M.2 m-key adapter till laptop

Permalänk
Medlem

M.2 m-key adapter till laptop

Hej!

Har ett OS som tycks ha crashat på min dator, så skulle därför behöva lägga över filerna till min laptop. Jag har en Samsung 950 PRO 512GB M.2 PCIe SSD, med andra ord NVME och "m-key". Därav min fråga, finns det någon kompatibel adapter jag kan använda mig av för att lyckas med detta?

Permalänk
Medlem

Boota en linuxdistribution live på datorn i fråga istället. Att flytta runt SSDn är bara onödigt arbete.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

@LemonIllusion: Skulle nog också testa detta först. Gör en bootbar USB med t.ex. Ubuntu och starta det direkt från USB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MT-Adam:

Hej!

Har ett OS som tycks ha crashat på min dator, så skulle därför behöva lägga över filerna till min laptop. Jag har en Samsung 950 PRO 512GB M.2 PCIe SSD, med andra ord NVME och "m-key". Därav min fråga, finns det någon kompatibel adapter jag kan använda mig av för att lyckas med detta?

Skrivet av LemonIllusion:

Boota en linuxdistribution live på datorn i fråga istället. Att flytta runt SSDn är bara onödigt arbete.

Håller med.
Valfri linux live dist och en extern HD eller USB sticka.

Permalänk
Medlem

å tusan! Har aldrig använt mig av Ubuntu eller liknande. Men det är gratis att använda va?

Så boota en Ubuntu live borde kunna göra att jag tar mig in i datorn och kan komma åt filerna alltså? Är det verkligen så bra?

Permalänk
Medlem

@MT-Adam: Ja, det skall det vara, så länge inte filerna på SSDn är korrupta eller själva SSDn som är trasig.

Permalänk
Medlem

Kan kolla in denna post på reddit, den innehåller många nyttiga verktyg, om du inte har så mycket erfarenhet av livecd's så kan du alltid googla dom som finns med i listan innan du börjar pilla

Kanske nån här inne kan rekommendera något vettigt i listan, som Trinity livecd kanske ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MT-Adam:

å tusan! Har aldrig använt mig av Ubuntu eller liknande. Men det är gratis att använda va?

Så boota en Ubuntu live borde kunna göra att jag tar mig in i datorn och kan komma åt filerna alltså? Är det verkligen så bra?

Behöver inte nödvändigtvis vara Ubuntu.
Hiren's boot CD är ett annat exempel på en skiva alla bör ha liggandes "i fall att".

Permalänk
Medlem

@MT-Adam om du nu mot förmodan skulle behöva en adapter är det pga PCI-E SSD nog enklaste sättet att sätta den i en stationär dator, antingen med M.2 kontakt, eller med en adapter. Finns lite olika ställen att köpa på, men jag tror denna är en av de billigare som inte är från kina butik. De som är på Inet/Webbhallen tex kostar närmare 300kr.

Du kan inte använda de mot USB jag sett iaf, om de inte är riktigt special saker från ebay. För dessa är bara till SATA M.2.

Permalänk
Medlem

Har lyckats följa tipsen och kört Ubuntu Live. Jag kommer in och har någon form av meny, men när jag trycker på "512gb volume" så vill får jag upp detta:

Och det verkar ju vara den som jag vill åt... Vad ska jag ta mig till nu? :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av MT-Adam:

Har lyckats följa tipsen och kört Ubuntu Live. Jag kommer in och har någon form av meny, men när jag trycker på "512gb volume" så vill får jag upp detta:
https://www.pixeltopic.com/files/2018/4/qfwszbdszogva.png

Och det verkar ju vara den som jag vill åt... Vad ska jag ta mig till nu? :/

Kör:

mount -t "ntfs" -o "uhelper=udisks2,nodev,nosuid,uid=999,gid=999,ro" "/dev/nvme0n1p4" "/media/ubuntu/421410F31410EC23"

i terminalen så borde partitionen monteras som read only och gå att komma åt från filhanteraren.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Tack så mycket, nu kommer jag in i fanskapet! Woop woop! Så jäkla bra är ni va, man vill ge er en puss allihopa!

Permalänk
Medlem

Tänkte precis säga... "...,or mount the volume read-only with the 'ro" mount option"

Den vågade inte ansluta partitioner då Windows var i nerstängt "sov-läge" och den var rädd för den kunde skada något. Genom att ta "endast läsning" så kan den inte skada något, och du kan läsa filerna.

Snyggt jobbat @LemonIllusion