Grafikkort blockerar åtkomst till olika program

Permalänk

@Dassh:

Hum, vet att datorn kan göra det om cpun är ostabil. Men kan ju också vara pga gpun.

Permalänk
Medlem

@alfonsg00: Jaha okej.. har dragit ner minnet på GPUn 100mhz och 100mhz på core men det vart ingen skillnad. Tror t.om det vart lite mer instabilt än förut.

Sen CPUn har jag kört oklockad men det vart ingen skillnad. Nu körs den i 4,6 Ghz

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

*edit* kollade din bild o förstår nu.

Du har det lite om bakfoten, det är inte ditt grafikkort som blockerar åtkomst, det är tvärtom. Ditt operativsystem blockerar programmen från att kunna använda grafikkortet.

Har fått mig förklarat på Redit att det är just detta som gör att jag inte kan köra Netflix med både 4K och HDR i Windows-appen eller Edge.

PS - lösningen med att gå över till Insiders fungerade inte hos mig.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

@yrfhar: Har du något annat som löst det för dig?

Permalänk
Medlem

@Dassh: Nope, bara vänta på en framtida uppdatering från Nvidia eller Microsoft.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Okej. Aa jag tror dock inte det är mjukvaru relaterat. Tror det ligger i att jag sitter med Micron minnen på kortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dassh:

Ska jag skriva in det sista du skrev i rutan i Powershell?

Ja precis, då får du ett bättre namn på kombinationen av siffror och bokstäver.

Permalänk
Medlem

Nu har jag sedan några dar tillbaks kört med Accelero Xtreme III och har inte märkt av någon stutter eller program blockering alls.

Satte även på små kylflänsar på det redan existerande klister lapparna över minnena. Nu sitter jag med en temp på 30 grader idle och då har jag det varmt i min lilla hörna. Förut satt jag på 40-42 när jag bara surfa youtube och sånt.

I spel är mitt max 47 grader. Helt sjukt!
Nu så spelar jag spel såsom BF1,BF4 och Dota mestadels. Tänkt fixa Far Cry 5 också men tror inte det ska vara något problem

Men kan värme verkligen vara boven?

I loggboken får jag upp samma varningar men jag märker inte av dom alls.

Permalänk
Medlem

Jag har exakt samma problem och har haft det sedan jag köpte min dator (det är ett par år sedan nu) har försökt flera olika lösningar för att fixa till problemet men inget har hjälpt.
Det har stundtals inte varit några problem, men sedan helt random så kan jag knappt starta något spel alls utan att jag får en vit skärm och ett meddelande om att åtkomsten till grafikkortet har blockerats.

Kan någon förklara på ett väldigt enkelt och pedagogiskt sätt hur jag kan gå till väga för att fixa detta? Har läst inläggen i den här tråden men känner att jag inte riktigt får koll på vad jag kan testa eller hur

Permalänk
Medlem

Nu igår så bytte jag grafikkort för att felsöka och får upp exakt samma hackande bild. Blir svart bild och en hel del små pixlar dyker upp på små områden. Även ljudet knäpper som.

Så om det inte är grafikkortet det är fel på, vad är mest sannolikt det är fel på? Ram har jag testat köra memtest med förut och hittade inget. Men tänkte köra det inatt igen.

Jag börjar fundera på om det är nätagget men samtidigt iom felet funnits så länge borde väl den dött ifall den är på sista versen vid det här laget?

Permalänk
Medlem

Försökte köra Windows 10 egna memtest men datorn frös mitt i. Det är väl solklart minnes problem isåfall?

Ska prova med att plocka ut minnena en och en.

Permalänk
Medlem

Hittade lösningen... helt otroligt men jag avinstallerade MSI afterburner och installerade EVGA Precision. Problemet försvann direkt. Märker av problemen lite om jag kör utan EVGA precision men inte som förut...