12.000kr guldlänk svartnar vid anvädning. Ett år har nu gått. Kan vi göra någonting?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon131444:

Varför?

Du har ju ingen formell klagan (?).

Du har etablerat kontakt och hittills:

1a
-> Har dem förklarat att det med stor sannolik beror på yttre faktorer bl a svett.

1b
-> Bollen är på din planhalva att motbevisa att produkten du fått inte är riktig.

Det gör man ju inte genom att tjöta hål i skallen på butiksägaren.

Stämpel som många efterfrågat lyser med sin frånvaro fyi!

oh, the irony...

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sweisdapro:

oh, the irony...

Förstår inte ironin. Ironins öde blir väl lite jobbig om man ska föra sitt mål vidare mot ARN utan några formella utlåtanden från experter mer än en sweclockers-tråd fylld med google experter.

En bra idé är ju att få någon att inse att man behöver bevis för att klaga, speciellt när tiden passerat 6 månader. Då är det inte ansvar längre för säljaren att bevisa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon131444:

Förstår inte ironin. Ironins öde blir väl lite jobbig om man ska föra sitt mål vidare mot ARN utan några formella utlåtanden från experter mer än en sweclockers-tråd fylld med google experter.

En bra idé är ju att få någon att inse att man behöver bevis för att klaga, speciellt när tiden passerat 6 månader. Då är det inte ansvar längre för säljaren att bevisa.

Tycker du ska ta och läsa igenom inlägget jag citerade en gång till, noga, och ha signaturen du lagt sådan möda på i åtanke...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Avstängd

Ett relaterat problem (OBS! Jag menar inte att det skulle vara så i det här fallet) är väl även om kunden efter köp skulle byta ut kedjan mot en annan med lägre/ingen guldhalt och sedan begära få den utbytt... hur hanterar man det som butiksinnehavare? Det är ju tydligen inte helt ovanligt när det gäller andra (märkes-)varor och det känns ju som att det skulle vara ännu mer svårbevisat när det gäller smycken.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sweisdapro:

Tycker du ska ta och läsa igenom inlägget jag citerade en gång till, noga, och ha signaturen du lagt sådan möda på i åtanke...

Skickades från m.sweclockers.com

Suck. Man kunde tro att du hade en seriös infallsvinkel i något så handlar det istället om min väldigt tydliga oförmåga att särskilja när jag ska använda dom/dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon131444:

Suck. Man kunde tro att du hade en seriös infallsvinkel i något så handlar det istället om min väldigt tydliga oförmåga att särskilja när jag ska använda dom/dem.

Du menar nog de/dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andyah:

Hur länge firar ni en ettåring om ni inte hunnit sen den 22feb?

Skickades från m.sweclockers.com

Har man en ett-åring så är det inte bara kalas som tar upp all tid.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av joakim99:

Du menar nog de/dem.

Haha, bra där! Ja du ser!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andyah:

Hur länge firar ni en ettåring om ni inte hunnit sen den 22feb?

Skickades från m.sweclockers.com

Han fyller år den 11/3..
Han firades nu i söndags.

Anledningen till att kedjan inte varit prio:
Lillen har varit sjuk 3 gånger på en månad.
Frugans farsa har blivit bra mycket sämre med sin cancer.
Jag har fått arbeta dubbla pass senaste 2 veckorna.
När jag väl är hemma har det varit mycket spring till och från svärföräldrar, sjukhus och affärer.
Massa saker av det vi köpt online har inte kommit fram i tid.
Detta har medfört att vi måste vända oss efter andra inköpsställen och då vi kör kalas med tema, blir det
jävligt jobbigt att hitta färger som matchar det man redan har.

Hoppas du fick svar på din fråga.
Ps: Barn tar extremt på krafterna..

Permalänk
Hedersmedlem

@Yorgo_: Ett välmenat råd. Minska kraven på er själva och gör det enkelt men trevligt. Barn mår absolut bäst av harmoniska föräldrar som har tid och ork att visa kärlek, inte de häftigaste prylarna eller kalasen.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

@Yorgo_: Ett välmenat råd. Minska kraven på er själva och gör det enkelt men trevligt. Barn mår absolut bäst av harmoniska föräldrar som har tid och ork att visa kärlek, inte de häftigaste prylarna eller kalasen.

Det är frugan som alltid vill att våra gäster skall ha det så trevligt som möjligt, så det är väl hon som sätter rätt höga krav på oss när det kommer till sånt, dock så har vi aldrig låtit några materiella ting komma före barnets välmående och utveckling.

Förstår, och uppskattar tips men, låt oss hålla oss till topic nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Nej, däremot blir det lätt en beläggning på silvret av svavel tillsammans med syre som kallas "silversulfid".

Sulfidering, inte oxidering.

Guld påverkas väl i stort sett inte av något som vi kommer i kontakt med i vardagen? Så länge man inte är någon slags hobbykemist.

Om du inte leker med kvicksilver-termometer iaf
Vill minnas det är en sak som kan lösa upp guld (även om det inte oxideras)

Det är mao mycket mer troligt att det är någon del av legeringen till guldet som reagerar här, vilket också låter osannolikt om det verkligen är 18k guld.

PS @Yorgo_ Självklart tar hälsa prio före materiella saker.
Enda du måste tänka på är att dina lagliga alternativ minskar med tiden, och blir svårare att hävda (rent juridiskt).

Permalänk
Medlem

Någon uppdatering? Hur har det gått? Nyfiken på resultatet

Permalänk
Medlem

18 - 24 oxiderar inte på det viset så vitt jag vet. Men det är säkert redan besvarat i en trasslig tråd.

Jag är också nyfiken på hur det gått.

Permalänk
Medlem

@Yorgo_ hur har det gått?

Permalänk
Avstängd

Fick du kulorna tillbaka eller? vad hände? berätta gärna så vi får veta.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Hur har det gått?
Hade varit roligt med en liten uppdatering.

Permalänk
Medlem

@Yorgo_:
Hur har det gått?

Permalänk
Medlem

Uppenbarligen har TS inget intresse av att svara på detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maxa90:

Någon uppdatering? Hur har det gått? Nyfiken på resultatet

Skrivet av MickeLi:

18 - 24 oxiderar inte på det viset så vitt jag vet. Men det är säkert redan besvarat i en trasslig tråd.

Jag är också nyfiken på hur det gått.

Skrivet av Destromath:

@Yorgo_ hur har det gått?

Skrivet av Tacoman:

Fick du kulorna tillbaka eller? vad hände? berätta gärna så vi får veta.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Durham:

Hur har det gått?
Hade varit roligt med en liten uppdatering.

Skrivet av Otori:

@Yorgo_:
Hur har det gått?

Skrivet av SUMITOMO:

Uppenbarligen har TS inget intresse av att svara på detta.

Hade totalt glömt bort denna tråd.
Har försökt få morsan att lämna in kedjan flertalet gånger, men de har helt enkelt inte orkat bry sig då det enligt dom inte spelar någon större roll, de rengör den och fortsätter sina liv som vanligt.
Ett enormt störningsmoment för mig dock som fortfarande vill lämna in skiten.
Kedjan har Ej skickats iväg på analys heller.