Miljontals användare drabbade av skadliga annonsblockerare

Permalänk
Melding Plague

Miljontals användare drabbade av skadliga annonsblockerare

Många av tilläggen för annonsblockering i Google Chrome innehåller skadlig kod som kan styra webbläsaren. Detta visar en ny undersökning gjord av Adguard Research.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

AdBlock snubben blev väl less på att ingen donerade

Permalänk
Medlem

Ett annat liknande bekymmer är att appar sålts/bytt ägare, uppdateras och BAM du kör på som inget har hänt men ditt tillägg du litade på minar monero och skickar all statistik till sig själva och liknande...

Webben är en infekterad plats där folk många vill sno allt av dig..

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk

Tur att man kör Brave som har Inbyggd annonsblockerare

Permalänk
Avstängd

Välj dessa, alternativt uBlock och strunta i resten:

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Nej, kör uBlock Origin, Adblock och uBlock (INTE ORIGIN) har sålts till större företag och kan inte litas på längre.

Visa signatur

Jag är så progg att jag lyssnar på konceptalbum på shuffle

Permalänk

AdBlock, AdBlock Plus, uBlock, Ghostery

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Medlem

uBlock Origin, Privacy Badger (Läste någonstans att Ghostery säljer info vidare), Quick Javascript Switcher.

Visa signatur

Gaming: MSI X570 MPG Gaming Plus -- AMD Ryzen 9 5900X -- Sapphire Radeon RX 6800 XT NITRO+ -- G.Skill 32GB 3600MHz CL14 -- Samsung 960 EVO 1TB -- 2x ASUS MG278Q -- Arch-based EndeavourOS
VR: ASRock B550M-ITX/ac -- AMD Ryzen 5 5600G -- ASUS RTX 3070 -- Corsair 16GB 3600MHz CL18 -- Kingston A2000 250GB -- Windows 10

Permalänk
Medlem

Funderar på att avinstallera adblock pga inga sidor nästan längre tillåter adblock. Samt de funkar inte så bra längre.

Är det någon som vet någon riktigt bra adblocker som fungerar idag? Skulle inte Google Chrome få inbyggd adblocker förresten?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Inaktiv

Använder Adguard Adblocker sedan kanske två år tillbaka efter man fick höra vilka resurstjuvar adblock/adblockplus kunde vara. Ublock Origin ville ej fungera korrekt för mig heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Señor Hallon:

Nej, kör uBlock Origin, Adblock och uBlock (INTE ORIGIN) har sålts till större företag och kan inte litas på längre.

Va? Vilken version av ublock gäller egentligen?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av DunderHoken:

AdBlock, AdBlock Plus, uBlock, Ghostery

uBlock Origin är objektivt bättre än alla alternativ. Finns absolut ingen mening med att använda exempelvis ABP som kör med maffia-metoder och utpressar företag att betala för att bli vitlistade som "acceptable ads".

Skrivet av Kokefa:

uBlock Origin, Privacy Badger (Läste någonstans att Ghostery säljer info vidare), Quick Javascript Switcher.

Ghostery ägs av ett företag som själva sysslar med ungefär vad tillägget blockerar, vilket är suspekt. Men de ändrade nyligen till en ny, öppnare affärsmodell med öppen källkod och tydligare opt-in.

Men oavsett hur rent mjöl i påsen både Ghostery och Privacy Badger är så är båda tilläggen i bästa fall helt överflödiga om man har uBlock Origin.

Skrivet av Xverminator:

Funderar på att avinstallera adblock pga inga sidor nästan längre tillåter adblock. Samt de funkar inte så bra längre.

Är det någon som vet någon riktigt bra adblocker som fungerar idag? Skulle inte Google Chrome få inbyggd adblocker förresten?

Byt till uBlock Origin. Finns en hel del "anti adblock"-filterlistor samt en del uBlock Origin-specifika regler för "unbreaking" av sidor.

