Brickad telefon? Går det att rädda?

Permalänk

Brickad telefon? Går det att rädda?

Hej!

Efter att jag installerat TWRP på min Xiaomi Redmi Note 4X så verkar telefonen ha fastnat i en bootloop, den fastnar vid startloggan och kommer inte ur. Jag kan komma in i TWRP och fastboot mode, men ADB detekterar inte telefonen förrän jag startar en ADB sideload. Jag kan dock inte få över någon fil med ADB sideload, får "error 7" i loggen på telefonen. ADB push funkar inte heller, får "connection failed". Är telefonen brickad? Hur kan jag återställa den? Har för övrigt ingen värefull info på den.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

@Marsupilami: Prova göra en factory reset i TWRP, tänk på att all sparad data i telefonen försvinner dock. Annars har du väl funktioner såsom backup och Restore i TWRP, vet dock inte om backup:en tar kopia på hela telefonen dock.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Skrivet av Peppar2014:

@Marsupilami: Prova göra en factory reset i TWRP, tänk på att all sparad data i telefonen försvinner dock. Annars har du väl funktioner såsom backup och Restore i TWRP, vet dock inte om backup:en tar kopia på hela telefonen dock.

Jo just det, jag prövade det ja. Får följande:

Unable to mount storage
Failed to mount '/data' (Invalid argument)
Unalbe to recreate /data/media folder.
Unable to mount /data/media/TWRP/.twrps

Några idéer?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Long time ago jag sysslade med sådant men får du ingen fråga om användarnamn och lösenord ifall mobilen är krypterad?

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk

När jag softbricka min Samsung Galaxy Note 4 kunde jag göra recovery/flasha samsungs egna stock-mjukvara genom deras PC-applikation. Testa att ladda ned Mi PC suite och gör en recovery genom den, om det inte löser sig på annan väg.

Visa signatur

R9 390 | i5 6600K

Permalänk
Skrivet av yrfhar:

Long time ago jag sysslade med sådant men får du ingen fråga om användarnamn och lösenord ifall mobilen är krypterad?

Nej, telefonen är i princip i nyckick och fabriksåterställd. Det enda jag har gjort med den är att låsa upp bootloadern. Min intention var från början att installera LineageOS på den, men efter att jag upptäckt att jag hade Mediatek-varianten (nikel) som inte stöds av LineageOS så installerade jag istället en TWRP-version avsedd just för nikel mha ADB push. Sedan hamnade jag här. Jag kanske skulle ha tänkt efter mer innan jag slängde in TWRP, men jag har inte direkt någon stor erfarenhet av sånna här saker. Desto mer tacksam är jag för den hjälp jag kan få! Skulle vara jättetråkigt om telefonen är brickad.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

om du skriver adb devices hittar den något då? om inte så är det drivrutinsfel

Permalänk
Skrivet av LiquidPanda:

När jag softbricka min Samsung Galaxy Note 4 kunde jag göra recovery/flasha samsungs egna stock-mjukvara genom deras PC-applikation. Testa att ladda ned Mi PC suite och gör en recovery genom den, om det inte löser sig på annan väg.

Jag laddade ner Mi PC Suite och pluggade in telefonen. Enda gången programmet reagerar är när jag pluggar in telefonen i fastboot mode, och då får jag meddelandet "Device is not supported"

Skrivet av modstar:

om du skriver adb devices hittar den något då? om inte så är det drivrutinsfel

Adb hittar telefonen om den är i adb sideload mode, annars hittar den inget.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Marsupilami:

Jo just det, jag prövade det ja. Får följande:

Unable to mount storage
Failed to mount '/data' (Invalid argument)
Unalbe to recreate /data/media folder.
Unable to mount /data/media/TWRP/.twrps

Några idéer?

Den försöker skriva datan till telefonens internminne, då fungerar det inte. Har du inget viktigt på telefonen skulle jag gjort en Factory Reset av telefonen i TWRP. Fungerar inte det så får du försöka boota upp i Download mode och installera om.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk

Synd att du inte bor i Stockholm annars hade jag kunnat försöka fixa den åt dig 😃
Kanske finns någon hjälpsam själ i Göteborg?

