Permalänk
Medlem

Microstuttering/lagg(?)

Hejsan!

Har ett grymt irriterande problem med burken, stör mig något fruktansvärt på det.

Ibland kan det fungera hela dagar utan att det händer..
Men det är som att det kommer små, SMÅ, fpsdrop någon millisekund då och då, det händer i alla spel. Jag vet inte vad jag ska hitta på härnäst...

Liknar detta, Fast mitt är kortare.

Det jag testat:
Biosuppdatering
Formatering.

Specs:
I5 8600k
1070
16GB ram
EVGA G2 750W nätaggregat(borde inte spela någon roll egentligen).

Har ni några idéer på vad man kan testa?

Permalänk
Medlem

Testat Energialternativ -> Fler inställningar -> Hög prestanda?

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Testat Energialternativ -> Fler inställningar -> Hög prestanda?

Yes, det är på hög prestanda redan. Fortfarande samma problem.

Permalänk
Medlem

Har testat annat grafikkort, olika hårddiskar, samt flyttat runt på ram-minnen utan någon skillnad överhuvudtaget.

Permalänk
Medlem

Det låter som om det är något program som ligger i bakgrunden och krånglar. Avinstallera Asus, NZXT program för dessa har verkligen spökat för mig genom åren. Vad har du för temperaturer?

Visa signatur

Moderkort: MSI B550 TOMAHAWK CPU: Ryzen 5600x Kylare: Corsay H115i Platinum RGB Interminne: G.Skill 16GB DDR3 3200mhz CL14 GPU:
EVGA 3070 XC3 ULTRA SSD:Samsung 960 EVO 250GB & KINGSTON SSDNow UV400 240GB OS: Windows 10 Monitor: LG Ultragear 32gp850

Permalänk

Detta händer även mig med äldre delar och har lärt mig bara att acceptera det tyvärr

Visa signatur

5600 - 3600 MHz 16 GB - B550-F - 2060 SUPER - ENTHOO EVOLV - NH-D15

Permalänk
Medlem
Skrivet av molliz:

Det låter som om det är något program som ligger i bakgrunden och krånglar. Avinstallera Asus, NZXT program för dessa har verkligen spökat för mig genom åren. Vad har du för temperaturer?

Datorn är helt nyformaterad.
Det jag installerade efter formatering var grafikdrivrutin, steelseries engine(även prövat med detta avinstallerat). Mer än så har jag inte installerat.

Så jag vet faktiskt inte VAD som kan ligga o krångla i bakgrunden...

Skrivet av phoenix96:

Detta händer även mig med äldre delar och har lärt mig bara att acceptera det tyvärr

Vill inte direkt påstå att 1070, i5 8600k är delar man kan kalla för äldre, av den anledningen tycker jag inte att detta problem borde uppstå..

Permalänk
Medlem

#17367301

Kolla om du får samma problem som mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dassh:

#17367301

Kolla om du får samma problem som mig.

Verkar ju dock inte som att mitt problem är relaterat till grafikkortet då det är likadant med annat grafikkort.

Permalänk
Medlem

Testa mixtra med shadowcache & shadow quality i nvidias drivrutiner.

Permalänk
Medlem

@Rizeeu:

Vad exakt är det man ska göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dassh:

@Rizeeu:

Vad exakt är det man ska göra?

Jag slog av shadowcache helt och hållet, får se om det gör någon skillnad.

Permalänk
Medlem

Hade liknande problem med FPS-drops och microstuttering. När jag stängde av Corsair Utility Engine så löste det sig för min del.

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • 7900 XT •

Permalänk
Inaktiv

Stäng av program som visar fps eller och om du har något program som visar temp mm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sjoooberg:

Hade liknande problem med FPS-drops och microstuttering. När jag stängde av Corsair Utility Engine så löste det sig för min del.

Har inget sånt, har testat med att ha allt avstängt. Men det hjälper inte alls...

Skrivet av anon200632:

Stäng av program som visar fps eller och om du har något program som visar temp mm

Inga sådana program installerade eller igång. :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoth:

Datorn är helt nyformaterad.
Det jag installerade efter formatering var grafikdrivrutin, steelseries engine(även prövat med detta avinstallerat). Mer än så har jag inte installerat.

Så jag vet faktiskt inte VAD som kan ligga o krångla i bakgrunden...

Vill inte direkt påstå att 1070, i5 8600k är delar man kan kalla för äldre, av den anledningen tycker jag inte att detta problem borde uppstå..

Temperaturer?