Permalänk
Medlem

uBlock är bra, men se för guds skull till att använda AdGuards filter istället för de som finns i uBlock "by default". AdGuards filter är open source (baseras på EasyList), är i princip samma som "default" men företaget ändrar lite gran beroende på vad kunderna rapporterar (dvs de är mycket mer aktiva vad gäller att optimera filter).

Ni kan lägga till AdGuards filter här:

https://kb.adguard.com/en/general/adguard-ad-filters

Personligen använder jag AdGuards program (dvs installerat som .exe) för att blockera annonser globalt på datorn (filtrerar alla program och inte bara din webbläsare). Detta för att ju fler extensions du använder i webbläsaren desto mer öppnar du dig för sårbarheter. Men att läggga till AdGuards filter i stället för "default"-filters som kommer med uBlock är i stort sett lika bra om du bara vill "skydda dig" när du surfar.

Visa signatur

Vänligen,
Gabe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

Funderar på att avinstallera adblock pga inga sidor nästan längre tillåter adblock. Samt de funkar inte så bra längre.

Är det någon som vet någon riktigt bra adblocker som fungerar idag? Skulle inte Google Chrome få inbyggd adblocker förresten?

Mja, du kommer bli visad annonser som kommer från pålitliga (godkända av google) men du kommer inte få annonser från 3rd party som på något vis är shady/något som google inte vill ska ge dig annonser, typ.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

Funderar på att avinstallera adblock pga inga sidor nästan längre tillåter adblock. Samt de funkar inte så bra längre.

Det är en kapplöpning. Ibland lyckas ad providers komma på hur de ska detektera blockern och sedan så svarar blockers med att tillåta den kod eller pixel som ska känna av blockers, och sedan så rullar allt igång igen. Tycker uBlock Origins funkar för det mesta, men ibland känner en del sidor av den.

Skrivet av sleepyoh:

Mja, du kommer bli visad annonser som kommer från pålitliga (godkända av google) men du kommer inte få annonser från 3rd party som på något vis är shady/något som google inte vill ska ge dig annonser, typ.

Ytterst tveksamt om det ens är lagligt, Google skulle i så fall utnyttja sin ledande marknadsställning inom webbläsare för att få en marknadsfördel på annonsmarknaden. Om Google går igenom med de planerna så lär det hagla stämningar både har och i USA. (IANAL)

Permalänk
Medlem
Skrivet av iMac:

uBlock Origin är objektivt bättre än alla alternativ. Finns absolut ingen mening med att använda exempelvis ABP som kör med maffia-metoder och utpressar företag att betala för att bli vitlistade som "acceptable ads".

Ghostery ägs av ett företag som själva sysslar med ungefär vad tillägget blockerar, vilket är suspekt. Men de ändrade nyligen till en ny, öppnare affärsmodell med öppen källkod och tydligare opt-in.

Men oavsett hur rent mjöl i påsen både Ghostery och Privacy Badger är så är båda tilläggen i bästa fall helt överflödiga om man har uBlock Origin.

Byt till uBlock Origin. Finns en hel del "anti adblock"-filterlistor samt en del uBlock Origin-specifika regler för "unbreaking" av sidor.

Wow Tack!! uBlock Origin funkade ju perfekt!!!! Jag körde klassiska adblocker innan som typ har slutat att fungera på alla sidor förutom expressen.

Med uBlock Origin så kan jag se videoklipp direkt på tex Aftonbladet alla webbsidor med video utan reklam! Hoppas det inte finns några hakar med uBlock Origin!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem

Jag använder Host, kör kod från den om ni kan!
(ja, den kan manipuleras också, jag vet)

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Jag använder ublock origin och är väldigt nöjd.
Kör ett skript på aftonbladet då de börjat blockera innehåll med adblock.
Jag vill använda lösningar med öppen källkod så jag kan kontrollera vad den gör och kompilerar och bygger mycket själv.
Testar även duckduckgo privacy essentials men har inte utvärderat klart den än.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av iMac:

uBlock Origin är objektivt bättre än alla alternativ. Finns absolut ingen mening med att använda exempelvis ABP som kör med maffia-metoder och utpressar företag att betala för att bli vitlistade som "acceptable ads".