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Skrivet av Peppar2014:

Den försöker skriva datan till telefonens internminne, då fungerar det inte. Har du inget viktigt på telefonen skulle jag gjort en Factory Reset av telefonen i TWRP. Fungerar inte det så får du försöka boota upp i Download mode och installera om.

Jag gjorde en factory reset som verkar ha lyckats enligt TWRP:s logg. Resultatet är dock detsamma. Download mode kommer jag inte in i, har testat hålla inne båda volymknapparna och plugga in telefonen i datorn, men jag hamnar bara i fastboot mode.

Skrivet av TobiasStockholm:

Synd att du inte bor i Stockholm annars hade jag kunnat försöka fixa den åt dig 😃
Kanske finns någon hjälpsam själ i Göteborg?

Åh man tackar för erbjudandet! Det skulle vara jätteschysst om någon kunnig och hjälpsam go gubbe såg detta och kunde komma till min undsättning. En räddare i nöden.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Marsupilami:

Download mode kommer jag inte in i, har testat hålla inne båda volymknapparna och plugga in telefonen i datorn, men jag hamnar bara i fastboot mode.

Du får hålla in volym knappen och powerknappen, när du sen kommer in i fastboot(download) mode får du ansluta usb kabeln och sen flasha in rom:en via MiFlash tool.

Det finns guider på Tuben om hur du går tillväga.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk

Det löste sig!

Att gå in i fastboot direkt med power+volumedown knapparna funkade inte, ADB/Miflash hittade inte telefonen. Däremot när jag gick in i TWRP och valde reboot --> bootloader så funkade det och telefonen kom upp i Miflash! Sedan flashade jag global version MIUI utan några som helst problem, och då försvann TWRP på köpet och ersattes med Xiaomis egna stock recovery image.

Tack till alla som har kommit med tips!

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

@Marsupilami: Skönt att det löste sig. Det är inte såpass illa att du försökte roota telefonen med en låst bootloader?

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Skrivet av Peppar2014:

@Marsupilami: Skönt att det löste sig. Det är inte såpass illa att du försökte roota telefonen med en låst bootloader?

Du, det vet jag inte ens vad det innebär. Jag vet bara att det stod på LineageOS:s hemsida att Xiaomi-telefoner hade låst bootloader och att man behövde ansöka för att låsa upp den. Så det gjorde jag. Jag är som sagt inte jättevan vid sånt här telefonpill, jag kan följa guider men jag har ännu inte någon vidare koll på vad varje steg innebär. Vad hade hänt om jag flashat TWRP innan jag låst upp bootloadern?

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Marsupilami:

Du, det vet jag inte ens vad det innebär. Jag vet bara att det stod på LineageOS:s hemsida att Xiaomi-telefoner hade låst bootloader och att man behövde ansöka för att låsa upp den. Så det gjorde jag. Jag är som sagt inte jättevan vid sånt här telefonpill, jag kan följa guider men jag har ännu inte någon vidare koll på vad varje steg innebär. Vad hade hänt om jag flashat TWRP innan jag låst upp bootloadern?

Ska du flasha in en Custom rom såsom LineageOS på en Xiaomi telefon måste du låsa upp bootloadern, detsamma gäller om du ska installera TWRP. Annars får du en telefon som bootlopar, då telefonens säkerhetsfunktioner slår till och låser sig av säkerhetsskäl.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Skrivet av Peppar2014:

Ska du flasha in en Custom rom såsom LineageOS på en Xiaomi telefon måste du låsa upp bootloadern, detsamma gäller om du ska installera TWRP. Annars får du en telefon som bootlopar, då telefonens säkerhetsfunktioner slår till och låser sig av säkerhetsskäl.

Bra att veta! Du råkar inte veta hur länge bootloadern är upplåst? För alltid, eller bara tills jag råkar fippla till något?

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Marsupilami:

Bra att veta! Du råkar inte veta hur länge bootloadern är upplåst? För alltid, eller bara tills jag råkar fippla till något?

En bootloader förblir olåst till dess att du själv väljer att låsa den.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Skrivet av Peppar2014:

En bootloader förblir olåst till dess att du själv väljer att låsa den.

Låter tryggt. Stort tack för att du tog dig tid!

Visa signatur