Visa signatur

Moderkort: MSI B550 TOMAHAWK CPU: Ryzen 5600x Kylare: Corsay H115i Platinum RGB Interminne: G.Skill 16GB DDR3 3200mhz CL14 GPU:
EVGA 3070 XC3 ULTRA SSD:Samsung 960 EVO 250GB & KINGSTON SSDNow UV400 240GB OS: Windows 10 Monitor: LG Ultragear 32gp850

Permalänk
Medlem
Skrivet av molliz:

Temperaturer?

HWMONITOR
Inga problem med temperaturer...

Kan det kanske vara så enkelt att det är turbofunktionen som inte riktigt fungerar till 100%?
Nepp, så enkelt var det inte.

LatencyMon
Sådär säger det programmet iaf.

Permalänk
Medlem

@Zoth: Jag kunde inte göra det. Stod att jag inte hade åtkomst eller behörighet att göra det. Ska kolla mina admin rättigheter när jag kommer hem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dassh:

@pettiz: Jag kunde inte göra det. Stod att jag inte hade åtkomst eller behörighet att göra det. Ska kolla mina admin rättigheter när jag kommer hem.

Åhfan... Ja, kika på det.

Detta hjälpte dock inte mig, problemen kvarstår!

Permalänk

@Zoth: Påstod aldrig att dina delar var äldre

Visa signatur

5600 - 3600 MHz 16 GB - B550-F - 2060 SUPER - ENTHOO EVOLV - NH-D15

Permalänk
Medlem

När min dator var nyinstallerad så fick jag microstutters pga min SSD, laddade ner Samsungs nyaste firmware och flashade, sedan var det bara tuta o' köra.
(960 evo 500gb)

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phoenix96:

@pettiz: Påstod aldrig att dina delar var äldre

Nej, det var jag som i ren frustration över problemet svarade lite surt, ber om ursäkt.

Skrivet av Zeedarn:

När min dator var nyinstallerad så fick jag microstutters pga min SSD, laddade ner Samsungs nyaste firmware och flashade, sedan var det bara tuta o' köra.
(960 evo 500gb)

Använde du Samsungs egna programvara(Samsung Magician Software) för att flasha eller hur löste du det?
Tankade deras programvara, men har senaste firmware för min SSD(Samsung 850 EVO)...

Så frågan är vad som faktiskt gör att jag får dessa små stutters.

Permalänk
Medlem

Nu har jag testat det mesta...
- Annat nätagg.
- Olika ram minnen.
- Olika grafikkort.

Nästa är moderkort samt cpu, men känns skumt att det kan påverka så pass mycket. I detta fall kommer jag att behöva köpa nya prylar, vilket känns lite sådär.

Ingen annan som har några svinbra idéer annars?

Permalänk
Medlem

Här finns en tråd med mycket tips och idéer. Inget som har löst problemet ännu dock.

#17157081

Permalänk
Medlem

Testat ett nytt moderkort nu, blev ett asus z370-a pro.
Stutters problemet kvarstår, nästa steg är ju ny CPU. Men känns sådär att slänga ut flera tusen på att köpa en processor som kanske inte går att lämna tillbaka..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoth:

Testat ett nytt moderkort nu, blev ett asus z370-a pro.
Stutters problemet kvarstår, nästa steg är ju ny CPU. Men känns sådär att slänga ut flera tusen på att köpa en processor som kanske inte går att lämna tillbaka..

Innan du byter till en annan cpu borde du ju prova hur den du har fungerar i olika lägen. Du har ju alltid turbo och dylikt. Moderkort oc...

Klocka den o kika om problem förändras

Permalänk
Medlem

Kan jag ju iofs göra

Återkommer!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nepp, överklockade till 4.8ghz@1.2vcore stabilt men stutters kvarstår.. Då är frågan om man bör testa andra ram minnen eller vart man ska börja den här gången...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoth:

Nepp, överklockade till 4.8ghz@1.2vcore stabilt men stutters kvarstår.. Då är frågan om man bör testa andra ram minnen eller vart man ska börja den här gången...

Jag hade en stabil överklockning på min cpu enligt AIDA64 m.m. men fick ändå "microstuttering" i vissa spel.
Felsökning endel, till slut provade jag med att höja volten då slutade det. Så prova med att dra ner 4.5ghz @ 1.2v

Permalänk
Medlem
Skrivet av b0tman:

Jag hade en stabil överklockning på min cpu enligt AIDA64 m.m. men fick ändå "microstuttering" i vissa spel.
Felsökning endel, till slut provade jag med att höja volten då slutade det. Så prova med att dra ner 4.5ghz @ 1.2v

Det kan jag ju definitivt pröva, men problemet med stutters var ju fortfarande även vid stockklock.