Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mölndal
Registrerad
Okt 2013
Skrivet av Panzerfister:

https://www.blocket.se/vi/78806506.htm

Här är en sådan bil du ska kolla efter, nybesiktigat och nyservad. Gammal teknik som ofta håller bra.
När sommaren är över kan du sälja den för ingen eller endast liten förlust.

Hyra bil låter dyrt satan, du får ju jobba halva sommaren bara för att gå plus minus noll på den.

Edit: Såg att bilen precis är nyskattad också för 1680:-! Faan nästan så man ska åka o köpa den själv

Tack för bra råd! Synd att den befinner sig långt ifrån Mölndal :/ Såg att det fanns något liknande någon kommentar längre ner.

Skrivet av nikitalord:

Köp en nybesiktigad små bil typ micra åk på halvlitern.lågförsäkring låg skatt och flertal billiga på blocket, har själv en nybes som ev ska säljas och nu enl årets nya besregler 14+ går min nu till juni ut 2019.
Dessa står i priser mellan 5000:- till 10000:- den dag du skrotar får du 500-1500:- pga av katalysator bil beroende på vilken skrot du anlitar.

Det låter rimligt, en bil som har så lågt inköpspris kommer troligtvis inte tappa så mycket värde så länge den rullar eller inte är totalkvaddad. Får sätta mig och skanna blocket och se vad som kan tänkas dyka upp.

Skrivet av Sten sax påse:

https://www.blocket.se/goteborg/Opel_Astra_1_6_5dr__100hk__78...

Skulle satsa på nåt liknande, just den där kommer dra ca 0.6-0.7 l/mil om du cruisar i 90 km/h till jobbet. Skatt i Augusti = 1500kr
Antar att du är under 20 år, så säg att en trafikförsäkring går på 350-400 kr/mån (jag är 20 och det kostar mig ungefär så på lite olika sidor)

Det är helt klart värt att köpa en billig bil. Ta med dig nån som kan lite om bilar och kolla bara över det värsta, fast eftersom den är nybesiktad lär den vara rätt felfri i de viktigare delarna (räkna med trasig AC eller liknande när man köper bil under 10k) och byt olja+filter om det inte är gjort nyligen så ska du se att den kommer hålla sommaren ut

Sen säljer du den själv för kanske 7-8k efter sommaren!

Tack för länken! Jag blev 20 denna månaden så ditt antagande stämmer någorlunda Räcker det med trafikförsäkring eller är det värt att lägga till något annat via Trygghansa som jag har hemförsäkring genom? Antar att det man får igen på en sådan försäkring knappt är värt det med tanke på bilens knappa värde.

Skrivet av GLaDER:

@Android98Geek: Jag skaffade motorcykel exakt för det här ändamålet. Dock skulle jag inte rekommendera detta om du inte redan är intresserad av att ta MC-kort (det är inte gratis). Att äga och köra en motorcykel i Göteborg är billigare än motsvarande för en bil, enligt min erfarenhet.

Annars tycker jag att en halvdan EU-moppe låter som ett bra alternativ. När jag var ung kunde man plocka bort en nippel i förgasaren på en Bautian och få den att gå i typ 75km/h, då tar det inte lång tid till Landvetter.

Motorcykel har jag funderat på också framförallt eftersom det är bra mycket mer överkomligt att båda laga men även köra. Finns ingen anledning för mig att släpa runt på ett ton metall när jag ändå kör ensam. Dock ser jag inte att det är genomförbart att ta MC-kort på endast 1 månad utan någon tidigare vana av varken mc eller moped. Eller tänker jag fel där?

Skrivet av TotalF:

Har också pluggat/jobbat i gbg. Skulle verkligen rekommendera att du i första hand kollar möjligheterna att åka med en kollega. Slipper du mecket och kostnaderna med bil. Gjorde så när jag jobbade för Poolia. Fanns alltid nån att åka med 🖒

Detta vore också riktigt smidigt, men att hitta kollegor att samåka med innan jobbet har börjat är svårt. Detta skulle också eventuellt innebära att jag skjuter upp bilköpet till en tid då det blir dyrare med bil?

Skrivet av wille61:

Du är helt rätt i tiden, köp en billig BMW/MB/Volvo 740,940/Opel Omega/Ford Sierra eller liknande, billig bakhjulsdriven bil. Dessa kostar nu när alla ska ställa på sina sommarbilar i princip ingenting.. Framåt Oktober/November kan du dock räkna med att dom dubblas i värde när folk ska ha något att leka med i vinter.

Haha vem vet det kanske till och med skulle visa sig vara en investering att köpa en bil?

Skrivet av boogey:

Hur många pass är det egentligen du börjar 03:00? Hade jag varit i studentåldern och det var ett fåtal pass hade jag som någon ovan säger chansat på att hitta någon att åka med. I värsta fall tagit flygbussen ut så sent som möjligt på kvällen och hängt på flygplatsen tills jobbet börjat.

Har inte fått något schema än men det lät som att schemat kan vara ganska dynamiskt, jag har alltså ingen aning om hur många pass som börjar 03.00 om ens några :/

Skrivet av railman:

Kanske inte så relevant men: Västtrafik kör även till flygplatsen, tar dubbelt så lång tid, så beroende på hur du värderar din tid kan det vara alternativ till flygbuss.

Bra att veta! Tackar för den infon

Stationär Dator Intel Core i7 4790k 4.85 Ghz @1.3V, Kelvin S24, Gigabyte Windforce GTX 970, Kingston Hyper X 4x4 GB 1600 MHz, Samsung 840x3, Msi Z97 Gaming 7, Windows 10 Pro / Debian, Beyerdynamic DT 990 PRO, Asus PG279Q. Bärbar Dator Lenovo Yoga 720 Nas FreeNas 4 Tb

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
127.0.0.1
Registrerad
Sep 2005

Hör med jobbet om du kan hyra nån form av tjänstebil?

Chassi: Cooler Master Silencio, Skärm: AOC AG271QX (16:9/2560*1440/1ms/144hz), GPU: GTX 1080Ti, CPU: Ryzen 1600X, HDD: 2TB , SSD: Kingston 480GB, PSU: Corsair TX V2 750W, Mobo: MSI X370 Krait, RAM: 16GB G.Skill Ripjaws @ 3200, Mus: Logitech MX Master & G400, Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: QPAD MK-50, Hörlurar: Beyerdynamic DT770 PRO 80ohm, Superlux HD-668B OS: Win10Pro. AI: Roland Quad-Capture, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2011
Skrivet av Android98Geek:

Motorcykel har jag funderat på också framförallt eftersom det är bra mycket mer överkomligt att båda laga men även köra. Finns ingen anledning för mig att släpa runt på ett ton metall när jag ändå kör ensam. Dock ser jag inte att det är genomförbart att ta MC-kort på endast 1 månad utan någon tidigare vana av varken mc eller moped. Eller tänker jag fel där?

Jag började ta mitt MC-kort i April och var klar i mitten av Maj. Jag hade inte moped eller MC-vana innan. Det enda som är svårt är lågfartsbanan på uppkörningen, har du möjlighet att träna på den på egen hand tror jag absolut att det kan gå att ta kortet på mindre än en månad.

Linux: the operating system with a CLUE; Command Line User Environment.

GNU/Linux

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halmstad
Registrerad
Nov 2012
Skrivet av Wh1spY:

Hör med jobbet om du kan hyra nån form av tjänstebil?

En tjänstebil kör man i tjänst...

Finns dock vissa bemanningsbolag i storstadsregionerna som har egna bilpools bilar, jobbar du för bemanningsbolag?

Skickades från m.sweclockers.com

CPU: i7 3770k @ 4.2ghz + Be Quiet! Dark Rock Pro 3 Moderkort: Asrock Z77 Extreme6 Minnen: Corsair Vengeance Pro 4x4gb 2133mhz GPU: MSI GTX 980 Ti Gaming SSD: 2x Samsung 840 Pro 256gb RAID 0 Nätagg: Corsair AX 850 80+ Gold Chassi: Fractal Design Define C Windowed Edition