Ghostery ägs av ett företag som själva sysslar med ungefär vad tillägget blockerar, vilket är suspekt. Men de ändrade nyligen till en ny, öppnare affärsmodell med öppen källkod och tydligare opt-in.

Men oavsett hur rent mjöl i påsen både Ghostery och Privacy Badger är så är båda tilläggen i bästa fall helt överflödiga om man har uBlock Origin.

Byt till uBlock Origin. Finns en hel del "anti adblock"-filterlistor samt en del uBlock Origin-specifika regler för "unbreaking" av sidor.

Synd bara att den drar så mycket cpu-kraft. uBlock Origin.

Permalänk
Medlem

@anon114264: Får jag fråga vilken processor du tycker saknar tillräckligt med klockcykler för att kunna hantera uBlock Origin och "övrigt"?

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av backspace:

@Klappis: Får jag fråga vilken processor du tycker saknar tillräckligt med klockcykler för att kunna hantera uBlock Origin och "övrigt"?

Med alla listor den presumerar på så tar den i alla fall en hel latens.

Permalänk
Avstängd

Synd att det ska förekomma skit med adblockers som är en nödvändighet idag men är väll så på allt och är bra det kommer fram så användare kan använda rätt adblock

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Tips på bra blockare för Youtube? Eller funkar uBlock Origin även på tuben?

Permalänk
Medlem

Och jag som enbart kör Firefox.

Kommer denna skiten att drabbas ner där med? Tror o hoppas inte det !!!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av DHead:

Tips på bra blockare för Youtube? Eller funkar uBlock Origin även på tuben?

För mig så fungerar uBlock Origin även på youtube.

Permalänk
Medlem

Så länge man kör uBlock Origin är man nog trygg.

Skrivet av anon114264:

Synd bara att den drar så mycket cpu-kraft. uBlock Origin.

Drar nog mindre än massa trackers och reklam. Sitter man på en dator nyare än 2005 är det nog inga problem.

Själv kör jag uBlock Origin, HTTPS Only och Tab Cookies som autodeletar cookies såfort man stänger fliken. Kör även Pi-Hole på nätverket därhemma samt AdAway på mobilen.

Permalänk
Medlem

Amatörer som hämtar dåliga kopior istället för att satsa på originalen

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

Funderar på att avinstallera adblock pga inga sidor nästan längre tillåter adblock. Samt de funkar inte så bra längre.

Är det någon som vet någon riktigt bra adblocker som fungerar idag? Skulle inte Google Chrome få inbyggd adblocker förresten?

UBlock origin.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Skrivet av Xverminator:

Funderar på att avinstallera adblock pga inga sidor nästan längre tillåter adblock. Samt de funkar inte så bra längre.

Installera Noscript och tala om att Aftonbladet och Svenska dagbladet inte ska få köra javascript-kod, så funkar sidorna även med reklamblockering. Förbjuder du även Dagens nyheter och Dagens industri att köra javascript-kod, spärrar du dessa tidningars betalväggar och kan alltså läsa alla artiklar och dessutom blir sidorna mycket snabbare. Sedan kan du också testa Anti-Adblock Killer.

Permalänk

Är väl inget nytt direkt. Det är många tillägg/appar för webläsare som har tveksam kod i sig, vilket man ska vara försiktig med. Jag förväntade mig dock att Google hade bättre koll på sin tjänst.

Själv har jag alltid kört Opera, dom har haft en pålitlig inbyggd blocker några år nu som funkar utmärkt. Väldigt underskattad webläsare!

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro