rimlig fråga vilket val som är bäst för en och för majoriten är systemutveckling bäst av de båda. Någon enstaka är det tvärt emot. Och om TS är en sådan person är en fråga som är svår att svara på, speciellt när de flesta av oss inte vet något om TS.

Skickades från m.sweclockers.com

Gått över till enbart Google Chromebook på klientsidan.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
sektor 001
Registrerad
Aug 2003

Att börja med en långfilm är det inte många vare sig manusskrivare eller regissörer som gör. Eller nästan inga rättare sagt.

Läs eller kolla upp Fares och Mats-helge Olsson om du vill se en film med det där "för"-omdömet nå produktion.

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2018

@AndreaX: Tack där. Du har rätt i det du säger, men jag är en sån människa som gärna vill göra det omöjliga och jag har en grundtanke bakom det hela. Jag kom helt enkelt inte på någon idé till en kortfilm så det fick bli den här idén istället. Jag kan inte sitta och vänta på kortfilmsidé utan måste utveckla mitt skrivande hela tiden.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2009

@bylundjonas: IT är det säkra kortet och bara du lägger ner samma tid och energi som du gjort för manusförfattningen så kommer du att lyckas. Jag var skit på att programmera i början, det gäller att våga göra misstag, testa, förstå varför, fortsätta tills saker och ting börjar att "klicka" (sen är det ju annorlunda från person till person, men människors hjärnor är ett underbart verktyg och kan anpassa sig med tid bara man inte ger upp!).

Sen kan jag inget om filmbranschen men jag tror att det är svårt att få något som faktiskt ger dig "framgång" då det är en rätt liten bransch i Sverige jämfört med de större länderna. Det är såklart inte omöjligt, och det kanske bara gällar att hitta rätt personer att pitcha till. Tänk dock på att Sverige är begränsad som "viewer base", du kan ju kanske testa internationellt med svenskt tema? Vem vet, du kanske lyckas göra en super våldsam film baserat i Sverige men anpassad för en internationell publik, kan tänka mig att det skulle vara en unik och rätt cool grej faktiskt.

Det finns även möjligheter att kombinera båda, t.ex. genom att skriva interaktiva stories eller spel i webbsidor eller appar. Alternativt frilansa som programmerare eller allokera en viss % deltid åt programmering så att du klarar dig, och resterande tid håller du dig till att lyckas som manusförfattare. Mycket är möjligt om man bara kan skapa de rätta omständigheterna, men man måste också vara lite pragmatisk och realistisk. Om du tror på din idé, och du kan se ur ett någorlunda objektivt perspektiv att det kan lyckas, så kan det ju vara något att gå på. Men ställ dig också frågan varför det är folk som slösat så mycket av din tid, kraft och ork? Det låter som att de heller inte betalat för din möda och det känns väldigt oseriöst och arrogant av dem.

Gaming: ASUS GTX 1080ti STRIX O11G | Intel Core i7-8700K @ 5 GHz | ASUS Z370-F | EVGA G3 650W | 16 GB Corsair DDR4 @ 3000 MHz | Samsung SSD 960 EVO 250GB m.2 | Samsung 850 EVO 250GB m.2
Kringutrustning: ASUS MG248Q 24" 144 Hz | 2x ASUS VN247H 23,6" LED | Sennheiser HD598 | Audio Technica AT2020 USB+

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2018

@Retrospective: Tack där. Nej får inte betalt för att sitta och skriva. Jag arbetar deltid och pillar på det när det finns tid för det. Jag har suttit med det hela hösten och planerat och gått igenom och sen har jag lagt in nya scener, ändrat storyn. Nu sitter jag i rättningsprocessen och har ungefär 50 sidor kvar att rätta. Sen ska jag läsa igenom det en massa gånger och se om det är något mer jag kan göra innan jag skickar in det igen. Det viktigaste för mig som manusförfattare är att göra dig som tittar intresserad och greppa tag i dit och få dig att titta vidare från början till slut. Om inte jag kan göra det, då är detta inget yrke för mig, eftersom man måste kunna göra det annars kommer det bli en massa pengar till en massa manus som inte blir bra.

EDIT: När jag programmerade innan så var jag intresserad av att göra spells och så vidare till min spelserver Open-Tibia, men när jag inte förstod lua helt och hållet, det var där jag gav upp och var så dum att jag inte läste om det för att lära mig. För ju mer man läser, ju mer lär man sig.